Stránka 1 z 3

Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: ned zář 23, 2018 9:11 pm
od volente
Zamyslel jsem se nad cenou baterií a jejich životností v reálném čase.
Někteří uživatelé to berou asi tak, že když to stálo peníze tak to musí odevzdávat ten výkon co štítek uvádí.
Samozřejmě by mělo, ale jak dlouho? Když si koupím auto a bude mít v TP uveden výkon 100kWpři 4000ot/min, tak s ním taky asi nebudu jezdit stále na tyto otáčky a výkon. To by mi dlouho nevydrželo.
Troška matematiky. Baterie má štítkový výkon, a takto ji budu používat,1,2kWh a její životnost je 500 cyklů (řekněme ve FVE 3 roky), a její cena je 5000,-Kč. Za dobu životnosti vydá (i přijme) 600kWh. Cena 8,33,-Kč/kWh.
Stejnou baterii budu používat pouze jako 1,0kWh a její životnost bude 2000 cyklů (řekněme 10-12roků), cena zůstává stejná 5000,- Kč. Za dobu životnosti vydá (i přijme) 2000kWh . Cena 2,50,-Kč/kWh.
Snad jsem to nastínil docela jasně.
Z pochopitelných důvodů jsem nezmínil slovo NÁVRATNOST. My co si draze hrajeme je považujeme za sprosté slovo, ale v koutku duše doufáme že bude. :D

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: ned zář 23, 2018 9:46 pm
od pezizka
volente píše:Snad jsem to nastínil docela jasně.
Z pochopitelných důvodů jsem nezmínil slovo NÁVRATNOST. My co si draze hrajeme je považujeme za sprosté slovo, ale v koutku duše doufáme že bude. :D
Opět souhlas. Taky jsem onu návratnost počítal, nebudu říkat že ne :oops: Bohužel mi spíš vyšla nenávratnost :lol: A s tou životností? Já koupil nové LiFe a taky chci aby jim vyšla co nejlepší hkW ::rolleyes:: Tak jim dělám skoro pomyšlení, 3,1 - 3,42V, 0,33C různé balancéry a zázemí aby náhodou nestrádaly, peřinku pod ně jsem taky zkoušel, ale jsou nestabilně uložené :lol: Ta navrhlá hkW se bude totiž počítat až po bitvě.... Je v tom příliš mnoho aspektů a to jak se kdo k jakémukoliv AKU chová je podstatná položka. Ale do hkW by se promítla :mrgreen:
Teď jsem si všiml, že je vlastně téma nové a je to dobře, vytvářel jsem OT :oops:
Ano ta imaginární mzda je taky diskutabilní, ale pokud se přece jen má vyjádřit, nemyslím, že jsem navrhl blbost. Čas a částka má pro různé lidi různou hodnotu. Nevidím na tom nic špatného. Ale ten dobrý pocit a aspekty tomuto podobné se takto počítat nedají. A nemyslím, že jsem člověk který jen počítá, dobře znám i ty pocity :yes:

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: ned zář 23, 2018 10:30 pm
od volente
Ano, ta imaginární mzda je pouze pro statistiku a výpočet jakési ceny. Pro mě má cenu promrhaného času. Nejsem žádný workoholik, spíš lenoch, ale tak se při tom lenošení bavím. :D
A ta nízká hWh se už určitě u někoho promítla v reálu, jen se o tom taktně mlčí.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: ned zář 23, 2018 10:39 pm
od NOPARasito
I ja baterie pocital!!! Navratnost je na tom bidne, resp. to patri spise jen ke komfortu. Vetsi cenu ma resit co nejvetsi vyuzitelnost a spotrebu energie. A to bez spotrebice, do ktereho muze clovek cpat kdykoli a cokoli momentalne neni.
Cas ukaze.
Ja mam spise teorii investovat do vyrobcu jako do parazituu sponzorovanych statem.(kdo si mysli, ze energie je vcetne distribuce 4,5kc/kWh tak se seredne plete)

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: ned zář 23, 2018 11:00 pm
od pezizka
volente píše:Ano, ta imaginární mzda je pouze pro statistiku a výpočet jakési ceny. Pro mě má cenu promrhaného času. Nejsem žádný workoholik, spíš lenoch, ale tak se při tom lenošení bavím. :D
A ta nízká hWh se už určitě u někoho promítla v reálu, jen se o tom taktně mlčí.
No nedovedu si představit jak se nějaký workáč realizuje ve skládání těch buřtíků :lol: To si spíš dovedu představit toho lenocha :yes:
Díky za použití mojí krásné jednotky ::rolleyes:: Jasně že mlčí, dobře opečovávané NiCdéčka budou umírat tak za 300 let, takže finálního výpočtu se asi nedočkáme, bych si tipnul.
NOPARasito píše:I ja baterie pocital!!! Navratnost je na tom bidne, resp. to patri spise jen ke komfortu. Vetsi cenu ma resit co nejvetsi vyuzitelnost a spotrebu energie. A to bez spotrebice, do ktereho muze clovek cpat kdykoli a cokoli momentalne neni.
Taky se snažím spotřebovat energii hned bez ukládání, AKU a to jakékoliv jsou vždy nákladná sranda :( Proto mám taky některé pole orientované tak, aby hlavně "natáhly" den bez "velblouda". Jenže ať dělá člověk co dělá ta potvora noc a hlavně zimní háže nechutné klacky pod haxny :lol:

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: ned zář 23, 2018 11:18 pm
od volente
Já mluvil o Li, taky už je určitě někdo zlikvidoval, ale přiznat že chtěl moc a nemá nic se mu nechce.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: ned zář 23, 2018 11:25 pm
od pezizka
volente píše:Já mluvil o Li, taky už je určitě někdo zlikvidoval, ale přiznat že chtěl moc a nemá nic se mu nechce.
Tak to jsem špatně pochopil :lol: No já su takový, že bych si ::cry2:: Není lepší varianta jak se učit na cizích chybách, tak proč nehodit do placu i ty vlastní.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: ned zář 23, 2018 11:56 pm
od rottenkiwi
Aby som u LiIon dostal namiesto 500 cca. 1000 cyklov, musím ísť zo 100 % DOD na 50 % DOD,
ergo z 1.2 kWh dostanem len 0.6 kWh.
Ak je cena 2 € / 2 Ah @ 3.7 V, tak to máme na 1.2 kWh,
1200 / 2 / 3.7 = 162 článkov === 324 €.
Využiteľná kap. je 0.6 kWh x 1000 x 0.9 = 540 kWh, pri poklese na 80 % po 1000 cykloch.

Takže 324 / 540 = 0.6 € / kWh.
Aby sme sa dostali na paritu s DS, potrebujeme cca. 0.15 € / kWh.
To znamená cenu článku 2 Ah na úrovni 0.25 €.

V Senzhene sú dostupné od 0.6 až 0.7 € pri odbere 10000 ks.

500 cyklov nie sú 3 roky, ale u niekoho menej ako rok, aj má veľa mikrocyklov,
resp. ak urobí aj 2 až 3 cykly v dňoch s premenlivým počasím.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 7:24 am
od ota
Ne, tak to není.
Parametry jako SOC a DOD jsou důležité u olova.
U lithia jsou méně významné až irelevantní.

To co ovlivňuje životnost standardních typů Li aku je teplota.
Teplota aku vzniká:
- při nabíjení - empirický odhad při proudech nad 0,2C
- při vybíjecích - opět zhruba při proudech nad 0,3C
- pro přebíjení
- při provozu v ambientní teplotě nad 30•C

Proto např baterka v Tesle vykoná daleko více cyklů než by podle datasheetu mohla.
Prostě má velmi dobře vyřešeno chlazení a životnosti to prospívá.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 12:34 pm
od rottenkiwi
Múdrejší odomňa na to berú granty a publikujú, takže ja im verím.
Teplota je tiež doležitá, ale tu sú grafy pre 20 *C, takže v baterke
by malo byť trošku viac.
Teplota má výrazný vplyv ako na živ. tak sa samovybíjanie.
Tesla má 8000 článkov, ergo 1.5 A na článok pri 50 kW nabíjania.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 3:32 pm
od volente
Baterie která udělá 2-3 cykly denně je značně poddimenzovaná. V tom případě je její životnost jasně nižší. Pokud chce někdo baterii jen pro překonání mráčku na obloze, nemůže počítat s její vyšší životností. Bateri musí být správně dimenzovaná jak vůči velikosti pole, tak vůči velikosti zátěže. Předimenzovaná baterie u Li nevadí, maximálně není plně dobita a to jí problém nečiní. Kdežto poddimenzovaná trpí vysokým nabíjecím proudem, vysokým vybíjecím proudem a častým cyklováním.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 3:33 pm
od vk_1
rottenkiwi píše:Múdrejší odomňa na to berú granty a publikujú, takže ja im verím.
Teplota je tiež doležitá, ale tu sú grafy pre 20 *C, takže v baterke
by malo byť trošku viac.
Teplota má výrazný vplyv ako na živ. tak sa samovybíjanie.
Tesla má 8000 článkov, ergo 1.5 A na článok pri 50 kW nabíjania.
Jen doplním, Tesla Supercharger nabíjí 100-120 kW, ne 50 kW. Takže více než 1C. A i s chlazením to životnosti nesvědčí. Například tady se používal často Supercharger (taxi služba) a už druhá výměna baterie: http://www.hybrid.cz/elektromobil-tesla ... ekvapi-vas

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 3:54 pm
od rottenkiwi
V Michalovciach si ťažko nabijem čo len 11 kW, sem tam 22 až 50 kW na SVK,
koľko máme superchargerov ? 1 ? Koĺko máme Tesiel na SVK ? 20 ?
Prečo je počet zrýchlení s launch controll limitovaný na 100 u mnohých eut ?

Ten max. výkon zo superchargerov tam ide obmedzený čas, potom okolo 75 až 80 % SOC
klesá, pretože asi tam nie je dostatočný balancovací prúd na prelievanie zo slabých
článov, do silných, tiež technológia článkov je stará, kde len cca. 2 % elektród sa zúčastňuje
nabíjacieho procesu.

Keď budeme mať baterky, ktoré majú max. priepustný separátor a elyt, keď bude interkalácia
Li+ prebiehať rýchlo a v celom objeme elektródy, keď zberače prúdu budú supravodivé
pri bežnej teplote, potom to nabijeme za rádovo jednotky minút. Žiaľ, ludia nechcú podporiť
nové technológie, nekupujú si eutá a baterky do FVE, radšej platia za distribúciu a straty vo vedení,
resp. podporujú slepú cestu v podobe áut na benzín, naftu, etanol.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 4:11 pm
od rottenkiwi
Veľkosť baterky tu nehrá rolu, ale pomer výroby a spotreby.
Ak mám 3200 Wp a reálnu výrobu 2400 W na DC a 2136 W na AC,
potom ak mám spotrebu 1700 W, tak ide do bateriek 436/13 = 33 A.
Takže či mám 100, 200 alebo 400 Ah v LiFEPO je úplne jedno, 33 A neublíži ani 100 Ah ani 400 Ah baterke.

Problém nastane, ked príde 1., 2. 35. .... 59. mrak, výroba klesne na 300 W spotrebu mám stále 1700 W.
A už mám za deň 59. cyklov, v závisloti na priesvitnosti mraku a jeho veĹkosti a rýchlosti.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 6:00 pm
od volente
Zapoměl jsi dodat že v okamžiku toho mraku se požaduje po baterii těch zbývajících 1400W a aby byl tento cyklus jen mělký je potřeba mít kapacitu. A na 3200Wp bych viděl jako úplně minimální kapacitu baterie dvojnásobek ve Wh to je 6,4 kWh.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 6:50 pm
od rottenkiwi
To hej, ale dá sa to aj inak, vypnem menič a pozerám na radar, kedy bude mrak preč.
Potom zapnem menič a umývačka ide ďalej tam, kde skončila.
V PC vypnem ťažbu. Ak sú práve prebytky a príde mrak, automatika vypne bojler sama.
Klíma pojde na menší výkon.

Takže si musím poradiť tak, aby mi spotreba kopírovala výrobu, lebo na baterky
nemám, lebo sú pre mňa zatiaľ nedostupné. Max tak Pb za cenu šrotu.

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 9:45 pm
od Ronn
vk_1 píše:... Tesla Supercharger nabíjí 100-120 kW, ne 50 kW. Takže více než 1C. A i s chlazením to životnosti nesvědčí.
Ano, u Lix není cyklování podstatné ...

Zde je další důkaz: http://www.autoforum.cz/zajimavosti/ten ... -pokazilo/

Za 400k Km ztráta ~7% kapacity.
Nabíjeno "doma" nebudu spekulovat jakou rychlostí za hodinu, podstatný je "přes noc", takže pomalu...
Typický denní nájezd budu uvažovat ~300Km => ~1300 cyklů (odhadovany DOD 60%)

1300 cyklů znamená u většiny z nás ~11roků používání...

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 10:12 pm
od NOPARasito

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 11:09 pm
od rottenkiwi
A vymení mi Tesla baterku, ked prejdem 950 km denne a budem nabíjať viackrát za deň
na superchargeri z 0 na 100 %, bez potrebnej odporúčanej prestávky ? Asi nie. :)

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Napsal: pon zář 24, 2018 11:28 pm
od vk_1
rottenkiwi píše:A vymení mi Tesla baterku, ked prejdem 950 km denne a budem nabíjať viackrát za deň
na superchargeri z 0 na 100 %, bez potrebnej odporúčanej prestávky ? Asi nie. :)
Kdyz si prectes ten clanek od Tesloop, zjistis, ze ANO, v zaruce vymeni.