Stránka 4 z 4

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: pát úno 19, 2016 9:09 am
od Trosecnik
Trosecnik píše:Docela jsem zvědavý na duben či květen, poslední tři roky vždy bylo asi tří týdenní deštivé období, ale světla (přinejmenším rozptýleného - to rostlinám stačí) bylo možná dost protože vše rostlo jak divé.
Tak bych si tipl, že letos se to počasí posunulo a nastalo již teď v půli února. U nás již prší pátý den, třetí nepřetržitě. Snad se alespoň doplní podzemní zásobníky vody, prakticky pořádně nepršelo od předloňského podzimu.

Oproti tomu co jsem mluvil o rozptýleném světle, je fakt tma (vyrábím 40-60Wh, v zimě za mraků a inverze 30-50Wh. Naštěstí je brzy z jara a ještě nic nechce růst.

Teď si vemte že by nám taková zima měla vydržet až do dubna, aprýlu to bylo předevčírem docela podobné, schvíli kroupy, chvíli sníh nebo déšť. Vše prudké přeháňky.

Skladování přednabitého, ještě ne-zaplaveného, olova

Napsal: stř úno 24, 2016 3:30 pm
od Trosecnik
Zdravím vás solárníci,
Měl bych otázečky kolem zaplaveného olova. Pokud by mi někdo objasnil situaci, předem děkuji.

Spousta prodejců baterií uvádí, že baterie mají v suchém, přednabitém stavu (údajně přednabití vystačí na 70% kapacity baterie s elektrolytem), že stačí doplnit elektrolyt a dobít.

Zajímalo by mne jak dlouho lze takto baterie skladovat, tedy bez elektrolytu, aniž by došlo k jejich degradaci (tedy předpokládám degradaci elektrod). Jak by se situace lišila, kdyby baterie (akumulátor) nebila přednabitá?

Potom mne zajímá, zda výrobce dává prodejci vlastní destilku a vlastní kyselinu sírovou, nebo prostě prodávájící nakoupí co si zrovna usmyslí (tím nemyslím, doufám tedy, že koupí něco co kvalitou neodpovídá, ale jinak má volnou ruku a cenu může sledovat) a to pak použuje?

Skladování přednabitého, ještě ne-zaplaveného, olova

Napsal: stř úno 24, 2016 4:57 pm
od ota
Suchý akumulátor nemůže být přednabitý, protože není elektrochemická vazba mezi elektrodami. Tuto vazbu tvoří elektrolyt.

Takže: pokud je akumulátor suchý, bez elektrolytu a z výroby hermetický (zašpuntovaný) může se skladovat velmi dlouho, řádově roky bez degradace vlastností.
Pokud je zalitý, a olověné baterky se konečným spotřebitelům prodávají pouze zalité, degraduje úplně stejně jako jakýkoli jiný akumulátor.

Po zalití kyselinou se musí dodat článkům elektrický náboj- a to je to nabití (na 70% si nikoli - spíše je to zbytek energie po skladování).

Můžeš si zvolit, která elektroda bude kladná a která záporná a dokonce lze dodáním opačného náboje akumulátor přepolovat. To se občas používá jako nouzové prodloužení života staničních akumulátorů, protože při provozu se rozpadá pouze jedna z elektrod.

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: stř úno 24, 2016 5:51 pm
od fugas
Mám také takové a je na nich skutečně napsáno že jsou na sucho nabité.Nevím co si o tom myslet.Každopádně jsem se tu kdysi na ně ptal a pak jak s jídlem rostla chuť jsem šel rovnou do 500Ah z VZV.

https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 200#p30673

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: stř úno 24, 2016 6:46 pm
od xxtt
fugas píše:Mám také takové a je na nich skutečně napsáno že jsou na sucho nabité.Nevím co si o tom myslet.Každopádně jsem se tu kdysi na ně ptal a pak jak s jídlem rostla chuť jsem šel rovnou do 500Ah z VZV.

https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 200#p30673
Je to v porádku, Pb akumulátor muže být nasucho nabitý.
V takovém prípade je na kladné elektrode PbO2 a na záporné Pb. Po vybití je na obou elektrodách PbSO4.
Po zalití kyselinou muže začít reakce. Duvodem je, že akumulátor bez elektrolytu muže být skladovaný desítky let bez vybití a degradace. Sám mám takový ješte nezalitý 360Ah články.

Re: Skladování přednabitého, ještě ne-zaplaveného, olova

Napsal: stř úno 24, 2016 6:51 pm
od xxtt
ota píše:Suchý akumulátor nemůže být přednabitý, protože není elektrochemická vazba mezi elektrodami. Tuto vazbu tvoří elektrolyt.

Takže: pokud je akumulátor suchý, bez elektrolytu a z výroby hermetický (zašpuntovaný) může se skladovat velmi dlouho, řádově roky bez degradace vlastností.
Pokud je zalitý, a olověné baterky se konečným spotřebitelům prodávají pouze zalité, degraduje úplně stejně jako jakýkoli jiný akumulátor.

Po zalití kyselinou se musí dodat článkům elektrický náboj- a to je to nabití (na 70% si nikoli - spíše je to zbytek energie po skladování).

Můžeš si zvolit, která elektroda bude kladná a která záporná a dokonce lze dodáním opačného náboje akumulátor přepolovat. To se občas používá jako nouzové prodloužení života staničních akumulátorů, protože při provozu se rozpadá pouze jedna z elektrod.
Nemáte správné informace. Pokud je akumulátor ve výrobe delaný z materiálu elektrod v nabitém stavu, tak je nabitý, a není vubec možné menit polaritu. Po zalití kyselinou není treba dodat témer žádný dodatečný náboj, snad jen malé procento na ztráty, Pb oxiduje na PbO.

Re: Skladování přednabitého, ještě ne-zaplaveného, olova

Napsal: stř úno 24, 2016 6:54 pm
od xxtt
Trosecnik píše:Potom mne zajímá, zda výrobce dává prodejci vlastní destilku a vlastní kyselinu sírovou, nebo prostě prodávájící nakoupí co si zrovna usmyslí (tím nemyslím, doufám tedy, že koupí něco co kvalitou neodpovídá, ale jinak má volnou ruku a cenu může sledovat) a to pak použuje?
Není nutná "vlastní" kyselina a destilka. V okolí je také chemická firma, co redí seriozne kyselinu do akumulátoru (Mikrochem).

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: stř úno 24, 2016 6:58 pm
od xxtt
Je pravdepodobné, že výrobce nenabízí suché plne nabité akumulátory (i když je to teoreticky možné) proto, aby bylyl elektrody pórovitejší a s menším vlivem vlivu skladovacího okolí, a zajistí určitý stupeň vybití tím, že materiál elektrod promíchá s produktem vybití, tedy PbSO4. V zásade je ale lze považovat za nabité.

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: stř úno 24, 2016 11:10 pm
od kodl69
nevím, ale když kupuju baterku do motorky, tak je sice nabitá, ale to co se do ní lije, je jistě kyselina - mají to moc pěkně v 6-ti ampulkách, který se "napíchnou" na baterku, přelije se to do ní a zachvilku je baterka ready

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: čtv úno 25, 2016 10:16 pm
od hurvayz
Jj. Dokonce i "gelovky" se tak dodavají. S ampulemi. V clancich je save rouno. Po naplneni to v nich zasumi, baterka zteplá a má skoro 13V. Dá se říct: a jedeš! Navrch se zacvakne plast který to zadekluje a VRLA hotová.

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: čtv úno 25, 2016 11:34 pm
od kodl69
A co se asi dává do motorky? vrla

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: pát úno 26, 2016 6:17 am
od hurvayz
Jak do ktere. Treba monoclanky asi

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: pát úno 26, 2016 8:22 am
od ota
hurvayz píše:Jak do ktere. Treba monoclanky asi
Si děláš legraci, ale už jsem viděl i olověné baterky velikosti monočlánků typ D - velké buřty.

Re: Provizorium Brno - FVE 490Wp, 24V DC/200Ah, 1000VA/230V

Napsal: pát úno 26, 2016 9:24 am
od hurvayz