Stránka 68 z 92

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 1:17 pm
od rottenkiwi
Poistkový drát chráni len v prípade vonkajšieho skratu, nechráni voči vzniku
kovového Li na anóde, nechráni voči prebíjaniu, keď je na bat. 4.3 až 4.8 V,
nechráni voči vysokej teplote, keď pri súhre okolností Li plating + 4.5 V + 65 *C
sa baterka vznieti, nechráni voči dekompozícii Cu current kolektora, keď
sa napatie dostane pod 2 V, nechráni voči vznieteniu H2 unikajúceho z článkov.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 2:26 pm
od KubisKV
rottenkiwi píše:Poistkový drát chráni len v prípade vonkajšieho skratu, nechráni voči vzniku
kovového Li na anóde, nechráni voči prebíjaniu, keď je na bat. 4.3 až 4.8 V,
nechráni voči vysokej teplote, keď pri súhre okolností Li plating + 4.5 V + 65 *C
sa baterka vznieti, nechráni voči dekompozícii Cu current kolektora, keď
sa napatie dostane pod 2 V, nechráni voči vznieteniu H2 unikajúceho z článkov.
Díky za upozornění co všechno je pro baterku problém. Dle mého hloupého názoru se tyto problémy ve standartni situaci vyskytují jako výherce jackpotu sazky zde na fóru. Tzn. Stát se to může, ale ne asi každému druhému strojnikovi baterek.
Nechci shazovat všechny laboratorní zkoumání a výsledky, co zde kiwi prezentuje, ale Napr. jak je možné baterku napojenou do systému třeba přes axperta přebít nebo podbít. Vysoká teplota určitě hrozí, ale kdy? Hrozí při nabíjení 300mA? Nebo při odběru ze článku 0,5A?

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 2:41 pm
od rottenkiwi
Napr. použijem na stavbu články, kde už je kovové Li na anóde.
Mám to niekde v bedni pri 40 *C a teraz sa mi články rozídu:
3.9 3.9 3.9 3.9 3.9 3.9 3.85 3.95 3.95 3.95 3.95 3.95 3.95 = 50.95 V,

Mám nastavené 14 x 4.1 = 57.4,

Koĺko bude na poslednom, 14. článku ? 57.4 - 50.95 V = 6.45 V.

Prudké prebíjanie, nárast teploty, únik plynov, nad. 65 *C a nad 130 % SOC === thermal runaway

Ak tam mám 18650 NCA , NMC, nárast teploty až na 1075 *C.

Prenos tepla na ostatné články === reťazová reakcia, prudký únik plynov, vznietenie H2,
potenciál otravy HF a CO.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 3:52 pm
od josse
KubisKV píše:..., ale Napr. jak je možné baterku napojenou do systému třeba přes axperta přebít nebo podbít. Vysoká teplota určitě hrozí, ale kdy? Hrozí při nabíjení 300mA? Nebo při odběru ze článku 0,5A?
Bez BMS celkem snadno, stačí aby strojník nekontroloval napětí na všech článcích každou hodinu. Pak to jde docela rychle několik hodin a je po všem...

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 4:11 pm
od kvako1
kontrolovat každou hodinu ?
proč tu pišete tyhle hovadiny, za to bych dal klidně i - bod...
spousta lidi nema bms, včetně mě..
baterky se mi za 3 měsice provozu rozhodili o 0,01V. a projelo jimi kolem 400kW

Nechte si ty bubaky na helowina nebo nekam jinam.
Pokuť to nabiji 0,25c a vybijí 0,5A tak se ta baterka ani nezahřeje.
Pokuť je ta baterka dobře složena tak není problem... jednou za měsíc změřit by mělo stačit..

Bylo by fajn , kdyby měla ta diskuse nějakou uroveň, ne jenom tady šplechtnout co mě zrovna napadne, když rano vstanu po opici... Například...

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 4:37 pm
od střídač_N
kvako1 píše:....Bylo by fajn , kdyby měla ta diskuse nějakou uroveňd...
No, Kvako a proč nejdete příkladem. poč se snažíte nabádat lidi k nezodpovědnosti. To že vám to funguje, znamená jediné. Zatím to funguje.
Zkušenější, co již nějakou tu škodu s LFP zažili, by něco tak pitomého napsat nemohli.

Zkrátím kárání. Provozovat LFP v jakékoli podobě bez nějaké kontroly napětí nabíjecího a vybíjecího u každého článku je vcelku slušný hazard. Ono to jde na obou stranách ve vhodných chvílích vcelku rychle do stavu, jež si nikdo z nás nepřeje.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 4:46 pm
od ota
kvako1 píše: Pokuť to nabiji 0,25c a vybijí 0,5A tak se ta baterka ani nezahřeje.
Pokuť je ta baterka dobře složena tak není problem... jednou za měsíc změřit by mělo stačit..
To si povíme na jaře až, poté co nebyly baterky doplna nabité několik měsíců, vysvitne prudké jarní slunce a začne nabíjet.
Za dobu co nebyly články nabité se slušně rozjedou vlivem nepatrných rozdílů vnitřních odporů a najednou zjistíte že 2 články ze 16 ulítly s napětím, jeden má 4,5V, druhý 5,5V a jsou cu grunt, zatímco všechny ostatní mají 3,3V.

Každé jaro řeším nářky nešťastníků co si mysleli že to uhlídají.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 5:38 pm
od kvako1
takhle jsem to nemyslel, ale budiš...

myslel jsem to hlidaní každou hodinu že je kravina..
Nikoho nenabaddam- nemít bms.
sam ji tam budu dávat, mam ji tady na stole...

myslel jsem to tak že za tyden se baterka prostě nerozjede ani nahodou..
O hodině ani nemluvim....

Ota:
proč by NEměli byt baterky dobite několik měsicu ? jednou měsičně se daji dobít i s DS nebo ne ??
Vidíte vtom někdo problem ?

Hoši nedělejte stoho zas takovou vědu.
I ten levnej axpert ma nastavení na dobití baterek třeba jednou měsičně.. nebo co si tam nastavite..

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 5:40 pm
od volente
Bavíte se každý o něčem jiném. Já o Li Ion 18650. O tom tady píše i kubis a kvako. LiFePo má poněkud jiné chování, to snad víme všichni. Li Ion článek neulítne během pár hodin na 4,5V (myslím tím článek poskládaný z paralelně zapojených 18650, nebo prizmat). To nedává smysl, i kdyby jeden článek 18650 chtěl, tak ho ty ostatní brzdí. Také je provozuji bez BMS a balancérů více než 3 roky bez jediného problému.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 6:04 pm
od NOPARasito
ota píše:
kvako1 píše: Pokuť to nabiji 0,25c a vybijí 0,5A tak se ta baterka ani nezahřeje.
Pokuť je ta baterka dobře složena tak není problem... jednou za měsíc změřit by mělo stačit..
To si povíme na jaře až, poté co nebyly baterky doplna nabité několik měsíců, vysvitne prudké jarní slunce a začne nabíjet.
Za dobu co nebyly články nabité se slušně rozjedou vlivem nepatrných rozdílů vnitřních odporů a najednou zjistíte že 2 články ze 16 ulítly s napětím, jeden má 4,5V, druhý 5,5V a jsou cu grunt, zatímco všechny ostatní mají 3,3V.

Každé jaro řeším nářky nešťastníků co si mysleli že to uhlídají.
Tohle se prece nemuze stat, i debilni Cajna BMS ti tento problem poresi.
Co maji nestastnici za konfiguraci baterii???

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 6:28 pm
od jahodovák
Toto se může stát u menší kapacitě lifepo4,mohu potvrdit z vlastní zkušenosti.V začátcích jsem měl 100ah baterku a byla chráněna jen balancéry 1,6a ,pokud vysvitlo sluníčko někdy docházelo k rozhození dvou článků a balancéry to nesrovnaly,ani nemohly,proud byl i kolem 40 ampér.Tohoto jsem se zbavil jedině značným navýšením kapacity,děkuji jednomu členu zdejší komunity a nasazením přečerpávacích pump.Od té doby nejsou žádné problémy,vše pěkně srovnáno a menší rozdíly jsou jedině po delším období temna a vybití skoro k nule.U lionek které jsou k tomu připojeny k tomuto jevu nedochází,možná je to jen tím že nejsou v systému tak dlouho,uvidíme...

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 6:50 pm
od vlkazajac
Je myslím čas na malé pozastavenie...... Akejkoľvek batérii škodí prudké nabíjanie ( a samosebou aj vybíjanie ). Kto máte nejakým spôsobom nastavenú prioritu nabíjania z panelov, môžete sa s tým potýkať. Odporúčal by som viac-menej paušálne vždy odkloniť časť energie do prebytkov. Spôsobov na to je viac, nechcem dávať návody, nech si každý vyberie.

Príklad. Mám olovo, nastavený vyťažovač mierne pod napätie float. Batérie sú teda pomalšie nabíjané niekoľko hodín. Až podvečer, keď som už bezpečne za maximami výkonu z panelov, hodinami odopnem vyťažovanie na definovanú dobu a nechám "zabrať" regulátor, čím vyletí napätie po absorpciu a prúd je už samozrejme šetrný k batérii.

Predpokladám, že tento spôsob použijem aj pre LiIon. S LiFe skúsenosť nemám, ale ako sa hovorí - na všetko je masť.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 6:52 pm
od kodl69
Já zas u li-ion baterek z 18650 i z placek pozoruju rozdílný samovybíjení, a to se nejčastěj projeví přes zimu a potom by to bez BMS dopadlo tak, jak popisuje ota...

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 7:03 pm
od KubisKV
rottenkiwi píše:Napr. použijem na stavbu články, kde už je kovové Li na anóde.
Mám to niekde v bedni pri 40 *C a teraz sa mi články rozídu:
3.9 3.9 3.9 3.9 3.9 3.9 3.85 3.95 3.95 3.95 3.95 3.95 3.95 = 50.95 V,

Mám nastavené 14 x 4.1 = 57.4,

Koĺko bude na poslednom, 14. článku ? 57.4 - 50.95 V = 6.45 V.

Prudké prebíjanie, nárast teploty, únik plynov, nad. 65 *C a nad 130 % SOC === thermal runaway

Ak tam mám 18650 NCA , NMC, nárast teploty až na 1075 *C.

Prenos tepla na ostatné články === reťazová reakcia, prudký únik plynov, vznietenie H2,
potenciál otravy HF a CO.


Jak poznám že je už kovové Li na anóde?
Vy skladujete články schválně v teple?

Můj předchozí dotaz byl směřován na zkušenosti s 18650 v reálném provozu. Prostě komu článek bouchl doma, ať se přihlásí a bylo by dobré uvádět ještě příčinu poruchy. Asi nikdo z nás nechce mít doma ohňostroj z baterek, ale trochu se mi zdá, že se víc strašíte, než je potřeba. Pokud budu koukat na youtube o dopravních nehodách, tak si auto radši nekoupím, abych náhodou neboural. Potom uvidím cyklisty přejeté autem a kolo taky nebudu chtít. Divím se kiwimu, že vůbec šel do 18650, když ví jaká je to časovaná bomba.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 7:46 pm
od PavelR
Celkem se divim ze se ta diskuze mit/nemit bms takto protahuje. Kdyz se tak rozpomenu tak s original Life 12V blokama byly problemy co jsem cetl. Proste se to rozjelo a slo to do kopru. Vesmes kdyz se podivam na jakykoliv akupak co je z jakyhokoliv litia tak nejakou podobu bms ma.
Kazda litiova cihla od jakyhokoliv vyrobce ma bms a balancovani - nektery bez komunikace nadrazenyho systemu s touto bms odmitaji vubec fungovat.
Takze proc by si vyrobci zvysovali naklady na vyvoj a vyrobu kdyby to nebylo zivotne dulezity?

Muj nazor je ze se nekomu akupak nerozjizdi vubec nic neznamena. Vsecko ma nejakou zivotnost a toto je jen otazka casu. Ja se ptam co se stane az! se to rozjede a strojnik baterek bude treba v hokne nebo na plazi??

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 8:08 pm
od vlkazajac
Upriamil by som vás znovu na slová volenteho.
V prospech veľkého packu z 18650 hovorí veľký počet elementov, z ktorých sa skladá. S týmto mentorovali aj niektorí zahraniční borci na trubke. Diverzifikácia vlastností či pováh jednotlivých prvkov je tak veľká, že skutočne odpadá riziko náhlych zmien packu ako celku. Tým sú všetky jeho elementy dokonale chránené.
Skutočne postačuje napäťová kontrola jednotlivých packov ( celkov ), hoci len občasná a následný zásah. Potrebné je len dodržať napäťové limity.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 8:15 pm
od volente
Výrobci tam perou většinou to nejjednodušší, a taková BMS je mnohdy zdrojem problémů. Těžko by mohli prodávat aku nářadí a jiné, kdyby to vyžadovalo dohled, či dokonce údržbu. Nikdo by to nekupoval. Ovšem třeba modelářskou baterku jsem ještě s BMS neviděl. Takže pravda bude asi taková, že kdo nemá chuť a znalosti se občas podívat jestli je vše v pořádku, musí mít BMS. Dnes je to tak se vším, znám lidi že dokud si auto neřekne že chce do servisu, tak by ani ten olej nevyměnil. protože by nevěděl kdy ho měnil naposledy

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 8:19 pm
od volente
A my vlastně můžeme být za to rádi. BMS odstaví baterii a člověk si jde koupit novou. Ta stará je potom v podobě dobrých článků zrecyklovaná v našich bateriích. :lol:

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 9:03 pm
od PavelR
jen jsem vyjadril svuj postoj.
Vlkazajac
Rozhodne nechci zacit nejaky flame. Teorii ze se to neposere kdyz je to slozeno z vice malych kusu moc nerozumim nejak me to nedava smysl ale to je jedno. Budu nad tim premyslet.

volente
Modelarinu neznam to fakt nevim.
Co se tyce aku vercajku ja jsem v praci a chci rezat, vrtat, nabijet. A ne resit baterku - neni kdy. Nabijecka rekne ze je ko vyhodim a dam novou. Aku vercajk pouzivaji i lidi co vi o baterce pouze to ze to je baterka.

Tomu se rika uzivatele. Proc by nemohl mit auto i nekdo kdo o motoru vi jen to ze dela drn drn.
To ze lze recyklovat litium z ruznych paku a stavet si z toho uloziste je super vec to rozhodne a pak tady muzeme vest diskuzi o mit nemit bms. Aspon je sranda :) Jenze to je pro par nadsencu pro sireni oze a akumulace to neni.

Ale uvedomme si ze se delaji napr maly hybridni instalace u zakazniku kteri tomu nerozumi ale chteji mit fve coz je pekna vec preci. Po takovych lidech nemuzes chtit aby merili napeti clanku a provadeli jakakoliv opatreni. Oni se chteji akurat sem tam podivat na nejakou barevnou vizualizaci jak jim system pekne a zcela autonome funguje. Tam je potreba aby se baterie ohlidala sama a rekla systemu jak se k ni ma prave ted chovat. A pokud nastane problem tak se system prepne na sit baterka se muze klidne deaktivovat a system trebas posle majl "pomoc pomoc"

Delaji se taky velka uloziste. Tam se bez bms taky neobejdes.

Otazka zustava. Co se stane AZ se to rozjede a zoncna bude zrovna rumplovat.

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Napsal: pon srp 19, 2019 9:13 pm
od kodl69
Pokud vím, tak nějaký "mimořádky" byly ventilovaný i tady na fóru, Li-ion, i LiFePo4, takže pokud se chce někdo přidat, má možnost. Samozřejmě, BLS je jedna část, popis jedné události s propíchnutou 18650 v packu, a vyhořelou LiFePo4 winston je ještě o tom, že by se mělo nějak řešit bezpečné odpojení paralelně spojených článků při poruše některého z nich.
Spíš bych to shrnul takhle: U mě zatím baterky nehořely. A snažím se udělat všechno proto, aby k tomu nedošlo, a když už náhodou, aby byly následky minimální možné. Třeba volbou použité technologie akumulátorů, použitím BMS a jištění. Na druhou stranu je fakt, že s rozvojem elektromobility mám doma už cca 6kWh Li-ion baterií...