Slunce jako prodlužovač dojezdu elektromobilů
Napsal: pát říj 18, 2019 1:25 pm
Dobrý den,
máme tu pátek, což tradičně znamená, že jsme pro Vás připravili článek k zamyšlení a diskuzi. Tentokrát je to téma neviditelných solárních panelů na elektromobilech.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Slunce jako prodlužovač dojezdu elektromobilů
V roce 2018 bylo po celém světě registrováno přibližně 5,6 milionů elektromobilů. O dynamice růstu v tomto segmentu dostatečně vypovídá fakt, v roce 2013 jezdilo po silnicích desetkrát méně aut poháněných elektrickou energií.
Co ale brání autům, jež ke svému pohybu potřebují elektřinu, v rychlejším rozšíření? Kromě vyšších cen hrají zásadní roli dva faktory: relativně krátká dojezdová vzdálenost a poměrně dlouhá doba nabíjení. I s nejrychlejší nabíječkou se nezbytná zastávka počítá na desítky minut, zatímco natankování plné nádrže fosilního paliva bývá řádově kratší.
Elektromobily se solárními panely
Odborníci se neustále snaží vymyslet způsob, jak do akumulátorů doplňovat energii, aniž by vůz musel být připojen k nabíječce. Jakýmsi ideálním stavem je vize elektromobilu, který se bude nabíjet neustále, bez ohledu na to, jestli jede nebo stojí.
S možným řešením přišel německý Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems, který nedávno představil inovativní technologii, pomocí níž je možné „neviditelně“ integrovat solární panely přímo do komponent automobilu - například do střechy.
Nominální výkon „neviditelného“ fotovoltaického panelu se pohybuje kolem 210 wattů na metr čtvereční. V případě průměrného kombíku se do střechy vejde 366 solárních buněk s celkovým výkonem 300 wattů. To samozřejmě (ani při využití všech vodorovných ploch automobilu) nestačí k jeho absolutní energetické soběstačnosti.
Odborníci spočítali, že tyto solární panely mohou za slunečného dne vyrobit elektřinu, která postačuje přibližně na deset kilometrů jízdy „průměrným elektrickým autem“. V průběhu roku tak prodlouží dojezd vozidla asi o deset procent.
Plně využitý potenciál
Ředitel ústavu Andreas Bett vysvětluje: „Abychom dosáhli výroby energie bez produkce oxidu uhličitého ve všech odvětvích, musíme důrazně podporovat expanzi fotovoltaiky, a to i jinde, než jsou střechy domů a otevřené prostory. V budoucnu budou solární moduly ještě více integrovány do našeho prostředí - například do vozidel.“
Vědci vytvořili solární panel vzájemným překrýváním buněk monokrystalických solárních článků, které elektricky spojili prostřednictvím vodivého lepidla. Tím vytvořili celistvý elektricky aktivní povrch bez jakýchkoli mezer mezi buňkami.
Povrch modulu tak lze maximálně využít pro výrobu energie, přičemž nabízí homogenní a estetický vzhled. Z hlediska fyzických parametrů odpovídá solární střecha funkčnosti standardní kovové střechy automobilu. Solární články navíc přeměňují dopadající sluneční záření na elektřinu, což pomáhá snižovat teplotu v kabině.
Díky minimalizaci ztrát způsobených odporem použitých materiálů, praktičtějšímu umístění konektorů, a zvláště vysoké toleranci vůči stínění dosahují „neviditelné“ panely až o dvě procenta vyšší účinnosti než stávající konvenční solární moduly.
Solár v jakékoli barvě
Solární články odborníci pokryli speciálním barevným povlakem Morpho-Color, který je prakticky úplně zakryl tak, že nejsou vidět. V tomto směru se inspirovali v motýlí říši, konkrétně u výrazně zbarvených zástupců rodu Morpho.
Použitý lak vyniká vysokou saturaci barev a zachováním odstínu při pohledu pod různými úhly. Relativní ztráta účinnosti kvůli povlaku je pouze 7 %. Použít lze přitom prakticky libovolnou barvu, takže střecha může vypadat identicky, jako celý vůz.
Ve spolupráci s několika dopravními společnostmi provedl Fraunhofer ISE testy ve Spojených státech a také ve střední a jižní Evropě. Během nich bylo šest nákladních vozidel vybaveno senzory záření a teploty, jakož i GPS se záznamem jejich trasy.
Podle tiskové zprávy byl v Evropě byl naměřen potenciál roční výroby elektřiny 5 000 až 7 000 kilowatthodin při instalaci tohoto typu panelu na typické střeše nákladního automobilu. Barevné solární střechy pak Fraunhofer ISE prezentoval koncem září na mezinárodní automobilové výstavě Frankfurt Motor Show.Dávají vám solární panely na elektromobilech smysl?
Zdroje: advancedsciencenews.com, iaa.de.
máme tu pátek, což tradičně znamená, že jsme pro Vás připravili článek k zamyšlení a diskuzi. Tentokrát je to téma neviditelných solárních panelů na elektromobilech.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Slunce jako prodlužovač dojezdu elektromobilů
V roce 2018 bylo po celém světě registrováno přibližně 5,6 milionů elektromobilů. O dynamice růstu v tomto segmentu dostatečně vypovídá fakt, v roce 2013 jezdilo po silnicích desetkrát méně aut poháněných elektrickou energií.
Co ale brání autům, jež ke svému pohybu potřebují elektřinu, v rychlejším rozšíření? Kromě vyšších cen hrají zásadní roli dva faktory: relativně krátká dojezdová vzdálenost a poměrně dlouhá doba nabíjení. I s nejrychlejší nabíječkou se nezbytná zastávka počítá na desítky minut, zatímco natankování plné nádrže fosilního paliva bývá řádově kratší.
Elektromobily se solárními panely
Odborníci se neustále snaží vymyslet způsob, jak do akumulátorů doplňovat energii, aniž by vůz musel být připojen k nabíječce. Jakýmsi ideálním stavem je vize elektromobilu, který se bude nabíjet neustále, bez ohledu na to, jestli jede nebo stojí.
S možným řešením přišel německý Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems, který nedávno představil inovativní technologii, pomocí níž je možné „neviditelně“ integrovat solární panely přímo do komponent automobilu - například do střechy.
Nominální výkon „neviditelného“ fotovoltaického panelu se pohybuje kolem 210 wattů na metr čtvereční. V případě průměrného kombíku se do střechy vejde 366 solárních buněk s celkovým výkonem 300 wattů. To samozřejmě (ani při využití všech vodorovných ploch automobilu) nestačí k jeho absolutní energetické soběstačnosti.
Odborníci spočítali, že tyto solární panely mohou za slunečného dne vyrobit elektřinu, která postačuje přibližně na deset kilometrů jízdy „průměrným elektrickým autem“. V průběhu roku tak prodlouží dojezd vozidla asi o deset procent.
Plně využitý potenciál
Ředitel ústavu Andreas Bett vysvětluje: „Abychom dosáhli výroby energie bez produkce oxidu uhličitého ve všech odvětvích, musíme důrazně podporovat expanzi fotovoltaiky, a to i jinde, než jsou střechy domů a otevřené prostory. V budoucnu budou solární moduly ještě více integrovány do našeho prostředí - například do vozidel.“
Vědci vytvořili solární panel vzájemným překrýváním buněk monokrystalických solárních článků, které elektricky spojili prostřednictvím vodivého lepidla. Tím vytvořili celistvý elektricky aktivní povrch bez jakýchkoli mezer mezi buňkami.
Povrch modulu tak lze maximálně využít pro výrobu energie, přičemž nabízí homogenní a estetický vzhled. Z hlediska fyzických parametrů odpovídá solární střecha funkčnosti standardní kovové střechy automobilu. Solární články navíc přeměňují dopadající sluneční záření na elektřinu, což pomáhá snižovat teplotu v kabině.
Díky minimalizaci ztrát způsobených odporem použitých materiálů, praktičtějšímu umístění konektorů, a zvláště vysoké toleranci vůči stínění dosahují „neviditelné“ panely až o dvě procenta vyšší účinnosti než stávající konvenční solární moduly.
Solár v jakékoli barvě
Solární články odborníci pokryli speciálním barevným povlakem Morpho-Color, který je prakticky úplně zakryl tak, že nejsou vidět. V tomto směru se inspirovali v motýlí říši, konkrétně u výrazně zbarvených zástupců rodu Morpho.
Použitý lak vyniká vysokou saturaci barev a zachováním odstínu při pohledu pod různými úhly. Relativní ztráta účinnosti kvůli povlaku je pouze 7 %. Použít lze přitom prakticky libovolnou barvu, takže střecha může vypadat identicky, jako celý vůz.
Ve spolupráci s několika dopravními společnostmi provedl Fraunhofer ISE testy ve Spojených státech a také ve střední a jižní Evropě. Během nich bylo šest nákladních vozidel vybaveno senzory záření a teploty, jakož i GPS se záznamem jejich trasy.
Podle tiskové zprávy byl v Evropě byl naměřen potenciál roční výroby elektřiny 5 000 až 7 000 kilowatthodin při instalaci tohoto typu panelu na typické střeše nákladního automobilu. Barevné solární střechy pak Fraunhofer ISE prezentoval koncem září na mezinárodní automobilové výstavě Frankfurt Motor Show.Dávají vám solární panely na elektromobilech smysl?
Zdroje: advancedsciencenews.com, iaa.de.