Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je pon led 21, 2019 4:38 am


VW T4 California 1998, doplnění soláru

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Předchozí

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod vlkazajac » pát led 11, 2019 6:55 pm

"...Počítám, že v tom budem max. 50 dní ročně...."

Toto je kľúč pre cieľové riešenie. Na jednom regulátore združená kapacita dvoch olovených batérií, komfortne udržiavaných po celý rok. Nešpekuloval by som nad žiadnymi kombináciami. Tiež by ma mrzelo, keby si drahé batérie zvyšných 315 dní váľali šunky.......
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1773
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 168

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod luky » pon led 14, 2019 1:46 pm

OK, pod tíhou argumentů úznávám, že přechod na Lithium nemá smysl a od této myšlenky upouštím.

Co se týče soláru, v tom naopak v kombinaci s olovem přínos stále vidím. Nebudu tu baterku tolik trápit. A nová baterka je cca 8000Kč vs. solár 3k+regulátor 3k = 7k včetně bižuterie okolo.

vlkazajac píše:"...Počítám, že v tom budem max. 50 dní ročně...."

Toto je kľúč pre cieľové riešenie. Na jednom regulátore združená kapacita dvoch olovených batérií, komfortne udržiavaných po celý rok. Nešpekuloval by som nad žiadnymi kombináciami. Tiež by ma mrzelo, keby si drahé batérie zvyšných 315 dní váľali šunky.......

Nerozumím. V autě jsou dvě baterie, ale ta "vpředu" v motoru je dobrá jen na startování, rádio a osvětlení kabiny při tevřených předních dveří. A tato baterie nabíjená solárem nebude.
Solár bude dobíjet jen tzv. "nástavbovou" baterii, která ma za úkol lednici, nezávislé topení, čerpání vody a osvětlení zářivkami.

vla píše:Já vás asi poněkud nechápu, v autě trávíme rozhodně více dní a nocí, než vy vůbec uvažujete, běžně přespáváme i v zimě za mrazů,

Tohle je takový kompromis mezi autem a pojízdnou chatou. Na fungování v zimě to není vymyšlený, není tam záchod... Pro mě je to další krok v genezi: stan >> stan+auto >> velký stan+auto >> střešní stan+auto+šuplíková vestavba v kufru >> auto s vestavěným střešním stanem a kuchyňkou
A nechci po třech dnech dovolené zjistil, že baterka je po smrti a neudrží v běhu lednici. Tak v předstihu řeším, jak ověřit, že to bude fungovat a případně jak to předem vyřešit/vylepšit. Vyzkoušel jsem to jen v září na víkend, tak k tomu ještě počítám (malá profesionální deformace-dělám ve vývoji elektronických součástek).
luky
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon kvě 19, 2014 10:38 am
Reputation: 15

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod vlkazajac » pon led 14, 2019 3:21 pm

"...V autě jsou dvě baterie, ale ta "vpředu" v motoru je dobrá jen na startování, rádio a osvětlení kabiny při tevřených předních dveří. A tato baterie nabíjená solárem nebude...."
Obidve, štartovacia aj nadstavbová , sú olovené batérie s podstate rovnakými nárokmi na nabíjanie, kapacita sa nelíši tak zásadne, aby sa batérie nemohli prepojiť paralelne a využívať kapacita obidvoch. Tým sa dosiahne menej hlboké vybíjanie nadstavbovej batérie a predĺži jej životnosť. Pretože sa predpokladá aj nejaký pohyb po vlastnej osi, štartovacia batéria to ustojí.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1773
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 168

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod luky » pon led 14, 2019 3:38 pm

Aha, už rozumím, no tak do propojení baterií nejdu. Riziko, že bych pak nenastartoval, je pro mě neakceptovatelné.
luky
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon kvě 19, 2014 10:38 am
Reputation: 15

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod vlkazajac » pon led 14, 2019 3:44 pm

Aké je to veľké riziko ? V lete motor štartuje ľahko, aj so značne vybitou batériou. V núdzi vedia pomôcť štartovacie káble, bez ktorých by som na dlhšiu dovolenku nešiel. Nehovoriac o tom, že gelovka prepojená so štartovacou pomôže aj pri štarte.
Väčšie riziko vidím v hlbokom vybíjaní gelovky každú noc.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1773
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 168

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod luky » úte led 15, 2019 10:08 am

Předpokládaná zásoba energie v nástavbové gelovce je na cca 5 dní. (můj hrubý odhad) Tedy nejde o nějaké hluboké cyklování každý den. Spíš jsem řešil, jak tu baterku dobít, když nebudem mít přes noc elektřinu v kempu. Pokud se jenom někam popojede (třeba 15-20 minut), tak se ta baterka nedobije doplna a tedy bude rychleji stárnout. Lithiu by to nevadilo (proto jsem nad tím uvažoval). A tak mi solár přijde jako dlouhodobě vhodné řešení.

Nastartovat naftový pětiválec 2,5l asi nebude nic snadného. A protože energie by v nástavbové baterii mělo být pro moje potřeby dost, nechci vůbec přemýšlet o tom, že bych vybíjel i motorovou baterii. I tak z ní běží rádio a pár světýlek v kabině. Prostě když si mám vybrat mezi nefunkčním osvětlením a lednicí nebo někde v horoucích peklech shánět nějakou dobrou duši, co by mi pomohla nastartovat... Tak to za to nestojí. To rozpojování baterií je generacemi osvědčený způsob a nehodlám objevovat ameriku.
luky
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon kvě 19, 2014 10:38 am
Reputation: 15

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod diablo007 » úte led 15, 2019 10:21 am

V ofroudech když se jedí expedice kluci mají taky dvě baterky ale viděl sem že mají nějakou ovládací škatulku která pak za jízdy při nabití palubní baterie to přepne i do druhé a dobije po vypnutí klíčku to pak funguje jako dva oddelene systémy takže nikdy motorovou baterku nevytahne
diablo007
 
Příspěvky: 177
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputation: 11

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod vlkazajac » úte led 15, 2019 10:39 am

"...Nastartovat naftový pětiválec 2,5l asi nebude nic snadného...."
Ja štartujem 2,8 l motor so 100 Ah batériou. Na dlhšej dovolenke mi nadstavbová batéria 130 Ah / 24 V dochádzala ku dnu a o mraziak spolovice plný potravín som nechcel prísť. Tá kapacita vo vozidlovej dvanástke by sa hodila, ale dopadlo to dobre.

Je to o uhle pohľadu, voľba je Vaša.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1773
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 168

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod gupa » úte led 15, 2019 11:58 am

T4 s dvěma - motorovým a nezávislým webasto má podle mne dvě baterie. Jedna vpředu, druhá pod sedadlem řidiče. Pod sedadlem řidiče jsou relé. Kapacita obou baterií jsou á cca 70Ah. Za sedadlem řidiče je schodek. Pod sedadlem vedle řidiče je další místo jde-li o dvousedadlo. Jediné co se hlídá jsou kontakty aby pružiny sedadla nedej Bůh nezkratovaly za jízdy baterii. Takže. Co brání tomu, zjistit jak je baterie pro nezávislé topení zapojena. No a podle toho dopropojovat další olova pro dobíjení. A když neběží motor, což pravidla denně běží když se courá někdo oklo moře, třeba i dohromady s FVE.

Dál nevím jak bych pomohl, T4 se zpravidla schovává do stínu, aby doněj šlo zalést a pustit AC klimu.

Ledničku lze udělat i na led. Záleží natom co a jak veliké se má chladit, mrazit. Jsou ledničky jako trojkombinace, plyn 230V/12V. Za cenu komplikovaného systému který by ji měl živit. Pokaždé mi ale vychází, Dát do stínu, vytáhnout lednici spolu se stolky, grilem, atd z vedra co auto poskytuje a lebedit si.
Stále lepší výběr je špatná jízda, než dobrá chůze.
Uživatelský avatar
gupa
 
Příspěvky: 1643
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputation: 55

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod luky » úte led 15, 2019 3:55 pm

diablo007 píše:V ofroudech když se jedí expedice kluci mají taky dvě baterky ale viděl sem že mají nějakou ovládací škatulku která pak za jízdy při nabití palubní baterie to přepne i do druhé a dobije po vypnutí klíčku to pak funguje jako dva oddelene systémy takže nikdy motorovou baterku nevytahne

Ano, chytrá škalutka se jmenuje Victron Cyrix. V mém autě je obyčejné 75A relé, které je spínané signálem D+ od alternátoru. Prosté, ale spolehlivé a funkční.

vlkazajac píše:Ja štartujem 2,8 l motor so 100 Ah batériou. Na dlhšej dovolenke mi nadstavbová batéria 130 Ah / 24 V dochádzala ku dnu a o mraziak spolovice plný potravín som nechcel prísť. Tá kapacita vo vozidlovej dvanástke by sa hodila, ale dopadlo to dobre.

Mrazák nemám, je tam jen malá lednice. Bavíme se o autě, co nemá na délku ani 5 metrů. Z pohledu karavanistů jsem chudý příbuzný :-)

ad gupa: Nic z toho, co jsi napsal nemá souvislost se zde probíraným vozidlem. Prostě je to všechno jinak.
luky
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon kvě 19, 2014 10:38 am
Reputation: 15

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod vlkazajac » úte led 15, 2019 5:04 pm

"... Bavíme se o autě, co nemá na délku ani 5 metrů. Z pohledu karavanistů jsem chudý příbuzný :-)..."

Hlavu hore, moje tiež nemá na dĺžku ani 5,10 m ! Ale je príjemné, mať v aute " dobrú elektriku " ::rolleyes:: a hore dobrého kamaráta *sun*
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1773
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 168

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod goodbie » úte led 15, 2019 7:15 pm

luky píše:
diablo007 píše:V ofroudech když se jedí expedice kluci mají taky dvě baterky ale viděl sem že mají nějakou ovládací škatulku která pak za jízdy při nabití palubní baterie to přepne i do druhé a dobije po vypnutí klíčku to pak funguje jako dva oddelene systémy takže nikdy motorovou baterku nevytahne

Ano, chytrá škalutka se jmenuje Victron Cyrix. V mém autě je obyčejné 75A relé, které je spínané signálem D+ od alternátoru. Prosté, ale spolehlivé a funkční.

vlkazajac píše:Ja štartujem 2,8 l motor so 100 Ah batériou. Na dlhšej dovolenke mi nadstavbová batéria 130 Ah / 24 V dochádzala ku dnu a o mraziak spolovice plný potravín som nechcel prísť. Tá kapacita vo vozidlovej dvanástke by sa hodila, ale dopadlo to dobre.

Mrazák nemám, je tam jen malá lednice. Bavíme se o autě, co nemá na délku ani 5 metrů. Z pohledu karavanistů jsem chudý příbuzný :-)

ad gupa: Nic z toho, co jsi napsal nemá souvislost se zde probíraným vozidlem. Prostě je to všechno jinak.
přesně tak konečně to tady někdo řekl svorka D+ a relé bez žádných dalších kravin bohatě stačí ,mám to tak také v autě pro baterii nezávislého topení a funguje to naprosto bez potíží a dalších kravin.
goodbie
 
Příspěvky: 970
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod JiříK » úte led 15, 2019 7:25 pm

Já používám připojovač paralelní baterie (samozřejmě z Hadexu). Jakmile napětí na startovací baterii překročí 13,8 V sepne, pokud poklesne pod 12,8 V rozepne. Stálo to kdysi devět set, slouží spolehlivě a pokud by někomu byl jmenovitý proud 75 A málo, lze zapojit ještě i s pomocným relé.To spínací napětí lze štelovat trimrem uvnitř.
960Wp Schott ASI,600Wp poly, 1300Ah NiCd,200Ah Pb, 330Ah LiFePo,Juta 2024Z,2x3024Z, 5024Z,Victron Phoenix 1200W,350W, UPS APC300 Back,UPS IMV (Victron) 500 VA a další...
JiříK
 
Příspěvky: 768
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Reputation: 25
 
  • 0


Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod goodbie » úte led 15, 2019 7:30 pm

JiříK píše:Já používám připojovač paralelní baterie (samozřejmě z Hadexu). Jakmile napětí na startovací baterii překročí 13,8 V sepne, pokud poklesne pod 12,8 V rozepne. Stálo to kdysi devět set, slouží spolehlivě a pokud by někomu byl jmenovitý proud 75 A málo, lze zapojit ještě i s pomocným relé.To spínací napětí lze štelovat trimrem uvnitř.
ale proč né,jen je to už dražší cesta
goodbie
 
Příspěvky: 970
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvekod gupa » úte led 15, 2019 7:32 pm

luky píše:
ad gupa: Nic z toho, co jsi napsal nemá souvislost se zde probíraným vozidlem. Prostě je to všechno jinak.


No to si nemyslím, dobíjení druhé baterie za jízdy je podobně řešené.

Co budeš dělat v případě průseru? Toto jak to máš je schválená verze a výbava od koncernu VW, představ si situaci kdy dáš místo schváleného olova, neschválené olovo navíc, nebo pytlíky s Li a vznikne kvůli poruše požár. (někde na cestě, parkovišti, garáži, uprostřed kempu) Třeba pejsek není žádná sranda vyjet za hranice bez pasu,předpokládám že ho určitě máš, ale ty přemýšlíš jak přestavět el. zařízení a používat ho někde uprostřed byroEU podle svých představ.
Díky za zprávu. Strach z byropolicajtů v jiných zemích prostě mám. Protože nesem jazykový a okecávací genius.

Také mne to přidělávání FVe na auto vrtalo hlavou, ale nakonec mne přesvědčil komfort typu zaplatit apartmán s krytým parkování. Ve výsledku jsem pracovní a opotřebovanou T4 ušetřil dvakrát od krup jako dlaň, mohl jsem naložit moto přibližovadla pro 4 osoby, projel jsem do garáží a pri placení mi nic nebylo výškovým omezovačem např. ve F shrnuto přes zadní okno na zem. A co se týká vybavených kuchyní včetně různých spotřebičů co fungujou když moje polovička chce něco ukuchtit a to za hodně podobný peníze když porovnáváš a počítáš peníze co autokempy nakonec za plac pro T4 někde v písku chcou.
Stále lepší výběr je špatná jízda, než dobrá chůze.
Uživatelský avatar
gupa
 
Příspěvky: 1643
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputation: 55

Předchozí

Zpět na Mobilní ostrovní elektrárny

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron
Reputation System ©'