Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Novinky, zajímavosti, věda a technika v oblasti solární energie.
Odpovědět
Uživatelský avatar
karelkilian
Příspěvky: 155
Registrován: úte pro 11, 2018 1:22 pm
Reputace: 5

Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od karelkilian »

Přeji pěkný den,

a protože je pátek, mám pro Vás další článek ke čtení, zamyšlení i diskuzi. Tentokrát se podíváme loď Energy Observer, která používá vodík, sluneční, větrnou i vodní energii.

Karel Kilián

Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Lodní doprava je často (právem) kritizována za znečišťování ovzduší. Na jedné straně jsou lodě schopné přepravit obrovské množství nákladu nebo pasažérů na velké vzdálenosti, na straně druhé však vypouštějí do atmosféry nepředstavitelné množství emisí. I v tomto segmentu se ale blýská na lepší časy - důkazem budiž loď Energy Observer, která ke svému provozu nepotřebuje ani kapku fosilního paliva.

Projekt zcela bezemisní lodě byl ve spolupráci s inženýry z CEA-LITEN zahájen v dubnu roku 2017. Cílem plavidla je otestovat a prokázat účinnost celého řetězce, který se spoléhá na propojení různých zdrojů obnovitelné energie. Po spuštění na vodu v zimě 2017 vyplul Energy Observer na šest let trvající turné, jehož cílem je propagace použitých řešení.

Vodík v hlavní roli

Pohon lodě zajišťují elektromotory, které využívají stoprocentně obnovitelnou energii. Na plavidle jsou nainstalovány solární panely a dvě vertikální větrné turbíny. Kromě toho je vybaveno technologií pro získávání dekarbonizovaného vodíku z odsolené mořské vody. Vodík bude používán jako palivo během noci nebo v situacích, kdy nebude k dispozici dostatek větrné a/nebo sluneční energie.

K výrobě vodíku potřebuje jen slunce, vítr a molekuly vody. Celý proces funguje tak, že loď odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou a vyrobí z ní vodík. Z molekuly vody tak získá dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Zatímco kyslík vypustí do atmosféry, vodík využije k výrobě elektřiny.

K pohybu slouží také klasická plachta, která je používána při plavbách na dlouhé vzdálenosti, jako je například překročení Atlantského oceánu. I v tomto případě si loď vyrábí elektřinu - lodní šroub totiž může fungovat jako vodní turbína, otáčející elektromotorem, což lze přirovnat k rekuperačnímu brzdění elektromobilů. Celý systém dokáže vyrobit 2 až 4 kilowatty energie.

Na začátku všeho byl problém

Victorien Erussard, kapitán a zakladatel lodi, strávil na moři mnoho let. Jeden zásadní okamžik mu však změnil život - uprostřed Atlantického oceánu zažil na lodi výpadek elektřiny. Byl obklopen jen větrnou a sluneční energií, kterou ale neměl jak využít. „Tehdy jsem začal přemýšlet, že bychom měli vytvořit chytrou loď,“ říká Victorien.

Energy Observer nyní slouží primárně jako propagační produkt. Do roku 2022 má přistát ve 101 přístavech v padesáti zemích po celém světě. Součástí jeho návštěv bude ukázka inovativních řešení, příznivých pro životní prostředí. Během cesty bude posádka navštěvovat startupy, které se prostřednictvím inovací chtějí podílet na ochraně Země.

„Ekologický přechod můžeme považovat za příslib lepšího světa. Prostřednictvím této lodě chceme zvýšit povědomí a dokázat, že lidé mohou žít v harmonii s přírodou a že boj proti globálnímu oteplování může otevřít dveře nové ekonomické expanzi, “ říká Jérôme Delafosse, vedoucí expedice Energy Observer.

Testování v drsných podmínkách

Loď je dlouhá 30,5 metru, široká 12,8 metrů a s veškerou technikou váží 28 tun. Může se pohybovat rychlostí až 10 knotů, což je přibližně 18,5 km/h. Na její palubě najdeme tři typy solárních panelů, rozkládajících se na ploše 130 metrů čtverečních, s maximálním výkonem 21 kW.

Z další výbavy jmenujme dvě vertikální větrné turbíny (každá s výkonem 1 kW) a dva reverzibilní elektrické motory s celkovým výkonem 82 kW. Na palubě je také lithiová baterie s kapacitou 106 kWh, zařízení pro odsolování vody, elektrolyzér, kompresor a palivový článek. Celý vodíkový systém váží 2100 kilogramů.

Energy Observer je plovoucí laboratoř, která je určena k testování inovativní energetické architektury v extrémních podmínkách. Výsledky pak mohou být využity i při budování pozemní infrastruktury, využívající sluneční, vodní a větrnou energii. Jedním z cílů je ukázat, že je možné snížit dopad lodní dopravy na životní prostředí, aniž by se snížilo pohodlí a další výhody.

Na YouTube se můžete podívat na propagační video The Energy Observer - loď, která je odhodlána zachránit svět, které vystavilo české zastoupení automobilky Toyota.
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Reputace: 258

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od brumlaj »

Proč zrovna Toyota? Že by podpora jejího nesmyslu s vodíkem v automobilech? Taková podprahová dvoutunová podpora?
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
KUTIL
Příspěvky: 286
Registrován: sob pro 01, 2012 11:19 pm
Reputace: 27

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od KUTIL »

Už tomu chýba len pertinaxový karburátor a radiálne ostrekovanie čelného skla. Tie dve VAWT sú tam na ozdobu alebo ako brzda. Doteraz Nefungovali nikde a nebudú ani tam. A vietor občas fúka aj proti smeru plavby.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2485
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Reputace: 180
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od NOPARasito »

Jde videt, ze se do toho na...la Toyota, kdyby trochu mysleli a vyuzili panely dost z boku lodi, meli by lepsi vyteznost odrazem od more. Tusim to chce trochu zamakat na technice a ne "dyzajnu". Jj to uz od Toytoy zname. ZE???
Je to jen reklama technicky nedotazeneho nesmyslu.
Kdyby chteli vyuziji dalsi srovnatelne plochy, dokonce rozvinutelne kridla v pripade pekneho pocasi a klidneho more ci oceanu.
Ale i prukopnicke zacatky se ceni.
willcz
Příspěvky: 590
Registrován: úte zář 06, 2016 2:52 pm
Reputace: 105

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od willcz »

na nulove emise tam nemusi davat panely, ale stacilo by dat plachty :-)
miroc
Příspěvky: 371
Registrován: ned srp 12, 2012 10:12 am
Reputace: 40
Lokalita: SK - pri TT
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7900
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Kontaktovat uživatele:

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od miroc »

willcz píše:na nulove emise tam nemusi davat panely, ale stacilo by dat plachty :-)
To by nestačilo. Na nulové emisie by tam okrem plachiet museli byť ešte veslá a 30 otrokov.
Panely, baterka a elektromotor je asi prijateľnejšie riešenie.
Naposledy upravil(a) miroc dne sob zář 07, 2019 12:36 pm, celkem upraveno 1 x.
O malých domácich veterných elektrárňach: http://www.vawt.om2cm.sk/
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od kodl69 »

Nulový emise, krom znečištění moře výkaly námořníků měly všechny lodě do začátku 18-týho století. Takže veskrze žádný pokrok, hromadu techniky a technologie, a jsem tam, co kryštof kolumbus před 500-ty lety. Ale je to pohodlnější.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od vlkazajac »

NOPARasito píše:...kdyby trochu mysleli a vyuzili panely dost z boku lodi, meli by lepsi vyteznost odrazem od more. ...
Ale -ale -ale !!! Nebudú predsa vŕtať dierky do trupu kúsok nad čiarou ponoru ! *fall*
Asi ich odradilo to, že boky majú negatívny sklon.

Celkom by som to dielo nehanil ( že to má zachrániť svet, je len žartovná nadsádzka.. ). Len súdruhovia nepomysleli na to, že v noci nesvieti ale fúkať môže. Namiesto tých vrtuliek do vetra by účinnejšie pomohla plachta, cez deň by sa zbalila a sťažeň sklopil. No, nedali mi vedieť, keď to skicovali, škoda ...
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2485
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Reputace: 180
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od NOPARasito »

Ale -ale -ale !!! Nebudú predsa vŕtať dierky do trupu kúsok nad čiarou ponoru ! *fall*
Asi ich odradilo to, že boky majú negatívny sklon.
Kdo rika ze by to melo mit od zakladu tak debilni tvar.
Ale asi jim slo o efektivitu???
Nebo jako hromada neefektivnich spalovaku, kteri napr. nevedi nic o aerodynamice a pak se divi ze I-Pace a Etron maji vetsi spotrebu. Tak je to se vsim.
Neni to jen o tom co vyblije softwer na cokoli, ale jake jsou vstupni a realne prakticke zkusenosti.
Zpusob "katamaranu" je cajk, ale jinak je to spatna reklama. Jako celej system ECO. Tady se to ukazuje v maximalni mire, kdyz se spoji Franjapanec.
Pozn.: I tady na foru se pousmali a plachty by dodelali :wall:
Nebo:
https://www.elektrina.cz/z-nejvetsi-sol ... emi-pohony
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Reputace: 514
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od ota »

Loď s nulovými emisemi .....

To muselo dát tolik práce a přitom je to taková blbost.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od dracekvo »

3x energeticky výhodněji vyjde si nabít baterky, než vyrábět vodík. Hlavně pro takové aplikace jako uložit si energii na noc.
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 1204
Registrován: pon srp 31, 2015 11:36 am
Reputace: 150
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od JonasPP »

Len som si to čital a som sa smiechu neudržal. Vynašli studenu vodu a ešte tvrdia,že je tepla. Však to je k smiechu trieskať veterne turbiny a taku hromadu panelov,vodik,vyvijač a neviem ake ine hluposti na ľoď. Však najzakladnejši pohon na mori bez emisii je vietor. Teda plachetnica. Ostatok,ako baterie a panele s motorom,su len + na manevrovanie a pripadny pohon počas absencie vetra. To ostatne naviac je trapnosť. Každy,čo aspoň trocha vie pohnuť rozumom a nepresuva sa len s davom,tak mu to dôjde.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od vlkazajac »

No trochu by som nastavil zrkadlo. Načo sa zapodieva polovica kolegov s hybridmi a bivalenciou ( hybridné FVE, autá, vykurovanie baráku a ohrev TUV, ... ) ???
Taká lodička, keď sa ocitne v okolí rovníka, moc vetra nenachytá. Môže počítať s dobrým slnkom a ak práve parkuje, nech si ten vodík ukladá. Má to zmysel aspoň v tom, že si to lodivod omaká, aká zásoba vodíka je zmysluplná. A primárne v tom, že je to ojedinelá aplikácia využitia elektrolýzy pre mobilitu.
Nejaká dovolenka alias stáž na tej lodi by ma neurazila...
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Jozef51
Příspěvky: 480
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am
Reputace: 85
Bydliště: Rosovice

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od Jozef51 »

Je tu skoro vylucne kritika. Nuz mne sa ta lodicka paci. Jej meno je v otrockom preklade "Energický pozorovatel". Na plachtach niet uz velmi co pozorovat, ludia objavili pocas tisicroci o nich dost vela.
Urcite by plavba na jej palube bola z hladiska pozorovania chovania roznych technologii ziskavania energie na mori velmi zaujimava. Toyota si v prvom rade robi reklamu ale ti ludia ktori ju navrhli a postavili asi na nej nebohatnu i ked do nej dali dost velky kus zivota.
Pre mna MyP na hladine oceanov. Napiste kto z Vas zbohatol na paneloch ktore ma na streche.
A na tu plavbu by som sa urcite prihlasil.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2176
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 96
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvek od gupa »

Jozef51 píše: Napiste kto z Vas zbohatol na paneloch ktore ma na streche.
Na panelech se bohatne, protože faktura a poplatky na OZE jsou stále vyšší. A platíme to všichni jak blbí.

Toto s vodíkem je podobný podvod na hloupý lid, ale není to tak jednoduchý jak FVE a vládou garantovaná výkupní cena el energie.

Vidím to jinak.
Na souši to USákům s vodíkem nevyšlo, a to bylo slávy jak bude celé USA jezdit na vodík. A teď balamutí loďaře nějací chytří vodíkový investoři že to jde. Kdo ví, co za typ lidí se živí loďařinou, tak se musí smát nad takovýma novinářskýma bludama hodně. Ale chytlavé to je hodně. Jako kdysi FVE.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek