Stránka 1 z 1

Podivná autobaterie

Napsal: pát led 08, 2016 3:01 pm
od solárník
Mám doma jednu klasickou zaplavenou Pb baterku, původně 180Ah, stáří 2 roky.

Vykazuje poměrně zvláštní chování - má sice poměrně dobrou kapacitu, ale většina této kapacity je pod 12 Volty. Tedy jako by se celkově napětí baterky posunulo o půl voltu dolů.

Taky při nabíjení to dělá dost problémy, tam je to zas opačně - musím dát konečné napětí až přes 16 Voltů, aby se pořádně nabila a měla nějakou vybíjecí kapacitu. Jak skončím u obvyklých 14,5 Voltu, je v ní tak polovina kapacity.

Nějak netuším, čím to může být. Nejsem si ani jist, ale myslím, že to takhle blbne v podstatě od zakoupení. Zatím podezřívám pouze, že by to mohla třeba dělat příliš rozředěná kyselina. K tomu mne přivedl jeden dřívější pokus, kdy jsem do jedné staré baterky omylem nalil koncentrovanější kyselinu a projevilo se to tím, že všechna její kapacita byla naopak nad 12 Volty a hluboké vybití bylo někde pod 12.2 Volty.

Napadá někoho, čím jiným by to mohlo být?

Re: Podivná autobaterie

Napsal: sob led 09, 2016 12:04 pm
od gupa
No a jak vypadá ta baterie na článcích? Prostě otevřít kouknout na desky a na propoje uvnitř přes díru strčit hroty - multimetr a měřit po jednom článku. Edit ... jo a měřit při zatížení nebo ji nabíjet a měřit...

Re: Podivná autobaterie

Napsal: sob led 09, 2016 4:47 pm
od ota
Jaka je hustota elektrolytu?

Re: Podivná autobaterie

Napsal: sob led 09, 2016 6:52 pm
od dracekvo
To bude podle mě vadný jeden z článků.

Re: Podivná autobaterie

Napsal: sob led 09, 2016 10:12 pm
od JiříK
Hm, taky mám dvě takové. Jsou z náklaďáku, Varta 115 Ah. Při zatížení (i nevelkém), sjedou na 12 V a tam drží nekonečně dlouho. A při nabíjení vře už při 14,2V. Pozastavil jsem se nad tím a dál to neřeším. Kapacitu drží v mezích věku, jen musím víc hlídat dolévání, protože opravdu jsou žíznivé.

Re: Podivná autobaterie

Napsal: ned zář 10, 2017 5:46 pm
od qquiderr
co takhle zkusit "reset"? vybít a řídit se hustotou, až klesne pod 1,10 tak okamžitě nabíjet s připojeným desulfátorem. ;)
mohlo by to pomoci, pak nechat desulfator vždy zapojený. Sulfaty ti žerou kapacitu, taky se mi to stalo.

Re: Podivná autobaterie

Napsal: úte zář 12, 2017 7:57 pm
od josse
Ahoj, když už jsme u těch podivných olověných baterií. Mám tu 4x Varta Dual Purpose 12V/180Ah a ani při 16V nevaří, teče do nich méně než 2A po tom co jsou nabité a prostě nevaří.

Mám je v sérii, nastaveno jsem měl i 58.6V, nebyly dobře vybalancované, jedna z nich se dostávala nad 15V. Když je držím mezi 48 - 57,6 V tak jsou vybalancované OK. Chystám se je někdy v listopadu odpojit ze systému, změřit a zapojit desulfátory zpátky. Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor. Zapojují se do práce tak 1/5 celkového proudu. Vím že jsem se k nim nechoval zrovna ukázkově, jednou mi je měnič vybil za 9 dní na 46,7 V, špičkově jsem z nich tahal až 80A (rychlovarná konvice). Ale kdyby bylo málo kyseliny, hnedka vařili nebo měli velký vnitřní odpor, věděl bych jak dál. Z toho jak se chovají prostě nevím.

Přes zátky je přelepená samolepka Varta, mám jí sundat? Je poznat zasulfátování okem i když to teprve začíná?
Má někdo radu jak začít než je otevřu a odpojím?

Re: Podivná autobaterie

Napsal: úte zář 12, 2017 9:06 pm
od vlkazajac
Varta Dual Purpose je určená pre použitie aj v priestoroch s posádkou, teda má potlačené vyvíjanie plynov pri nabíjaní. Je bezúdržbová a preto prelepené zátky môžete otvoriť len pre kontrolu stavu dosiek a hladiny elektrolytu. S najväčšou pravdepodobnosťou bude hladina OK a nebude sa vyžadovať žiadny úkon. Môžete ale zmerať hustotu, keď už tam budete.....

Pri absorpcii a ekvalizácii by ste mohli počuť jemný šum, nie však intenzívne bublanie.

Re: Podivná autobaterie

Napsal: úte zář 12, 2017 10:15 pm
od josse
Díky za info, toto jsem nikde nenašel. Do první a poslední je vidět na hladinu při prosvícení = je OK. Takže prostě musím změřit kapacitu. Nebylo nikdy nic vidět ani slyšet.

Re: Podivná autobaterie

Napsal: stř zář 13, 2017 10:27 am
od timpomat
josse píše:Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor.
Mal som podobny koncept, akurat nie s 18650 ale inymi lionkami, a nie 14S72P, ale 7S150P, bohuzial casovo som sa k tomu nikdy nedostal a Pb OPzS posli skor...