Olovo je ako žena či malé decko. Treba mu venovať pozornosť, KAŽDÝ deň do absorbcie, presne
podĺa potrieb, keď je málo V a A je zle, keď je veĺa, tiež. Musí byť akurát, a to akurát zavisí
od pozorovania a merania každého článku. Ak sa podarí vyskladať baterku, kde sa všetky články
nebudú líšiť V a hustotou kyseliny po EQ, tak bude OK, ak bude dosť energie z panelov
a každý deň, to dojde na max. hustotu. Ak nie, treba aj kvoli jednému zlému článku ekvalizovať.
Olovo bežné do kamionov má tú výhodu, že je to kalciové olovo a tak absorbcia ani ekvalizácia
nežerie veĺa Ah, cca. 3x až 5x menej ako antimónové olovo. Má aj malé samovybíjanie.
Antimónové olovo žerie veĺa Ah na ABS. aj EQ. a tak treba mať každý deň dostatok času na to,
aby sa to varilo. Antimónové Pb má veĺké samovybíjanie.
Keďže ja mám kombináciu auto Pb, Trojany a LiFe, tak za každých podmienok počas roka,
viem zvoliť vhodný nabíjací profil, aby som ochránil baterky a mal aj dostatok energie a nemusel
zapínať DS.
Ak je veĺa energie, ide sa na všetko spolu auto Pb + Trojany + LiFe, ak je menej energie,
Trojany sú z auto PB a LiFE udržované ma FLOAT, celý čas, potom raz za 4 dni idú do EQ,
ak je ešte menej energie, auto Pb + Trojany sú vo FLOAT-e a ide sa len na LiFE a LiFE slúži
aj ako zdroj pre ten FLOAT.
Problém u olova je, že ak niekto nemá peniaze, kúpi málo AH a potom z toho ťahá veľké
prúdy a dosky či valce napučňavejú ( buckling + twisting ) a je po novej/starej baterke.
Problém Pb je ustavičné meranie a zapisovanie. Volí sa referenčný článok po provotnej ABS. a EQ.
Ten je s najhoršími parametrami a ten sa merá a zapisuje.
Olovo má tiež problém s teplotou, ak ide o klasické zaplavené, GEL dáva viac energie pri nízkych
teplotách ale je aj 2x drahší. Takže pri nízkych teplotách -10 až 10 *C máme málo AH, i keď
oni v baterke sú, pri 30 až 40 *C máme dostatok AH / použiteľných /, ale zase sa zvyšuje opotrebovanie
korózoiou.
Tie zvolené napatia pri nabíjaní, vybíjaní, od-do, Abs, Float,Eq., to všetko je nejaký kompromis,
medzi tým, čo z baterky máme / service / a tým, ako dlho nám bude slúžiť.
Ak chceme zabrániť sulfatácii, KAŽDÝ deň absorbciu, skor o desatinu V vyššiu ako nižšiu,
vzhľadom na teplotu, ak zvolíme ešte vyššie V, tak začneme síce viac miešať elektrolyt
a zabránime korózii vďaka rozvrstveniu kyseliny, ale začneme aj viac vytrhávať materiál
platní a ten sa začne dole usadzovať, viac ako obvykle.
A teraz, keby som chcel napísať, ako podľa usadenín spoznať, ako je baterka používaná, tak
to je asi 15 strán textu.
Na nete je dostatok manuálov / Trojan, Rolls, Exide, Banner, Hoppecke, Victron / ako sa o baterky
starať. Olovo tu je 160 r. a ešte dlho bude, lebo je lacné a LiFe či Li(X) na báze síry, kyslíka či kremíka,
za 100 € / kWh, tak skoro / 5 r. / mať nebudeme.
Ako tu mnohí píšu, ak je v zime energia, tak Pb je OK, treba aspoň 2 jasné dni za týždeň,
a veľké pole panelov, aby sa to dostalo na max. kyselinu, ak ale bude 14 dní tma, tak je po PB.
Potom už len centrála alebo DS a v zime nenechať Pb skapať, lebo zasulfátované či nechané
napospas bez FLOATu mu uškodí. Zvoliť správny FLOAT tiež nie je len tak.
Ak má človek peniaze 1. LiFE 100 kWh, 2. LiFE 30 kWh + 100 kWh Pb,
ak nemá 3. 400 kWh Pb + 20 kWp v paneloch.