Použité li-ion z elektromobilů

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od dracekvo »

Já mám taky starší lifepo, nevím z jakého roku. Nikdy sem to nezjišťoval. Ale jsou z nějakého elektropojezdu.
Co je u těhle článků problém, tak je právě ten jejich vyšší a nesouměrný vnitřní odpor. Je to pak nutné dohánět silnějším balancováním, ale vzhledem k ceně použitých/nových článků se investice do lepšího balancování stále vyplatí i kdybych měl kupovat komerční řešení. Já si postavil 8A balancéry sám v podobné ceně jako ty nejobyčejnější 3.6V 1,8A.

Taky si myslím, že u těhle článků je silně nevhodné používat přelévací pumpy místo odporových balancérů. To že je na jednom článku vyšší, nebo nižží napětí, neznamená, že má jinou aktuální kapacitu, než sousední článek s lepším vnitřním odporem. Sice sem aktivní balancování nikdy neměl, ale troufnu si tvrdit, že u mě by to udělalo víc škody, než užitku.

A k těm NTB. Mám Lenovo (IBM) ThinkPad a ten má přímo utilitu, že si notebook otestuje baterii a do baterie nahraje její aktuální reálnou akapcitu. U jiného, jsem takovou funkci to neviděl.
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
pokud usedáte do letadla, důvěřujete pilotovi, pokud jdete k lékaři, důvěřujete lékaři.
Nevidím důvod, proč bych neměl věřit výrokům elektrochemikům, který celý život
pracují v oboru ? Něco si o aku přečtěte. Uvádím níže odkaz na universita baterií.
Snažím se jen aby jste si uvědomili, že existují stále 2 udaje o aku.
časová životnost a počet cyklů. A na časovou životnost aku má vliv vnitřní chemie článků.
Ta má za následek konečnou smrt i když se aku nepoužívá. Druhá věc je počet cyklů.
Ten už máme v moci a jde o to abychom se s maximálním počtem cyklů vešli do časové životnosti aku.
Příklad. V případě mé vrtačky jsem ji denně používal a denně nabijel. Za 3 roky absolvovala asi tak 1000cyklů
a protože při elektropohonu jsou aku namáhány, mohu být s časovou životností 3 roky spokojený.
Když po 3 letech články Samsung ztratily kapacitu, zavezl jsem je na sběrné místo jako elektroodpad.
Pořád mějte na paměti, že existuje životnost aku časová a životnost daná počtem cyklů.
Pokud stihnete během časové životnosti využít i počet cyklů je to optimální,maximální
Využití vlastností aku.
Při elektropohonech v aku nářadí nebo i v autech trpí články daleko více než třeba jen
V čelové svítilně, či osvětlení LED na kole.
Každý elektrochemický aku od data své výroby, kromě toho že umí cyklovat nabijet a
Vybijet se, tak i sám takový elektrochemický aku pracuje intenzivně na své
Smrti, která je dána vnitřním složením chemikalií uvnitř. Už jsem to psal v
Prvním příspěvku a tady bych souhlasil s Fukusi i s tím co mu řekl pan Procházka.
/ Ale i když souhlasím s výrokem pana Procházky jako elektrochemika o časové
životnosti li-ion aku neznamená to, že jsem velký propagátor HE3DA, jak z toho uživatel Mikel vyvodil. /
Tedy životnost li-ion je 10 až 12 roků. To mně nezávisle potvrdil další elektrochemik, který
Uvedl u LTO 10 roků.
Měřil jsem vnitřní odpory použitých li-ion a jsou již dost odlišné na konci
zůstatkové kapacity 80%. Velké rozdíly vnitřních odporů u aku s kapacitou 80%
při které se vyřazují už představují některé problémové využití.
Opravdu hodně informací o aku a to nejen o li-ion najdete battery universita zde
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
A můžete mně věřit, já sám bych si osobně přál aby časová životnost li-ion byla
Alespoň 25 roků a těch 25 roků mně li-ion vydržel třeba v aku vrtačce, nebo v jiné aplikaci
Ten dlouhý živit 25 roků bych samozřejmě přál i všem dalším uživatelům li-ion aku,
Aby nebylo nutné li-ion nebo další aku dávat do elektroodpadu
jako nebezpečný odpad příliš brzy a utrácet další peníze za nové aku.
Ale je to jen moje přání a to současnou skutečnost danou s časovou životností aku
Nebo životností aku vyjádřenou počtem cyklů bohužel vůbec nezmění.
Ještě se zkusím výhledově zeptat na zkušenosti li-ion v servisu na aku do notebooků nebo
na zkušenosti v servisu v servisu na aku nářadí.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od rottenkiwi »

Životnosť aku može byť aj nekonečná. Záleží ako bol skladovaný. Ak v podmienkach,
kde plynie čas pomaly, tak može mať aj 1000 000 rokov a nič sa v ňom nezmení. :)

Ak aku nabíjame a vybíjame tak, že stúpa výrazne jeho teplota, už po mesiacoch
bola jeho kapacita v háji, pod 70 %, to sa stalo u Leafov, lebo nemali termal. management.

Iné eutá s tými istými aku mali, a tam nebol problém cez 1 000 000 km.

Takže aj doma, ak máme či už nové alebo staré LiFE a nabíjame ich a skladujeme
pri vysokej teplote, tak budú veľmi skoro v háji. Ak si kúpime klímu
a budeme aku chladiť/zohrievať a súčasne nepojdeme pod/nad hraničné hodnoty
prúdov a napatí, tak určite nie je problém, aby sa dožili aj niekoľkonásobku životnosti,
oproti tomu, kto ide často na hranicu prúdov, teplot, napatí.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od youda »

dracekvo píše:....A k těm NTB. Mám Lenovo (IBM) ThinkPad a ten má přímo utilitu, že si notebook otestuje baterii a do baterie nahraje její aktuální reálnou akapcitu. U jiného, jsem takovou funkci to neviděl.
Ahoj,
třeba starší NTB DELL mají na baterce tlačítko a led proužek. Krátký stisknutí ukáže SOC, dlouhý stisknutí ukáže opotřebení baterie. Nový ultrabooky už mají články prizmatický (placatý), zabudovaný přímo v notesu, bez možnosti výměny. Není tam ani tester, ale dodává se k tomu software, kterej kromě SOC ukazuje i health status. Baterky v NTB trpí hlavně teplem. Procesor, pamět i grafika docela hřejou, lidi to používají různě v posteli a na gauči, takže teplo nemá kam utíkat, ucpávají se větrací otvory a větráky zanášej textilníma vláknama. Občas se taky stane, že někdo zaklapne notes, hodí ho do brašny ale ten se z nějakýho důvodu neuspí a topí uvnitř brašny. To většinou baterce taky dost zkrátí život.

Každopádně doba, kdy byly NTB baterky dobrým zdrojem článků 18650 pomalu končí, právě stím jak se notesy zmenšují a zplacaťují.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od volente »

Takže já se smířil s tím že veškeré mé aku je po smrti, nebo těsně před ní.
Je mi to jedno, hlavně že udrží nějakou šťávu. Asi 11,5kWh za měničem je na mrtvoly docela dobrý.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
Volente, nevím, zda je to ironie namířená proti mně, jen proto, že se snažím ve prospěch všech
Vám dát informace ? Já proti nikomu nebojuji, jen se snažím upozornit na kriteria jak by se staré aku
měly posuzovat. Co je tedy lepší o nějaké informace se podělit nebo být zásadně zticha , nebýt
nikomu trnem v oku a všechny informace si nechat jen pro sebe ? Někdy za informace tady na foru sklidím
nadávku nebo i zlobu někdy kladný bod.
Pokud jsou to pro někoho užitečné informace, tak je může využít při pořízení
nějakých starých ojetých aku. Do starého ojetého aku nikdo nevidí. Neví jak se starým
aku bylo nakládáno a co má za sebou. Nikdo neví v jakém stavu jsou elektrody nebo elektrolyt.
Často ani nevíte rok výroby. Nikdo ani neví, kolik takový starý aku ještě vydrží a jak by ho měl
při koupi diagnostikovat.
Jen když nakoupíte staré aku ,opíráte se často o vlastní víru, že to hodně ještě vydrží.
Volente, možná Vaše aku ztrácejí jen přes 3% ročně ,protože z nich berete malé proudy
a před úplnou smrtí nejsou.
Pokud bych svoje nové Samsung netýral v auku vrtačce, měly by měly větší časovou životnost.
Ale pokud moji snahu přinést nějaké informace považujete za zbytečnou , tak nemusím o tom psát.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od volente »

Nebylo to mířeno proti někomu, spíš proti tvrzení o životnosti. Moje aku mě stály málo peněz, ale hodně času a práce. A jak jsem psal, když dají 3 roky budu šťastný.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
Samozřejmě bych aku Volente přál více jak 3 roky.
Chtěl bych naznačit, jak postupovat při koupi už použitých aku.
Pokud nechcete jen kupovat zajíce v pytli .To se týká všech aku všeobecně.
Myšlenka ,že všechny elektrochemické aku mají časovou životnost by nás měla vést k
tomu zjistit rok výroby použitého aku. Zjistit ,jak moc velký stařec před smrtí je použitý aku.
Také znalost, jak aku má vypadat vzhledově.
Správně si tedy uživatel Homolka všímá provedení designu aku z roku 2012 a z roku 2015.
Velké firmy svoje aku po určité době rozebírají a zkoumají pod mikroskopem.
Také dělají i nedestrukční zkoušky jako je rengen nebo ultrazvuk. Nic z toho dělat
Nemůžeme. Pak existují bateriové analyzátory . Asi nejlepší jsou firmy Cadex např.zde
http://www.cadex.com/c8000-advanced-bat ... ng-system/
Uživatel Mikel se zmiňuje, že Cadex ve firmě mají a možná by nebylo od věci, kdyby
Mikel napsal co všechno se dá rychle na takové analyzátoru Cadex zjistit.
Firma Cadex také sponzoruje www stránky universita baterií, jak jsem dříve zmiňoval.
Většina z nás má ale skromné prostředky na analýzu aku a tak bych zminil stránky
Jednoho dána, který vytrvale testuje nabiječky , akmulátory , píše recenze testů
I píše technické zajimavosti o nabiječkách i aku článcích . Zde
http://www.lygte-info.dk/
Zde jsem objevil i recenzi a popis na měřič YR 1030 zde
http://www.lygte-info.dk/review/Interna ... %20UK.html
Měřič je z Ali a stojí 50USD. Měří čtyřbodově okamžitě vnitřní odpor a už tato informace
Říká hodně , pokud známe hodnoty vnitřního odporu u nového aku a můžeme
Srovnávat při osobní přejímce použitého aku.
Nikdo asi nebude při osobní přejímce použitých aku dělat měření kapacity
10hod při 0,1C.
Pokud je možná při osobní přejímce rychlá hodinová zkouška měření kapacity při 1C
V úvahu by přicházel levný více účelový tester s displejem OLED sedm v jednom s bočníkem 50A nebo 100A zde
https://de.aliexpress.com/item/RD-100v- ... 4062&tpp=1
Tento tester má externí zdroj napájení a tak může měřit i články s malým napětím, na rozdíl
od modelářského watmetru, který měří od 6V nebo spíše až od 8V, protože se modelářský
watmetr, - kapacitoměr napájí přímo z měřícího obvodu.
Jsou to jednoduché levné prostředky, ale už můžeme trochu do použitého aku nahlédnout.
Na závěr si srovnat zjištěné parametry starého použitého aku a cenu nového aku.
To co se zdálo být výhodné na začátku nemusí platit na konci poznání.
Pokud máte další možné typy a návody jak postupovat co měřit při koupi použitých aku
Můžete se s nápady připojit. Nakonec je to vždy kupující , který rozhodně, jestli
Je použitý aku jen nebezpečný odpad určený pouze do elektroodpadu nebo je použitý
Aku komodita, které dá druhou šanci na důstojné dožití v nějaké své vlastní aplikaci.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Ronn
Příspěvky: 266
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od Ronn »

To: kyocera : Díky za tip na testery. Časem chci baterkárnu rozšířit a "second hand" akku je první volba jako pro většinu z nás... Takže jsem objednal YR1030 a jakmile dorazí napíšu pár řádků a rozdílech mezi novou a second hand accu.
FVE01 - 3,9kWp JolyWood 390 (JJZ 230°/43°sklon) => Fronius IG Plus 5kW => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4 <= SmartSolar RS 450/200 <= 15,6kWp Jolywood 390
FVE02 - 9,75kWp JolyWood 390 (JJZ 230°/43°sklon) => SolarEdge => AC-OUT 3xMultiplus 5000VA
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od rottenkiwi »

Dovolím si tvrdiť, že sa pomocou všelijakých testerov nedozviete o aku nič.
Jedine niekoľko presných kap. skúšok, pri roznych teplotách a roznych prúdoch, dá o aku
info. či je použiteľný pre daný prúd a teplotu. Všetko ostatné je lotéria. :)
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
protože jste kiwi aku z druhé ruky také sám koupil, zkuste pro zajímavost krátce, stručně
popsat jak jste při osobní přejímce a následné koupi použitých aku sám postupoval.
Tedy jakými přístroji jste použité aku z druhé ruky měřil při osobní přejímce ?
Jaké parametry při osobní přejímce použitých aku jste se rozhodl měřit ?
Jak a podle čeho jste srovnával výsledné změřené parametry při osobní přejímce a nákupu
použitých aku z druhé ruky ?
Tedy podle jakých změřených parametrů jste se pro koupi použitých aku nakonec rozhodnul ?
Jak moc časově bylo pro Vás náročné měření použitých aku při osobní přejímce Vašich použitých aku , které
jste koupil ? Váš nákup použitých aku z druhé ruky byl zde zmíněný na foru.
Tedy jestli by jste mohl krátce popsat Vaše zkušenosti s měřením použitých aku, než jste
je koupil ? Ale pište prosím jen k věci ne jen obecně o vesmíru .
Nebo jste žádné měření použitých aku z druhé ruky při koupi použitých aku vůbec nedělal a koupil jste jen zajíce v pytli ?
Prosím jen stručně a jen k věci o skutečném Vašem měření z Vaší osobní přejímky při nákupu
použitých aku , které jste nakoupil.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od rottenkiwi »

Na základe merania spred dvoch rokov, ktoré dopadlo lepšie, ako keď som kúpil nové LiFE 100 Ah
u jedného predajcu, som teraz nedávno kúpil 10 x 100 Ah u toho istého predajcu, ktorému
som doveroval a u ktorého som kúpil LiFE v r. 2015. Takže jedine viera, že to čo tvrdil tu na fóre je pravda.

Určite som si nemohol dovoliť v mojej situácii ísť 400 km tam a spať a celé dni nabíjať
a vybíjať 10 x 100 Ah LiFE. O ich kapacite budem vo svojom vlákne informovať,
len čo sa mi podarí kúpiť presný kliešťový multimeter, aby tie merania mali nejakú
porovnávaciu a výpovednú hodnotu.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2700
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od kybos »

kyocera píše: Tedy jakými přístroji jste použité aku z druhé ruky měřil při osobní přejímce ?
Jaké parametry při osobní přejímce použitých aku jste se rozhodl měřit ?
Jak a podle čeho jste srovnával výsledné změřené parametry při osobní přejímce a nákupu
použitých aku z druhé ruky ?
Tedy podle jakých změřených parametrů jste se pro koupi použitých aku nakonec rozhodnul ?
Jak moc časově bylo pro Vás náročné měření použitých aku při osobní přejímce Vašich použitých aku , které
jste koupil ?
Také jsem kupoval použité VRLA akumulátory a mohu tedy sdělit postup při přejímce.
Měřil jsem obyčejným voltmetrem a klešťovým ampérmetrem.
Kontroloval jsem napětí naprázdno, napětí se zátěží 1C, napětí po odpojení zátěže a proud do zátěže (pouze kontrolně aby bylo možno zanedbat přechodové odpory a eliminovat změnu zatěžovacího odporu s teplotou) a rozhodoval jsem se podle zjištěného vnitřního odporu článků.
Časová náročnost takového měření je minimální a výsledky poměrně přesně vypovídají o stavu akumulátoru. Prodejci se většinou snaží aby akumulátory vypadaly co nejlépe, proto je před prodejem nabijí a očistí, že jsou na první pohled jako nové. Měření vnitřního odporu ale prozradí skutečný stav, pokud jsou zjištěné hodnoty porovnány s typovými údaji.
Příprava na měření je jednoduchá. Stačí připravit zatěžovací odpory podle typu nakupovaných článků s přívodními kabely a svorkami na V-metr. Je potřeba vybrat vhodný odporový materiál, který má minimální změny odporu s teplotou (konstantan nebo něco podobného) a má dostatečnou výkonovou odolnost (12,5V*160A = 2kW). Měřil jsem cca 5 vteřin, než se napětí pod zátěží ustálilo a po odpojení zátěže znova cca 5 vteřin, abych zjistil napěťovou diferenci. Vnitřní odpor jsem vypočetl jako podíl napěťové diference a zatěžovacího proudu.
Velmi zjednodušeně by se dalo u olověných akumulátorů říci, že akumulátor s dvojnásobnou velikostí vnitřního odporu oproti katalogovému údaji v novém stavu má za sebou více než polovinu své životnosti. Zvýšení vnitřního odporu také souvisí s velikostí činné aktivní plochy elektrod (lze odhadnout stav sulfatace).
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
děkuji kybosovi za podrobný popis postupu při osobní technické přejímce
Použitých aku. Zdá se, že nikdo jiný už technické přejímky použitých
Aku nedělá.
Tak ještě uvedu, co jsem měřil já na technické přejímce. V prvé řadě jsem chtěl
Vyzkoušet nový přístroj YR1030. Jednalo se o nákup použitých li-ion
Pro aku nářadí. Měřičem YR1030 jsem tedy vybral 20ks 18650 z velkého množství
A snažil jsem se hledat články z nejmenším vnitřním odporem. Žádný z
měřených článků neměl při měření méně jako 3,45V Těch vybraných 20ks jsem
Doma podrobil testu na kapacitu a nabijel jsem vždy 4ks současně 1C a vybijel 4ks
Přes modelářský wattmetr co měří kapacitu v Ah proudem 4C.
Zátěž sérioparalelní kombinace 6ti ks R , každý R 0,1Ohm / 20W .
Takovým postupem přesně správnou kapacitu nezměřím, ale šlo mně o to ověřit, zda
Kapacita všech ks je přibližně srovnatelná. Že jsem použité aku trápil
větším proudem, není na škodu, protože budou sloužit v aku nářadí
a tam jsou vysoké proudy běžné.
Učelem nákupu použitých aku bývá finanční úspora. Protože se u mě jednalo
Jen o malé množství 20ks , dopravní obslužnost a časová obslužnost nákup
prodražila, jako bych koupil úplně nové 18650 aku. Ale v mém případě byl cíl
seznámit se s YR1030 v praxi a také zvědavost jak dlouho použité aku li-ion
v aku nářadí vydrží. A sběr Informací také stojí peníze.
Technické přejímky při osobním nákupu použitých aku by měly zajímat
Každého kdo si chce použité aku koupit.
Na přístroje a čas , jak uvádí kybos to není náročné.
V případě hodnocení a třídění velkého množství použitých aku je
Metoda přímého zobrazení při měření vnitřního odporu rychlejší na YR1030.
Pokud si koupíte levné testery, není problém si levné testery sami přesně změřit
A udělat k nim kalibrační číselnou papírovou tabulku. Pak můžete
Měřit přesně a měřené hodnoty korigovat při použití vlastní
Kalibrační papírové tabulky. Někdy se snažím v příspěvku o osvětu aby
Nikdo nepodléhal iluzi, že generátory volné energie existují .
V tomto příspěvku jsem se snažil o osvětu uvědomit si, že u každého
Elektrochemického aku existuje vždy časová životnost a životnost daná
Počtem cyklů. A potom pobídka, aby budoucí kupující si osvojil nějaké základní
znalosti a měření a nebál se provádět měření při osobní technické přejímce
při nákupu použitých aku.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
oprava údaje o serioparalelní zátěži. u wattmetru při tomto měření bylo připojeno 8ks R , kde každý R měl 2,2ohm/20W
chybně bylo uvedeno 6ks R a každý R 0,1 /20W. / Zátěží mám více druhů z odporů 20W /
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
Měl jsem dnes v pátek dopoledne čas a byl jsem na Amperu.
A musím opět znovu potvrdit staronovou informaci z dalšího zdroje.
Měl tam stánek výrobce LIFEPO4 z Moravy
http://www.evbattery.cz/index_soubory/Page348.htm
Už dříve jsem projevil zájem stejně jako kodl69 podívat se na výrobu těchto aku.
Ale výrobce nechce výrobu aku ukazovat. Na stánku měl všechny díly
Tohoto aku LIFEPO4 rozložené a ochotně slovně popis výroby popsal i montáž aku.
A sám od sebe řekl, že časová Výdrž LIFE aku je max. 12 roků.
Ptal jsem se co se děje potom. Odpovědˇ Uvnitř se to rozpadá a klesá kapacita.
Jedná se tedy o už třetí zdroj informací , kde se mluví o časové životnosti LIFE 12 roků.
Je z toho logický závěr. Pokud někdo nabízí staré LIFE 10 roků, potom by cena neměla
Být 50%, ale spíše jen max 15% vztaženo k pořizovací ceně nových aku.
Protože ten 10 let starý LIFE aku čeká už jen postupné umírání a je jedno kolik má
Ještě zbytkovou kapacitu. Tím jen doplňuji předchozí informace ,že použité aku LIFE
jsou často předražené vzhledem ke stáří.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od fukuši »

Zdravím,
koukám ,že se to tu pěkně rozjelo.Ta životnost 10-12let je hlavní důvod proč už o nich neuvažuji do FVE.Nikdo netvrdí že potom skokově umřou ale vnitřní odpor už nějaké velké zatěžování zkomplikuje.Používám 40Ah 12VWinston a z 8 mi kousků 2 KO po cca 2 letech jedna reklamace uznána jedna ne. Mám 16 článků v skůtřiku 8 o cca rok starších a je znát rozdíl v vnitřním odporu.Přitom na cyklech je rozdíl cca 80.Prostě 8 má 180 cyklů a 8 100cyklů.Taky je vidět rozdíl po zimě kdy prvních pár cyklů jsou měkčí a pak se to zlepší.DOT se snažím udržet do 75%.Nabíjím na 3,50V/článek.Po třech letech najeto cca 4000Km.Nevím jestli daj aspon těch 10let.
Pan Procházka mi taky řekl, že Winston jsou hodně dobré baterie.Tak jestli můžu považovat žlutásky za 1. třídu na trhu
tak pocity mám rozporuplné.Zátěž se pohybuje do 60A průměr někde kolem 25A.
Osobně jsem demontoval NICD 250Ah ze sklepa kde bylo napsáno odpojeno 1982 a to se psal rok 2015.Vzal jsem měřák a cca 6V tak zapojím zátěž 10A a po 4 hodinách napětí 4,5V tak toto bych chtěl zažít u LI.Opravdu jsem nechápal.
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od volente »

Myslím že polemika o ceně je zbytečná. Každá věc má takovou cenu jakou je kupující ochoten zaplatit. Jinak osvěta o životnosti Li aku dobrá.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
martin2190
Příspěvky: 315
Registrován: pon čer 20, 2016 1:56 pm

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od martin2190 »

DSC03312.JPG
, spousty elektromobilu na prodej /cca100ks neco uz zadano/ cena 58 000kc , bez bateriji je to v holubicich u brna
FVE 4,9KWp kostal piko 5,5 , MVE 17KW , elektroauto ELTRA
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvek od volente »

Co se týká porovnání různých druhů baterií (technologií), každá má svoje pro i proti, to snad víme všichni. Takže míchat jabka s hruškama taky nemá význam.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek