Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je úte lis 21, 2017 1:54 am


Podivná autobaterie

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...

Podivná autobaterie

Příspěvekod solárník » pát led 08, 2016 3:01 pm

Mám doma jednu klasickou zaplavenou Pb baterku, původně 180Ah, stáří 2 roky.

Vykazuje poměrně zvláštní chování - má sice poměrně dobrou kapacitu, ale většina této kapacity je pod 12 Volty. Tedy jako by se celkově napětí baterky posunulo o půl voltu dolů.

Taky při nabíjení to dělá dost problémy, tam je to zas opačně - musím dát konečné napětí až přes 16 Voltů, aby se pořádně nabila a měla nějakou vybíjecí kapacitu. Jak skončím u obvyklých 14,5 Voltu, je v ní tak polovina kapacity.

Nějak netuším, čím to může být. Nejsem si ani jist, ale myslím, že to takhle blbne v podstatě od zakoupení. Zatím podezřívám pouze, že by to mohla třeba dělat příliš rozředěná kyselina. K tomu mne přivedl jeden dřívější pokus, kdy jsem do jedné staré baterky omylem nalil koncentrovanější kyselinu a projevilo se to tím, že všechna její kapacita byla naopak nad 12 Volty a hluboké vybití bylo někde pod 12.2 Volty.

Napadá někoho, čím jiným by to mohlo být?
solárník
 
Příspěvky: 1292
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm
Reputation: 47

Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod gupa » sob led 09, 2016 12:04 pm

No a jak vypadá ta baterie na článcích? Prostě otevřít kouknout na desky a na propoje uvnitř přes díru strčit hroty - multimetr a měřit po jednom článku. Edit ... jo a měřit při zatížení nebo ji nabíjet a měřit...
Stále lepší výběr je špatná jízda, než dobrá chůze.
Uživatelský avatar
gupa
 
Příspěvky: 1503
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputation: 51

Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod ota » sob led 09, 2016 4:47 pm

Jaka je hustota elektrolytu?
5kWp + 3kW Multiplus, 15kWh LiFe
http://www.elektrarna.estranky.cz/
Uživatelský avatar
ota
 
Příspěvky: 1095
Registrován: čtv dub 18, 2013 8:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Reputation: 154
 
  • 0


Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod dracekvo » sob led 09, 2016 6:52 pm

To bude podle mě vadný jeden z článků.
2850Wp, Tristar MPPT 60A, 500Ah LiFePO 48V, 5kW LF PowerJack by Matěj
dracekvo
 
Příspěvky: 830
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 39

Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod JiříK » sob led 09, 2016 10:12 pm

Hm, taky mám dvě takové. Jsou z náklaďáku, Varta 115 Ah. Při zatížení (i nevelkém), sjedou na 12 V a tam drží nekonečně dlouho. A při nabíjení vře už při 14,2V. Pozastavil jsem se nad tím a dál to neřeším. Kapacitu drží v mezích věku, jen musím víc hlídat dolévání, protože opravdu jsou žíznivé.
960Wp Schott ASI,600Wp poly, 1300Ah NiCd,200Ah Pb, 330Ah LiFePo,Juta 2024Z,2x3024Z, 5024Z,Victron Phoenix 1200W, UPS APC300 Back,UPS IMV (Victron) 500 VA a další...
JiříK
 
Příspěvky: 717
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Reputation: 20
 
  • 0


Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod qquiderr » ned zář 10, 2017 4:46 pm

co takhle zkusit "reset"? vybít a řídit se hustotou, až klesne pod 1,10 tak okamžitě nabíjet s připojeným desulfátorem. ;)
mohlo by to pomoci, pak nechat desulfator vždy zapojený. Sulfaty ti žerou kapacitu, taky se mi to stalo.
qquiderr
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř srp 16, 2017 5:12 pm
Reputation: 0

Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod josse » úte zář 12, 2017 6:57 pm

Ahoj, když už jsme u těch podivných olověných baterií. Mám tu 4x Varta Dual Purpose 12V/180Ah a ani při 16V nevaří, teče do nich méně než 2A po tom co jsou nabité a prostě nevaří.

Mám je v sérii, nastaveno jsem měl i 58.6V, nebyly dobře vybalancované, jedna z nich se dostávala nad 15V. Když je držím mezi 48 - 57,6 V tak jsou vybalancované OK. Chystám se je někdy v listopadu odpojit ze systému, změřit a zapojit desulfátory zpátky. Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor. Zapojují se do práce tak 1/5 celkového proudu. Vím že jsem se k nim nechoval zrovna ukázkově, jednou mi je měnič vybil za 9 dní na 46,7 V, špičkově jsem z nich tahal až 80A (rychlovarná konvice). Ale kdyby bylo málo kyseliny, hnedka vařili nebo měli velký vnitřní odpor, věděl bych jak dál. Z toho jak se chovají prostě nevím.

Přes zátky je přelepená samolepka Varta, mám jí sundat? Je poznat zasulfátování okem i když to teprve začíná?
Má někdo radu jak začít než je otevřu a odpojím?
12x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1x Axpert MKS 48V 4000W, 1176x18650 (139Ah) + 210xPytlík 4Ah (14S15P 58Ah) + 4x Dual Purpose 180 Ah (odhad 60Ah), http://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
josse
 
Příspěvky: 44
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Reputation: 8

Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod vlkazajac » úte zář 12, 2017 8:06 pm

Varta Dual Purpose je určená pre použitie aj v priestoroch s posádkou, teda má potlačené vyvíjanie plynov pri nabíjaní. Je bezúdržbová a preto prelepené zátky môžete otvoriť len pre kontrolu stavu dosiek a hladiny elektrolytu. S najväčšou pravdepodobnosťou bude hladina OK a nebude sa vyžadovať žiadny úkon. Môžete ale zmerať hustotu, keď už tam budete.....

Pri absorpcii a ekvalizácii by ste mohli počuť jemný šum, nie však intenzívne bublanie.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne;
100 % využitie prebytkov energie;
dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1261
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 140

Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod josse » úte zář 12, 2017 9:15 pm

Díky za info, toto jsem nikde nenašel. Do první a poslední je vidět na hladinu při prosvícení = je OK. Takže prostě musím změřit kapacitu. Nebylo nikdy nic vidět ani slyšet.
12x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1x Axpert MKS 48V 4000W, 1176x18650 (139Ah) + 210xPytlík 4Ah (14S15P 58Ah) + 4x Dual Purpose 180 Ah (odhad 60Ah), http://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
josse
 
Příspěvky: 44
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Reputation: 8

Re: Podivná autobaterie

Příspěvekod timpomat » stř zář 13, 2017 9:27 am

josse píše:Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor.


Mal som podobny koncept, akurat nie s 18650 ale inymi lionkami, a nie 14S72P, ale 7S150P, bohuzial casovo som sa k tomu nikdy nedostal a Pb OPzS posli skor...
timpomat
 
Příspěvky: 89
Registrován: úte zář 13, 2011 2:18 pm
Bydliště: Bratislava
Reputation: 4


Zpět na Pb

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron
Reputation System ©'