Stránka 1 z 1

Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pon říj 01, 2012 7:49 pm
od hreba
Ahoj,
mámé 4x klasické trakční olověné akumulátory VARTA 100Ah 12V, které se nám podařilo podbít na:

cca 3V 5V 5V 8,5V pravděpodobně došlo/dochází k sulfataci. Při pokusu o nabíjení si akumulátory neudrží napětí. Na Wiki jsme nalezli návod jak zvrátit tento proces, který nás navedl na tyto stránky.

Aku jsou součástí prototypu elektromobilu PRCEK http://www.prcek-ev.cz/#!tab-contacts. Obracím se na Vás s prosbou o pomoc při záchraně akumulátorů, pokud je to smysluplné. Bohužel nedisponujeme potřebným vybavením. Akumulátory můžeme přivézt kamkoliv po Praze nebo v blízkém okolí.

Děkuji, za tým PRCEK

Martin Hřeben

737 40 50 20
martin.hreben@gmail.com

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pon říj 01, 2012 9:39 pm
od SJM
V diskusním fóru lze nalézt schema desulfátoru 12V.

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pon říj 01, 2012 10:03 pm
od atom
Jestliže nelze nabít baterii, tak rozkuchat a zkusit to nabíjet po jednotlivých článcích.
Mrkl jsem na fotky a musím si rýpnout: "pan Bém vám jistě rád přispěje na nové, když jste ho povozili :lol:"

A nefunguje ten desulfátor je když je baterie nad 13.0V ? To by pak chlapci stejně potřebovali nedřív tu baterku trochu probrat.
Je to jen olovo toho není škoda, ale vybít takhle LiFe tak :wall:

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pon říj 01, 2012 10:18 pm
od prochazka85
mam k dispozici profi desulfator DECA, bohuzel ale ne v Praze

i kdyz nevim jestli by byl neco platny pri tak hlubokem podbiti.

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: úte říj 02, 2012 6:08 am
od dracekvo
Tady píšou, že si neudrží napětí, ale pokud je článěk na nabíječce, tak přeleze těch 13v?

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: úte říj 02, 2012 7:26 pm
od hreba
Při nabíjení máme kolem 13V, ale po odpojení nabíječky napětí poměrně rychle klesá až na zmíněné volty.
To: prochazka85: odkud jste, třeba by jsme mohli baterie přivézt

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: úte říj 02, 2012 8:37 pm
od prochazka85
Pardubice to je trosku z ruky :?

aby bylo jasno, ta desulfatace neni proces na pockani.
jeden cyklus je 24h a pokud jsou na tom takhle spatne jak pises muze to zabrat treba 5 cyklu

a jeste neni nic jiste (ja jen aby nevznikly nejaky plany nadeje)

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pát lis 09, 2012 1:36 am
od ctirad
hreba píše:Při nabíjení máme kolem 13V, ale po odpojení nabíječky napětí poměrně rychle klesá až na zmíněné volty.
To vypadá, že už došlo k obrácení polarity jednoho nebo více článků. Tady je každá rada drahá. Je potřeba se dostat na propojky mezi jednotlivými články a ten přepólovaný vybít do nuly a pak nabít na správnou polaritu. Jelikož při tom baterka bude plynovat, je potřeba se dostat i na pojistné ventily, aby to mělo kudy unikat. A při té příležitosti to bude chtít i dolít. Teprve pak má smysl řešit nějaký desulfátor.

Tady je, jak jsem to udělal já na 35Ah AGM akumulátorech ze skútra:
agm1.jpg
Ventily jednotlivých článků pod plastovým krytem, který bylo nutné násilím vypáčit. Ty odbroušené dírky jsou kvůli přístupu k propojkám mezi články:
agm2.jpg

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pát lis 09, 2012 11:34 am
od matej
Napojení článků zvlášť pomocí propojek není nutné.
Vylomení víka a dolití je nutné jenom pokud je baterka starší než 1 rok. Plynovat při zpětné reverzaci článku to bude mít kudy, ty ventily se otevírají při tlaku menším než 3 atm. Není problém.
Hlavně co nejdříve připojit na desulfátor, udržovat tam nad 13,3V aby desulfátor jel naplno, a nechat to min. 2 týdny.
A modlit se aby už nebyl někde skrat přes separátor .. Po pár dnech baterka musí být schopna udržet nad 12V aspoň hodinu.

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pát lis 09, 2012 11:49 am
od ctirad
Pokud je nějaký článek vlivem podvybití aku přepólovaný, tak to přece desulfátorem nezachráním, nebo ano? Někde se v takových případech doproučuje vybít akumulátor úplně do nuly a pak hned nabíjet, ale identifikovat konkrétní článek mi přijde o dost šetrnější.

A co se ventilů týče, bude záležet na konkrétním typu akumulátoru. Nafouknutých už jsem viděl docela dost.

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: sob lis 10, 2012 12:04 am
od matej
Nafouknutí nemá nic společného s vývojem plynů.
Když se akumulátor nechá velmi dlouho stát zcela vybitý, nastává v něm masivní sulfatace. Při tom se zvětšuje objem ploten, různě se křiví až nakonec se akumulátor i zvenku fyzicky "nafoukne".
Pokud je aku docela nový, nebo alespoň není velmi starý, tak zpravidla nebývá přepólování článků tak závažný problém. Na to, aby skutečně došlo k přepólování (napětí článku aby se odlepilo od nuly směrem na druhou stranu) je potřeba dodat asi 3 - 7 krát kapacitu článku v Ah. Takže pokud baterka má kapacitu dejmetomu 10Ah, tak pokud se úplně vybije, pro reverzaci by potřebovala nejméně dalších 30 až 70Ah aby se přepólovala.
Takže přepólované články moc velký problém nejsou .. ale sulfatace ano, samozřejmě pokud se 12V aku vybije na nulu a ihned nezačne nabíjet (samotné vybití na nulu neškodí, pokud po něm rychle následuje nabíjení) tak sulfatace bude velký problém. Takový aku ale taky nebude problém udržet nad "desulfatační hranicí" 13,3V, není problém v tom že by nešlo dosáhnout napětí (tedy pokud některý článek nemá zkrat) ale že to napětí (>12V) tam nezůstane po odpojení nabíječe.

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: ned lis 18, 2012 8:23 pm
od ctirad
matej píše:Nafouknutí nemá nic společného s vývojem plynů.
Když se akumulátor nechá velmi dlouho stát zcela vybitý, nastává v něm masivní sulfatace. Při tom se zvětšuje objem ploten, různě se křiví až nakonec se akumulátor i zvenku fyzicky "nafoukne".
Viděl jsem akumulátory z UPSek, co měly vršek nad některými články doslova nakynutý. Podle mě to byl důsledek plynování + zahřívání toho plastu. Ale pravda, nekuchal jsem je, abych se o tom přesvědčil. S olovem už nechci v životě mít nic společného snad vyjma startovací baterie v autě ;)
Na to, aby skutečně došlo k přepólování (napětí článku aby se odlepilo od nuly směrem na druhou stranu) je potřeba dodat asi 3 - 7 krát kapacitu článku v Ah.
To je pravda, nicméně není to zase věc tak ojedinělá a výše uvedené podvybití by tomu napovídalo stejně jako fakt, že akumulátor nechce jít na maximální napětí a po odpojení hned padá dolů.

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pon kvě 15, 2017 7:35 pm
od vladdo05
Ahoj,
chcem sa opytat, po precitani fora neviem ci by malo vyznam vobec kupovat cinsky desulfator z Ebay- ma s tym niekto skusenost?
Napr.:
http://www.ebay.com/itm/Auto-Lead-Acid- ... SwHQ9WXXDI

Dava to 2 A peak currrent. Mam 44 AH bateriu, nenabitu cca. 3 mesiace. Tiez mam vela mensich gelovych aku., okolo 5-10 Ah.Ci by to bolo vobec pouzitelne, aj ked to je lacne- do 15 Euro.

Solarnik mal pomerne silne a trvalo mu to niekolko dni. Mam obavy ze by to trvalo cele mesiace.
Dakujem
Vlado

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pon kvě 15, 2017 9:27 pm
od kodl69
to všechno odvez do sběru, s tím už nic nenaděláš, pokud baterka je bez napětí tak dlouho, tak je hotovo. Malý AGM, to je kapitola sama pro sebe, obvyklá životnost v UPS 3 roky, pak se začne přehřívat, vyschne a je konec, definitivní. Ve značkovým autoservisu ti 44Ah baterku ze známosti vymění za jinou, co je ještě dobrá, protože dnes se mění baterky v autech preventivně, ale musí jim sedět váha odebranecjh a vrácenejch baterek...

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: pon kvě 15, 2017 9:50 pm
od vlkazajac
... mam vela mensich gelovych aku ...

Gélovky majú jednu výbornú vlastnosť, že majú nízke samovybíjanie a teda ak je dobrá nabitá batéria dlhšie odložená v chlade a suchu, môže mať stále napätie blízke 13 V. Ešte by sa nič zlé nestalo ani po troch mesiacoch od uloženia. Masívna sulfatácia nastáva od nižších napätí, niekto uvádza 12,6 V ale to môže byť individuálne.

Použitie rôznych géloviek ( rozumiem tým vek, stav a kapacitu ) zapojených paralelne je veľmi nevhodné, pretože pri vybíjaní a predovšetkým pri nabíjaní nastáva nezhoda v úrovni nabitia. Najhorším dôsledkom toho je potom únik gélu alebo prinajmenšom silné plynovanie niektorých výtržníkov, čo vybočujú z radu. A to je potom ich rýchly koniec. Čím je nabíjanie intenzívnejšie, tým je tento problém horší.

Desulfátor môže byť v systéme príčinou viacerých obtiaží, písalo sa o tom. Jeho použitie má zmysel pri snahe o repasovanie a zvrátenie sulfatácie, ale to by som robil mimo FV systému. Zvážiť, či sa to vôbec oplatí.

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: úte kvě 16, 2017 9:08 am
od fugas
Nedivím se že gelovky na věky odradí od používání olova.Nemám s nimi jedinou dobrou zkušenost.S kvalitní trakční zaplavenou baterkou bych to ale nesrovnával.Pokud je můžeme umístit někam ,kde nevadí jejich plynování ,je to antiblbostní ,dobře fungující a dostupná technologie.Gelovky neoživovat ale nabrat nejlepší kurz za olovo.Je to dobrá zkušenost ,ale marná práce.

Re: Pb BATERIE - DESULFATACE

Napsal: úte kvě 16, 2017 11:35 am
od FRSO
Zdravím, u PB aku je potřeba zajistit správně nabíjení, desulfátor je k léčení aku. Jinak jsem oživoval aku AGM Banner 12V/150Ah po 6 letech ztratil úplně kapacitu,, napětí bylo na něm cca 3V, u aku se jen vyloupne plastový kryt, pod ním jsou gumové čepičky-ventilky, dolil jsem to postupně aby se objevila hladina cca do článku 0,16lt a 20ml H2SO4, napřed se nechtěl moc nabíjet, ale pak se chytl a choval se jako nový aku, po 1. nabytí jsem udělal test při 5A a dal cca 80Ah, zátěžový test 100A byl dobrý, pokles na cca 11,90V, ještě zkusím 2. test kolik dá. :yes: