Stránka 1 z 2

Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: čtv dub 11, 2019 10:58 pm
od j0hn
Zdravím,

jde rozumně sestrojit litiová baterka do "tašky", která bude standardně zapojená v elektrárně, ale při výjezdu jí odpojím od elektrárny a vrazim do obytnýho auta jako nástavbovou baterku?

Koupili jsme dodávku, kterou chceme používat jako pseudo obytku. Začal jsem řešit jakou doplnit druhou baterku. A začlo rozhodování jestli olovo nebo litium.

Ale než vycyklujeme lithium v obytce, tak se dřív rozpadne jeho hliníkovej obal. Napadlo mě ty v obytce nevyužitelný cykly použít v solární elektrárně. Tzn. postavit elektrárnu ca 4,2 kWp včetně baterky. A baterku pro případ výjezdu vrazit do auta a tradá. Odpadly by tím soláry na autě a elektrárna by byla o baterku levnější.

Standardně se nástavbový baterky do auta stavěj ze 4 článků LiFePO4, protože dávaj napětí, který se dá použít přímo pro připojení na 12V rozvod v autě. 12V předpokládám nebude zrovna šťastný řešení pro elektrárnu. Použití baterie vyššího napětí v autě by mohl vyřešit DC/DC měnič i za cenu nějakých ztrát.

Asi není potřeba abych se teď rozepisoval dál. Případný detaily můžem řešit, až mi napíšete, že to technicky není kravina. Případný dotazy samozřejmě odpovím.

Co si o tom myslíte?

Díky

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 12:09 am
od marko250
Co se z ní bude živit?Příjde mě jednodušší dát panel na dokrmování origo baterky v autě,protože tu energii potřebujeme v době ,kdy motor nejede a je podstatně levnější.Zase musí být na střeše a s tím spojené propojení a upevnění,těžko odpovědět,když se nezná rozsah.
Já teď zháním odpovídající pružný panel,co bych použil jako stínítko na přední sklo zevnitř,ale asi to stejně dopadne s pevným na hagusech střechy a zapojit na startovačku.Jen mám strach z větví,je to na offroad.

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 6:01 am
od vla
Technicky to kravina není, ale opruz ano. Koupil bych olovo uhlík a hotovo, připojil na autorozvody buď přes dobíjecí relé, nebo natvrdo přes pojistku a případně zpětnou diodu, záleží co s tou baterkou chceš pohánět. Mám něco podobného, stačí mi večerní osvětlení a přes noc teplovzdušné topení, to zvládne i startovací stovka. Nikoli ovšem start.trakční univerzál, ta dlouho nevydrží ani pro startování, natož ostatní drobná spotřeba. Vydržela mi s bídou dva roky, pak už mrazivé starty nezvládala, nejhorší baterka co jsem kdy měl. Na více nocí na stejném místě určitě druhou baterii. Je to i o tom, že když si tu z elektrárny vybiješ, nemůžeš ji jen tak připojit vybitou k ostatním nabitým baterkám v elektrárně, protože velké vyrovnávací proudy. Jo to teplovzdušné topení je jednak pro pobyt v přírodě nutnost, na rozdíl od ledničky, na pivo stačí hodit mokrej hadr. Případné topení vodní, jestli máš v autě ohřev motoru ti vydrží běžet pár hodin, protože s ním běží i ventilátory atd. a baterka bude během několika málo hodin totálně vybitá, zase hlavně v zimě.

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 10:53 am
od dracekvo
Dřív nebo později se při odpojování baterky něco stane.
Vsadil bych na zapomenutí odpojení panelů a následný odchod solárního regulátoru do věčných lovišť.
Pokud se jedná o pseudo obytku, tak očekávám pouze minimalistické vybavení ve formě osvětlení. Nestačilo by použít nějakou lucernu s vlastní baterií, usb nabíjením?

Mám obytný auto a na rozdíl od kolegů nepotřebuji téměř žádnou baterku. Vymoženosti jako TV, kávovary a nevím co ještě nemám a elektřinu potřebuju jen na osvětlení + pohon čerpadla pro tekoucí vodu. V zimně nejezdím, tam je nejnáročnější pohon rozfukového ventilátoru tepla.
Tento rok už sem jí vyhodil, ale používal sem asi 3 roky obyčejnou vyřazenou 55Ah startovací aku.

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 12:15 pm
od vla
Teplovzdušné topení bere mimo start do 1A, na to stačí na jednu noc 1noc baterka v motorovém prostoru s velkou rezervou.

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 3:18 pm
od j0hn
V autě je teplovodní topení bez rozfuku. V podlaze jsou profily s kotvícíma lyžinama a v nich jsou hadice s nemrzkou. Ventilátor tedy honit nemusím. Spotřebu zatím nevím. Z papírů jsem vykoukal max 32 W. Kouknu, jestli jsem schopnej spotřebu změřit.
Lyžujeme, takže chci aby auto zvládlo i zimní prodlouženej víkend.
Víc nocí na jednom místě je možný, ale v místech, kde bude 230V. Kempy, stellplatzy. Spaní nadivoko bude s přejezdama, ne vždy dlouhejma. Další důvod pro litium.
Mimo topení drobnosti. Nabíjení telefonů, svícení.

Na výstavě ForCaravan jsem viděl tohle:
https://www.poweroak.nl/en/product/ps10-english/

I v bazaru je něco podobnýho:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=64&t=4820

Ale cena Kč/kWhod je pekelná.

Co tohle:
6 x 60 Ah Li-ion zde z bazaru - 1,3 kWhod za 8000 Kč:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=64&t=4834
zdroj 24V 27A taky odsud - 1000 Kč:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=65&t=3205
nabíječka podle inspirace odsud z fora - ca 4000 Kč s DPH?:
https://www.ebay.co.uk/itm/Charsoon-Ant ... SwXHxbyZMP
Poslední krok, srazit těch 20+ V na 12 V (případně 5 V) DC/DC step down konvertorem už snad bude to nejmenší.
V autě můžu krmit nabíječku z alternátoru.

Celková hmotnost 15 - 20 kg, 1,3 kWhod do 15 tisíc. Zdroj a nabíječka se doma asi neztratěj. Škálovatelnost až na deset článků bez problémů -> za dalších 5 tisíc dostanu 0,9 kWhod.

Jo, zapomněl jsem na balancery, že?

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 3:30 pm
od diablo007
A proč chceš dělat baterií na 24v a pak řešit jak z toho udělat 12 . Udělej rovnou 12 kup https://www.ebay.com/itm/HSE-1000w-12v- ... 691?_ul=CZ
Máš tam nabíječku možnost do bucna i panel a když bude nouze i 230v asi lepší nez za 4t řešit jen zdroj

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 4:44 pm
od j0hn
Protože chci použít Li-ion články a ty mají při max nabití při čtyřech kusech v sérii 16 V.
LiFePO4 mi vychází dvakrát dráž.

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 6:06 pm
od dracekvo
Upřímně, na karavanforu jsem nikdy nikoho neviděl, že by šel touto cestou.
Už jen ty konverze jsou ztráta výkonu a když sečteč všechno to vybavení, úbytek kapacity, volnoběžnou spotřebu tak možná zjistíš, že lifepo je levnější.

A s těma komponentama. Víš, že ta nabíječka je modelářská a musí se vždy ručně zapínat? Dále pak zdroj 24V/27A těžko bude mít pourové omezení. Pokud budou baterky vybité a budou si chtít vzít víc jak 27A, tak vypadne na přetížení.
Při krátkejch přejezdech nemusíš stihnout dobít baterky. Protože i alternátor v autě má své limity.

Čím složitější systém, tím máš větší šanci, že z výjezdu pojedeš neplánovaně domů dřív.

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 12, 2019 7:39 pm
od diablo007
j0hn píše:Protože chci použít Li-ion články a ty mají při max nabití při čtyřech kusech v sérii 16 V.
LiFePO4 mi vychází dvakrát dráž.
16v je pro ten axpert max vstup pro DC takže když to nechá nabíjet na 15.8 tak te kapacity tolik neztratíš ale to je samozřejmě na tobě

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pon dub 15, 2019 2:38 pm
od j0hn
Jenže 16V se nedá připojit přímo na 12 V v autě. To je důvod proč všichni používaj LiFePO4.

Po nahlídnutí do datasheetu zdroje by nabíječka nemusela bejt potřeba. Výstupní napětí zdroje jde regulovat +/-20% jmenovitýho -> 19,2 - 28,8. Při sedmi článcích to je 2,75 - 4,1 V na článek. Při vnitřním odporu článku 0,8 mOhm je vniřní odpor baterie ca 0,005 Ohm. Pro 27A a odpor 0,005 Ohm vychází rozdíl potenciálů 0,135 V. Pokud se mi povede ukočírovat napětí zdroje max o tuhle hodnotu větší než napětí baterek, pak by tam neměl týct proud větší, než zvládne zdroj.

Regulace výstupního napětí zdroje se provádí potenciometrem. Ten chci nahradit digitálním odporem. Něco v tomhle smyslu, jen 10 bit:
https://www.instructables.com/id/Digita ... d-Arduino/

Měřit napětí pomocí napěťový reference by mělo bejt taky dostatečně přesný. Podle tohoto:
http://henrysbench.capnfatz.com/henrys- ... -tutorial/
by měla bejt přesnost 0,1% + 4mV. Doufám, že do 50 mV je to reálný.

Nebo měřit proud šuntovacím odporem či hallovým senzorem a regulovat napětí podle protékajícího proudu.

Pak je samozřejmě otázka, jak přesně udrží zdroj požadovaný napětí a jestli si neukrajuju velký sousto.
Kdyby nic jinýho, tak o zábavu na pár večerů mám postaráno.

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: ned dub 21, 2019 2:07 pm
od j0hn
Lze připojit panely přímo na baterky bez použití regulátoru?
Když píšu přímo na baterii, myslím tím se sledováním napětí a teploty článků a v případě dobití nebo přehřátí článků panely odpojit.
Při použití výše uvedených 7s Li-ion článků se při vybíjení do 3,5 V a nabíjení do 4,1 V na článek pohybuje baterie v rozmezí 24,5 - 28,7 V.
Zde v bazaru nabízené 210W Scheuten Solar mají Vmpp 27,3 V. Výkonovou charakteristiku k těmto panelům jsem nenašel, ale například podle těchto CV-PV grafů:
https://coder-tronics.com/c2000-solar-m ... orial-pt1/
https://www.jinkosolar.com/ftp/EN-JKM320PP(4BB).pdf
jsem odhladl, že pro napětí 25 - 29 V by měla panely dávat >95 procent MPP výkonu. Jasně při teplotě 50C se to pásmo posouvá na cca 22,5 - 26 V. Tam ale WPM regulátor nepomůže. A i MPP regulátor má nějakou režii.
V případě této sestavy mi přijde lepší dva panely bez regulátoru přímo na baterky než jeden panel přes regulátor.
Co si o tom myslíte? Je funkce regulátoru "jen" regulovat napětí a při nabití baterek přestat dobíjet, nebo ještě něco dalšího?

Díky

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: ned dub 21, 2019 2:12 pm
od diablo007
Lionky v žádném případě bez regulátoru v 10 budou dopoledne nabité a do večera do nich bude panel posílat proud? Tak u toho bych nechtěl být

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: ned dub 21, 2019 3:15 pm
od vlkazajac
j0hn píše:...........Při použití výše uvedených 7s Li-ion článků se při vybíjení do 3,5 V a nabíjení do 4,1 V na článek pohybuje baterie v rozmezí 24,5 - 28,7 V.
Zde v bazaru nabízené 210W Scheuten Solar mají Vmpp 27,3 V..,............................
jsem odhladl, že pro napětí 25 - 29 V by měla panely dávat >95 procent MPP výkonu. Jasně při teplotě 50C se to pásmo posouvá na cca 22,5 - 26 V. Tam ale WPM regulátor nepomůže. A i MPP regulátor má nějakou režii.
V případě této sestavy mi přijde lepší dva panely bez regulátoru přímo na baterky než jeden panel přes regulátor.
Co si o tom myslíte? Je funkce regulátoru "jen" regulovat napětí a při nabití baterek přestat dobíjet, nebo ještě něco dalšího?.......
Pri teplote panela 50°C je batéria od rána už viac-menej nabitá a nevadí, že sa napätie batérie posúva pomalšie k mpp. Dôsledok je to, že sa nabíja menším prúdom. Do letného večera času dosť, teplota sa postupne znižuje a mpp sa posúva doprava k vyšším napätiam..... Leto je milostivé, sme stále vonku, spotreba malá a deň je dlhý.
V zime sú napätia úplne ideálne prispôsobené, mppt regulátor by znamenal stratu.

Dva panely priamo na baterky bez regulátora hraničia trestným činom všeobecného ohrozenia. Nejde len o môj voz, zahorieť môže aj polovica kempu a dovolenkári Vás nebudú mať radi !

Ak je miesto na streche pre dva panely, rozhodne by som ich tam dal a vyskúšal paralelné pripojenie k pwm. Ak by to predsa len nešlo, dal by som ich do série a pripojil mppt.

Už to tu bolo :

https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... ten#p84733

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pon dub 22, 2019 8:10 am
od j0hn
Dobré ráno,

děkuji za odpovědi. Poprosím o trpělivost a zeptám se ještě jednou.
j0hn píše: .....
Když píšu přímo na baterii, myslím tím se sledováním napětí a teploty článků a v případě dobití nebo přehřátí článků panely odpojit.
.....
Je funkce regulátoru "jen" regulovat napětí a při nabití baterek přestat dobíjet, nebo ještě něco dalšího?
Díky
Nicméně dle tohohle vlákna:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=16&t=4150
by mohl být favorit regl Wincong SL03-30A

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: čtv dub 25, 2019 10:39 pm
od j0hn
Napadla mě ještě jedna varianta. Pokud bych použil kombi měnič Axpert VP, tak dostanu v jednom nabíječku z 230 V, regulátor a supr měnič na 230V. Je to sice PWM regulátor, takže u 12V varianty by zůstalo spoustu elektriky na střeše. U 24V už ne.
Můžu na 12V regulátor připojit 4s LiFePO, nebo na 24V variantu 7s Li-Ion? V datasheetu jsem nic o typu baterií nennašel.
Funguje v ostrovním režimu bez připojení na DS?
Tady 24V varianta:
http://shop.mypower.cz/kombi-menic-axpe ... w-pf1-3193

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 26, 2019 8:29 am
od diablo007
No ono je potřeba si uvědomit i jinou věc pokud tedy všechny ty panely zapojis paralelně a jejich napětí vmpp mají 27.3v může se taky stát že baterku budeš mít problém nabít zatím co vzít axperta s mppt dat stringy 3 v sérii máš klid i při špatném počasí

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 26, 2019 1:56 pm
od j0hn
Díky za připomenutí. Na ty MPPT varianty už taky pokukuju a oklikou jsem oprášil variantu přenášení baterky ze zdoma do auta. Uvažuju i o dospělácký variantě jak píšu v jiným vláknu. Ca 20 panelů, 6kWhod brakterka.. A mám strach, abych si neukous velký sousto nebo to nepodělal koupí ne úplně správnejch komponent.

Co si myslíte o variantě:
2 panely na auto, baterka 7s 60 Ahod Li-ion (1,5 kWhod), Axpert MPPT 3 kW.
na barák panelů, kolik Axpert utáhne. Baterku a Axperta přenášet mezi autem a barákem. Doma to připojit na fázi na který by bylo světlo, telka, internety, lednice a bojler. Ráno vyjde oskar, nabije baterku, pak začne natápět boiler a kus noci baterka utáhne.

Jo a nemusí to bejt jen Axpert a taky to nemusí bejt all-in-one. Klidně MakeSkyBlue a k tomu nějakej DC/AC invertor a nabíječka.

Nebyl by ten Axpert do auta moc hlučnej? Kolik se může na Axperta pověsit panelů? Přijde mi divný, že na 3 kW kombi měnič můžu připojit jen 1 kWp panelů. Odkud chce vzít energii na ty tři kW? Chápu omezení nabíjecího proudu do baterek, ale čekal jsem, že vedle toho může ještě běžet nahřívání bojleru. To mi tady ale moc nevychází. Nebo se měniči pomůže jednoúčelovým MPPT konvertorem?

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 26, 2019 3:35 pm
od vla
Já si pořád nedovedu představit jak pořád přendávám baterie, regulátor, nějaké ochrany atd . z auta do domu a zpět. To by dříve či později, alespoň v mém případě skončilo odpojením baterie od regulároru před panely, či jiným fatálním prohřeškem. Takže držím palce, ať tě to mine.

Re: Použití baterie z elektrárny v obytce na výjezdy

Napsal: pát dub 26, 2019 4:22 pm
od vlkazajac
Axpert je inde dobry, ale v obytnaku urcite NIE. Je to pre taku aplikaciu hlucny predimenzovany zrut. Na dovolenke nezehlime.....
Vyndavacim bateriam fandim, zakratko budem letovat 99P8S. V lete ich vyuzijem kratko, ale zmysluplne. Ostatnu cast roka budu popri spiacom olove kazdodenne cyklovat.