Provozování LI-FE za mrazu
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 1506
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Reputace: 158
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Provozování LI-FE za mrazu
ne mě osobně to trochu vyděsilo... mám 300Ah lfp celoročně v nevytápěné unimo buňce a teplota tam víceméně kopíruje venkovní prostředí, takže -10 není nic neobvyklého. Jsou tam 3-5 let... asi je letos v létě stáhnu a udělám kapacitní zkoušku. Když to tam šlo mělo to reálně okolo 260Ah myslím...
- marko250
- Příspěvky: 3335
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Reputace: 485
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Používaných v těch -10°C ?Pokud jen uskladněných,tak by to nemělo být zlé.
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 1506
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Reputace: 158
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Provozování LI-FE za mrazu
jj pracuji primárně jako poskytovatel internetu a tohle zajišťuje internet do obce, která je prostě za kopcem a bez tohoto bych se tam nedostal. (on se tam nikdo krom nás nedostal) V Zimě se to jezdí nabíjet centrálou, protože to tam je i půl metru pod sněhem a od cca půlky února do cca listopadu už to bývá soběstačné. Měl jsem právě pocit že dříve ty baterky dávaly v pohodě 20 dnů a teď se mi zdá že zvládnou tak 10...
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
- Reputace: 87
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Na takové provozy je lepší li-ion.
-
- Příspěvky: 574
- Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
- Reputace: 63
- Lokalita: Havlíčkův Brod
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 19845
- Kapacita baterie [kWh]: 66
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Provozování LI-FE za mrazu
To by odpovídalo. Půlka kapacity pryč... .Matess píše:jj pracuji primárně jako poskytovatel internetu a tohle zajišťuje internet do obce, která je prostě za kopcem a bez tohoto bych se tam nedostal. (on se tam nikdo krom nás nedostal) V Zimě se to jezdí nabíjet centrálou, protože to tam je i půl metru pod sněhem a od cca půlky února do cca listopadu už to bývá soběstačné. Měl jsem právě pocit že dříve ty baterky dávaly v pohodě 20 dnů a teď se mi zdá že zvládnou tak 10...
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022)
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022)
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
- Reputace: 87
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Docela by mě zajímalo, jak si s tímhle poradí automobilky. Auta běžně stojí venku a vymrznou. U elektromobilů s lifepo to bude docela potíž.
-
- Příspěvky: 957
- Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am
- Reputace: 20
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Lifepo se do aut zatím nedávalo, protože jsou na jednotku kwh "moc těžké a objemné".
Tuším ovšem, že Musk do Tesel bude dávat nějakého "křížence" lion s lifepo.
Tuším ovšem, že Musk do Tesel bude dávat nějakého "křížence" lion s lifepo.
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
- Reputace: 87
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Čínské verze Tesel Model 3 standard plus mají lifepo už skoro půl roku a vozí se i do Evropy. BYD dělá auta s LIFEPO běžně už roky. Elektrické autobusy mají lifepo už řadu let. Taky se už objevil problém s tím, že když nenabíjíte tyhle Tesly na 100 %, je BMS zmatená jako lesní myš a baterie se může natolik rozbalancovat, že musí do servisu... Jsou na to hororová videa na YT.
- vlkazajac
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
- Reputace: 527
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Takže nabíjajte poctivo a šetrite na výmenu baterky.
To mi pripomína reklamy typu "Jedzte syry, sú zdravé!"
To mi pripomína reklamy typu "Jedzte syry, sú zdravé!"
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
- marko250
- Příspěvky: 3335
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Reputace: 485
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Matess>a co je dát do boxu a přitopit jim na 10°C,třeba dečkou ze sedadla auta,či něco jiného.Vyložit bednu okolo baterek betonovýma cihlama a řádně okolo zateplit.A topit samozřejmě s omezením podle napětí,né to nechat baterky vyždímat a konec.
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
- ota
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Reputace: 514
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Jed to tak že se musí zjistit o jakou chemii se přesně jedná!
Čisté LiFepo4 by se nemělo nabíjet pod 0C protože se usazuje kovové Li na uhlíku na záporné elektrodě a klesá kapacita.
Naopak LiFeYPO4 s příměsí Yttria, což jsou například Winstony "žluťásky" zhruba od r.v.2012 se podle datašítu mohou nabíjet do cca -10C.
Další vlastností je že podchlazením se posouvá nejnižší vybíjecí napětí a naopak stoupá vnitřní odpor takže od 5C se LiFePO4 chová tak měkce že se skoro nedá použít pro proudy nad 0,2C.
V Teslách se nově používá LifePO4 od CATL a je pozorováno uživateli že kapacita klesá rychleji než u dřívější li ion technologie.
Čisté LiFepo4 by se nemělo nabíjet pod 0C protože se usazuje kovové Li na uhlíku na záporné elektrodě a klesá kapacita.
Naopak LiFeYPO4 s příměsí Yttria, což jsou například Winstony "žluťásky" zhruba od r.v.2012 se podle datašítu mohou nabíjet do cca -10C.
Další vlastností je že podchlazením se posouvá nejnižší vybíjecí napětí a naopak stoupá vnitřní odpor takže od 5C se LiFePO4 chová tak měkce že se skoro nedá použít pro proudy nad 0,2C.
V Teslách se nově používá LifePO4 od CATL a je pozorováno uživateli že kapacita klesá rychleji než u dřívější li ion technologie.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
-
- Příspěvky: 1506
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Reputace: 158
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Provozování LI-FE za mrazu
jj premyslel jsem nad boxem... kdyz bych do nej skoval mppt solární regulátor a router, tak bych tam 10W tepla mohl trvale vyrabet. Takze nejaky zatepleny box s nejakym dotapenim minimalne pri nabijeni z centraly asi nebude od veci.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř čer 27, 2012 3:39 pm
- Reputace: 2
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Tento rok som sa rozhodol prejsť z olova na LIFEPO4 a tak som kúpil cez aliexpress 16 ks CATL 271 Ah (cca 13,5 kWh). Nakoľko mám ostrov, v zime počas mrazov (-20 °C) mi klesne teplota v chate aj na -3 až -4 °C a preto som uvažoval nad tým ako vyriešiť, aby teplota článkov neklesla pod bod mrazu. Vyrobil som si zateplený box s autonómnym vykurovaním pomocou vykurovacieho kábliku (38 ohm/m), pričom vykurovanie riadi termostat a energia na vykurovanie je čerpaná priamo z batérie. V boxe je umiestnená aj BMS a jej chladenie je riešené otvormi v prednej a bočnej strane boxu (z dôvodu cirkulácie. N aprednej strane boxu je svorkovnica na prípadné dodatočné balancovanie článkov v budúcnosti, bez nutnosti otvárania boxu. Musím podotknúť, že systém ešte nebol otestovaný v zime, túto zimu bude mať premiéru, takže zatiaľ neviem ako to bude fungovať. Po zime dám vedieť.
Lepšie pozrieť na foto:
https://photos.app.goo.gl/KF6yo5wHETqJmxHC9
Súpis materiálu:
https://www.storage.sk/produkt-euro-pre ... 200/55823/
Styrodur 20 mm
Styrodur 40 mm
https://www.aliexpress.com/item/4001050 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/3285810 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2804%22%7D (na 1 bedňu 2+2 m paralelne 38 ohm/m)
nerezové závitové tyče M6 + matky a podložky
https://quatrolm.sk/sk/product/platna-d ... n?catid=27
https://www.aliexpress.com/item/4001360 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4dyBf4Fw (CATL 271 Ah už predajca nemá)
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4d0Kgp34 (F8S24V150A BT)
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 5d57jPixMD
poistkové púzdra káblové na poistky 5 x 20 mm
Ak niekoho inšpirujem k stavbe obdobného boxu budem rád
Lepšie pozrieť na foto:
https://photos.app.goo.gl/KF6yo5wHETqJmxHC9
Súpis materiálu:
https://www.storage.sk/produkt-euro-pre ... 200/55823/
Styrodur 20 mm
Styrodur 40 mm
https://www.aliexpress.com/item/4001050 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/3285810 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2804%22%7D (na 1 bedňu 2+2 m paralelne 38 ohm/m)
nerezové závitové tyče M6 + matky a podložky
https://quatrolm.sk/sk/product/platna-d ... n?catid=27
https://www.aliexpress.com/item/4001360 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4dyBf4Fw (CATL 271 Ah už predajca nemá)
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4d0Kgp34 (F8S24V150A BT)
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 5d57jPixMD
poistkové púzdra káblové na poistky 5 x 20 mm
Ak niekoho inšpirujem k stavbe obdobného boxu budem rád
-
- Příspěvky: 7379
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Reputace: 866
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Ty přepravky jsou dobrý řešení, už jsem to taky použil. Tip na vylepšení: zásuvka Anderson 175A: https://www.aliexpress.com/item/4001143 ... 2375%22%7D
potom je to snadno odpojitelný bez nebezpečí zkratu.
potom je to snadno odpojitelný bez nebezpečí zkratu.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř čer 27, 2012 3:39 pm
- Reputace: 2
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Dík za tip, ale ja to už prerábať nebudem možno to využijú iní
-
- Příspěvky: 856
- Registrován: pon črc 30, 2012 3:43 pm
- Reputace: 48
- Lokalita: Trnava
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4900
- Kapacita baterie [kWh]: 7,5
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Ja som teraz riešil osvetlenie škôlky v jurte bez el. prípojky. Nadimenzoval som im baterku na 2 dni svietenia s 58w led 235wp panel a 4s 78Ah LiFePo4. Keďže v zime v jurte nie su každý deň, iba 3 krát do týždňa povedal som im nech vykopú jamu na baterku. Do 80cm hĺbky som zakopal klasickú plastovú rúlu 300mm priemerom s baterky som tam spustil. Na baterku som položil polystyrén 5 cm, potom vzduchová medzera a zarovno zeme je 10cm polyesterén. Podla normy to malo byť v hĺbke 1,2 metra. No uvidíme. Baterka má bms s bluetoothom tak tam vybehnem niekedy keď bude -10°C a pripojím sa na čidlo.
-
- Příspěvky: 535
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Reputace: 38
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
No já provozuji žluté LiFePo4 již pár let i v mínusu. Udělal jsem na ně izolační bedny jen tak ze zbytků plus polystyren a jediné, co řeším, že vždy před zimou zavedu teplotní redukci v nastavení MPPT regulátoru.
Ty bedny jsou vidět tady - https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 2s#p151188
Jenže tento rok jsem posílil ze 4 panelů 2S2P, které v zimě dají tak to 0,1C baterií, teď na 16 panelů a tam už nabíjení za slunného zimního dne a současně klesající kapacita s teplotou může být problém. Ta reference na ALI digitální termostat plus topný kabel . Musím si to trochu spočítat. Mám 3 bedny paralelně, tj. musím vymyslet, jestli 3 regulátory ve 3 bednách rovnou, nebo 3 topení a jen jeden regulátor za paralelním spojením.
Ale vrátím se k původnímu tématu. Při šetrném nabíjení/vybíjení a mínus teplotách kolem 0 -5°C jsem testoval žluté LiFePo4 baterie po 3-5 letech a nic likvidačního to s kapacitou neudělalo. To už moje zacházení mělo zásadnější vliv.
Ty bedny jsou vidět tady - https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 2s#p151188
Jenže tento rok jsem posílil ze 4 panelů 2S2P, které v zimě dají tak to 0,1C baterií, teď na 16 panelů a tam už nabíjení za slunného zimního dne a současně klesající kapacita s teplotou může být problém. Ta reference na ALI digitální termostat plus topný kabel . Musím si to trochu spočítat. Mám 3 bedny paralelně, tj. musím vymyslet, jestli 3 regulátory ve 3 bednách rovnou, nebo 3 topení a jen jeden regulátor za paralelním spojením.
Ale vrátím se k původnímu tématu. Při šetrném nabíjení/vybíjení a mínus teplotách kolem 0 -5°C jsem testoval žluté LiFePo4 baterie po 3-5 letech a nic likvidačního to s kapacitou neudělalo. To už moje zacházení mělo zásadnější vliv.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 535
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Reputace: 38
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Včera jsem si hrál s výpočtem. Jestli jsem já počítal dobře, tak ty jsi si připravil topení s výkonem cca. 15W (2metryx2 paralelně na 24V). To jsi nastavil od pasu, nebo se domníváš, že v rámci tepelných ztrát bedny je to dostačující? Ty baterie mají samy o sobě zcela jistě velmi slušnou tepelnou kapacitu. A kdyby to znamenalo jim topit třeba 10 hod denně (v zimě alespoň přez noc), tak je to 10h* 15W = 150 Wh. Jedna moje bedna obsahuje baterie 5760Wh, tedy na spotřebu by to bylo 3% z kapacity. Pokud by byl pokles kapacity s teplotou třeba 40% z nominálu, tak i při provozu 24 hodin je to pořád asi akceptovatelná spotřeba. Napadlo mě vyzkoušet to před tím, než přijdou mrazy. Pokud je okolní teplota dnes 17°C, nastavit na termostatu 27°C a monitorovat čas. Tedy kolik času a kolik energie takovéto topení potřebuje než to celé prohřeje. Ale nějak si nejsem jist těmi výpočtyblaskoi píše:https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... (na 1 bedňu 2+2 m paralelne 38 ohm/m)
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř čer 27, 2012 3:39 pm
- Reputace: 2
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Nemám to ešte otestované, možno otestujem za aký čas sa baterky oteplia napr. o 5 °C (senzor mám prilepený priamo na baterkách v hornej časti). Mínusové teploty v chate mám tak maximálne 2 týždne koncom januára, resp. vo februári.
-
- Příspěvky: 535
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Reputace: 38
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Jo, to má smysl. Já dnes monitoruji prostor baterií volně loženým snímačem z MPPT regulátoru. A ten dokonce je možno přišroubit pod kontakt baterie. Tady to na tom termostatu není, ale viděl bych to - buď přilepím na horní stranu článku a nebo tak, že snímač dovnitř kabelového oka a to přišroubím na kontakt. Uvidíme.blaskoi píše:senzor mám prilepený priamo na baterkách v hornej časti
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 30 Odpovědi
- 3483 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od hurvayz
-
-
ERÚ rozhodnutí o provozování náhradních zdrojů bez dohody
od RRR » » v Legislativa a právo
ERÚ rozhodnutí o provozování náhradních zdrojů bez dohody
- 129 Odpovědi
- 54007 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od daffyx
-