VW T4 California 1998, doplnění soláru

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

Zvážil by som radšej montáž klasického panela, napr. :

https://eshop.neosolar.cz/solarni-panel ... -100wp-12v

Ak by panel na klenbe strechy moc odstával, dal by som dva menšie paralelne.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Protože už se vidím, jak v létě zase courám po Evropě, leží mi v žaludku solár. Níže pár myšlenek ke konzultaci:

1) Jak najít místo přerušení ve flexi panelu? Nedisponuji hledačkou kabelů, ale nejen z tohoto důvodu bych ji možná pořídil. Vybavená laboratoř je doslova na dosah ruky, ale na RF moc zařízený nejsme.

2) Když se nepodaří oprava, co na tu střechu dát jiného?
var. A) nový flexi - CZ distribuce chce za flexi panely mega peníze a na další nákup z číny bez záruky už nemám chuť.
var. B) běžný skleněný panel v hliníkovém rámu.
300W panel v CZ by stál stejně jako 100W flexi z číny. Mám Victron 75/15, tedy do 75V a 15A tam může cokoli. I když využiju jen max 14,4*15=216W.
Na střeše jsou 4x3 vlepené závity pro střešní nosič. Rozteč na šířku je 1000mm. Bohužel většina panelů je 1000 nebo 992mm. Otázka je jestli vymyslím, jak to tam rozumně přišroubovat.
Auto má 199cm, tedy na trajekt (tak 1-2x ročně) bych ten panel potřeboval odšroubovat a schovat dovnitř (limit 200cm, při vyšší výšce to je asi 60E navíc na plánované cestě).
Skleněné panely, co jsem našel, mají výšku 35-45mm. Kdyby se dal sehnat s výškou 20-25mm, možná bych ho nemusel sundavat (naložené auto si snad trochu sedne).
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
pezizka
Příspěvky: 734
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Reputace: 68
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od pezizka »

Co tak : https://www.i4wifi.cz/cs/231541-solarni ... unny-165pw
MPPT by byl ale spíš na škodu, snad i napřímo. Výška teda 35mm.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Jo, ten jsem viděl. To už bych tam radši za totožný peníze dal 300Wp nebo 270Wp.
Nebo místní 210Wp https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=62&t=4643
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od diablo007 »

Za jízdy budeš dobíjet baterii z alternátoru nebo z panelů? Ono je potřeba počítat ještě s další věcí a to že klasický panel na střeše bude zvyšovat spotřebu a hlučnost
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Reputace: 514
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Kontaktovat uživatele:

Re: VW T4 California 1998, jak najít ...

Příspěvek od ota »

luky píše: 1) Jak najít místo přerušení ve flexi panelu? Nedisponuji hledačkou kabelů, ale nejen z tohoto důvodu bych ji možná pořídil. Vybavená laboratoř je doslova na dosah ruky, ale na RF moc zařízený nejsme.
Neinvazivní, laboratorní metoda neexistuje. postupoval bych takto
- bedlivě lupou zkontrolovat jestli nejsou busbary pod lakem někde zčernalé což by signalizovalo špatný kontakt, vývin tepla před tím než se spoj přerušil.
- Když nepomůže, propíchnout se na vnitřní vývody z busbarů v panelu a zkontrolovat spoje mezi kabelovými vývody a busbary uvnitř. To je podle mne nejpravděpodobnější závada.
-Pokud OK tak propíchnout se na prostředek panely a změřit napětí na obě strany. Nejspíš na jednu stranu bude dávat napětí, na druhou ne.
- stranu co nebude dávat napětí opět rozdělit na polovinu a zjistit která sekce je špatná.
- pokud bude chyba v jednom ze článků, přemostit a zasilikonovat.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
pezizka
Příspěvky: 734
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Reputace: 68
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od pezizka »

luky píše:Jo, ten jsem viděl. To už bych tam radši za totožný peníze dal 300Wp nebo 270Wp.
Nebo místní 210Wp https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=62&t=4643
No to je fajn :lol: myslel jsem že 100cm vadí...
diablo007 píše:Za jízdy budeš dobíjet baterii z alternátoru nebo z panelů? Ono je potřeba počítat ještě s další věcí a to že klasický panel na střeše bude zvyšovat spotřebu a hlučnost
Nemyslím, že u takovéto "krabice" bude na střeše laminární proudění vzduchu.. Spotřebu to zdvihne asi tak jak otevřené okno. No a pokud by to za jízdy dělalo rambajz, tak na přední hranu panelu nanýtovat z plechu ohnutý spojlýrek a je. Podobné lišty se používají i na karavanech, ale kolikát neví co za to chtít...
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

pezizka píše:
luky píše:Jo, ten jsem viděl. To už bych tam radši za totožný peníze dal 300Wp nebo 270Wp.
Nebo místní 210Wp https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=62&t=4643
No to je fajn :lol: myslel jsem že 100cm vadí...
Zahrávám si s myšlenkou udělat tam zářez a dát dlouhý šroub. Ale nevím, jak moc do kraje je to sklo. U panelu s 992mm šířky se tam teoreticky M6 šroub úplně přesně vejde, ne?
pezizka píše:
diablo007 píše:Za jízdy budeš dobíjet baterii z alternátoru nebo z panelů? Ono je potřeba počítat ještě s další věcí a to že klasický panel na střeše bude zvyšovat spotřebu a hlučnost
Nemyslím, že u takovéto "krabice" bude na střeše laminární proudění vzduchu.. Spotřebu to zdvihne asi tak jak otevřené okno. No a pokud by to za jízdy dělalo rambajz, tak na přední hranu panelu nanýtovat z plechu ohnutý spojlýrek a je. Podobné lišty se používají i na karavanech, ale kolikát neví co za to chtít...
Nejnižší spotřeba je, když se sedí doma. Nebo když se jezdí pomalu. Nebo když se nepoužívá klimatizace. A stejně jak to jde valim to po dálnici, co mi ventily stačí... S nějakým trojúhelníkovým spojlerem před panel se uvažuje. Ale hlavně kvůli hluku.
Za jízdy se pomocí relé připojí nabíjení z alternátoru.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, jak najít ...

Příspěvek od luky »

ota píše:
luky píše: 1) Jak najít místo přerušení ve flexi panelu?
Neinvazivní, laboratorní metoda neexistuje. postupoval bych takto
Njn, příští týden si půjčím strunu a uříznu to ze střechy. Pokusím se ten panel zezadu nějak otevřít.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
vla
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputace: 124
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vla »

Nešlo by to termokamerou? Pustit do něj trochu elektřiny a někde holt nebude topit, v případě ještě průchozího, ale vadného spoje by v něm měl topit hodně. Nevím, tím bych začal já, ale může to být cesta nedobrá.
Nemám rád tenhle stát.
pezizka
Příspěvky: 734
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Reputace: 68
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od pezizka »

luky píše:Zahrávám si s myšlenkou udělat tam zářez a dát dlouhý šroub. Ale nevím, jak moc do kraje je to sklo. U panelu s 992mm šířky se tam teoreticky M6 šroub úplně přesně vejde, ne?
A co tak imbus M6 ten má hlavu pr. 10mm, nechat hlavu stočit na 8mm a vejde se Ti vedle panelu ;) Je to ale naknap. A nebo taky stejný imbus na jedné straně pevně s vymezením síly rámu na střeše a do rámu vybrousit prostor pro jeho "nasazení" a na druhé straně získáš prostor pro šroub "normálně".
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Reputace: 421
Bydliště: Brno - venkov

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od volente »

Mrkni po bezrámových panelech v provedení polykrystal. Ty mají na tloušťku do 1 cm.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

vla píše:Nešlo by to termokamerou? Pustit do něj trochu elektřiny a někde holt nebude topit, v případě ještě průchozího, ale vadného spoje by v něm měl topit hodně. Nevím, tím bych začal já, ale může to být cesta nedobrá.
To mě taky napadlo, dokonce termokameru tady taky máme. Ale když je uvnitř rozpojený, neteče proud, tak se tam jaksi nic neohřeje....
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

pezizka píše:A co tak imbus M6 ten má hlavu pr. 10mm, nechat hlavu stočit na 8mm a vejde se Ti vedle panelu ;) Je to ale naknap. A nebo taky stejný imbus na jedné straně pevně s vymezením síly rámu na střeše a do rámu vybrousit prostor pro jeho "nasazení" a na druhé straně získáš prostor pro šroub "normálně".
Tak když se tam M6 vejde, tak proč do toho tahat soustruh, že? Stačí na horní hraně udělat nějakou podložku/rozšíření, třeba to přinýtovat a je hotovo, ne?
Naposledy upravil(a) luky dne pát led 17, 2020 1:39 pm, celkem upraveno 1 x.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od diablo007 »

Zadní dveře máš otevírání do boku nebo nahoru?
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
pezizka
Příspěvky: 734
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Reputace: 68
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od pezizka »

luky píše:
pezizka píše:A co tak imbus M6 ten má hlavu pr. 10mm, nechat hlavu stočit na 8mm a vejde se Ti vedle panelu ;) Je to ale naknap. A nebo taky stejný imbus na jedné straně pevně s vymezením síly rámu na střeše a do rámu vybrousit prostor pro jeho "nasazení" a na druhé straně získáš prostor pro šroub "normálně".
Tak když se tam M6 vejde, tak proč do toho tahat soustruh, že? Stačí na horní hraně udělat nějakou podložku/rozšíření, třeba to přinýtovat a je hotovo, ne?
Hleděls na výšku a tak budeš mít hlavu šroubu nad panelem, ale jestli Ti to pasuje proč ne..
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Hledím na celkovou výšku 200cm. Jsou jen dvě možnosti - buď jsem i s panelem pod 200cm a nebo jsem nad 200cm. V druhém případě si připlatím za trajekt a nebo to udělám tak, abych to mohl relativně snadno odmontovat a po vylodění zase namontovat. Mezi 201cm a 250cm není z tohoto pohledu žádný rozdíl.
On i ten flexi panel má 3mm + lepidlo. Ale připojovací box má 2cm. Ale tím, že ten panel mám mimo osu a ta střecha je trochu do oblouku to není tak do očí bijící a na trajektu za mnou nikdo s metrem neběhal.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od kodl69 »

a to neumíš trochu vypustit kola, a až vyjedeš z trajektu, je dofouknout? Otázka je, jestli projíždíš pod nějakým měřidlem, nebo je to podle techničáku. Přijde mi, že rámy panelů jsou pořád tenčí, tak možná existují menší panely už i s 2cm rámečkem, to by mělo při troše snahy projít. Známej má na tranzitu na střeše nějaký malý 12V poly přilepený mamutem, a už to tam drží minimálně třetí sezónu. Zvířecí řešení by bylo rám panelu ořezat, nebo dokonce panel z rámu vytáhnout. Pak už by nejtlustší byla krabička s vývodama.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Jo, taky mě to napadlo. Kompresor s sebou vozím. Ale nejsem si jistej, jak moc to můžu bezpečně ufouknout na naloženým autě a kolik to udělá na výšce. Ty 200-300W panely mají 35-42mm.
U 100Wp je tloušťka 30 mm. 10mm mám rezervu (199-200cm), 10mm asi udělá zatížení, 100mm by mohly udělat podhuštěný kola. To zní jako plán :-)
Nebo jinej nápad - je to sklo v hliníkovém rámu nějak přilepený? Že bych koupil (větší) panel, sundal rámeček a udělal nový z 25mm hliníkového profilu.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek