Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je pon pro 10, 2018 3:50 pm


Správné používání Pb

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
Předchozí

Re: Správné používání Pb

Příspěvekod matobabetak » sob srp 11, 2018 6:01 pm

su to akumulatori z danska, mali byt pouzite v zdravotnictve ako zaloha v jednom zariadeny. no najprv boli pouzivane v dielny ako zdroj napetia na pokusy pri bastleni, neskor zaloha na led osvetleni a uz 5 rokov su na 10w panely s cinskym regulatorom do 10a, nabijam do 14,7v ...vela cyklov nespravili ale na ten vek je prekvapive ze za este drzia, samorejme vzdy boli skladovane tak ze mala nabijacka im davala 0,1-0,2 A, to iste mam na motorke, cez autozasuvku ked nejazdim stale udrzuje napetie min na 13,8 V, podobne s autom...kazde olovo co som pouzival mininal 8 rokov a viac, rekord bolo 12r baterka v skode 105 ;) ked pocujem ako vsetci v autach menia po 2-3 rokoch nechapem
matobabetak
 
Příspěvky: 37
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am
Reputation: 0

Re: Správné používání Pb

Příspěvekod vlkazajac » sob srp 11, 2018 10:50 pm

14,7 V je pre gelovky dosť, ale na okamih to znesú. Stále neviem, či bola dĺžka absorpcie napr. 2 hodiny, alebo len pár minút. Ak sú stále v dobrom stave, tak asi hĺbka vybíjania nie je veľká a dĺžka absorpcie primeraná. Pravda, v garáži by sa mohla vyskytovať obecne nižšia teplota, tak batéria sa vďaka tomu neprebíja.
Štartovacie batérie vydržia v aute s bezchybným reglerom veľmi dlho hlavne vďaka tomu, že sú z prvomontáže, do ktorej sa dodávajú podľa prísnych podmienok. Komerčné batérie predávané ako ND sú všeobecne kvalitatívne nižšie.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1702
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 163

Re: Správné používání Pb

Příspěvekod dumi » úte zář 11, 2018 2:39 pm

Zkousel nekdo desulfatovat metodou:

Sulfataci se zabrání pravidelným dobíjením akumulátorů. Kapacita akumulátoru se
sulfatovanými elektrodami se obnoví naplněním zředěnou kyselinou sírovou (v níž je
rozpustnost síranu olovnatého větší), nebo dokonce destilovanou vodou a nabíjením
akumulátoru malými proudy, např. proudy odpovídajícími I N = 0.01. Vznikající kyselina se
pravidelně vyměňuje za zředěnější nebo za vodu.

?
dumi
 
Příspěvky: 198
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm
Reputation: 6
 
  • 0


Re: Správné používání Pb

Příspěvekod střídač_N » úte zář 11, 2018 3:02 pm

dumi píše:......Kapacita akumulátoru se sulfatovanými elektrodami se obnoví ...................


Zdali se po takové "léčbě" podaří obnovit kapacitu, nebo spíš odstranit sulfát je ve hvězdách. V každém případě to dělat na 24 článcích 50Kg těžkých bych vskutku nechtěl.

Mám odzkoušenou jedinou rozumnou metodu. a to "povařit". Nefungují žádné desulfátory. To jsou jen taková šidítka, aby přece jen pro zdar bylo něco uděláno.

Nakonec vcelku každý návod k trakčním baterkám říká jediné, jednou za měsíc provést vyrovnávání na 15-15,5V (ono povaření).

Obecná pravidlo pro Pb baterky je:

Nevybíjet víc jak na 40% kapacity,
pokud není možnost včas nabít, nevybíjet,
nevystavovat teplu, nad 40StC,
nevybíjet velkými proudy,
nenabíjet velkými proudy,
v žádném případě nenechat ve vybitém stavu.
Skoro se mi chce napsat, vlastně ani nepoužívat.
střídač_N
 
Příspěvky: 454
Registrován: sob říj 21, 2017 1:22 pm
Reputation: 60

Re: Správné používání Pb

Příspěvekod dumi » čtv říj 11, 2018 5:19 pm

Zrovna tu mam jednu baterii. Podle hustoty elektrolytu je vybita. ani po hodinovem vareni na 16V se to nezmwnilo. Napeti v klidu ma kolem 12,6V clanly budou tedy dobre. Je to nala automobilova asi 45 Ah. Pri odberu produ ale po case napti klesa, asi vnitrni odpor, mozna sulfatace?

Mohlo by pomocr dolwjt misto destilky kyselinu?
dumi
 
Příspěvky: 198
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm
Reputation: 6
 
  • 0


Re: Správné používání Pb

Příspěvekod mobilik » čtv říj 11, 2018 7:24 pm

Podľa mňa treba skúsiť vytiahnuť elektrolit koľko ide a naliať novú kyselinu akumulátorovu. Potom povariť a malo by sa to zmeniť.
mobilik
 
Příspěvky: 1788
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)
Reputation: 161

Re: Správné používání Pb

Příspěvekod ota » čtv říj 11, 2018 8:25 pm

Řek´ bych, kyselinu nedolévat.
Porovnej hustotu v jednotlivých článcích a pokud budou ostatní OK tak už baterce není pomoci.
5kWp + 3kW Multiplus, 15kWh LiFe
http://www.elektrarna.estranky.cz/
Uživatelský avatar
ota
 
Příspěvky: 1374
Registrován: čtv dub 18, 2013 8:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Reputation: 207
 
  • 0


Re: Správné používání Pb

Příspěvekod dumi » čtv říj 11, 2018 8:31 pm

Vsechny clanky jsou +- stejne. podle hustomeru "Okamzite dobijte". ale pritom v ni uz energie je. vic se do ni asi dostat neda. Ano je to vyrazenej aku starej, s neznamou historii, necekam zazraky, spis me napadlo jestli ta nizka kapacita proste jen neni tim, ze je zredenej elektrolit a jestli ji nejde nejak levne pomoci. pohledove jsou desky v pohode, zadnej rozpad.
dumi
 
Příspěvky: 198
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm
Reputation: 6
 
  • 0


Re: Správné používání Pb

Příspěvekod ixo » pát říj 12, 2018 7:18 am

Predpokladajme, že síra sa z batérie nedostala preč (lebo nepredpokladáme, že elektrolyt nikto zatiaľ nevylieval), takže síra musí byť uložená na doskách. Bohužiaľ, už určite v kryštalickej forme (sulfát). Ak batérii nepomohlo preváranie na 16 V, sulfatácia je ťažko zvratná. Možno ešte skúsiť nejaký desulfátor, ale vzhľadom na cenu batérie by som ho kvoli tomuto prípadu nekupoval. :)
Kryštalická síra bráni kontaktu elektród s elektrolytom. Vyliatím aktuálneho elektrolytu a doliatím elektrolytu s riadnym obsahom síry sa batéria nejako výrazne neoživí, ale experiment by mohol ukázať niečo zaujímavé - možno ľahké zvýšenie kapacity a čoskoro rýchla smrť? Keby si potreboval, mám cca 20 litrov čistého elektrolytu ešte, ale v Bratislave.
940 Wp, Pb OpZs 24V/300Ah, Tristar MPPT 60A, Meanwell 1 kW, PowerJack 5kW, Bratislava
Výkonnosť systému: http://homeinfo.sk/e?user=viktor
(Ne)návratnosť systému: http://tinyurl.com/cx74hkv
Zdieľaná databáza meničov: http://tinyurl.com/mx6gvsj
Uživatelský avatar
ixo
 
Příspěvky: 407
Registrován: stř říj 10, 2012 5:11 pm
Bydliště: Bratislava
Reputation: 14

Re: Správné používání Pb

Příspěvekod dumi » pát říj 12, 2018 7:35 am

Taky si myslim ze bude sulfatovana, co rikal kolega tak lezela ne zrovna moc nabita ve skladu pripravena k expedici do srotu. Me nestala nic, takze zatim dobry :) neco malo dava.

Varil jsem ji asi hodinu, muzu tedy zkusit povarit dele, dneska ji muzu zkusit vyndat ven mimo garaz a nechat ji pekne 3-4 hodinky bublat uvidime co to s ni udela.

Elektrolit kdyz tak koupim, koukal jsem ze neni drahy (litr v radu kolem 20ti korun) to se necha v pohode na vyzkouseni.

Uvidime ;)
dumi
 
Příspěvky: 198
Registrován: stř zář 05, 2018 7:38 pm
Reputation: 6
 
  • 0


Re: Správné používání Pb

Příspěvekod ota » pát říj 12, 2018 9:23 am

Velké průmyslové články se desulfátují intenzivním "vařením.
Autobaterka má kvůli snížení ceny vstupních surovin a váhy velmi subtilní desky které se při takové operaci obvykle rozpadnou na prach který klesne na dno článku a zkratuje jej.
Pokus o záchranu je ztrátou času.
5kWp + 3kW Multiplus, 15kWh LiFe
http://www.elektrarna.estranky.cz/
Uživatelský avatar
ota
 
Příspěvky: 1374
Registrován: čtv dub 18, 2013 8:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Reputation: 207
 
  • 0


Re: Správné používání Pb

Příspěvekod goodbie » pát říj 12, 2018 9:50 am

co se týká olověné baterie,tak se z důvodů úrazu stalo,že mi v autě zůstala baterie 60Ah byla v autě rok úplně vybitá,tedy asi 1,7V více jsem nenaměřil !!!po návratu domů jsem baterii vzal nabil a po čtrnácti dnech provedl kapacitní zkoušku,60Ah baterie má 58Ah,je funkčí auto startuje,nevím na kolik se to na baterii podepsalo,ale dle kapacity tedy asi moc ne. ;)
goodbie
 
Příspěvky: 962
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Re: Správné používání Pb

Příspěvekod Jozef51 » pát říj 12, 2018 10:22 am

goodbie, chovanie Vasej Pb baterie povazujem za taky maly zazrak ktory by si urcite zasluzil aspon male badanie. Keby bola aspon znama technologia vyroby danej Pb-baterie, vyrobca, material-zliatina elektrod, aspon opakovane kapacitne testy ci desulfatacia dobrym desulfatorom (nie ten co sa pouziva na MyPo) a opat kapacitne testy. V kazdom pripade - gratulujem ku navratu baterie z Pribrami:)
Jozef51
 
Příspěvky: 176
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am
Bydliště: Rosovice
Reputation: 22

Re: Správné používání Pb

Příspěvekod goodbie » pát říj 12, 2018 11:08 am

Jozef51 píše:goodbie, chovanie Vasej Pb baterie povazujem za taky maly zazrak ktory by si urcite zasluzil aspon male badanie. Keby bola aspon znama technologia vyroby danej Pb-baterie, vyrobca, material-zliatina elektrod, aspon opakovane kapacitne testy ci desulfatacia dobrym desulfatorom (nie ten co sa pouziva na MyPo) a opat kapacitne testy. V kazdom pripade - gratulujem ku navratu baterie z Pribrami:)

jedná se o baterii Varta Blue dinamic žádná zázračná baterie to není,já jí také moc šancí nedával,skoro jsem se s ní rozloučil,ale jak je vidět baterie má na to jiný názor,kapacitní test udělám ještě jeden,žádný desulfátor či podobné zázraky na baterii nejsou použité,prostě jen normální trafonabíječka a nic víc
goodbie
 
Příspěvky: 962
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Předchozí

Zpět na Pb

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron
Reputation System ©'