Stránka 3 z 5

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: sob zář 15, 2012 10:56 pm
od bert
Čínania dali k batériám priamo do debničky letáčik:
Before first discharge the battery, please charge it to 4,0V with the constant current of 0,1CA-0,5CA, then charge with constant voltage, and stop until the charging falls to 1% of the original.
Je tam aj čínska verziatextu, no tú odo mňa nechci :lol:
Práve končím 6. kus. Pôjdem spať, lebo okrem mňa má toho dosť aj zdroj a aj staré olovené batérky.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 10:37 am
od Jardat
luge píše:
bert píše:Vďaka a podobne! Nie je 4,2V na hranici smrti?
V návode k batériam čo som dostal z i4wifi píšu:Pred prvým použitím :!: bezpodmienečne :!: nutné nabiť na plnú kapacitu a to prúdom maximálne 1C na napeťovú úroveň max.4,25V pre jednotlivé články,alebo 17V pre 12V baterie.Toto som dodržal.Nabíjač po ukončení ukazoval 4,19-4,20V.
Mohl by jsi sem dát fotografie informačních materiálů které jsi k tomu dostal?
Protože když srovnám informace na i4wifi s tím co zde uvádíš, tak se liší.
Koukni prosím sem: http://www.i4wifi.cz/img.asp?attid=209630

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 10:58 am
od luge
SDC13721.JPG
Tak k tomuto sa musí vyjadriť i4wifi.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 11:11 am
od luge
Som s toho nejak zmetený.
Jeden odkaz max 4V http://www.i4wifi.cz/img.asp?attid=255167
a na druhom keď pozrem tabulku tak 100% 4,25V http://www.auto88.cz/forum/showthread.php?t=8&langid=3

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 11:13 am
od bert
Aj na eshope i4wifi:http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-100 ... html?cur=1(predpokladám, že práve tieto batérie luge má), je napísané:
Nominal voltage of the cell is 3,2 V and the operational voltage is 2,5 - 3,8 V.
The maximum charging voltage for initial charge is 4 V.
Recommended subsequent charging is to 3.8 V.
The minimum voltage is 2.5 V.
The cell is capable to provide short time discharge current up to 20C or 3C continously.
There is no Selfdischarging effect - can be recharged at any state of discharge (no memory effect).
Inak ja som návod žiadny nedostal, len v dodacom a záručnom liste je uvedená veta:
Zákazník prohlašuje, že nepožaduje poskytnutí písemného návodu k použití výrobku a že považuje za plne dostačujíci elektronickou verzi tohoto návodu, který je mu k dispozici na internetu na adrese http://www.i4wifi.cz.
Pod tým je miesto na moje meno a podpis.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 11:30 am
od Jardat
Nevím zdali to je chyba, ale na auto88 je psáno o akumulátorech LiFePO4 a na i4wifi o LiFeYPO4. Nevím zdali se dělájí stejné bez příměsi Ytria.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 12:59 pm
od luge
bert píše:Ahojte!
Tak som sa konečne stal tento týždeň majitelom LIFEYPO4. :celebrate2:
Práve robím inicializačné nabíjanie. Zobral som si komp do garáže, lebo je to dosť frmol usledovať koncové napätie batérie. Dlho som nevedel, ako ho vôbec budem robiť. Bál som sa toho, že pri tom strávim asi mesiac. Hlavne podľa popisu tu na fóre, som čakal nekonečný príbeh. No asi to nebude až také tragické:
Batérie prišli
--v pondelok a jediné, čo som spravil, bolo premiestnenie na ich (dúfam dlhoročné) pôsobisko. Bol som si kúpiť skrutky, lebo namiesto skrutiek M12, mi poslali sadu asi na silnejšie batérie M14.
--v utorok som priniesol niekoľko výkonových transformátorov, diód a podobných vecí, s ktorými by nebol problém zvárať ropovod. Inak som nič iné nespravil.
--v stredu, som začal nabíjať. Keďže mám batérie o trošku väčšej kapacite (1000Ah 24V), som sa rozhodol pre nabíjanie nie práve štandartné. Ak by som nabíjal podľa najlepšieho scenáru (paralerne) naraz, musel by som mať zdroj nepredstavitelného prúdu. Mal by som takto vyskladanú barériu 3,2V 8000Ah. Neviem si predstaviť, ako dlho by som to nabíjal modelárskou nabíjačkou. :lol: Tak som sa rozhodol použiť to, čo mám. Mám menič s nabíjačkou (60A) a samozrejme FVE, kde sú dva regulátory po 80A. O 15:00, som zapojil batérie do série (tak ako budú normálne fungovať)
charge.jpg
a pripojil som ich na FVE. Tie vytlačili len 75-80A, tak som zapol dobíjanie aj zo siete. Pri 120A, som sa bál že sa to veľmi rýchlo nabije (asi skúsenosti s olovom :? ). No o chvíľu počasie zredukovalo nabíjanie na 80A a pomaly prúd klesal. Po 4 hodinách, som natlačil do batérií z pôvodných 3,2V/článok, asi 3,25V. :eek2: V priemere možno 80A, 4 hodiny :uh: . To je 320Ah, ale do každého článku! Ešte raz. Ak by boli paralerne, potreboval by som 8x viac času, pri tom istom prúde a zdroj s nie práve štandartným napätím. Samozrejmá bola stála kontrola a meranie jednotlivých článkov! Po ukončení nabíjania, som jednotlivé články spojil paralerne na vyrovnanie...
balance.jpg
...a išiel som spať s dušičkou, že som nič nepokazil.
--vo štvrtok opäť po fajronte, som prepojil batérie do série a pripojil FVE a nabíjač. Počasie už nebolo také aktívne, ako včera, no i tak som nabíjal v priemere asi 65A 3,5 hodiny. Večer opäť prepojiť na "balancovanie". Takto to zostalo asi 37hodín, lebo v piatok som prišiel až v noci.
--v sobotu (dnes) som znovu prepojil do série a šup na FVE. Dnes do obeda bolo pekne a tak som nepripájal nabíjač. Prúd do batérií, kolísal podľa slnka a spotreby domu od 80A do asi 110A. Po obede, som zaznamenal nárast na batérii a o chvíľu som odpájal celý blok od zdroja, lebo na jednom článku sa napätie blížilo k cielovým 4V. Potom som priniesol zdroj z dielne a pripojil som ho na najviac nabitý článok. Nastavil som asi 7V a obmedzenie prúdu som minimalizoval (čiže naplno 2x5A). Napätie na zdroji kleslo skoro na úroveň batérie a prúd to bolo schopné tlačiť asi 11A. O necelú hodinku, bol článok na 4,0041V a prvý článok nabitý. ;) Pred koncom nabíjania, to dosť rýchlo pribúdalo. Vzľadom na to, že nabíjam prúdom 11A, batériu o kapacite 1000Ah, čakal som dlhší dobeh nabíjania. Nasledovalo pripojenie druhého najviac nabitého článku na ten istý zdroj. Zo zostávajúcich 6-tich článkov, som vybral 4 najmenej nabitých a prepojil som ich na 12V. Pripojil som na ne autonabíjačku 12V 6A. Samozrejme neustála kontrola napätí jednotlivých článkov :!: Po nabití druhého článku, som pripojil tretí, potom štvrtý článok. Potom som odpojil autonabíjačku a teraz dobíjam piaty kus. Zajtra by som chcel ukončiť nabíjanie aj ostatných kusov. Potom ich asi nechám "odstáť", aby kleslo napätie a prepojím ich na vyrovnanie asi na jeden deň. Po týchto operáciách, by asi malo stačiť prepojiť na 24V a užívať. Už sa teším :celebrate2:
Toľko zatiaľ moje skúsenosti s lítiom.
Prajem všetkým veľa slnka. *sun*
Budeš články nejak balancovať?

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 1:17 pm
od bert
Na prvotné vyrovnanie, ich nechám asi den prepojené paralerne. Preto, aby sa trochu vyrovnali prvý nabitý s posledným. No a na používanie mám nakúpené 8ks RT-BMS 2.0 http://www.ev-power.eu/RT-BMS-System/RT ... html?cur=1a 1ks Real Time BMS 2.1http://www.ev-power.eu/RT-BMS-System/Re ... html?cur=1. Takto mi to vytypovali v i4wifi. Montovať budem cez týždeň. Musím vyriešiť uchytenie.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 7:29 pm
od luge
:yes: Tak to bude iné kefe keď to bude.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 16, 2012 7:52 pm
od bert
Jednotlivo už mám nabité. Prepojil som paralerne a ešte dokrmujem. :lol: Už som na 3,9V a tak rátam, že asi za hodinku bude fajront. /24V 1000Ah = 2 večery po 4hod + sobota + nedela/ Konečne!!! Zdroj tak dlho ešte nikdy nemakal a aj sportebu elektriny budem mať vďaka nabíjaniu dnes rekordnú.
Prajem všetkým veľa slnka. *sun*

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 30, 2012 9:20 pm
od toxic_cz
luge píše:Gratulujem k novým batériám.
Aj ja som dnes dokončil dobíjanie nových life batéríí.Ešte nahodiť balancéry a celllog.
Nabíjal som každý 90A článok zvlášť 6 ampérovým nabíjačom aby som dodržal nabíjaciu charakteristiku pre líthium.Do každej zišlo po 30Ah 100Wh za 5 hodín na cielové napetie 4,2 volta.
Nech slúžia. *sun*
Osobně bych dobíjení do 4.2V nedoporučoval. Je to zbytečné... iniciační nabíjení je o plném nabití, ne o cílovém napětí. Ale to už bych se opakoval.

Prostě napětí 2.5 a níže nebo 4.2 a výš jsou pro článek hraniční. Při překročení hranic dochází k trvalým změnám uvnitř článku :arrow: tedy více či méně k poškozování.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: ned zář 30, 2012 10:52 pm
od luge
toxic_cz píše:
luge píše:Gratulujem k novým batériám.
Aj ja som dnes dokončil dobíjanie nových life batéríí.Ešte nahodiť balancéry a celllog.
Nabíjal som každý 90A článok zvlášť 6 ampérovým nabíjačom aby som dodržal nabíjaciu charakteristiku pre líthium.Do každej zišlo po 30Ah 100Wh za 5 hodín na cielové napetie 4,2 volta.
Nech slúžia. *sun*
Osobně bych dobíjení do 4.2V nedoporučoval. Je to zbytečné... iniciační nabíjení je o plném nabití, ne o cílovém napětí. Ale to už bych se opakoval.

Prostě napětí 2.5 a níže nebo 4.2 a výš jsou pro článek hraniční. Při překročení hranic dochází k trvalým změnám uvnitř článku :arrow: tedy více či méně k poškozování.
Suhlasím s tým že pod 2,5 a nad 4,2 su hraničné.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: pon říj 01, 2012 11:59 pm
od jarík
Mne sa podarilo vdaka začiatočníckej chybe ktorú som potom ešte zopakoval aj pri iných zapojeniach prepólovať stabilizátor BMS na jednom článku :uh: a vtedy ju pomalinky vybíjal až na hodnotu 0,95V , ked som to zistil myslel som si že je po nej :wall: ale nestrácal som nádej. Pomaly, asi 4,5A som ju dobil a zapojil k ostatným. Teraz je po jednom cykle a zatiaľ drží , uvidím ako sa bude správať ďalej a budem informovať v prípade nejakých vážnych zmien :write:

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: sob pro 22, 2012 2:00 pm
od Ryko
Zdravim, mam otazku ohladne prvotneho nabitia, resp. vysledneho napatia po nabiti baterii. Nabijam 20Ah a 100Ah clanky modelarskou nabijackou modom pre LiFe (nabijaci prud 6A), teda formou constant current - constant voltage. Cielove napatie je 3,6V, teda po jeho dosiahnuti je udrzovane a pomaly klesa prud...
Moja otazka je, ci je po nabiti jednotlivych clankov v poriadku, ak sa mierne lisi ich napatie, vacsina clankov ma 3,39V, niektore ale 3,38, 3,37 aj 3,40. Je tento rozdiel +- 0,02 V v poriadku?

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: sob pro 22, 2012 2:27 pm
od atom
Výrobci obvykle doporučují prvotní nabíjení LiFePO4 někde kolem 4,0V.
Nabíjíš-li po jednom článku napětí se pak na článcích můžou mírně lišit, to je vpořádku. Nabíjíš li všechny články paraelně naráz, tak se po rozpojení liší minimálně.

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: sob pro 22, 2012 7:27 pm
od Ryko
Takze male rozdiely v napati by vadit nemali, to som rad, kedze by som medzi sviatkami rad baterie zlozil a nahodil aj balancery...

Co sa ale tyka napatia pri prvotnom nabijani, je ozaj potrebne vyssie napatie? Mam moznost zmenit mod nabijania na LiPol alebo LiIon, kde je vyssie napatia, ale myslim ze az 4.1 alebo 4.2 V, co sa mi vidi uz kriticke pri nabijani LiFePO baterii...
Ak mi niekto vysvetli, preco je vhodnejsie davat vyssie napatie, a vi je bezpecne pouzit mod nabijania LiPol resp. LiIon, budem rad. Zatial nabijam tak ako je predvolene pre LiFe mod nabijacky, ktory mi aj pri 3,6V zabezpeci plne nabitie...

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: sob pro 22, 2012 8:20 pm
od abrams
Zdravím ,

4,00V neni pro LiFePO4 kritická hodnota , doporučuji použít 4,10V . Nejen pro LiFe , ale i pro Li-Ion a Li-Pol je kritických 4,25V , nad tuto hodnotu de aku do kytek .
To inicializační nabití je jednak třeba kvůli aktivaci celého aku a také kvůli srovnání všech článků do latě , aby výsledný akumulátor fungoval na max. kapacitu :yes: .

Elektronům zdar *cloud*

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: sob pro 22, 2012 9:02 pm
od Ryko
OK, tak mozem pouzit nabijaci mod pre LiIon aleebo LiPol. Neviem teraz, ktory je vhodnejsi, resp. ktory z nich ma nizsie cielove napatie. Otazka dalej znie, ci je v poriadku, ze niektore baterie boli prvotne nabijane v inom mode, kde napatie teda bolo len 3,6V a ostatne budu nabijane pri vyssom napati... 20Ah mam nabite vsetky, tam nie je co riesit, otazka je u 100Ah, ktore pomaly nabijam...

Inak podla navodu, ktory je o par prispevom vyssie je uvedne, ze je nutne, aby boli pri prvotnom nabijani clanky plne nabite pri max. 1C a max. 4.25V, co pri nabijani na plnu kapacitu pri 3,6V je splnene...

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: čtv led 24, 2013 1:30 pm
od vata
Zdravím,

protože v brzku přejdu na tyhle články, přemýšlím i nad automatizací odpojovačů zátěže a měniče, kterou mám v úmyslu implementovat pomocí PLC SDS Makro LCD.
Chtěla jsem se zkušených uživatelů zeptat na hygienu LiFeYPo akumulátorů. Řídit odpojování lze totiž v různých režimech - např. režim "co to dá", který by alespoň v zimě připojoval zátěž kdykoliv je to možné, nebo režim "olovo" - připoj až po plném dobití, pokud nebylo plně dobito déle než...
Má podle vašich zkušeností LiFeYPo v tomto ohledu nějaké extra nároky?

Díky :)

Re: LiFeYPO4 akumulátory

Napsal: čtv led 24, 2013 5:43 pm
od Pan Taum
Není třeba příliš spekulovat. Stačí odpojit při napětí 2,90V na článek a znovu připojit kolem 3,20V (pokud by to v zimě moc cvakalo, zvednout na 3,30V).

Při tvých 12V to vychází na vypnutí 11,60V a znovu připojit při dosažení cca 13V (tj. prakticky okamžitě, když zasvítí silnější slunko v létě, ale při zimní tmě to zbytečně netýrá aku.) Tímto rozsahem se zabrání zbytečnému cyklování ve spodní části rozsahu = prodloužení životnosti.

Nevím, kolik chceš utratit a jaké jsou tvé finanční možnosti do budoucna, ale doporučuju začít např. s 4x 3,2V 60Ah (8 000czk)popř. 8x 3,2V 60AH (16 000czk) nebo 4x 3,2V 90Ah apod. A to kvůli levné rozšiřitelnosti v budoucnu, kdy jeden upgrade tě bude stát 4x cena článku + propojky a když začneš rovnou s třeba 200Ah články, tak se pořádně prohneš a třeba tě to odradí od přikoupení další kapacity. A taky proto, aby šlo lehce přejít na 24V systém pouhým přeskupením článků. Na 24V systému je cena upgradu 8x cena článku a rozdíly se silně projeví.

A když na tristaru nastavíš absorbtion 3,50V na pár minut a float 3,40V, tak nepotřebuješ BMS. Stačí jednou za čas obejít články s voltmetrem. Taky by bylo vhodné, aby LIFEPO byly v prostoru kde je trvale nad 0°C .