Sono Sion: první solární elektromobil
Napsal: pát kvě 03, 2019 12:27 pm
Dobrý den všem!
Protože je tu pátek, připravili jsme pro Vás další článek k zamyšlení a případné diskuzi. Tentokrát se podíváme k našim severním sousedům.
Karel Kilián
Sono Sion: první solární elektromobil
Elektromobily zaznamenávají postupně se zvyšující zájem zákazníků. K jejich největším nevýhodám aktuálně patří vysoké ceny a nutnost řešit dostupnost nabíjecí stanice (zejména pokud nemůžete nabíjet doma). Výraznější propad cen nelze v dohledném horizontu očekávat, ale bez nabíječky se možná obejdete. Automobilka Sono Motors totiž chystá elektromobil, nabíjený sluneční energií.
Firma se sídlem v Mnichově minulý týden oznámila, že hodlá zahájit výrobu automobilu Sono Sion ve druhé polovině roku 2020. Plně elektrická auta bude montovat v závodech National Electric Vehicle ve švédském městě Trollhättan.
Solární elektromobil s velkými plány
Společnost má se svým solárním elektromobilem velké plány. Cena pětimístného pětidvéřového vozu má začínat na 25 500 eurech, tedy v přepočtu na 655 000 korunách, což v tomto segmentu působí tak trochu jako zjevení.
Dostatek energie má zajišťovat akumulátor s kapacitou 35 kWh. Udávaný dojezd na jedno nabití je 250 kilometrů, což je spíše lehce podprůměrná hodnota. Baterie lze nabíjet stejnosměrnou nabíječkou s výkonem 50 kilowattů, přičemž na rychlonabíječce trvá nabití na 80 % jen půl hodiny. Auto lze nabíjet také z běžné domácí zásuvky.
Pokud se orientujete v solární energetice, už od začátku je vám patrně jasné, že panely na vozidle určitě nestačí na plnohodnotné nabíjení, a to ani přestože na karosérii napočítáme celkem 248 článků. To je samozřejmě pravda - slouží jen jako vedlejší zdroj energie a během jasného letního dne mohou dobít akumulátory na dojezd kolem 35 kilometrů.
To na první pohled nepůsobí zrovna impozantně, ale stačí si uvědomit, že řada zákazníků najede například do práce a z práce denně do dvaceti kilometrů. Tím pádem se na tyto cesty mohou obejít bez nutnosti připojovat auto k jakékoli nabíječce - bude totiž zcela soběstačné. Značnou roli v nabíjení ze solárů ale samozřejmě hraje počasí i roční období.
Pojede se ve velkém stylu
Sono Motors hodlá vyrábět 43 tisíc aut ročně ve dvousměnném provozu. Pro srovnání: americká Tesla zvládá vyrábět kolem tisíce vozů Model S týdně, takže co do počtu budou oba výrobci přibližně stejně výkonní.
Tesla a Sono Motors se podobají také v zaměření na využívání obnovitelných zdrojů ve výrobě. Sono má v plánu využívat v montážním závodě výhradně čistou energii. Tesla, která v současné době buduje obrovský výrobní závod v poušti v Nevadě, má podobné cíle a svou továrnu vybavila solárními panely.
„Záleží nám na Zemi, globálním klimatu a na dopadu, který bude mít Sono Motors a Sion na této planetě. Proto je váš Sion standardně uhlíkově neutrální. Abychom omezili naše a vaše stopy na minimum, vykompenzujeme všechny nevyhnutelné emise CO₂,“ uvádí firma na oficiálních stránkách.
Sion hodlá zaujmout zákazníky celou řadou unikátních vlastností, jako je systém filtrace vzduchu na bázi mechu. Nabízí také obousměrné nabíjení biSono s běžnou zásuvkou pro domácnost, která může napájet elektrická zařízení s odběrem až do 3,7 kilowattů.
Auto se soláry
Technické parametry vozu odpovídají jeho určení pro převážně městský provoz. Není to tedy žádný „trhač asfaltu“, ale spíše „solidní pracant“. Třífázový synchronní motor nabízí výkon až 120 kilowattů a točivý moment 290 Nm. Vůz s ním dokáže jet maximální rychlostí 140 km/h a z nuly na stovku se rozjede za devět sekund.
Sono Sion je koncipován jako rodinný vůz, který nabízí dostatečný komfort pro všechny cestující a velký zavazadlový prostor pro víkendové nákupy. Interiér byl navržen tak, aby byl co nejúhlednější a současně nejpřímočařejší. Součástí informačního systému je desetipalcový dotykový displej. Vůz je dlouhý 4,29 metrů, široký 1,56 metru a vysoký 1,67 metru.
Solární panely jsou na elektromobilech neobvyklým prvkem. Například generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk je odmítl jako „ne tak užitečné“. Nástup Sono Sion by mohl v praxi ukázat, zda se v tomto směru mýlil.
Automobilka také hodlá nabídnout své elektromobily v rámci car sharingu. Kromě toho dá majitelům možnost poskytovat spolujízdu přes mobilní aplikaci případným zájemcům, což je další krok, kterým se snaží přispět k lepšímu životnímu prostředí na naší planetě.
Co říkáte na solární elektromobil Sono Sion? Dali byste mu šanci?
Zdroje: sonomotors.com, sonomotors.com, inverse.com.
Protože je tu pátek, připravili jsme pro Vás další článek k zamyšlení a případné diskuzi. Tentokrát se podíváme k našim severním sousedům.
Karel Kilián
Sono Sion: první solární elektromobil
Elektromobily zaznamenávají postupně se zvyšující zájem zákazníků. K jejich největším nevýhodám aktuálně patří vysoké ceny a nutnost řešit dostupnost nabíjecí stanice (zejména pokud nemůžete nabíjet doma). Výraznější propad cen nelze v dohledném horizontu očekávat, ale bez nabíječky se možná obejdete. Automobilka Sono Motors totiž chystá elektromobil, nabíjený sluneční energií.
Firma se sídlem v Mnichově minulý týden oznámila, že hodlá zahájit výrobu automobilu Sono Sion ve druhé polovině roku 2020. Plně elektrická auta bude montovat v závodech National Electric Vehicle ve švédském městě Trollhättan.
Solární elektromobil s velkými plány
Společnost má se svým solárním elektromobilem velké plány. Cena pětimístného pětidvéřového vozu má začínat na 25 500 eurech, tedy v přepočtu na 655 000 korunách, což v tomto segmentu působí tak trochu jako zjevení.
Dostatek energie má zajišťovat akumulátor s kapacitou 35 kWh. Udávaný dojezd na jedno nabití je 250 kilometrů, což je spíše lehce podprůměrná hodnota. Baterie lze nabíjet stejnosměrnou nabíječkou s výkonem 50 kilowattů, přičemž na rychlonabíječce trvá nabití na 80 % jen půl hodiny. Auto lze nabíjet také z běžné domácí zásuvky.
Pokud se orientujete v solární energetice, už od začátku je vám patrně jasné, že panely na vozidle určitě nestačí na plnohodnotné nabíjení, a to ani přestože na karosérii napočítáme celkem 248 článků. To je samozřejmě pravda - slouží jen jako vedlejší zdroj energie a během jasného letního dne mohou dobít akumulátory na dojezd kolem 35 kilometrů.
To na první pohled nepůsobí zrovna impozantně, ale stačí si uvědomit, že řada zákazníků najede například do práce a z práce denně do dvaceti kilometrů. Tím pádem se na tyto cesty mohou obejít bez nutnosti připojovat auto k jakékoli nabíječce - bude totiž zcela soběstačné. Značnou roli v nabíjení ze solárů ale samozřejmě hraje počasí i roční období.
Pojede se ve velkém stylu
Sono Motors hodlá vyrábět 43 tisíc aut ročně ve dvousměnném provozu. Pro srovnání: americká Tesla zvládá vyrábět kolem tisíce vozů Model S týdně, takže co do počtu budou oba výrobci přibližně stejně výkonní.
Tesla a Sono Motors se podobají také v zaměření na využívání obnovitelných zdrojů ve výrobě. Sono má v plánu využívat v montážním závodě výhradně čistou energii. Tesla, která v současné době buduje obrovský výrobní závod v poušti v Nevadě, má podobné cíle a svou továrnu vybavila solárními panely.
„Záleží nám na Zemi, globálním klimatu a na dopadu, který bude mít Sono Motors a Sion na této planetě. Proto je váš Sion standardně uhlíkově neutrální. Abychom omezili naše a vaše stopy na minimum, vykompenzujeme všechny nevyhnutelné emise CO₂,“ uvádí firma na oficiálních stránkách.
Sion hodlá zaujmout zákazníky celou řadou unikátních vlastností, jako je systém filtrace vzduchu na bázi mechu. Nabízí také obousměrné nabíjení biSono s běžnou zásuvkou pro domácnost, která může napájet elektrická zařízení s odběrem až do 3,7 kilowattů.
Auto se soláry
Technické parametry vozu odpovídají jeho určení pro převážně městský provoz. Není to tedy žádný „trhač asfaltu“, ale spíše „solidní pracant“. Třífázový synchronní motor nabízí výkon až 120 kilowattů a točivý moment 290 Nm. Vůz s ním dokáže jet maximální rychlostí 140 km/h a z nuly na stovku se rozjede za devět sekund.
Sono Sion je koncipován jako rodinný vůz, který nabízí dostatečný komfort pro všechny cestující a velký zavazadlový prostor pro víkendové nákupy. Interiér byl navržen tak, aby byl co nejúhlednější a současně nejpřímočařejší. Součástí informačního systému je desetipalcový dotykový displej. Vůz je dlouhý 4,29 metrů, široký 1,56 metru a vysoký 1,67 metru.
Solární panely jsou na elektromobilech neobvyklým prvkem. Například generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk je odmítl jako „ne tak užitečné“. Nástup Sono Sion by mohl v praxi ukázat, zda se v tomto směru mýlil.
Automobilka také hodlá nabídnout své elektromobily v rámci car sharingu. Kromě toho dá majitelům možnost poskytovat spolujízdu přes mobilní aplikaci případným zájemcům, což je další krok, kterým se snaží přispět k lepšímu životnímu prostředí na naší planetě.
Co říkáte na solární elektromobil Sono Sion? Dali byste mu šanci?
Zdroje: sonomotors.com, sonomotors.com, inverse.com.