Stránka 1 z 1

navrh

Napsal: čtv čer 23, 2016 10:03 am
od dastin517
Zdravim, rekonstrujem od podlahy starsi rodinny dom a preto by som rad zriadil fotovoltaicky predohrev vody. Pripadne v buducnosti pojde bud ohrev, precerpavacie cerpadlo na vodu alebo klimatizacia v urcity cas na vychladenie obyvacky(este neviem).
Z firmy mam moznost odkupit lacnejsie FV panely s tymito parametrami :
  • 95W Thin Film a-Si Module
    a-Si amorfne
    102V
    0,98A
Panelov mam k dispozicii 15 kusov.
Obytna plocha domu cca 130m, primarne vykurovanie kondenzacny kotol 13KW a radiatory.Zateplene mury...

Ak bude kazdy panel mat cca 100W... Tak dokopy 1,5KW by som cez MPPT regulator posunul do 100 - 200L bojlera na predohrev vstupnej studenej vody do kondenzacneho kotla. Pri max. vykone 1,5KW by ohrev mal byt medzi 3-7 hodinami, podla velkosti bojleru. A tympadom by nemusel tak casto pracovat kondenzacny, Pripadne by pracoval na nizsom vykone ale stale v kondenzacnom pasme...

Len sa chcem spytat na mozne zlepsenie navrhu/mozne problemy... pride mi to az moc jednoduche..A nerad by som sa niekde prepocital a zastavil, pripadne nedokoncil to :sm1:

Kompletna specifikacia panelu ::fv:: :

Kód: Vybrat vše

Cell Technology Type: a-Si amorphous silicon
STC DC Watts Maximum Power Pmax: 90 W
PTC DC Watts Maximum Power Pmax: 84.5 W
AC kWh generated based on NREL PV Watts estimate
AC power monthly: 11.25 kWh
AC power per year: 135 kWh
Vmp: Voltage at Max Power (V)	102.0
Imp: Current at Max Power (A)	0.93
Voc: Open Circuit Voltage (V)	138.0
Isc: Short Circuit Current (A)	1.17
Nominal Operating Cell Temp (°C)	47.3
Length (mm)	1300.0
Width (mm)	1100.0
Module area (m2)	1.43
Frame: Anodized Aluminum Alloy, Silver
Weight: 30 lbs
Product Warranty: 10 years material and workmanship
Performance Guarantee: 25 years power output
Fire Safety Classification: Class C
Certifications: UL 1703, California CEC, IEC, TUV

Re: navrh

Napsal: čtv čer 23, 2016 11:43 am
od mobilik
Nekupuj predrazene mppt regulatory, na to staci oplockeho regulator. Je to dobra masinka. : wink:

Odoslané z Lenovo Vibe Z2 Pro.

Re: navrh

Napsal: čtv čer 23, 2016 12:50 pm
od kodl69
ohřev vody je to nejjednodušší, spojit panely sérioparalelně na 300V 5A a nějakou variantu oplockého regulátoru, potažmo tohle https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... sko#p46901

Re: navrh

Napsal: čtv čer 23, 2016 4:55 pm
od vla
Přesně tak , pospojit jak píše Kodl69, koupit přímo od p.Oplockého osazenou, oživenou desku, zapojit a o víc se nastarat. Jen výkon počítej spíše něco kolem 1.2 kW, ale přes léto to bude stačit. Mám osazeno 8 panelů 230W+ oplockého regulátor a bojler 120l. Z toho min dva panely jsou divné, (naprázdno mají 36v při zátěži 200W asi 17V) maximum mi z toho leze 1800W, dnes v teplu 1400W, ale 120l bojler je už dávno nahřátý. Provozuji to s daným problémem od dubna ale nějak jsem nenašel síly to řešit a hlavně nemám důvod, protože za duben, květen červen jsem byl přepnutý na společný rozvod asi 4 dny. Uvidím na podzim se k tomu třeba dostanu.

Re: navrh

Napsal: pát čer 24, 2016 1:10 pm
od dastin517
Zatal dakujem. Idem urcite do oplockeho regulatora.. Cele som si to presiel a vypada to strasne dobre....

A este otazka k tym ktory ohrievaju vodu v bojlery, ohrievate aj TUV alebo pouzivate len predohrev vody na kurenie radiatormi. Alebo ako to mate spravene?

Zatal mne vychadza nechat bojler, nieco medzi 100-200L na predohrev TUV, ktora ide do kotla..Pripadne spravit iba hlavny bojler a tam dat spiralu...nwm...

Re: navrh

Napsal: pát čer 24, 2016 2:37 pm
od PapoS
Ja si myslim ze si treba 3 krat premysliet na co to chcem a kolko mi to pomoze, lebo 1,5kWp panely cez oplockeho regulator daju cez leto priemerne tak 4-5kWh, cez zimu 1kWh denne. V lete to zohreje 100 litrov vody o 35-40 stupnov v zime tak o 10 stupnov. Na kurenie nezostane nic.
Plus s oplockym samozrejme pada moznost pouzit tu el. energiu do buducnosti na nieco ine, co pri vykone panelov zase ani nehrozi..

Re: navrh

Napsal: pát čer 24, 2016 4:22 pm
od mobilik
Mam 9ks 260Wp penlov crz oplockeho reg. O tretej poobede mam vodu stale na maxime. 300L bojler a neviem co z vodou. :-D
V zime to samozrejme bude horsie ak nebude svietit slnko, ak bude taknsa vobec neobavam. Zo skusenosti viem ze december je najhorsi...
Daj si vacsi bojler a dve spiraly, jednu v polovici na DS a max 40°C a druhu na spodok nadrze nastav na maximum a pripoj k oplockemu regu.
Toto je podla mna najucinnejsie vyuzitie energie a spohladu investicie aj najrychlejsie sa to vrati... ;-)
Ano poobede panely oddychuju co je neziaduce, ale u mna to dlho takto nepotrva. :mrgreen:

Odoslané z Lenovo Vibe Z2 Pro.

Re: navrh

Napsal: pát čer 24, 2016 7:38 pm
od kodl69
mám provedeno stejně, v okce NTRR300, prostě nejjednodušší automatika je žádná automatika. U starýho boileru, co měl jedno el. topení dole, jsem měl termostat úplně nahoře na boileru, a zapínal topení při poklesu teploty toho vrchu pod 40st, ne u spodku, ona se ta teplota vody mění s hloubkou, viz potápění v rybníku. Takže se během chvilky ohřálo nečo vody na 40st a boiler se vypnul. Slunkem se samozřejmě nahřívá celej.

Re: navrh

Napsal: sob čer 25, 2016 12:31 am
od mobilik
Ja mam hehe asi to iste, dva hady, jeden hore a dole, momentalne zablendovane ak by sa nahodou pritrafilo nejake tepelne cerpadlo. :-)
Inak som nastvany ze origo drazice topna spirala nahreje bojler len na max. 70°C... Kludne by som prijal aj viac... :wink:

Odoslané z Lenovo Vibe Z2 Pro.

Re: navrh

Napsal: sob čer 25, 2016 5:55 pm
od joseff
mobilik píše:Ja mam hehe asi to iste, dva hady, jeden hore a dole, momentalne zablendovane ak by sa nahodou pritrafilo nejake tepelne cerpadlo. :-)
Inak som nastvany ze origo drazice topna spirala nahreje bojler len na max. 70°C... Kludne by som prijal aj viac...
A nebyl by pak pri tak vysoké teplotě problém s vodním kamenem?

Re: navrh

Napsal: sob čer 25, 2016 6:06 pm
od Nicholas
joseff píše:A nebyl by pak pri tak vysoké teplotě problém s vodním kamenem?
Proto je lepší mít akumulační nádrž s průtokovým ohřevem TUV, uvnitř navěky destilka a není problém s vodním kamenem, legionelou, ohřívat můžete bez problému na 90°C atd.

Re: navrh

Napsal: sob čer 25, 2016 8:04 pm
od kodl69
pěkná teorie, pokud nemáš do technické místnosti dveře 60cm a pokud máš neomezenej rozpočet, i ten ntrr300 stál 12,5kKč a s příslušenstvím se to na 20kKč nezastavilo, oproti obyč boileru 120l DZD za 4500Kč a s připojením určitě pod 6kKč, a to už je potom o návratnosti a ekonomice, nekonečnou životnost nepředpokládám...

Re: navrh

Napsal: sob čer 25, 2016 8:51 pm
od Nicholas
Jasně, dveře 60 cm jsou problém.
Ekonomické hledisko může být příznivé, roli hraje spousta faktorů. Pokud je teplovodní podlahovka nebo tepelné čerpadlo, tak akumulační nádrž na topnou vodu je stejně potřeba.

Kapacita 30+ kWh pro 400 l nebo dvojnásobek pro 900 l nádrž (1,15 kWh/m3.K) vyjde stále mnohonásobně levněji než 30/60 kWh v chemické baterii.
Nemuset cyklovat jednou týdně na 60 °C kvůli legionele, neřešit vodní kámen a kratší životnost, ohřívat až na 90-100 °C, větší využití přebytků, mít teplou vodu ohřátou na týden z jednoho slunného dne. Po zvážení mi to přijde jako dobrý nápad, dát do toho jednu výplatu navíc. Ale je jasný, že to je individuální.

Re: navrh

Napsal: ned čer 26, 2016 12:21 am
od PapoS
Len tie 300L drazice treba este obalit 10 cm izolaciou aby nemali tepelne straty 1,9kWh/ den pri 60 stupnoch. Pri 90 by to bol dvojnasobok. Kvalitny 300L bojler ma tak 0,6 kWh/24h.

Ja zohrievam v 300L bojlery s integrovanym TC vzduch vzduch. Od zac roka som zohrial 15,3 m3 a minul 370kWh. Co po zaratani tep strat a kazdy tyzden antilegionelana je slusne. Cez leto to je vdaka vyssej teplote este efektivnejsie.

Re: navrh

Napsal: ned čer 26, 2016 9:48 am
od rob.brno
Nicholas píše: Proto je lepší mít akumulační nádrž s průtokovým ohřevem TUV, uvnitř navěky destilka a není problém s vodním kamenem, legionelou, ohřívat můžete bez problému na 90°C atd.
Tak,tak. Taky mám průtokový ohřev, jen to neohřívám FV, ale termikou, až na 90st. Ani není třeba dávat dovnitř destilku, stačí obyč.voda. Pokud se nedostává do systému další vzduch a minerály, tak se ten humus jednou uvnitř drobet vysráží ale dál už to nepokračuje a je to nejmíň na 100let. S dobře udělaným pr.ohřevem odpadá nutnost měnit bojlery každých 10-20 let, takže i ekonomicky to může vycházet smysluplně.

Re: navrh

Napsal: ned čer 26, 2016 8:30 pm
od kodl69
Nedávno jsem ten ntrr300 po 4 letech provozu čistil - a i když má být smaltovaný, nějakou korozi jsem vevnitř našel. Měnil jsem i anodu a podle toho jak vypadala, tak magnezia je demineralizovaná voda proti tomu, čím my se umýváme :)
O tom, že jsem kelímkem od jogurtu vybral cca kýbl svinstva vůbec nemluvím (a to i přes filtr 50mikronů), to jsou ty výhody bydlení v krasové oblasti (např. statisticky vyšší výskyt ledvinových kamenů), že jsem zjistil že expanzka u boileru má prasklej měch... prostě pokud bych tak často a draze opravoval elektriku, tak to ruším a dávám petrolejky...