Stránka 1 z 2

paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: sob led 12, 2013 8:54 am
od Vladon
AHoj,

rad bych se optal, jak moc velka blbost (rsp. zda je vubec mozne aby to fungovalo) spojit PARALELNE nekolik starsich startovacich AKU. Je vubec nejaka moznost ze by to mohlo nejak fungovat? Ja budu stavet dva solary, prvni pokusny abych se naucil (a druhy uz pak sofistikovanejsi asi s nejakym tristarem a NiCD bateriemi, ktere uz mam sehnane). Ale protoze mam pristup k olovu za cenu srotu (obcas i zadarmo_,tak jsem si rikal ze bych z nich dostal ten posledni zbytek kapacity a pak je poslal skutecne do srotu. Ale zase je blbost nekolikrat denne prepojovat kabely od regulatoru na ruzne baterie. Jedine spolecne co by zminene clanky mely ze to budou vsechno startovaci baterie z aut. Ale jednalo by se o ruzne kapacity..

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned led 13, 2013 12:31 pm
od Havlas
Paralelně není problém, to se může vlastně cokoliv co má stejné napětí, tady tedy 12V.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned led 13, 2013 1:19 pm
od Vladon
Bylo by to super,ale spis me slo o to, aby se to pak nemelo tendence nejak do sebe prebijet atd, aby to neskoncilo nakonec vybuchem jedne z baterii.. :)

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned led 13, 2013 1:39 pm
od atom
Chce to vybrat baterie, které mají všechny články vpořádku a tím pádem shodné napětí.
Autobaterie se nejvíce vyhazují proto, že se nedokáží dodat dostatečný startovací proud, tzn. jeden nebo více článků je už slabší nebo úplně zhroucený. Takže vybírat ty, které jsou ještě napětím vpořádku. Kapacitou budou nejspíš v pr.... všechy.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned led 13, 2013 4:52 pm
od Lui
Presne ako píše Havlas,a takisto atom....ak máš rovnaké napetie je to ok....
Ale "rovnaké" znamená že všetky čo budú prepojené musia mať okolo 12V ! Ak niektorý má okolo 10,5V tak tú môžeš odniesť rovno na zberný dvor.
čo sa týka výbuchu-tak to nehrozí,len to púšťaj pekne cez regulátor a nie len panely pripojené napriamo... ;)
Tiež som to takto mal zo začiatku...
a používaj všade poistky,je to nutné z hladiska bezpečnosti.... ;)
A ak sa stále bojíš,tak môžeš každú baterku samostatne istiť príslušnou poistkou.
A dlhú životnosť štartovacích batérií neočakávaj...

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned led 13, 2013 6:58 pm
od Vladon
ach jo, ted jsem napsal nekolika odstavcovy prispevek a uklepl jsem se a neulozil se :(

Takze v rychlosti. ty startovaci olova chci projet na desulfatoru, pak odpojit a ty co budou mit za 1-2 dny napeti kolem 12,8V,tak ty pouziju, ostatni pojedou primo do sberu. O kapacite si iluze nedelam,ale pevne verim ze kdyz jich zapojim treba 5-10ks, tak svoji sluzbu pred smrti jeste udelaji.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned led 13, 2013 7:21 pm
od JiříK
Taky jedu jedním systémem na autobaterky a jsem relativně spokojen, baterka už nestartující mi poslouží ještě 9-12 měsíců. Pak je jako zcela mrtvé vyměním za pouze nestartující. Je zajímavé, že baterky z benzíňáků mi vydrží dél. Ono to žhavení dechta a následný start je asi krapet náročnější. A pro jistotu jistím každou zvlášť. Pokud se totiž v jedné baterce ze stádečka rozpadne článek, ostatní dobré do ní tlačí, co to dá. Stalo se mi to už 2x, poprvé ta špatná baterka vařila - měla tak 60°C na povrchu, tu jsem nesl jak odjištěný granát. Ta druhá si jenom pšoukala, to bylo v klidu. A jak na potvoru byla na špatné baterce pojistka 30 A a ta to svině udržela. Takže jistit ta do 20 A každou zvlášť.
Použití desulfátoru pokládám za samozřejmost.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned led 13, 2013 7:45 pm
od Vladon
Jo tu vydrz od benzinaka, to je celkem logicke. I kdyz, zase ten diesel ma vetsinou silnejsi alternator. Kazdopadne jsem rad ze to takhle muze fungovat, kupovat olovo deep cycle mi prijdou vyhozene penize na ostrov, kdyz mam DS hned po ruce (neco jineho by bylo kdyz bych to mel nekde na chate treba). Osobne mi prijde 10A-15A pojistka zcela dostacujici na 30A regulator, kdyz tam bude rekneme cca 5 akumulatoru. Samozrejme myslim na kazdy aku zvlast. V podstate to skladam cele sam, vc. vyroby panelu, az na podzim budu mit penize, tak koupim dalsicj 8-10 panelu a postavim jeste solar c. 2, kde uz budu ukladat energii do NiCD clanku, ktere se mi bohudik zatim dari shanet bud za cenu srotu a nebo zcela zadarmo.Ale bohuzel v malem mnozstvi. Jinak na ten prvni solar chci pouzit jako menic obyc. starou UPS, pevne doufam ze na napajeni notebooku, routeru a cca 3 externich disku to postaci.Akorat neznam vubec ucinnost, ta ups je skoro 10 let stara (zase poctiva..) :)

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: čtv kvě 01, 2014 4:12 pm
od dedo2
Zdravím Vladon ,žiadny problém s rozdielnymi baterkami spojenými pararelne,ja som takto fungoval dva roky,dokonca inými,ako olovo a makalo to perfektne,aj ja som začínal ,viem čo je to a ako som mohol,tak som si pomohol,ale bola to moja práca,moj výtvor a to neuveritelné nadšenie,ked to fungovalo,vám nikdy nikto nezoberie a hlavne radost z práce,ktoru si vytvárate sám.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: čtv kvě 01, 2014 8:16 pm
od Mikel
Zkousel jste nekdo kombinovany provoz Pb a NiCd baterii?

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: čtv kvě 01, 2014 8:31 pm
od dedo2
Ano,prevádzka bez problémov,dovolím si tvrdit,že parametre boli lepšie,ako teraz,ked prevádzkujem iba trakčné.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: čtv kvě 01, 2014 9:21 pm
od Mikel
A provozoval jsi Pb a NiCd spolecne nebo oddelene?
Pry by nemeli byt spolecne v jedne mistonosti.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: pát kvě 02, 2014 5:25 pm
od dedo2
Zdravím Mikel ,ano všetky spoločne,ak mi pošleš mail,tak ti pošlem foto,ako som začínal,su tam aj fotky,ako som ich mal pospájané.Ja som skutočne nemal žiadne problémi.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: pát kvě 02, 2014 5:58 pm
od Lui
Ale ani si nevedel že aká je kapacita v jednej baterke samostatne....ani v druhej samostatne....a ani spoločne ;)

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: pát kvě 02, 2014 7:27 pm
od Lui
...a tým pádom sa nedá posúdit že ktorá baterka sa ako správala voči tej druhej... ;)
...to že niečo funguje...neznamená predsa že to funguje aj správne... ;)

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: sob kvě 03, 2014 12:08 am
od timpomat
Lui píše:Ale ani si nevedel že aká je kapacita v jednej baterke samostatne....ani v druhej samostatne....a ani spoločne ;)
a to pise niekto kto ma v signature "veľa Ah" :D

Apropo, ja sa cez leto pokusim o paralelnu prevadzku 420Ah 24V OPzS (aktualna kapacita tak 60-70%) a 24V bastlu z 1050 ks 1500mAh Li-ion protected clankov, v zapojeni 7S, 15x10P, realne by mali mat 75-85% kapacity cize asi 180Ah. Pokial to nebude chodive, napr. ze z li-ion si bude olovo moc brat v case kludu (v lete asi pre olovo prijemne, v zime zbytocne straty), tak urobim samozrejme nezavisle dva systemy.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned kvě 04, 2014 7:39 am
od dedo2
Ludo,to isté platí aj pri tých tvojích trakčných,pokial ich nemeráš samostatne a je ich plná garáž,tak ti je uplne jedno,aké kapacity maju,doležitý je výsledok a som presvedčený,že aj keby boli dve rovnaké baterky,tak su odlišné hodnoty na nich namerané,už len tým,že maju niečo za sebou/životnost/a o každu je ináč postarané,tak rozdilely budu vždy a tu sa prejavuje aj to správanie jednej baterky voči druhej,ale či mi pretečie nejaký prud z jednej baterky do druhej a tým sa samozrejme vyrovnávaju,mi vobec nevadí,hlavná vec je,že viem,ak mám určitu kapacitu,čo si možem pri nej dovolit,ako dlho a do akého napatia možem íst.Ale si mi tak trocha posunul mojho červíka v hlave a musím urýchlit aj nainštalovanie merania do jednotlivých okruhov pararelne zapojených bateriek a potom budem vediet presné info ,tak ako teraz,ked viem kolko vyrobím,kolko spotrebujem a kolko mi uložilo do bateriek.A to je pre mna,ako ostrovníka,bez pripojenia verejnej siete doležité.

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: ned kvě 04, 2014 9:25 am
od Lui
A máš aj úplnú pravdu....ja som okamžite zaregistroval pokles celkového systémového napetia po pripojení OPzS k trakčným....
Pri úplnom nabití celkového baterkového pola.....som raz večer spozoroval že pri zatažení zhruba 40A (neviem už presne) sa prúd bral len z trakčných baterok....normálne z troch vetiev išiel cca 1A ...a ostatných 37A išlo len z tej trakčnej.....
Jediný problém pri paralelnej prevádzke rozných typov batérok je vlastne to...že každá vetva je rozne tvrdá...ale zároven má aj "iné" napetie pod roznými zátažami....preto je naozaj tažké povedat že ktoré čo robí voči tej druhej.
dedo2 píše: merania do jednotlivých okruhov pararelne zapojených bateriek a potom budem vediet presné info
Toto bude zaujímavá informácia... :)

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: pon kvě 12, 2014 10:33 am
od timpomat
Lui píše: ...
Jediný problém pri paralelnej prevádzke rozných typov batérok je vlastne to...že každá vetva je rozne tvrdá...ale zároven má aj "iné" napetie pod roznými zátažami....preto je naozaj tažké povedat že ktoré čo robí voči tej druhej.
k tomu asi iba klasiku od Wericha : ... ten umí to a ta zas tohle a všichni dohromady uděláme moc :)

Re: paralelni spojeni ruznych PB baterii

Napsal: pon bře 02, 2015 6:57 am
od rottenkiwi
Prosím vás o radu. Som začiatočník a chcel by som paralelne zapojiť Banner SHD 12 V x 4 a Trojan L16-G 6 V x 4.
Budú teda 2 stringy 2 x 6 V + 4 stringy 1 x 12 V. Bannery majú kapacitu 180 Ah / C20, Trojany 390 Ah / C20.

Zatiaľ som si preštudoval toto fórum + nasledujúce stránky:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _of_charge
http://www.zetatalk4.com/docs/Batteries ... _2004+.pdf
http://www.energymatters.com.au/compone ... discharge/
http://www.pbase.com/mainecruising/batt ... _of_charge
http://support.rollsbattery.com/support ... -batteries
http://www.trojanbattery.com/tech-suppo ... intenance/
http://www.ti.com/lit/ds/slusaa0/slusaa0.pdf
http://www.mpoweruk.com/soc.htm
http://www.mpoweruk.com/lithium_failures.htm

Jedna z batérií Banner SHD po roku používania vyzerá takto:
Obrázek

Trojany vyzerajú takto:
Obrázek

Bannery vyzeraju takto:
Obrázek

V hornom rade sú články pri 12.34 V - rest voltage. V strednom rade sú po equalizácii + desulfatácii.
Viete mi povedať, v akom stave je sulfatácia ? Napr. na stupnici 1 - malá, 2, 3, ... 5 - veľká ?
Dá sa z tej discharge krivky + hustoty pri 15.5 *C určiť koľko má tá batéria SOC - state of charge ?
Ak sa bude dalšie roky používať podobne, dá sa povedať koľko vydrží ?
Ak sa dajú tie baterky skombinovať, treba najbližšie k meniču zapojiť Trojany a potom
na 50 mm2 káble Bannery, alebo opačne ? Lebo ich nemožem dať všetky vedľa seba.

Menič mám 3000 W - 12 V - CarClever.
Regulátor mám Tracer 40 A @ 12 V.
Panely mám 2 x 250 Wp, vo februári mi dali 480 Wp max.