Vysokoproudé prismatické články

Baterie, dobíjení, údržba, zapojení, diskuze i nad jinými způsoby uložení energie
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

Nemáte nějaký tip na vysokoproudé prismatické články za rozumnou cenu? Např. 3x20 2x30 6x10Ah a pod.
Koukal jsem na alíka a nic rozumného jsem nenašel. Sice pár jo, ale tam zase byl min. odběr více kusů a to bylo daleko za hranicí 22€ tudíž rizika výběru výpanného státu a české poště. Nebo klidně i na nějaký zdroj z EU.

Plánuju rozhodit v IONu baterku a pokusně 4 články nahradit vlastní vyrobenou baterkou, abych ověřil, jestli zvládnou dlouhodobě fungovat v podmínkách elektromobilu.
Našel jsem i pokus jednoho člověka o náhradu z 18650, ale tam to ty baterky vzdali po 3 měsících. Asi jim špičky při rekuperaci přes 100A nedělají dobře.
Nyní tam dal nějakou baterii 40Ah a na ní jezdí.

A datasheet orig článku
https://www.secondlife-evbatteries.com/ ... 0-Cell.pdf
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od luky »

Asi blbá otázka, ale proč tam nedáš stejný článek? Měl jsem pocit, že občas jdou někde koupit...
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

Otázka je dobrá.
1. Nedaj se koupit nové. Jeté mívají kapacitu okolo 40Ah a je otázka jestli se vyplatí něco takového kupovat v ceně okolo 50€. Na jak dlouho si vlastně člověk pomůže.
Jestli není lepší za 50-60€ tam raději dát článek s kapacitou 60-70Ah a udělat si z toho lepší elektromobil s dojezdem přes 150 km.

Ideální by asi bylo sehnat zánovní 60Ah z i3. Ale rozměrově jsou trošku jiné a nejsem si jistý, jestli by se tam nějak rozumně poskládali.

Poskládat články z prismatických článků stejné velikosti jako LEV50 by byla sázka na jistotu.

Jsem ochotný do té záležitosti investovat asi tak 120 tis. Pokud by to bylo víc, tak se spíš vyplatí IONa prodat a koupit si za 3 roky jetou Škodu Citigo IV.
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

Už dlouho koukám po těchto článkách.
https://www.aliexpress.com/item/32865963102.html

Ale je otázka jak to bude s DPH a CLO.
xmasin
Příspěvky: 1765
Registrován: čtv čer 28, 2012 9:45 pm
Reputace: 101

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od xmasin »

Ty články mně přijdou nějaký lehký. Samsungy SDI při kapacitě 60Ah mají něco kolem 2 kg.
unicast
Příspěvky: 1178
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 197
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od unicast »

dracekvo píše:Ale je otázka jak to bude s DPH a CLO.
No jak, jak... Půjdeš na vyclívací poštu, pěkně si počkáš, než přijdeš na řadu a pak tě tam ti zmetci skásnou. A pokud budeš mít dopravu v ceně, tak ti připočítají ještě 210 Kč DPH z fiktivní tisícovky tabulkového poštovného. Čekáš snad něco jiného?

Už dlouho jim tam chci poslat krabici plnou banánů a nechat je tam se zkazit a zesmrádnout.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od luky »

dracekvo píše:Otázka je dobrá.
1. Nedaj se koupit nové. Jeté mívají kapacitu okolo 40Ah a je otázka jestli se vyplatí něco takového kupovat v ceně okolo 50€. Na jak dlouho si vlastně člověk pomůže.
Vlastní zkušenosti nemaje, ale něco jsem při úhavách o koupi načetl. Nabyl jsem dojmu, že z toho battery packu "odejde" jen několik málo článků, které se vyplatí vyměnit, protože degradují kapacitu celého packu. Zbytek článků pak degraduje nějakých 3-5% ročně. Takže i když se tam vloží použitý článek, tak to využití battery packu nevadí. Takže pokud se ti nepodaří koupit na výměnu zrovna nějaký ten vadný článek, neměl by to být problém. A za několik málo peněz lze rozpohybovat celkem nepoužitelné auto se slabým článkem. Upřímě když jsem viděl nějaké vidoe, jak to mění a mají tam 300V DC na svorkách, tak bych z takové práce měl respekt.

Není LEV50 podobnější takovému článku? https://www.aliexpress.com/item/32888613944.html
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

Já mám těch horších baterek víc. Aby to mělo cenu, tak by to chtělo vyměnit nejmíň 14 kusů.
Ale beru to tak, že jestli už do toho vrážet peníze, tak by to chtělo udělat upgrade. Přece jen auto s dojezdem 150 km je použitelnější jak auto co najede něco málo přes 100.

Je tomu podobný dost. Ale jak jsem psal. Rád bych udělal upgrade na vyšší kapacitu.

Asi zkusím trápit Lanzhd 3300mAh proudem 1C jak při nabíjení tak při vybíjení, schválně jak dlouho to vydrží. Do velikosti LEV50 by se 18650 mělo vejít 24ks.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od luky »

14ks, aha. To není tak optimistický...
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Reputace: 258

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od brumlaj »

dracekvo píše: ...Asi zkusím trápit Lanzhd 3300mAh proudem 1C .......
To však není dostatečné. Vůz povolí Chademu nabíjení akumulátorů proudem 108A tedy více než 2C. (a netuším zda to není pouze omezení nabíječky a zda s jinou by nešel ještě výš.)
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

Já v diagnostice viděl i 130A. Ale je to chvilkové. Jak baterky dosáhnou 4,105V, tak se proud snižuje.
Test nabíjet 1C a vybíjet 2C aspoň ukáže jak to ty baterky budou snášet. Nebude problém zkusit je nabíjet i 2C, jak se na to budou tvářit.
Počítám že by se aspoň ukázalo, jestli má cenu o velkokapacitních 18650 uvažovat jako možné náhradě.

Nahradit opotřebované články jinejma bazarovejma článkama mi nepříde moc rentabilní vzhledem k tomu kolik by to stálo a o kolik km by se mi zvednul dojezd. Když už do toho dávat peníze, tak by se auto mělo zlepšit, aby dojelo alespoň 150km.
Jinak vyjde lépe to dojezdit do úplné smrti a pak auto rozprodat na díly a koupit si jiné ojeté elektro. Třeba to citigo.
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od diablo007 »

dracekvo píše:Já v diagnostice viděl i 130A. Ale je to chvilkové. Jak baterky dosáhnou 4,105V, tak se proud snižuje.
Test nabíjet 1C a vybíjet 2C aspoň ukáže jak to ty baterky budou snášet. Nebude problém zkusit je nabíjet i 2C, jak se na to budou tvářit.
Počítám že by se aspoň ukázalo, jestli má cenu o velkokapacitních 18650 uvažovat jako možné náhradě.

Nahradit opotřebované články jinejma bazarovejma článkama mi nepříde moc rentabilní vzhledem k tomu kolik by to stálo a o kolik km by se mi zvednul dojezd. Když už do toho dávat peníze, tak by se auto mělo zlepšit, aby dojelo alespoň 150km.
Jinak vyjde lépe to dojezdit do úplné smrti a pak auto rozprodat na díly a koupit si jiné ojeté elektro. Třeba to citigo.
Jaké řazení baterie v sérii to auto má?
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

88 článků 50Ah Li-Ion vše sériově. Tj. napětí cca 330V.

Nabíjení až 50kW, nebo rekuperace taky umí špičky ke 100A a motor si při plném knedlíku umí vzít až 150A. Jinak běžná jízda je od 30 od 80A. Pokud je velký kopec, tak taky přes 100A třeba minutku, dvě.
Toto vše by měla baterka vydržet. A pracuje se v rozmezí 4,105V do cca 3,4V.

Podle datasheetu komunikace umí BMS reportovat maximum 60Ah. Originál nové články 50Ah vykazují zhruba 45Ah, protože nepracují v plném rozsahu napětí. Takže cokoliv většího jak 70Ah by asi nemělo cenu do auta dávat.

Našel jsem dva kandidáty
https://www.aliexpress.com/item/32891711059.html
a https://www.aliexpress.com/item/32968678485.html

První bude asi moc velký a nebude možné nejspíš všech 88 článků poskládat do prostoru pro baterie. S válečkama by se to nejspíš nějak dalo.

Jenže je tu furt strašák ohledně celníků. Kdyby zachytili několik baterek, tak to nevadí. Ale kdyby každou druhou a víc, tak to ekonomicky nedává smysl.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2773
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Reputace: 427
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,
dracekvo píše:88 článků...

Jenže je tu furt strašák ohledně celníků. Kdyby zachytili několik baterek, tak to nevadí. Ale kdyby každou druhou a víc, tak to ekonomicky nedává smysl.
Takovéto velké články není možné přepravovat jen jako obyč psaníčko v poštovním pytlu . Obecně se tomu nadává ADR jež je souborem mnoha opatření , regulí a omezení přepravy nebezpečného zboží .
Do letadel to nechcou brát , takže lodí :? .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
ResHacker
Příspěvky: 542
Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
Reputace: 21
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1160
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od ResHacker »

dracekvo: Škoda, že jsi tu nevychytal tu nabídku na bazaru nových Samsungů SDI 94Ah za 1800tuším kousek. Já bych je do žluťase koupil hned a rovnou je dal po dvou paralelně :D Baterky by si jen chrochtaly a oproti režimu v i3 by se flákaly.. Ale žena by mě asi zabila xD Nicméně koukal jsem na datasheet a když vezmu v potaz, jakej kouř dostanou v tý i3, tak se to bude specifikacím poněkud vymykat..a stejně ty baterky vydrží dost.. takže já bych je měl stopro na doživotí auta v týhle konfiguraci a dojezd 200km spolehlivě ....
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

abrams: jestli to jede letadlem, lodí nebo to přiveze šikmoočko na kole je mi celkem jedno. Hlavně aby to přehlíželi celnící :D 2kg balíček je už asi zajímat bude.
Stále ještě doufám, že nějaký obchod s těmahle baterkama otevře sklad v EU.

Starej Peugeot je těmto modifikacím poněkud více nakloněn.
Já sem limitovanej tím, že to musím vše nacpat do podlahy (vyndat baterku doma bez zvedáku je taky strašná zábava) a ještě to připojit na originální BMS, kterou zatím nejspíš nikdo nehacknul. Bez toho se auto ani nezapne.
Prostor v podlaze je taky poněkud limitovaný.
Mám ještě čas. Aktuální kapacita 32Ah pořád stačí na ježdění okolo 70-90km. A instalací bufíku už mě netrápí ani topení. Takže tak 2-3 roky si asi ještě pojezdím na orig baterky. Jenže to chce nezaspat a pak to neřešit ve spěchu.

Samsungu SDI se bojím, aby se tam nějak vešlo těch 88 článků. To že by se muselo komplet překopat vnitřní zapojení silového pásového vodiče mezi článkama by problém nebyl. A BMS se tam prostě nějak dozapojí. Byla by to asi nejschůdnější varianta klidně i s 60Ah verzí.

Největší problém je cena současných baterek. Těch 150 tis (ideálně do 120 tis) je absolutní limit který bych byl ochoten do toho dát. Cokoliv víc už nemá smysl. To pak vyjde lépe si za 3 roky koupit ojeté citigo s dojezdem přes 200km.

Stále čekám, že to v zahraničí někdo pořeší za mě. Nechce se mi být ten první průkopník :D
Uživatelský avatar
beethowen
Příspěvky: 872
Registrován: pát čer 23, 2017 7:46 pm
Reputace: 153
Bydliště: Brno-venkov

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od beethowen »

Ahoj,
Zkusil bych se domluvit tady: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 47#p103847
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

Prvotní účel tématu byl, Že pokud by někdo věděl o nějakých článcích za rozumnou cenu, že bych je zatím prohnal zátěžovejma testama.

Samsung SDI nemusím zkoušet tam je jistota že pobyt v autě zvládnou. Jejich nákup bych řešil až v době, kdy bych začal s výměnou komplet aku.
Uživatelský avatar
ResHacker
Příspěvky: 542
Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
Reputace: 21
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1160
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od ResHacker »

Zajímalo by mě jedno, plánuješ pak nějak řešit teplotní management? Resp. jaký je ten stávající? Hádám, že auto jen hlídá teplotu na různých místech a na základě těchto údajů v případě nutnosti omezí nabíjecí proud.. Ale třeba řeší se nějaký předehřev článků, pokud jsou promrzlé?
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Vysokoproudé prismatické články

Příspěvek od dracekvo »

Jak je to s předehřevem netuším. Ale chladí je pomocí klimatizace. Prostě přepne klapku a větrák co by jinak chladil interiér fouká studenej vzduch do baterek. Tuto funkci vídávám pouze při rychlonabíjení. Jinak jsem to nikdy v chodu neviděl.

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek