vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Benzinové, naftové, LPG a jiné elektrocentrály, alternátory poháněné parou, stirglingův motor, atd.
ajfelov
Příspěvky: 4
Registrován: sob dub 30, 2016 8:14 pm

vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od ajfelov »

zdravim.
dostala se mi do ruky tato centrala z srotiste....vypadala v docela obstojnym stavu tak sem se do ni tedy pustil,njaky skusenosti mam.po rozbehnuti kousnuteho motoru,vymeny jednoho urvaneho sroubu na valci,a vycisteni nadrze,trubek,ventilu a casti karburatoru,vymeny kondenzatoru zapalovani ,a kladivek(uprava kladivek z skody 100) se mi podarilo tuto centralu rozbehnout avsak po njakych 10min mi vzdy chcipla...mela docela obstojny otacky(podle sluchu) i voltmetr ukazoal 250voltu (i flexa 1100w se rozbehla)tak byla i radost,avsak tim ze byl karburator zaneradeny(jako by to byl snad pisek) sem vahal a vymontoval tedy karburator ven ze ho tedy komplet vyperu....bohuzel,sem musel sundat tahlo regulatoru otacek,moc se mi do toho nechtelo....povolil sme tedy pouze sroub ktery to drzi,ne sroub na regulaci.....jak sme predpokladal v karburatoru bylo toho svinstva jeste dost,i jedna tryska (vedouci do komory smesi) byla uplne ucpana.........vycisteno poskladano zpet ...a .......motor najel,testnul sem to bez toho tahla regulatoru otacek pekne najeltak sem to tahlo pridal,ale otacek ma tedy ted o mnoho vice nez 3000,(alespon podle sluchu)toci jak blazen,rucicka na voltmetru skakala jak diva,jistic stale nesel nahodit...a cmoud jak z spaleny lak na kablech...toz sem to rychle vypnul,rozdelal ten modul.byl tam upaleny odpor mezi kontaktem (ac-A),ten se dotykal obalu kondenzatrou(znatelne opaleniny),uvidim estli ty tlumivky nebudou spaleny bo smrdi jak bolava noha,po ohlednuti je to sice trosku stmavly

me by spise zajimalo jak snizit tedy ty otacky na tech 3000,jestli sem tedy nekde neudelal chybu,bo sem to nakopnul prve bez te packy regulatora,a jestli nekdo nevi jak ta packa regulatoru vubec funguje....me to funguje tak ze mi to spise na otacka jeste prida nez ubere :D (jestli se ta osicka co to pohani nemohl anejak pootocit pri tom jak tma nebyla ta packa ....nasel sme pouze 2 trysky co se snima da tocit avsak zadna ty otacky nestahla,nemela na to vubec nejaky vliv. dekuji mockrat za odpovedi,sem docela nastvany,bo po sem do toho dal docela dost prace na to abych to nechal lezet kvuli njaky kravince :)

absolutne totiz nechapu co ridi ty otacky toho motoru(krom te packy co je napojena na klapu vzduchu kterou zavira otevira)protoze i kdyz tu klapu pri tom rozbehnutym motoru zavru,i tak to jede :)
muze byt problem v tom magnetu ze by byly spatne sestelovany kontakty?osobne si mylsim ze ne ze timdle se otacky snad neridi.
diky mockrat za odpovedi
pezizka
Příspěvky: 734
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od pezizka »

Ten motor neznám, takže nic konkrétního, jen principy. Regulace bude patrně odstředivá. Pokud klesnou otáčky, přidá "plyn" a naopak. Předpokládám, že je to dvoutakt. V karburátoru bývaly regulační šrouby 2, jeden volnoběh, druhý bohatost směsi. Trysky budou zašité uvnitř. Jestli byl zasviněný, rozebrat do šroubku, do ultrazvuku s ním a nejlépe ještě kalibrem protáhnout trysky. Jestli je tam klapka jen jedna (můžou být i 2, jedna "plyn" druhou může ovládat sytič) a je opravdu úplně zavřena a přesto drží motor bez zátěže vysoké otáčky, patrně Vám to saje falešný vzduch. Berte to jen jako obrysy, jestli centrála funguje možná by to nebylo špatné dát někomu kdo ví "která páčka" :lol: ;)
ajfelov
Příspěvky: 4
Registrován: sob dub 30, 2016 8:14 pm

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od ajfelov »

no,nasel sme tu centralu na http://forum.valka.cz/topic/view/70700/ ... la-1-kVA,o tom kde jaka packa funguje u karburatoru a co se tyce motoru bych i skusenosti mel z motorek jawa :D avsak prave ten regulator otacek na masine nebyl,s tim falesnym vzduchem me to tedy nenapadlo,dekuji kazdopadne za radu :)
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od PavelR »

repase teto centraly jsem se pred mnoha lety ucastnil uz si moc nepamatuji ale to tahlo od klapky ma udrzovat konstantni otacky tusim ze 3000 za kazde zateze tedy to ridi spis vykon. Mam kamose co o tom bude vedet vic.
Zkontrolovat to co za to tahlo taha jestli ten regulacni mechanismus spravne chodi.
Zkontrolovat palivovy vedeni je tam tusim prepinac paliva ze startovaci nadrzky jestli tam je vse ok.
Je to pekelnej stroj - sytic, dekomnpresor a spalat a uz to smrdi.
Nevim jak u tebe bude casto v provozu. U nas u hasicu jela velmi zridka a v tomto provozu se nam osvedcilo vzdy pred uskladnenim vyjet karbec az do sucha - tedy vypnout palivo a nechat chcipnout - znacne to zvysilo startovatelnost pri dalsim pouziti.

Jak casto bude v provozu? Pokud je v planu hodne tak bych uvazoval nad vymenou motoru za nejaky malinky 4taktni motorek za par penez.
ajfelov
Příspěvky: 4
Registrován: sob dub 30, 2016 8:14 pm

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od ajfelov »

palivovy vedeni sem komletne cistil,i s karburatorem,to bylo zaneseny njakym sajrajtem,no a diky tomu sem musel sundat to tahlo omezovace otacek....prave me udivuje ze pred sundanim,to nejak tak jelona tech 3000,tak ze kolega mel s falesnym vzduchem dobry napad(coz me melo taky napadnout,ale proste je clovek rozmazleny s novych systemu,(vice hlav,vice vi),protoze sme ten regulator otacek vube nerozesteloval,sundal sme to tak,ze ty dva dily zustaly spojeny a v provozu bude asik casto,njaky prace na zahrade,podle toho co se sni bude dat vytahnout,ted momentalne jeste je bez te spojky mezi motorem a vyfukovym potrubim,tak ze je to opravdu pekelny stroj :D.......a 4takt je sice fajn,ale nostlagie je nostalgie(centrala je cca o 5let starsi jak ja),neni nad to,kdyz ti za barakem buraci motorka :D
pezizka
Příspěvky: 734
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od pezizka »

PavelR píše:Jak casto bude v provozu? Pokud je v planu hodne tak bych uvazoval nad vymenou motoru za nejaky malinky 4taktni motorek za par penez.
Docela podstatná věc kolik toho naběhá ;) Ty motory zas tak věčné nejsou. Když to leželo desítky let je věc jedna, intenzívní používání věc druhá. Energie z centrály není nejlevnější a u 2T počítejte s 2x takovou spotřebou jak u 4T, při plné zátěži i víc :? Tomu generátoru osobně věřím daleko víc jak tomu motoru. Bude to jistě poctivý generátor :yes: Pro příležitostné použití jistě dobré i ve stávajícím stavu.
kodl69
Příspěvky: 7396
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od kodl69 »

pozor na to, dvoutakt bez výfuku nebo s nějakou vykuchanou rourou ztrácí výkon, a to hodně...Prostě odpor v sání i výfuku mají být tak jak řekl konstruktér, domácí tuning většinou situaci zhorší.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od PavelR »

ajfelov píše:... v provozu bude asik casto,njaky prace na zahrade,podle toho co se sni bude dat vytahnout,ted momentalne jeste je bez te spojky mezi motorem a vyfukovym potrubim,tak ze je to opravdu pekelny stroj :D.......a 4takt je sice fajn,ale nostlagie je nostalgie(centrala je cca o 5let starsi jak ja),neni nad to,kdyz ti za barakem buraci motorka :D
;nostaligie je jedna vec ale toto naslapat neni jen tak co si pamatuju. a malej 4takt natahne i zenska kdyz je treba. Nehlede na nutnost pouzivat mix - aby tam nekdo nenalil nahodou cistej, zivotnost namichanyho benzinu .....
Dalsi vec je spotreba. Toto urcite nebylo delano na spotrebu bylo to pro vojaky.
Si z toho puvodniho motoru udelej stepkovac nebo nejakej samohyb :-D

Jen muj nazor...

Kazopadne zkontroluj funkci toho regulacniho elementu co taha za to tahlo plynu.
xxtt

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od xxtt »

Test motoru elektrocentrály bez regulátoru otáček (táhla apod.) se zpravidla rovná vražde elektrocentrály. Nezrídka odejde nejenom regulátor, ale zvýšenými otáčkami se poškodí i vinutí rotoru, napetí pak blbne (skáče nekdy prudce nahoru) a regulátor soustavne odchází.
Prípadná oprava je dost obtížná (delal jsem). Kdybych vedel, co mne čeká, tak do toho nejdu.
Na jednom čínsko-polském produktu bylo navíc zjevne uchyceno vinutí rotoru slabe (čela).
Je treba si uvedomit, že odstredivá síla narustá s otáčkama kvadraticky, a zvýšení otáček na dvounásobek pracovních (u benzinu žádný problém) znamení 4x vetší odstredivou sílu na vinutí/úchyty rotoru.

Diesely mají obvykle regulaci otáček jako součást vstrikovacího čerpadla, proto jsou v tomto smeru výhodnejší, nemení zdaleka tolik otáčky pri zatížení.
Benziny mají obvykle "táhlo" škrtící klapky na odstredivý regulátor umístený v prostoru spojky s generátorem, nebo podobne.
ajfelov
Příspěvky: 4
Registrován: sob dub 30, 2016 8:14 pm

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od ajfelov »

tak,pretesneno,regulator zestelovan(i kdyz snim nebylo hybano),bohuzel byl posunuty cca o par milimetru,tak sem to nadstavil cirka na tech 3k otacek alespon podle sluchu....ono kdyby bylo mene pridat se da vzdy,to centrale neuskodi.bohuzel z rozbocovace se zacmoudlo,duvodem byl upadly odpor mezi (jedna strana) kontakty na stridavy...jeden kontakt se dotykal obalu kondezatoru...tak ze jedna tlumivka co vedlo na prepinac je v tahu,avsak myslim si by to mohlo jet i bez te tlumovky,bo todle nikde nesezenu.....asik fakt s toho radejc udelam motorku :D co se spotreby tyce,pisou 1.5 litru,tak ze na to obcasne pouziti si myslim to zas tak vliv nema,bo na njakou 4 takt centralu fakt nejsou love,a 2takt co sme meli sla do kytek po par tydnech,njaky cinsky xindl,z motoru muzu malym udelat tak auticko,protoze se absolutne nevyplati toto opravovat.-...centrla koupena za 1000 a vinuti za 1600.....ono lepsi by byl samozdrejme kabel,zahradu mam u silnice,soused ma vedle proud...jenze ...pred zahradou kolem cesty se kopat neda,tam pry je nejaky letistni kabel,od souseda asik taky ne,pres jeho zahradu tahnout kabel (i kdyz v stope jeho kablu) je prej vecne bremeno,jedina moznost je postavit sloup na rohu me zahrady a natahnout to vrchem...a elektrarny maj pry na realizovani dane veci 18 mesicu...tka ze se vse resi centralou :/
butan
Příspěvky: 13
Registrován: pát črc 08, 2016 2:23 pm

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od butan »

Tu centrálu trochu znám, to čemu říkáte tlumivka je transduktor pro řízení buzení alternátoru. Teoreticky se dá centrála předělat na polovodičové řízení buzení, pokud si s tím chcete hrát.
Lubor
Iceman
Příspěvky: 18
Registrován: stř kvě 07, 2014 12:01 pm

Re: vojenska Elektrocentrála ZB5Ac

Příspěvek od Iceman »

Ahoj všem, mám tuto centrálu a měl bych k ní dva dotazy, možná laické - ale mam ji krátce, tak se případně omlouvám :-).

Věc 1.
V návodu je napsaná povinnost mazat ložiska alternátoru po 100 hodinách motoprovozu. Rád bych to udělal, ale nevím jak se k nim jednoduše dostat a nechci rozebírat třeba zbytečně celou elektronickou část centrály. Tak jestli s tím někdo máte zkušenosti :-).

Věc 2.
Centrálu jsem koupil a udělal základní údržbu - motor běží skvěle - tichej. Fakt spokojenost. Když jsem poprvé připnul zátěž a vyzkoušel, tak pohoda, běželo vše. Centrálu jsem vypnul a druhý den jsem ji nahodil, nechal zahřát motor a když jsem zapnul jistič, tak vyskočil... a tak pořád dokola... motor běží v pohodě, ale stále mi vyskakuje jistič, i když tam žádnou zátěž nepřipojím, nebo i připojím. Nevím co s tím, neporadil byste někdo? Napětí ukazuje 250V na voltmetru a měřič izolačního odporu je uplně vlevo - tedy ne v červeném - odpor nekonečno - což v pořádku jak má být ne? Že by chyba někde na výstupu?Logicky bych to typoval mezi jističem a zásuvkou, že tam dochází ke zkratu někde? Ale fakt nevím. Díky moc za rady.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek