Stránka 3 z 6

Re: Jak začít s FV?

Napsal: pon úno 11, 2019 10:33 pm
od vhml
NOPARasito píše:Tak mas jeste moznost zacit s panely a microinvertory.
Co tím je konkrétně myšleno? Ta modrá GridFree bedýnka?

Ještě doplním, že elektroměr mám již digitální, tudíž se bojím případných přetoků. Byl už za to vůbec někdo sankciován? A jak mu to ohodnotili?

Re: Jak začít s FV?

Napsal: pon úno 11, 2019 10:38 pm
od NOPARasito
https://www.i4wifi.cz/Solarni-panely-1/ ... Trunk.html
Ceny bych se nechytal, spis se da sehnat kdyz dobre tak pod 2.000 na 100pro
Samozřejmě tu by jsi musel pretoky blokovat
Ale to jen na zkousku.
Autobaterie na zacatek super a stity stodol jsou taky dobry (hlavne na zimu)

Re: Jak začít s FV?

Napsal: pon úno 11, 2019 10:58 pm
od youda
vhml,

jestli máš k dispozici JJZ střechu na 10x280Wp, tak do začátku to určitě bude stačit. Rozhodně lepší, než 30 panelů směrem na server :)

I tak už ale přemýšlej, kam dál další panely, a jestli třeba s nima nepůjde olepit ta jižní fasáda stodoly. Teď se tomu budeš smát (měl jsem to úplně stejně) ale za rok už budeš stát před stodolou a přeměřovat kolik toho ta jižní stěna snese. Fakt mi věř :)

Microinvertory jsou typicky miniaturní měniče o velkosti bonboniéry, keré se instalují zvlášť přímo pod každý panel a vyrábí rovnou 230V a cca 300W. Spojovat je pak můžeš v podstatě do nekonečna a tak postupně škálovat výkon. Hodně to sem tahalo GWL, ale v ČR pro tuto technologii nejsou dobré legislativní podmínky. S microinvertory se totiž dost blbje řeší přetoky a taky pracují jen když funguje DS. Jak píš NoParasito, na bazarech to seženeš za pár šupů...
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=3939

Naopak v USA to frčí hodně, jelikož tam si podmínky určuje každé město samostatně. Často tam také funguje net-metering, tedy že přetoky pošleš zdarma do DS, a kdykoliv v průběhu roku si je můžeš zase vybrat zpátky a platíš za to jen pár centů.

Já osobně bych tuhle fázi ale přeskočil a fakt šel rovnou do legálního připojení hybrida. Na ten modrý grid-free měnič s limiterem se taky vykašli, je to sice lákavé, ale pokud už máš digitální elektroměr, tak nám tady pak budeš brečet, že ti tam naskákaly přetoky.

Re: Jak začít s FV?

Napsal: pon úno 11, 2019 11:00 pm
od marko250
Ty J fasády stodol jsou to nejlepší pro celoroční provoz,pokud nemáš střechu 60° od země.Pokud se toho nebojíš tak za pade sestroj 3.5kWp panelů,k tomu 5kW měnič s reglem + regulace FVE /DS a lišty pod panely a dotáhni ty baterky "zdarma".Ale já bych si je do domu nedal,v případě výbuchu jedné autobaterky to bude lavina ,která by měla být mimo dům!V zimě je budeš muset krmit ze sítě,nebo pak na jaře probrat a vyřadit co nepřežily a donést další na doplnění,proč ne když je taková možnost.Jen na těch 5kW bude potřeba notných pár set kilo!

Ještě jedna věc:"Tři nebo jedna fáze?"

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 7:06 am
od vhml
3 fáze, což situaci úplně neulehčuje. Ale dovedu si představit, že ty největší žrouty nějak rozumně napojím na jednu fázi a zbytek nechám žít z DS.

A ten výbuch baterií nějak reálně hrozí? To asi do baráku nechci. Byť to bude v suterénu , v odvětrávané místnosti.

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 7:59 am
od vla
Jistě, to jsi si nevšiml jak u aut kolem tebe vybuchuje jedna za druhou? Bydlím v Praze a kolikrát v noci ani neusnu, od parkoviště jde rána za ranou, a někdy lítaj i kapoty :lol:

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 8:07 am
od rva
vhml píše:A ten výbuch baterií nějak reálně hrozí?
Tady máš téma, jak máš s olověnými bateriemi zacházet https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=40&t=1886

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 8:09 am
od KubisKV
vhml píše:3 fáze, což situaci úplně neulehčuje. Ale dovedu si představit, že ty největší žrouty nějak rozumně napojím na jednu fázi a zbytek nechám žít z DS.

A ten výbuch baterií nějak reálně hrozí? To asi do baráku nechci. Byť to bude v suterénu , v odvětrávané místnosti.
1f

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 8:22 am
od ikovlabs
U systemu spojenych k DS bude pretok vždy nejaky.Bude vždy nejake spozdeni při zatezi/odlehceni.
Zalezi ovšem na tom zda to bude nejak zasadni - jde o sekundy a 1kW je 1000W/hodina.
Ted mi nasadily elektromer co zobrazuje samostatne položku pretok tak uvidíme...

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 8:32 am
od Marcus81
Vie niekto ake oznacenie ma elektromer ktory meria aj prietoky na SVK, tento rok by mi mali menit elektromer, tak som zvedavy.

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 8:34 am
od vhml
rva píše: Tady máš téma, jak máš s olověnými bateriemi zacházet https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=40&t=1886
To mě úplně neuklidnilo :lol:
Bratranec si právě dokázal odpálit baterku v autě, když ji dobíjel nějakou starou trafo nabíječkou a odpojil ji od baterky a neměl ji odpojenou ze zásuvky, skočila jiskra a bylo to hned.

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 8:40 am
od vhml
ikovlabs píše:U systemu spojenych k DS bude pretok vždy nejaky
Nikde jsem se nedočetl jaké postihy za to reálně hrozí a jestli už je někdo dostal. Pořád se mi ze všeho nejvíc líbí ta modrá GridFree krabička jako nejjednodušší řešení.

U toho Axpertu - jak konkrétně to funguje? Z návodu z toho nejsem úplně moudrý.
- Pokud mám odběr větší, než mi dokáže toho času dodat solár/baterie , tak to ze sítě jen dokrmí zbývajícím výkonem, nebo to odpojí celé a jede na síť?
- Zapojuje se to teda mezi hlavní jistič a rozvaděč? A pak vše co je od Axpertu dál na té fázi dokáže běžet na něj.
- Přetoky tam tedy žádné nehrozí?

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 9:14 am
od ota
Axpert funguje jako UPSka, což je naprosto běžné zařízení na jehož provoz není potřeba žádné povolení.
I jako UPSka se dá všem úřadům předvést. Jen má alternativní napájení i z FVE, což je podobné jako kdyby bylo alternativní napájení z generátoru, což je opět zcela běžné a nikdo se tomu nediví.
Přetoky u Axperta nehrozí.

Ad přetoky: nezaznamenal jsem žádnou informaci o sankci za přetoky v řádů jednotek kWh ročně. Jediná reakce o které vím bylo že kdosi dostal dopis od ERU že byly zaznamenány přetoky a ať si opraví zařízení.

Další, co se týká hybridních instalací je informaci od prodejce Victronů/Neosolar, kde mi sdělili že hybridy prodávají po paletách a na přetoky si nikdo ze zákazníků nestěžoval. Podle jejich informace se v normálních elektroměrech (nikoli standardních 4Q), ikdyž mají měřidlo na přetok, zaznamenávají údaje o spotřebě i přetoku v 15vteřinových úsecích a pokud dojde k přetoku pár Wsec, během následujících 15 vteřinách se spotřebou odmaže.

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 9:29 am
od ikovlabs
Mam 2kW modre GWl s limiterem(odpojenym) a Greenbono z puvodni instalace s cina menicem.
Grennbono pouzivam s tim ze umi pekne resit pretoky fazove i skokove relatkama.Takze co spotrebuje rozvod doma necha ,co nespotrebuje pousti fazove do kombinadrze.Samozrejme pokud pocitim potrebu(peněženka ma zaseklou brzdu-uz se ale z ni kouri...) poridim nabijec a baterku - odpojim Greenbono , zapojim limiter a fuuu :-)
Jen to behani kolem baterek a laborovani.....to uz je na full konicek.

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 9:45 am
od diablo007
http://shop.mypower.cz/kombi-menic-axpe ... w-pf1-3202
Tento už neufnuje jen jako blbá UPS umí pricucavat do určitého výkonu aniz by byl pretok je to tu řešeno v nějakém tematu. Daň za to je horší ucinnost

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 10:23 am
od marko250
vla píše:Jistě, to jsi si nevšiml jak u aut kolem tebe vybuchuje jedna za druhou? Bydlím v Praze a kolikrát v noci ani neusnu, od parkoviště jde rána za ranou, a někdy lítaj i kapoty :lol:
A oni si pražáci do aut strkají vyřazené autobaterie z vrakáče ,pak je spojují do série(každá jiný typ a stav) na 48V a tlačí do nich 60A v prázdném rozjetém stavu!?Tak trochu jiný svět nemyslíš,auto dobije baterku každý den do plna a nehuntuje ji stálým odběrem kapacity někde dolů.A ty vyřazené na vrakáči jak zmínil >vhml,už asi dobré nebudou,co myslíš!

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 10:39 am
od vhml
Ty baterky z vrakáče nemusí bejt nutně špatný. Zrovna třeba já tu teď mám na vyhození ( který teda zvážím )baterku , co manželce nenastartuje auto, když v mrazu jede jednou za tejden do krámu. Na denní použití by bohatě ještě někde sloužila. A že na na vrakáč doputovalo auto, neznamená, že baterka v něm nemůže bejt třeba jen dva roky stará.

Ale pokud je takový použití baterek nahovno, tak ho klidně zavrhnu.

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 11:09 am
od diablo007
No na hovno je vzít 4 baterie každá od jiného výrobce jiné kapacity a dát je do serie. Pokud někdo vyřazuje olovo třeba z ještěrky jsou to baterie které ještě poslouží u ještěrky jsou potřeba aby byli v jiné kondici než když to máš rozumné zatížené u fve

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 11:11 am
od youda
vhml,

vyjetý olovo zadarmo je na začátek výborný. Měl jsem to taky tak.
Budeš potřebovat aspoň 16x50Ah x 12V AKU = 9.6kWh, ovšem pro olovo nemáš k dispozici plnou kapacitu ale maximálně půlku, tedy 4.8kWh. Nebo si těch baterek natahej 32ks a to už by mohlo barák utáhnout přes celou noc. :yes:

A dodrž to, co ti tu kluci radili - necpi si ty "nádrže s kyselinou" do baráku, ať se neotrávíš plynama, který z toho občas upšouknou. A když má něco shořet, tak raději ať blafne zahradní domek, než suterén i s celou chalupou. :lol:

Re: Jak začít s FV?

Napsal: úte úno 12, 2019 12:06 pm
od vla
marko 250: ono je to o tom, že pokud se k jakékoli baterce chováme korektně, tak je celkem bezpečná, pokud se k ní chováme v rozporu s požadavky na její provoz, koledujeme si o průšvih. A platí to o jakékoli technologii baterií, ale o technice obecně. Takže neustálé zdejší strašení s jakýmikoliv bateriemi už mě docela štve. Při standardním chování je bezpečné téměř vše pro běžnou spotřebu vyráběné. Pokud si někdo strčí palec do mlýnku na maso, nebudeme paušálně psát mlýnky na maso melou palce, nekupujte je. Je věcí uživatele, jestli se k dané technologii chová běžným způsobem, nebo jinak. A ještě ohledně stálého dobíjení aut jsem nedávno četl článek o tom, jak moderní auta v rámci boje se spotřebou, či emisemi nedobíjejí aku stále, ale jen když seznají, že už jsou vybité, což mi přijde padlé na hlavu, ale nechci to dále komentovat.Jo a ještě jedna odpověď: o stavu baterky z vrakáče si nemyslím nic dokud si ho neověřím.