Stránka 1 z 1

1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 2:48 pm
od themo
Rád by som sa podelil o skúsenosti.

Pred časom som si kúpil elektromobil, tým vyvstala otázka jeho nabíjania.
Keďže som už mal 10 fotovoltaickych panelov na streche rozhodol som sa ďalšie zavesiť na fasádu.
Tie na streche sú napojené na menič Marko z tunajšieho E-shopu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Predstavenie systému
Dom som postavil tak, aby 21.12 (najkratší deň v roku) bolo o 12:00 slnko kolmo na fasádu. Je mi jasné, že zvyslo závesné panely ani zďaleka nedosiahnu svoje maximum, preto som ich mierne predimenzoval. Menič som použil sieťový s limiterom, konkrétne SUN-5K-G od deyeinverter.com, na Slovensku som nenašiel nič podobné. Vlastné našiel som, šlo o gridfree meniče 1000G a 2000G - ktoré mimochodom vyrába práve tá firma od ktorej som nakoniec bral ten silnejší menič. Na gridfree meničoch sa mi nepozdával rozsah vstupného napätia - 90V mi prišlo málo, musel by som zložitejšie riešiť sério-paralelné zapojenie všetkých panelov, plus použiť viac meničov. Ten 5kW menič však toleruje až 550V a má vstupy pre dva stringy, to mi umožňuje rozdeliť 20 panelov do dvoch stringov po 10, čím sa výrazne zjednodušuje kabeláž, navyše je IP65 čiže môže byť v exteriéri. Mám k nemu wi-fi modul a už spomínaný limiter (čo je vlastne len neinvazívna prúdová sonda na kábli s konektorom - ten kábel som predĺžil - nahradil som ho 30m tieneným cat5 sieťovým káblom).

Fungovanie
Fasádny systém primárne napája Infrapanely kúrenia a rekuperačnú jednotku, prípadne čokoľvek na danej fáze.
Správa sa ako gridfree meniče - vyrába koľko je potrebné pre uspokojenie spotreby na danej fáze (samozrejme len koľko dajú panely... a len do 5kW čo je max meniča), prípadný deficit sa ťahá z distribučnej siete. Náhle odpájanie veľkej záťaže sposobí krátkodobý drobný pretok do distribučnej siete (v milisekundách a v jednotkách watu, avšak registrovaťeľný bežným digitálnym elektromerom !!!!!).

Legalizácia
Preto som pristúpil k legalizácii projektu. Preštudoval som si príspevok https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=4&t=3816 kolegu z Bratislavy, ktorý mi veľmi pomohol. Rozdiely v prihlasovaní medzi ZSE-D a SSE-D nie sú veľké. Stačí postupovať podľa jednoduchého návodu na stránkach SSE-D. Menič certifikát má (Madridská certifikácia v angličtine stačila), najbližšia firma zaoberajúca sa elektromontážou (aj fotovoltaiky) vyhotovila revíznu správu.
Najprv som poslal "Žiadosť o stanovisko k rezervovanej kapacite na pripojenie malého zdroja do 10 kW".
Vyjadrenie prišlo kladné aj s podpísanou zmluvou o pripojení.
Potom som poslal "Oznámenie o pripojení malého zdroja do 10 kW". Meradlo prišli vymeniť promptne. V tomto smere majú odomňa pracovníci SSE-D pochvalu, žiadne prieťahy - všetko načas.
Nakoniec som poslal "Oznámenie o uvedení malého zdroja do prevádzky". Čím som zjavne splnil všetko čo som mal. Počkal som povinné dva dni a zapol som systém, odvtedy beží bez zásahu stále.

Nabíjanie
Walbox EmonEVSE je pomocou prúdových sond z EmonPi informovaný o priebehu spotreby a produkcie energie. Vie (EmonEVSE) si strážiť aktuálnu hodnotu produkcie meniča a podľa toho nastavovať pilotný signál určujúci koľko ampérov je v danej chvíli možné použiť na nabíjanie auta. Vlastne som musel naprogramovať vlastný algoritmus, pretože ich predvolený nezohľadňoval použitie meniča s limiterom - čakali neobmedzemé dodávky so siete... Naprogramovať to však bola hračka, keďže EmonPi peží na Raspberry-Pi a je tam predinštalovaný Node-Red aj MQTT server. Palubná nabíjačka v aute sa potom správa tak ako je jej diktované pilotným signálom. Výsledkom je pekná krivka nabíjacieho výkonu presne kopírujúca stúpajúcu, či klesajúcu krivku produkcie (aj s oblačnosťou...).
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Popis obrázku:
zľava - DC istiace prvky, samotný menič , hlavný AC odpojovač, zásuvkový box, EmonEvse, držiak na zmotaný kábel

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 3:31 pm
od willcz
Ten menic je zajimavy, na kolik vyjde v porovnani s gridfree s limiterem co maji mi mistnich eshopech?
Nebylo by presto lepsi mit tu elektroinstalaci uvnitr? ad je kryti jake chce.

Jinak osobni nazor. Ta jizni fasada s panely je hnus ... neni divu ze si obcas lidi tukaji na cela kdyz potkaji nejakeho solarnika.

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 3:35 pm
od diablo007
Kdyby ta fasáda byla udělaná nějak takto http://www.solarninovinky.cz/?nove-prod ... m-designem
vypadalo by to lépe ale to se musí počítat od prvopočátku kvůli oknům a cena bude asi taky někde jinde

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 3:36 pm
od diablo007
Jinak ip68 je hezká věc proti dešti ale přes noc zamrzne ve dne zasvítí slunce a kondenzace pár vevnitř proběhne i přes krytí

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 3:56 pm
od rva
Já bych časem k té elektroinstalaci přihodil baterie a celé to schoval do nějaké (v zimě) izolované skříně. Bez baterií se totiž nepodaří nějak podstatně snížit odběr od distributora. A přidal panely, protože pro e-auto by mně to nestačilo.

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 4:03 pm
od mozeg
mna celkom zaujala ze uz sovolili zavesit 5kW na jednu fazu. v minulosti plarilo ze rozdiel medzi fazami nesmie bzt xy. Asi to uz zjavne neplati. Co je super. Mna vsak zaujal ten 10kW 3f menic na stranke dodavatela. Musim sa opytat dodavatela..dik za zhrnutie

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 4:07 pm
od themo
Stále platí že nevyváženosť nesmie byť väčšia ako 4,6kW. Ibaže ja nedodávam nič - takže je nevyváženosť nulová.

Menič vyšiel na 700€ + clo a DPH (43€).

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 4:10 pm
od diablo007
Akorát většina lidí je autem při největším výkonu panelu většinou v práci takže auto používat jako úložiště sice super ale to by muselo být doma přes den a přes noc jezdit

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 4:11 pm
od mozeg
themo píše:Stále platí že nevyváženosť nesmie byť väčšia ako 4,6kW. Ibaže ja nedodávam nič - takže je nevyváženosť nulová.
Super dik za odpoved. Inak s eUp si ako spokojny. My riesime druhe auto a chceme uz len EV,nieco z druhej ruky. Prve mame hybrida a dojazd tak nemusim riesit pri EV.

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: ned úno 10, 2019 4:19 pm
od themo
S E-UPom som spokojný, dojazd v zime s predohrevom je mizéria (90km) , ale stačí.

K nabíjaniu : pracujem na 12h smeny = 2 dní ráno + 2 dní noc + 4 dní voľna

To mi umožňuje nabíjať kedykoľvek okrem dvoch dní keď mám ranné smeny.

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: úte úno 12, 2019 11:12 am
od themo
Pripájam screenshot z Emoncms za posledných 24h.
Oblačno, celý deň sneženie... 12.02.2019. na to že je pravé zimné počasie mi to prikuruje dosť., čo poviete?
Obrázek

K Emoncms pristupujem cez "dataplicity" takže to nevešiam niekam na server, ale vzdialene pristupujem k Raspberry-pi na ktorom beží Emonhub,.

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: pát bře 22, 2019 4:46 pm
od themo
Pripájam aktuálnejší screenshot.
Pár dní je vcelku pekne, infrapanely kúrenia mi Node-Red postupne pripája a odpája podľa dostupnosti výkonu fotovoltaiky.

Obrázek
Modrá je import. Žltá je vyrobená...

Obrázek

Obrázek
Týždeň v grafickom vyjadrení... Prvý deň bolo kúrenie zapnuté na nočný prúd, pretože pár dní bolo zatiahnuté...

V položke "Export" sú nahromadené "prietoky" do distribučnej siete.

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: pát čer 07, 2019 12:33 pm
od themo
Rýchli update .
Screenshot záznamu pri nabíjaní EV.

v priebehu nabíjania:
Obrázek

po nabíjaní:
Obrázek

Pri stúpajúcom osvite panelov stúpa aj pilotný signál EVSE (a naopak).

Palubná nabíjačka má minimum 6A a maximum 16A.

Re: 1f 5kW sieťový menič s limiterom Kláštor pod Znievom

Napsal: pát čer 07, 2019 7:06 pm
od youda
To řízení EmonEVSE a nabíjení auta podle přebytků je super. Doufám, že se k tomu jednou také dostanu.