Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: čtv zář 19, 2019 3:31 pm


Youdova ostrovní laboratoř

Popis a ukázky samostatných ostrovních elektráren nepřipojených do rozvodné sítě s akumulací energie.
PředchozíDalší

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod youda » čtv srp 29, 2019 12:23 pm

tomas píše:Ahoj youda, prosím tě, je ta nabíječka OpenEVSE vhodná pro veřejnou instalaci? Komunikuje přes wifi a výkon se dá ovládat nějaký regulátorem v každé fázi zvlášť nebo společně? Zvažuji také její instalaci u jednoho zákazníka, ale tvrdí mi že pokud je to veřejná a platí se dle potřeby energie tak je nutné mít licenci na prodej elektřiny, když se platí paušálem tak licence není potřeba.


Ahoj Tomasi,

je to AC Wallbox, nikoliv skutečná DC nabíječka. Nabíjí tedy jen pomalu a to 1f nebo 3f.
Nabíjecí AC proud lze zvolit 6A - 80A, nicméně v reálu to většina lidí bude mít omezeno na 3x32A a to ze dvou důvodů:

    1) Málokdo má v baráku silnější hlavní jistič. Větší proud by tedy dával smysl jen při napájení z vlastní silné FVE.

    2) Většina elektromobilů má palubní nabíječky s výkonem okolo 7-11kW. Ikdyž bys povolil 3x80A, tak nabití 100kWh baterie elektromobilu ze 30% do 80% by stejně trvalo cca 6h.

Já konkrétně si koupil tu verzi OpenEVSE, která má v sobě 1f stykač a rovnou z ní vede 32A kabel Mennekes Type 2, protože mám 1f FVE. Také všechny elektromobily se umí nabíjet i z 1f, byť to pak třeba nefrčí maximální rychlostí. Objednat se dá i 3f verze, rozdíl je pouze ve stykači. Elektronika i software je úplně stejný. Další možnost je mít na wallboxu místo kabelu Mennkes Type 2 zásuvku, do které si pak každý řidič cvakne svůj vlastní kabel.

Řízení nabíjecího výkonu ve skutečnosti neprovádí žádný výkonový prvek ve wallboxu. Wallbox pouze generuje pilotní PWM signál a podle jeho střídy si palubní nabíječka elektromobilu řídí svůj nabíjecí výkon. Řízení výkonu tedy probíhá na všech fázích současně a podle toho jakou má elektromobil palubní nabíječku si tahá buď jednu, dvě nebo tři fáze. Samozřejmě, pokud máš 1f wallbox, tak i 3f palubní nabíječka si tahá jen tu jednu fázi.

Detailně je to řízení výkonu popsáno je to ve standardu EVSE J1772:
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling
controll_pot.jpg

article-2018march-bringing-evs-into-the-fig1.jpg

J1772_signaling_circuit.png


Pokračování příště...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2079
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod youda » čtv srp 29, 2019 12:45 pm

...pokračování:

Wallbox co mám já se dá koupit buď jako OpenEVSE, nebo ta samá střeva v trošku odlišné krabici jako EmonEVSE. Více viz Google. Obě verze mohou být jak 1f tak 3f. V EU asi dává smysl vzít spíše EmonEVSE, neboť ten chodí z UK, nemusí tedy přes celnici. Já vzal OpenEVSE, ten jde z USA.

Provedení OpenEVSE, tethered:
cudlik.PNG

Provedení EmonEVSE, non-tethered:
dirka.PNG


Co se týče veřejného provozu:

1)
Omezit maximální proud lze. Buď staticky, nebo dynamicky. V případě dynamického omezení si OpenEVSE wallbox sám tahá údaje o přebytcích z EmonCMS, MQTT nebo OhmConnect. Údaje o přebytcích mohou pocházet z FVE, ale stejně tak se dá například do EmonCMS cpát zbytková kapacita hlavního jističe a wallbox si pak vždy vezme jen takový výkon, aby nabíjel co nejrychleji, ale zároveň nepřetížil přípojku k ČEZu (kterou bude snímat třeba EmonPI pomocí CT).

Další možností dynamického řízení výkonu je API, které funguje i přes wifi:
Kód: Vybrat vše
RAPI over HTTP
RAPI (rapid API) commands can also be issued directly via a single HTTP request.
Assuming 192.168.0.108 is the local IP address of the OpenEVSE ESP.

Eg.the RAPI command to set charging rate to 13A:
http://192.168.0.108/r?rapi=%24SC+13

To sleep (pause a charge) issue RAPI command $FS
http://192.168.0.108/r?rapi=%24FS

To enable (start / resume a charge) issue RAPI command $FE
http://192.168.0.108/r?rapi=%24FE

https://libraries.io/github/OpenEVSE/ESP8266_WiFi_v2.x

2)
Nevýhoda pro veřejný provoz je, že přímo na wallboxu je jedno ovládací tlačítko, kterým se lze dostat do menu a změnit parametry, včetně nabíjecího proudu. Pro funkci wallboxu není tlačítko potřeba, tak by šlo jej buď odpojit, nebo k němu předřadit vypínač na klíček.

3)
Krabice OpenEVSE je vlhkotěsná, po obvodu je silikonové těsnění, takže na ni může klidně i pršet. Stále je to ale plast, byť docela silný. Pro veřejné použití by se asi více hodil nerez.

4)
Pro veřejné použití na exponovaném místě bude určitě lepší verze se zásuvkou Mennekes Type 2 (non-tethered), než s kabelem (tethered). To proto, že kabel láká ke hrátkám a dá se uřezat. Zásuvka tolik nebije do očí.

5)
Wallbox se umí připojit k Wifi a to včetně zaheslované. Pak poskytuje nejen API, ale také webové rozhraní ke konfiguraci, viz screenshoty níže. I zde je přístup na heslo.

main1.PNG

sys.PNG

svc.PNG

rapi.PNG


Veřejné použití si tedy představit dokážu, včetně možnosti řízení výkonu dle přebytků FVE nebo dle zbytkového příkonu hlavního jističe. Na exponované místo by však možná přecejen bylo vhodnější použít jiný Wallbox, vyloženě v nerezovém antivandal provedení.

https://www.openevse.com/
https://guide.openenergymonitor.org/int ... -charging/
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2079
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod youda » čtv srp 29, 2019 1:07 pm

Tomasi,

Při pomalém AC nabíjení elektromobilů nedává moc smysl účtovat za odebrané kWh. Vhodnější je buď zavést poplatek za parkování, nebo prostě paušál typu "dej mi 50Kč a můžeš si tu nabíjet celý den".

Stanovit nějakou drakonickou sazbu za kWh je nutné jen u DC nabíječek o výkonu 50-350kW. U těch nejsilnějších je elektromobilista ochoten vysolit i 7Kč za kWh. Ale to jen proto, že má auto dobité za 20 minut a může hned frčet dál. Reálně tedy neplatí ani tak za tu energii, ale za pohodlí. U 350kW DC nabíječky se také většinou netankuje plná nádrž od 0 do 100%, ale té předražené elektriky si člověk vezme třeba za 300Kč, aby dojel do cíle, kde už dotankuje zadarmo. Navíc, nabíjení od 80% výše už jede hodně pomalu, stejně jako u našich solárnických baterek.

Jaká se na komerční provoz nabíječek a vztahuje legislativa v CZ, to já osobně netuším. U mne si každý může nabít zadarmo ze slunce. Jsem prostě filantrop :)

Hotely, restaurace a kavárny mají AC nabíjení většinou zdarma. Jen se předpokládá, že tam elektromobilista utratí nějaký obnos za přespání, zákusek nebo večeři. Pokud má tvůj zákazník podobnou provozovnu může to řešit zrovna takto. Ovšem v takovém případě je vůbec nejlepší nechat se zapsat do programu Tesla Destination Charger:

  • Wallboxy dostaneš od Tesly zadarmo, jen připravíš tři parkovací místa a přitáhneš elektriku.
  • Tesla Destination Chargery bývají většinou nastavené tak, že na dvou stáních se můžou nabíjet jen Tesly a třetí stání je univerzální, které akceptuje jakýkoliv elektromobil.
  • Výhoda je, že tvoji provozovnu pak Tesla zařadí přímo do mapových podkladů v GPS, takže když si pak řidič vybírá kde se dá sváču nebo objedná pokoj, rovnou mu to nabízí místa s těmito wallboxy.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2079
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod kodl69 » čtv srp 29, 2019 1:39 pm

Trochu bych si dovolil oponovat, a taky upřesnit co je "pomalé AC nabíjení" je to třeba i můj 3x25A jistič na zásuvkové skříni venku? Umožňuje nabíjení17.5kW, což je třeba za 4 hod 70kWh (plně nabitá tesla?) a 70kWh za 50Kč nedostaneš ani jako cenu za silovou elektřinu, bez těch ostatních položek, který cenu 3x zvýší...
Samozřejmě u zásuvky 16A/230V je řešení to výše uvedené, prostě poplatek za parkování, protože 3.5kW dá za třeba 4 hod 14kW, ale to je tak nabití baterky do elektromotorky nebo rikši, a ne do auta, ale i takoví se najdou...
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: 6x noark CHSM6610P250, 6x250Wp z I4wifi, 6xTratek 275Wp, 4x auria 120Wp, midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Powerjack 8kW (reálně 6kW po úpravě). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 3858
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod youda » čtv srp 29, 2019 2:10 pm

Ano :)
Konkrétní případ je nutné vždy propočítat. Takže těch mých 50Kč za celodenní parkování je třeba brát s rezervou - jen jako příklad. Parkovné klidně může být 30Kč za hodinu, pokud bych měl AC nabíječku na kšeft a nechtěl z nějakého důvodu (viz Tomas) účtovat za kWh.

Co se týče jističe 3x25A (17.5kW), tak je potřeba zohlednit dva fakty:

1) Většina elektromobilů takový AC výkon nedokáže využít. Jen starší kusy Tesla S, vybavené DualChargerem umí sosat až 22kW AC. Novější auta, včetně těch od Tesly, mají palubní nabíječky 7-11kW, takže z AC se nabíjejí výrazně pomaleji. Cokoliv silnějšího jsou spíše vyjímky.

2) Poslat celých 3x25A do wallboxu není dobré, protože pak nezbyde žádný výkon pro domácnost. Chtělo by to nechat si aspoň 2.5kW, aby člověk nemusel čekat se zapnutím pračky nebo vařiče. Jelikož EVSE prokokol neumí řízení výkonu po fázích, tak to reálně znamená rezervu 3x2.5kW = 7.5kW. Z původně dostupných 17.5kW najednou pro nabíječku zůstane už jen 10kW. Právě pro tyto případy je fajn mít výkon wallboxu dynamicky ovládaný pomocí proudových transformátorů.

Já osobně zastávám názor, že AC nabíječka na kšeft dávala smysl někdy před lety, kdy bylo nabíjecích míst opravdu málo. V současné době už je v ČR taková síť DC i AC nabíječek, že by člověk opravdu musel být na nějakém lukrativním turistickém místě, aby mu tam vůbec jezdili lidi a platili za kWh (hrad, památková zóna, plovárna atd.) Obzvláště, když u kdejaké hospody si cucne zdarma AC a u Lidlu si zdarma cucne dokonce i DC z CCS stojanu ABB.

Kodl69,
jak jsi to vlastně s AC nabíječkou udělal ty?
- Účtuješ za kWh?
- Jezdí dost lidí na to, aby se to vyplatilo?
- Máš tam dynamické řízení proudu?

Díky za info!
Youda
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2079
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod brumlaj » sob srp 31, 2019 8:30 am

youda píše:......... Jen starší kusy Tesla S, vybavené DualChargerem umí sosat až 22kW AC. Novější auta, včetně těch od Tesly, mají palubní nabíječky 7-11kW, takže z AC se nabíjejí výrazně pomaleji. Cokoliv silnějšího jsou spíše vyjímky........
Z evropských nabí třífázově ještě Renault ZOE. Těch tu bude časem fůra neboť do letoška to bylo nejprodávanější eauto v EjU.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
brumlaj
 
Příspěvky: 1853
Registrován: ned kvě 12, 2013 1:24 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod youda » sob srp 31, 2019 8:33 am

Snad i ty nové VW by měly umět i 3f... uvidíme.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2079
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod NOPARasito » sob srp 31, 2019 2:05 pm

brumlaj píše:
youda píše:......... Jen starší kusy Tesla S, vybavené DualChargerem umí sosat až 22kW AC. Novější auta, včetně těch od Tesly, mají palubní nabíječky 7-11kW, takže z AC se nabíjejí výrazně pomaleji. Cokoliv silnějšího jsou spíše vyjímky........
Z evropských nabí třífázově ještě Renault ZOE. Těch tu bude časem fůra neboť do letoška to bylo nejprodávanější eauto v EjU.

Jenze letoskem Renaultu budou prodeje koncit.
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 1314
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod NOPARasito » sob srp 31, 2019 7:43 pm

Youda nandal neco jako strechu nad pergolu.
Tak tady bych teda mel jiz i zavetrovanou podobiznu.
Je to plne podbity, s trapezovym plechem, 3mm nerez L-ka, na tom jsou vingle hlinik 20x20x2 a na tom panely. Vymena panelu za jiny typ mozna, je to udelano na standart 165x99cm, ale i 200x100 by to bez prestavby pobralo.
Zavetrovani jsem udelal L-kama s 4mm polykarbonatem ;-).
IMG_20190831_170116.jpg

Jsem se ti sem vetrel, tak omluva Youdo.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 1314
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod hurvayz » ned zář 01, 2019 8:14 am

Youdo ahoj. Mas změřeno kolik tratíš výkonu, když jsou panely na ležáka? Kolem 30%? Taky o nečem takovém uvažuji. Dík
Uživatelský avatar
hurvayz
 
Příspěvky: 631
Registrován: čtv bře 20, 2014 9:17 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod kodl69 » ned zář 01, 2019 8:14 am

Novější tesly mají slabší nabíječku? Minulej tejden u mě byl chlapík s cca 2r starou teslou S100D, a určitě to bralo víc než 11kW.
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: 6x noark CHSM6610P250, 6x250Wp z I4wifi, 6xTratek 275Wp, 4x auria 120Wp, midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Powerjack 8kW (reálně 6kW po úpravě). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 3858
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod youda » ned zář 01, 2019 8:42 am

Nejrychlejší AC nabíjení mají staré Tesly S, ty s černým čumákem z roku 2016.
V základu měly 11kW palubní nabíječku, ale dal se dokoupit upgrade na "dual charger", který valil 22kW.
Novější Tesly S mají v základu 11kW palubní nabíječku a dá se dokoupit upgrade na 16.5kW.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2079
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod youda » ned zář 01, 2019 8:43 am

hurvayz píše:Youdo ahoj. Mas změřeno kolik tratíš výkonu, když jsou panely na ležáka? Kolem 30%? Taky o nečem takovém uvažuji. Dík


To jsem nebyl já - NoParasito si dělá srandu, ta pergola je u něj na dvorku :)
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2079
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod hurvayz » ned zář 01, 2019 9:08 am

Aha..
Uživatelský avatar
hurvayz
 
Příspěvky: 631
Registrován: čtv bře 20, 2014 9:17 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod NOPARasito » ned zář 01, 2019 11:45 am

youda píše:
hurvayz píše:Youdo ahoj. Mas změřeno kolik tratíš výkonu, když jsou panely na ležáka? Kolem 30%? Taky o nečem takovém uvažuji. Dík


To jsem nebyl já - NoParasito si dělá srandu, ta pergola je u něj na dvorku :)

Nebyla to sranda, hodil jsem vzorek, jak by Youda mohl pergolu stlouct. Ale tusim by pouzil profesionalnejsi materialy :yes:
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 1314
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod mati » stř zář 04, 2019 2:11 pm

hurvayz píše:Youdo ahoj. Mas změřeno kolik tratíš výkonu, když jsou panely na ležáka? Kolem 30%? Taky o nečem takovém uvažuji. Dík


V létě když slunce cestuje vysoko , tak je to lepší než na jižní sedlový střeše ( co sráží dolu výkon je jen teplota ). Ale problém je v zimě - ten sníh nejezdí ( výroba čistá 0 ) - musí roztát a to trvá i z mých 8st šikmosti ! Je to přesně o tom : když výkon nejvíc potřebuješ - tak není ( jako při často zamračené obloze v zimě ).
Procentuelně Ti ale neřeknu snížení výkonu - nemám jak srovnávat.

Asi tak.
2x 230Wp Schutten , 10x NexPower 145Wp ,2x Solyndra 200Wp , ETracer TR-2215 BN, Victron SmartSolar MPPT 150/35 Axpert MKS2400WPlus , OPzV 350Ah 24V, 2x200Ah Winston LiFePo4
Uživatelský avatar
mati
 
Příspěvky: 153
Registrován: ned bře 03, 2013 12:11 pm
Bydliště: Paka - city

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod youda » čtv zář 05, 2019 1:57 pm

Vážení kolegové,

pokud se vám někdy stane, že spotřeba elektrické energie ve vaší domácnosti vyskočí nepříjemně nahoru, pak doporučuji zkontrolovat pokoj pro hosty.

Přehled AC spotřeby za poslední dny:
tchyne.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 2079
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod diablo007 » čtv zář 05, 2019 2:05 pm

Tvl to tak začala těžit btc nebo si nabíjí vibrátor?
Uživatelský avatar
diablo007
 
Příspěvky: 1518
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod zbek » čtv zář 05, 2019 2:07 pm

Ty jsi ji opravoval elektrickou dečku?
zbek
 
Příspěvky: 77
Registrován: ned bře 31, 2019 12:49 pm

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvekod Brbla » čtv zář 05, 2019 2:09 pm

Asi dobíjí Nokia 3210. :mrgreen:
Uživatelský avatar
Brbla
 
Příspěvky: 44
Registrován: čtv srp 08, 2019 2:44 pm

PředchozíDalší

Zpět na Ostrovní elektrárny

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

Reputation System ©'