Skladování letní energie na zimu

Obecná diskuze na téma "soběstačnost" s využitím alternativních zdrojů energie, jejich využití v běžném životě, potravinová soběstačnost atd.
unicast
Příspěvky: 1230
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od unicast »

Tušíš vůbec, že účinnosti resp. percentuelně vyjádřené ztráty se od sebe neodečítají? Máš-li jeden proces se ztrátami 18 % a druhý se ztrátami 40 %, pak celkové ztráty jsou nikoli 68 %, ale (1-((100-18)/100 * (100-40)/100))*100 = 50.8 %.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od rottenkiwi »

Tlak nad 2 bar v blízkosti može byť smrteľný.

Teplo nad 80 až 100 kW / m2 tiež život ohrozujúce.

72 *C a viac a koža človeka je zničená

Ale používame motory, oheň, lítium-iónové baterky, CH4, propán, bután, benzín .....

Videl a čítal som na tomto fóre toľko pokusov, ako v zime
produkovať el., ale ani jeden sa mi nezdá použiteľný
bez problémov u každého.

Koĺko ste videli výbuchov FCEVs na vlastné oči ?

A koľko ste videli horiacich mobilov, NBs, a aj tak to používate,
pritom hustota energie v baterkách pred 15 r. a teraz je iná.
Baterky majú vyššie napatie, napr. 4.4 či 4.5 V, čo znamená
aj vyššiu pravd. horenia článku pri prebití alebo zvýšení teploty.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3351
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od marko250 »

Slunce jde také použít pro růst křoví s následnou štěpkou a říjnovou sklizní do milíře: https://www.youtube.com/watch?v=oYo-TLiE694 jen ta pracnost se slinky a následné rozebrání s odvozem do kompostárny,možná se jednou hecnu,jen netuším jak to je se zápachem u domu.
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
unicast
Příspěvky: 1230
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od unicast »

No vida, tyhle pracné, ale technologicky triviální procesy automatizovat, to by mohla být cesta. 3D tisk umime, CNC frézky a soustruhy taky existují, dokonce existuje i podobný robot na řízený provoz záhonu ve skelníku či na zahradě, s tím se třeba chystám experimentovat od jara, tak proč ne automatizovaný počítačem řízený milíř? To dává mnohem lepší smysl, než nějaké snění o vodíku bez znalosti souvislostí.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3351
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od marko250 »

Jen jej nesmíš ochladit příliž a opačné přehřívání taky není žádoucí,prostě staví se to na danou potřebu tepla pro dům,jinak se proces zastaví,když to podchladíš ,anebo zase přehřeje a vznítí vnitřně :-) a pak to řádně smrdí jako v kompostárně.Mě to ale taky příjde šikovné za dovoz den práce a pak zpět.
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od rottenkiwi »

Že u nás sú ľudia nevzdelaní a nevedia o vodíku od čias jeho vzniku z kvarkov,
/ p+ = stabilný, n = polčas rozpadu 15 min. / 10^-12 sec. oddelenie el. a weak int. /
/ 10 ^-7 produkcia p a n / dokonca dnes už vieme vyrobiť aj antivodík /
až po dnes, kde vodík možeme roznymi formami uchovať, skoro nič.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage
https://en.wikipedia.org/wiki/Electroch ... compressor
cez exp. sajty:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lolland_H ... _Community

až po 30000 FCEVs, ktoré produkuje Honda a Toyota.

To neznamená, že to je menej použiteľná technológia ako drevo + drevoplyn.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
mobilik
Příspěvky: 2677
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od mobilik »

Škoda ze zasa sa tu rozplývas aky sú všetci nevzdelany, ale od teba nič nevidno tiež. Okrem FVE, ťažby a výrobe chleba som nič nepostrehol, aby si niečo prevratné vymyslel zvládol atď.
Prepáč...
Nemiesto toho tu budeš fantazirovat o ventile s ktorým uzavrie vodik a ešte to zneje tak ze to zajtra budeš mať na záhrade a akoby to bol najmenší problém.

Ale všetci rozumný vieme že opak je pravda. A sú stým veľké problémy, pre nás amatérov.
Čo bolo bolo, bude len horšie...
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od rottenkiwi »

Opak, nie je pravda. :) Veci si treba overiť a naštudoavať.
Každý problém má riešenie v človekorokoch/človeklohodínách a pod.
Len už dopredu netreba dristať, že reišenie neexistuje, ak ho ja nepoznám.

Ono keď bude na svete napr. jeden neurochirurg a práve on bude potrebovať
operáciu, potom mu povedz tú hovadinu, čo si napísal, nech sa sám v mozgu pohrabe
a úspešne si ho zoperuje.

Potom prestań drístať, zajtra mi prines lieky, ktoré ma vyliečia a ja ti o rok
ukážem funkčný systém s ukladaním vodíka.

Ale ak nie si schopný ma vyliečiť, a naučiť societu, aby akceptovala
na pracovisku aj psychicky chorých, tak potom nediristaj,ale chop sa činu
prines mi lepšie lieky ako tých 9 čo beriem každý deň.

Mńa dristy nevzelaných nezaujímajú.

To že som chorý, ešte neznamená, že nemám vedomosti a nechcem ich uplatniť
v praxi a že mi po hlave bude skákať niekto, kto nemá MUDr pred a PhD alebo CSc za menom.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
ikovlabs
Příspěvky: 568
Registrován: úte črc 22, 2014 6:14 pm

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od ikovlabs »

Ajaj profesore ty zas jedes.... :-)
BTC ide zas horu - uz bude vsetko lepsie !
mobilik
Příspěvky: 2677
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od mobilik »

Škoda písať. Dopísal som. Som zvedavý koľko tých titulov máš ty... Mne nechýba ani jeden.
Čo bolo bolo, bude len horšie...
huron
Příspěvky: 50
Registrován: stř led 08, 2020 12:56 pm

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od huron »

kodl69 píše:... Ale když se nechá trochu katalyticky zreagovat s CO2, vznikne vodní pára a metan, a ten už tolik neprchá, a navíc je na něj udělaná po celé evropě infrastruktura. Akorát je mizerně použitelnej v autech, moc to nejede a je to těžký kvůli bečkám nafouknutejm na 200MPa nebo tak nějak, nevím to jistě....
Tlak
Jen narovnám ten tlak, je to 200 barů, tedy o řád níže. Jinak bych nebyl vůči CNG tak skeptický. Atmosférické varianty jsou sice línější, ale turbo se dneska rve kde všude (pro porovnání, zafira B 1.6 benzín po faceliftu má 85 kW, kolega v CNG jen 69, zato přeplňované cng už 110).

Hmotnost nádrží
To už podle mě taky není to hlavní (Béčková Zafira kvůli tomu měla víceprvkovou zadní nápravu), jedna nádrž z kompozitu, kterou už má Zafira Tourer, má cca 20 kg (ocelová v Béčkové váží cca 60kg), bývají tam dvě, vleze se dohromady cca 25 kg plynu, není to zas takový rozdíl oproti plné nádrži benzínu. Rozhodně mi větší rozdíl udělá, jestli vezu jenom sebe, nebo celou rodinu.

Bioplyn
Možná nejsem úplně objektivní, CNG se mi prostě líbí. V ČR jsou už bioplynky s čištěním na biometan a byť to bude spíše doména MHD, tak si myslím, že za chvíli bude možné tankovat i bioCNG do osobáku (Innogy to prej testoval na pár benzinách, odebíral to z Rapotína - sen, jezdit na odpad).

Úschova léta na zimu
Pokud by člověk mohl čistit kvalitně bioplyn doma (za předpokladu, že bude dostatek výroby, uskladnění siláže apod., pár příspěvků tady na fóru už proběhlo), přišlo by mi to bezpečnější a asi i jednodušší, než pracovat s vodíkem nebo dřevoplynem.
3 x XTM 4000-48, 14,3 kWh (16s 280Ah LiFePo), 8070Wp JJZ
6x365Wp Longi (MakeskyBlue 60), 6x445Wp Jinko (MakeskyBlue 60), 3x180Wp PvEnterprise (MakeskyBlue 60)
6x445Wp Jinko (GE PVIN03KS AC-Coupling na AC-out - mikrosíť)
Leaf 284tis km
kodl69
Příspěvky: 7403
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od kodl69 »

To je právě to. Já jezdím na LPG, atmosférickej dvoulitr, přestavba proti CNG levná, ocelovou nádrž unesu v jedné ruce, tlak je v ní do 0.5MPa, a turbo v autě nechci ani kdyby mi platili. Kompozitová nádrž s tlakem 20MPa po nárazu zezadu do auta - asi bych nechtěl být ani poblíž. Když rozpáráš nádrž s lpg, tak něco vyfoukne, ale rázem to omrzne a teče to pomalu jak benzín, kdžto CNG máš pořád plynný, tj hned je všecko venku... To už raděj elektromobil. Dnes mi přijde, že to moje auto jede líp na plyn než na benzín, už si na to řídící jednotka zvykla. A biometan? to nemyslíš vážně, viděl jsi někdy, kolik se spálí nafty na výrobu trochy elektriky z bioplynu, kolik se narve do země chemie? To je ekoterorizmus jak vyšitej. Dokud na to nebyly dotace, tak kámoš dělal na bioplynce u velkýho prasečáku, a trpěli je tam jenom proto, že se jinak těch prasečích sraček neuměli bezpečně zbavit. Dneska se pěstuje kukuřice speciálně pro bioplynky na obrovskejch rozlohách. A kravský hovna se to toho přidávají jenom po troškách, protože prej nedávají ani tolik plynu, aby se udržel teplej fermentor. Pozoroval jsem jenom plnení silážní jámy - dva velký cca 300kW traktory to navážely, a dalších pět podobnejch strojů řádově 200kW a víc s kovovejma válcema za sebou to hutnilo v té silážní jámě. Celej den jezdili nahoru a dolů, plus další dva nakladače, který to tam rovnaly. a mám ten dojem, že to nebylo jeden den, ale tak týden. Kdyby v motoru spálili přímo tu naftu (a co další ropa, co byla potřeba na hnojiva, pesticidy a herbicidy?) a na poli nechali růst kopřivy, bylo by to ekologičtější.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
huron
Příspěvky: 50
Registrován: stř led 08, 2020 12:56 pm

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od huron »

kodl69 píše:To je právě to. Já jezdím na LPG, atmosférickej dvoulitr, přestavba proti CNG levná, ocelovou nádrž unesu v jedné ruce, tlak je v ní do 0.5MPa, a turbo v autě nechci ani kdyby mi platili. Kompozitová nádrž s tlakem 20MPa po nárazu zezadu do auta - asi bych nechtěl být ani poblíž. Když rozpáráš nádrž s lpg, tak něco vyfoukne, ale rázem to omrzne a teče to pomalu jak benzín, kdžto CNG máš pořád plynný, tj hned je všecko venku... To už raděj elektromobil. Dnes mi přijde, že to moje auto jede líp na plyn než na benzín, už si na to řídící jednotka zvykla. A biometan? to nemyslíš vážně, viděl jsi někdy, kolik se spálí nafty na výrobu trochy elektriky z bioplynu, kolik se narve do země chemie? To je ekoterorizmus jak vyšitej. Dokud na to nebyly dotace, tak kámoš dělal na bioplynce u velkýho prasečáku, a trpěli je tam jenom proto, že se jinak těch prasečích sraček neuměli bezpečně zbavit. Dneska se pěstuje kukuřice speciálně pro bioplynky na obrovskejch rozlohách. A kravský hovna se to toho přidávají jenom po troškách, protože prej nedávají ani tolik plynu, aby se udržel teplej fermentor. Pozoroval jsem jenom plnení silážní jámy - dva velký cca 300kW traktory to navážely, a dalších pět podobnejch strojů řádově 200kW a víc s kovovejma válcema za sebou to hutnilo v té silážní jámě. Celej den jezdili nahoru a dolů, plus další dva nakladače, který to tam rovnaly. a mám ten dojem, že to nebylo jeden den, ale tak týden. Kdyby v motoru spálili přímo tu naftu (a co další ropa, co byla potřeba na hnojiva, pesticidy a herbicidy?) a na poli nechali růst kopřivy, bylo by to ekologičtější.
Ad CNG)
Jak říkám, asi nejsem úplně objektiní, neslyšel jsem ještě o žádném případu, kdy by buchla CNG nádrž (ani při havárii). Objevují se už auta na LNG, nemyslím, že by tlak byl to největší riziko při dopravě. Existence samotného plynu taky nevím, jestli je úplně nebezpečná, je lehčí jak vzduch, tak by se měl odfouknout pryč (proto mají výjimku do podzemních garáží). Ale ok, každý má své preference a akceptuje různé míry rizika. LPG asi lepší jak benál co se emisí CO2 týče, ale je z ropy (nevím o jediné čerpačce, kde by se už tankovalo bioLPG, mám trochu pochyby o jeho původu, aby to nebylo to samé, co bionafta, nebo tebou zmiňované zemědělské bioplynky). O přestavbách jsem neuvažoval, CNG si myslím, že dává smysl (ekonomický a i z hlediska umístění nádrží a nároku na prostor) jen u sériové výroby.

Ad Bioplyn)
Zemědělské bioplynky jsem taky neměl na mysli (ačkoliv jsem už viděl video, kde v jednom bioplynkovém ZD testovaly traktor na CNG, tam by to asi mělo nějaký význam a v celkové bilanci by to nemuselo vycházet tak špatně). Dotace jsou zlo, to se shodnem. Do letoška tuším měly zem. bioplynky v rámci podmínek zákaz fermentace bioodpadu.

Určitě mi ale dává smysl biometan z gastroodpadu (viz. již zmiňovaný Rapotín https://www.efg-rapotin.cz/) nebo ČOV (https://www.energie21.cz/biometan-se-vy ... adni-vody/, Brno a další města postupně přibývají. Co vím, tak většina větších ČOV stejně spaluje aspoň samotný bioplyn na svůj provoz). Je mi jasné, že se tím nedá pohánět všechno, ale poháněl bych tím aspoň, co jde, je to odpad. Nechce se mi teď hledat zdroj, ale myslím, že existuje studie, která tvrdí, že bioCNG z takového zdroje má nejmenší uhlíkovou stopu ze všech paliv pro pohon aut. Ale tady už jsem trochu OT od původního tématu. Takže zpět:

V domácích podmínkách to beru tak, že můžeš sekat trávu e-sekačkou, nebo mít ovce, případně fermentovat vlastní splašky :D a kuchyňský odpad. Domácích bioplynek je po světě mraky...
3 x XTM 4000-48, 14,3 kWh (16s 280Ah LiFePo), 8070Wp JJZ
6x365Wp Longi (MakeskyBlue 60), 6x445Wp Jinko (MakeskyBlue 60), 3x180Wp PvEnterprise (MakeskyBlue 60)
6x445Wp Jinko (GE PVIN03KS AC-Coupling na AC-out - mikrosíť)
Leaf 284tis km
leinad
Příspěvky: 43
Registrován: stř úno 13, 2019 3:52 am

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od leinad »

Ak máte záujem diskutovať o skladovani tepla z leta na zimu, otvoril som staronovu temu pod novým názvom tu:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 96#p138296
Prečo? zistil som, že tu so svojim príspevkom a diskusia o ňom "zavadzia" iným dôležitým príspevkom, preto by som im uvolnil priestor, nech sa realizujú.
Ďakujem
leinad
Příspěvky: 43
Registrován: stř úno 13, 2019 3:52 am

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od leinad »

Pozerám, nejak to ustalo, myslite, že realizacia ľadového akumulátora je tak cekom mimo? ved niekde v niektorej téme som sa stretol z myšlienkou adaptácie žump na tepelný akumulátor, len problém bola tepelná izolácia. Ved princíp je myslím jasný.
josse
Příspěvky: 1147
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od josse »

Na led je třeba TČ a díky nízké teplotě je i nízké COP => nevidím žádné výhody kromě velikosti zásobníku. Spíše spoustu nevýhod jak už tu bylo napsáno.

Žumpa: jsou to maximálně desítky možná i 100W, to mi na vytápění domu nepřijde dost. Jak zmrzne, tak se bakterie hybernují a žádné teplo nevydávají, kde jste myslel že se tam to teplo bere a kolik toho tepla tak je?
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
leinad
Příspěvky: 43
Registrován: stř úno 13, 2019 3:52 am

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od leinad »

josse -nepochopené
maš nejaký graf, tabuľku alebo niečo podobné, kde by sme zistili vpliv teploty primaru na Coop, pri výstupe sekundáru do vody o teplote 3O- 35°C.
Aká teplota plynu ide do tepelného čerpadla vzduch/voda,vzduch, ked je vonku napr. 0,1°C.
podľa mojích vedomostí má veľky vpliv na Coop rozdiel tepôt, primáru a sekundáru, lebo rovnaku prácu vykonáš, ak prenesieš 15kg váhu z napr. -5 poschodia na 30 poschodie, ako z 0 posch. na 35 posch. Menej práce bude, ked rozdiel tých poschodí bude menši, ale to, je už vecou použitia.
Žumpou, som nemyslel funkčnu žumpu, ale opustenú, po prechode na verejnu kanalizáciu, prípadme malu ČOV. Tu na fore už ta téma bežala https: //forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=9&t=1686&p=27613#p27613.
A ktoré su tie dalšie nevýhody: " Spíše spoustu nevýhod jak už tu bylo napsáno.", ta veľkosť zasobnika a ta jednoduchosť stavby v domácich podmienkách, nepotreba tepelnej izolácie to je to, čo robí ten ľadový akumulátor zaujimavý. A jeho nabíjanie, dá sa nabíjať každým aj nizkopotencialnym zdrojom tepla nad 1°C, fantázii sa medze nekladu. Ked bude ten zasobník zladený z porebou tepla na vykurovanie, tak to môže fungovať doslovne tak, že ho budeš nabíjať v lete, kedy zužitkuješ naakumulovaný chlad v ľade, nepobeži ti kompresor klimatizácie, iba obehové čerpadlo, ktoré to teplo uloži do akumulatora a tým bude roztápať ľad - poňjal maľčik?

Alebo počkajme v Nemecku to už robia, zaťiaľ vo veľkom, potom to od nich budeme kupovať, podobne to bolo aj pri iných aj u nás poznaných technologiach, budte si isty, že nám to potom aj zdotujú z EU, aby bol správne zachovaný tok, nie tepla, ale PEňAZí.
Analogiaia z Dieslovým motorom, tiež najprv v nakladiakoch, lodiach, lokomotívach a potom aj v osobákoch, ty kokso a znovu to bolo v Nemecku, to mám pech, asi vedia ako nato.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od vlkazajac »

Skladovanie energie pre RD do ľadovej triešte som videl asi pred 15 rokmi, už to nenájdem... Ale prispejem linkom na iný pekný systém :

https://www.youtube.com/watch?v=CZ7_Ve_L_Fw

Treba na to myslieť už pri projektovaní - naozaj sa to dá. Dnes by ma od baráku poslala žena aj s bagrom do večných lovíšť ((

Časozberné video s ľadovými hrátkami :

https://www.youtube.com/watch?v=i51wLfbPSsY

Bohužiaľ, stále to nie je o skladovaní elektriny .............
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
josse
Příspěvky: 1147
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od josse »

leinad píše:josse -nepochopené
maš nejaký graf, tabuľku alebo niečo podobné, kde by sme zistili vpliv teploty primaru na Coop, pri výstupe sekundáru do vody o teplote 3O- 35°C.
Aká teplota plynu ide do tepelného čerpadla vzduch/voda,vzduch, ked je vonku napr. 0,1°C.
podľa mojích vedomostí má veľky vpliv na Coop rozdiel tepôt, primáru a sekundáru, lebo rovnaku prácu vykonáš, ak prenesieš 15kg váhu z napr. -5 poschodia na 30 poschodie, ako z 0 posch. na 35 posch. Menej práce bude, ked rozdiel tých poschodí bude menši, ale to, je už vecou použitia.
Žumpou, som nemyslel funkčnu žumpu, ale opustenú, po prechode na verejnu kanalizáciu, prípadme malu ČOV. Tu na fore už ta téma bežala https: //forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=9&t=1686&p=27613#p27613.
A ktoré su tie dalšie nevýhody: " Spíše spoustu nevýhod jak už tu bylo napsáno.", ta veľkosť zasobnika a ta jednoduchosť stavby v domácich podmienkách, nepotreba tepelnej izolácie to je to, čo robí ten ľadový akumulátor zaujimavý. A jeho nabíjanie, dá sa nabíjať každým aj nizkopotencialnym zdrojom tepla nad 1°C, fantázii sa medze nekladu. Ked bude ten zasobník zladený z porebou tepla na vykurovanie, tak to môže fungovať doslovne tak, že ho budeš nabíjať v lete, kedy zužitkuješ naakumulovaný chlad v ľade, nepobeži ti kompresor klimatizácie, iba obehové čerpadlo, ktoré to teplo uloži do akumulatora a tým bude roztápať ľad - poňjal maľčik?

Alebo počkajme v Nemecku to už robia, zaťiaľ vo veľkom, potom to od nich budeme kupovať, podobne to bolo aj pri iných aj u nás poznaných technologiach, budte si isty, že nám to potom aj zdotujú z EU, aby bol správne zachovaný tok, nie tepla, ale PEňAZí.
Analogiaia z Dieslovým motorom, tiež najprv v nakladiakoch, lodiach, lokomotívach a potom aj v osobákoch, ty kokso a znovu to bolo v Nemecku, to mám pech, asi vedia ako nato.
Stáhni si select8 od Emerson climate! Můžeš si simulovat TČ až do nekonečna. Vliv cold teploty na COP je naprosto zásadní, daleko více než hot teplota. Nebo rozdíl hot-cold médium.

Evaporate musí být pouze o pár stupňů nižší než cold out a after evaporator musí být pouze o pár stupňů nižší cold in. Jinak se přichází o COP.

Na hot straně je to jiné, tam mám k dispozici cca +40K navíc...
Z kompresoru jde řádově +100 - +120°C a tam je deltaT condenser in vs hot out velká a proto to na cop nemá tak velký vliv.

Řízení EEV je doporučeno ve zkratce :
Za výparníkem držím o minimálně(dle velikostí a průtoků výparníkem) deltaT 2K více než je vypařovací teplota vypočítaná z tlaku chladiva na suction straně. Je to ochrana před nasátím kapalného chladiva a současně maximální možný výkon dle aktuální situace ve výparníku. Jenže do toho řízení EEV vstupují další věci.

Na vypařovací straně není žádná rezerva, na kondenzační je těch možná i +40K rezerva... Proto vypařovací teplota má větší vliv na cop než kondenzační teplota. Navíc existuje něco čemu se říká ekonomizér, překvapivě to funguje stejně jako u parního cyklu :-) nedošlo mi, že velikost ekonomizéru není omezena Horní hranicí, nejde udělat noc velký :-) já hloupý... Udělal jsem ho cca poloviční než bych chtěl z rozměrových důvodů, měl jsem ho udělat deskový-koupený místo trubkový-sám... Ekonomizér to dokáže vylepšit o kousek. Klíčová zůstává vypařovací teplota.

Ty 2K jsou minimum ideální. Třeba u mě: blbě jsem spočítal čerpadlo nemrznoucí kapaliny (zapomněl jsem na rozdíl viskozity voda vs glykol 1:1), tak se na až 2K nedostanu byl jsem na 300l/h 9K COP kolem 2 protože vypařovací teplota -16°C, po výměně čerpadla na 700l/h 6K COP kolem 3 protože vypařovací teplota stále moc nízká. Blbě jsem si spočítal množství chladiva, mám ho málo, výsledek je, že musím mít delta T na vypařovací straně vyšší a z obou důvodů přicházím o COP. Když nyní otevřu EEV více než třech 6-7K, nemám dost chladiva a prochází mi i plynné chladivo skrz EEV což snižuje cop ještě více.

Grafy mám a pracuju na tom dál, zatím nevím kdy sem dostanu kámoše s lahví R32...

https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=19

I jsem porovnával co udělá snížení průtoku vody na hot straně... V mém případě COP stejné v rámci chyby měření. Teplota hot out je vyšší, cop by mělo klesnou, ale díky nižšímu průtoku, je hot in nižší o stejné kelviny a výsledek je nižší teplota kapaliny před EEV, takže teoreticky zvýšení COP, ale v krátkém časovém okně to nejde porovnávat. Nedokážu do toho započítat vliv takového malého rozdílu teplot u klasických radiátorů...
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
leinad
Příspěvky: 43
Registrován: stř úno 13, 2019 3:52 am

Re: Skladování letní energie na zimu

Příspěvek od leinad »

joose, no ohuril si ma.
ja angličtinou nevládnem, ako aj chladiar ročník 1958 to v češtine a slovenčine ovládam, ale my sme sa bavili o ľadovom akumulatore a ty tu popisuješ problém z tep. čerpadlom a ako aj sam vidíš je to treba dobre spočítať, aj ked používaš rôzne finesy a v angličtine, fakt sa fyzika odrbať neda ani v angličtine. aké to máš to čerpadlo vduch primár a voda sekundár, alebo niečo iné, lebo tá vyparovacia teplota -16 je nejaka nízka. ja som popisoval akumulátor, kde sa teplo odkladá do zmeny skupenstva , pri 0°C.
takže resume z tvojej strany, môže fungovať ľadový zásobník či nie?
pride mi to ako povzdych jedného konštruktera lietadiel, ked videl letieť čmeliaka: keby (to ako ten čmeliak) poznal zákony aerodynamiky, tak by nikdy nevzlietol.
ono totiž to život na našej planéte by asi nebol možný, keby to tak nefungovalo, v prírode to tak funguje, v sučasnom období je to markantné, pozri aké mame zimy.
vlkazajac,
toto čo si našiel je to isté, len v inej modifikáci, ked výparník je uložený priamo v akumulátore, odpadá kapalinový primárny okruh so svojími necnosťami a 1 čerpadlom, zato su tam iné problémy, vyhodné je to ak je akumulétor blizko kompresora. to sa len treba pozrieť aj na iné videa, su tam v tom odkaze mojom to nájdeš.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek