Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

Aj tu sa može človek inšpirovať, ako poriešiť napájanie 811 kW výkonu.
http://www.rimac-automobili.com/en/technology/
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
Tonicek
Příspěvky: 127
Registrován: pát úno 21, 2014 12:25 pm
Reputace: 20
Bydliště: Prešov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Tonicek »

http://zd-sr.sk/modely

No zaujímavé to je :-)
1x ::pv:: 230Wp, *batt* NI-CD 210 Ah, 12V, Victron MPPT 100/15A
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

Test autopilota v. 8.0 pre Tesla Model X:
https://www.youtube.com/watch?v=bz9Ey4DrvNs
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputace: 275

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od kyocera »

Zpráva dnes :
https://www.novinky.cz/zahranicni/42033 ... zidla.html
EU by také ráda zakázal provoz aut se spalovacím motorem od roku 2030.
Ve svém důsledku pokrok nejde zastavit. Myslím si, že v budoucnosti se dočkáme i toho, že ropa přestane
být rozhodující pro průmysl a dojde i poklesu bohatství státu, které jsou bohaté hlavně díky petrodolarům.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Reputace: 258

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od brumlaj »

no daří se jim to brzdit už minimálně 50 let. Elektromobilita měla nastoupit místo ropné krize '70. let. Ale i dnes existuje fůra lidí lpících na ekonomismu říznutému vychcánkovstvím z popírání externalit.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2127
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputace: 368

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od fugas »

Nevím jestli čtete ty názory na Novinkách.Ale většina lidí tam slepě omílá ty smyšlené argumenty.Pak je dlouhá řada těch ,kterým je dojezd 120km denně málo ,asi to mají do práce 130km a do sámošky 150km.Další jsou ti co potřebují rodinné auto ,asi denně jezdí na rodinný výlet a běžné pojížďky na nákup a do práce vyřídí při tom.A najdou se i tací ,ale to jsou maximálně dva z deseti ,kteří dokonce uvěřili že baterky elektromobilu mají po dvou letech 50% kapacitu :uh: .Nejzábavnější jsou pak ti ,tedy číslo jedna ,kteří tvrdí že provoz elektromobilu je méně ekologický než provoz spalováku.Těm už patrně není pomoci.Těch kteří se k tomu staví aspoň střízlivě je naprosté minimum.Není problém v tom že by byli hloupí nebo neinformovaní.Jsou značně a záměrně dezinformovaní.Pak rádi platí za servis a nechávají svoje děti vdechovat karcinogenní sajrajty ,hlavně že se jim do nádrže vejde na 1000km a do auta vánoční stromek na štorc.
Tohle je úmysl a jen tak to nepřejde.
A buďme nad věcí.V roce 2030 už nebude ani EU.To zas někdo něco plácnul ,aby to nevypadalo že nekoná.Ale i když by to bylo dobré ,není to reálné.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

U nás nedávno schválili podporu pri kúpe nového euta na 5000 €, podmienka je, že to musíte
prevádzkovať min 2. roky a nesmiete to predať do zahraničia, resp. musí to zostať po min.
tie 2 roky registrované u nás. Ani tá podpora nebude vyplatená naraz.
No tak nový LEAF stojí 30000, 30000 - 5000 = 25000 €, no ale to je LEAF, dojaz idálne 230 km,
v zime a po diaĺnici skor 130 km.
Nabíjačka sériová 10 A - 230 V, 6 kW za príplatok 970 €, lepšia výbava ďalšie príplatky.
Nový Opel Ampera by mal mať 500 km dojaz, Tesla Model 3 tiež nebude lacnejšia.
Golf ma tiež malý dojazd a stojí skoro 40000 €.

No ale auto so spalovákom na bežné cestovanie po nákupoch kúpite za 9900 €,
spotreba 5,5 l, údržba 100 + 50 + 100 + 50 € za 4 roky + výmena gúm doma,
resp. za 20 € x 4.
Takže ak najazdíte 100000 km za 4 roky, t.j. 6875 € za benzín, tak to máme
so spalovákom 9900 + 6875 + 300 + 80 = 17155 €
Ak s LEAF-om najazdíte 100000 km, tak to je 650 nabití, ergo. 30 kWh === 5,5 x 650 = 3575 €
Takže 25000 + 3575 + 150 + 80 = 28800 €
Rozdiel 28800 - 17155 = 11650 €, stále dosť veľký aj s podporou štátu 5000 €.

A teraz sieť nabíjacích staníc nie je taká hustá, ako sieť čerpačiek benzínu, i keď Slovensko
ich má dosť. No ale ja mám napr. najbližšiu 85 alebo 105 km, no to už je v zime na hranici
dojazdu, ak by som mal baterku na 90 %.
Naposledy upravil(a) rottenkiwi dne sob lis 12, 2016 5:54 pm, celkem upraveno 1 x.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
vla
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputace: 124
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od vla »

" Nejzábavnější jsou pak ti,tedy číslo jedna ,kteří tvrdí že provoz elektromobilu je méně ekologický než provoz spalováku.Těm už patrně není pomoci." Pokud mě paměť neklame tak tenhle argument pochází ze severských států evropy, kde si dali práci spočítat skutečné emise na výrobu elektřiny, automobilu, baterií, náklady na likvidaci atd. Dostali se k výsledku, že e-auto je ekologické pouze v místě provozu. Podle tebe je zřejmě správné, když neekologické sajrajty dýchají cizí děti a ty můžeš tvdit, že jezdíš zcela ekologicky. Já se obávám, že opravdu ekologickou energii v dostatečném množství lidstvo hned tak mít nebude.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

Nórsko ma 98 % EKO energie, všetko im ide na el., penetrácia nabíjačkami a eutami, je na úrovni
Kalifornie. Za nimi je potom Holandsko a Austrália. Brazília má zas 85 % zdrojov tiež EKO.

Takže ten argument v Nórsku určite neplatí, to by platilo tak v Česku či u nás, kde ešte
časť el. en. je z uhlia, alebo napr. v Poĺsku či Rusku.
U Francúzov určite nie, oni zas majú všetko z jadra.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2773
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Reputace: 427
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od abrams »

vla píše:" Nejzábavnější jsou pak ti,tedy číslo jedna ,kteří tvrdí že provoz elektromobilu je méně ekologický než provoz spalováku.Těm už patrně není pomoci." Pokud mě paměť neklame tak tenhle argument pochází ze severských států evropy, kde si dali práci spočítat skutečné emise na výrobu elektřiny, automobilu, baterií, náklady na likvidaci atd. Dostali se k výsledku, že e-auto je ekologické pouze v místě provozu. Podle tebe je zřejmě správné, když neekologické sajrajty dýchají cizí děti a ty můžeš tvdit, že jezdíš zcela ekologicky. Já se obávám, že opravdu ekologickou energii v dostatečném množství lidstvo hned tak mít nebude.
Zdravím ,

dobrá , pokud se sumarizují dopady od výroby po likvidaci , tak čmoudi sou ve výsledku podstatně špinavější ! Jelikož se jim na vrub musí připočíst i stavby ropných vrtů + tankerů + rafinérií + doprava PHM do čerpacích stanic . Nemluvě o tristní účinnosti čmoud-motorů ... benzín sice díky nízkému obsahu uhlíku vypouští téměř jen vodní páru , ale nafta :hell: to je karcinogení humus !
Ke zdrojům el. nejen pro elektromobily , nejšpinavější v dnešní evropě jsou hnědohuhelné elektrárny , ale i ty pod nátlakem EU instalují filtryční systémy díky nimž do ovzduší vypouští méně škodlivin z 1tuny paliva než diesely na kolech .

Nejen elektromobilita není dokonalá , ale je to další schodek vývoje , a čím dýl budeme stát na ropným schodu , o to obtížnějí se nám poleze na vyšší schodek . Nejsnáze se nastupuje do stojící šaliny , čím později se rozhodneme nastoupit , o to je to obtížnější .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Reputace: 421
Bydliště: Brno - venkov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od volente »

Nemluvě o tom že si rozbiješ hubu o zavřený dveře té rozjeté šaliny. :D
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2127
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputace: 368

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od fugas »

vla píše:" Nejzábavnější jsou pak ti,tedy číslo jedna ,kteří tvrdí že provoz elektromobilu je méně ekologický než provoz spalováku.Těm už patrně není pomoci." Pokud mě paměť neklame tak tenhle argument pochází ze severských států evropy, kde si dali práci spočítat skutečné emise na výrobu elektřiny, automobilu, baterií, náklady na likvidaci atd. Dostali se k výsledku, že e-auto je ekologické pouze v místě provozu. Podle tebe je zřejmě správné, když neekologické sajrajty dýchají cizí děti a ty můžeš tvdit, že jezdíš zcela ekologicky. Já se obávám, že opravdu ekologickou energii v dostatečném množství lidstvo hned tak mít nebude.
To se mi samozřejmě správné nezdá.Nezdá se mi ani v pořádku že vůbec v bezprostředním okolí nějací lidé bydlí.Protiargumenty už byly řečeny výše.Když si představíme kolik toho sajrajtu vyprodukují samotní obyvatelé těch měst provozem svých spalováků/dieslů protože ty jsou dnes v oblibě/ ,ušetřili by si sami elektromobily 10% sajrajtů na účinnosti elektrárny oproti svým autům ve svém městě.Tedy bylo by to více než 10% ,ty platí v případě že všechna ta spalovací auta budou jezdit neustále na provozní teplotě.A hromadu těch zbylých s.aček za tu těžbu ,dopravu ,rafinování ,likvidaci opotřebených maziv ,filtrů pevných částic ,olejových filtrů...
Takže nelze souhlasit ani s tímto argumentem.Pozitiva celkově převažují ,at je to jak chce.

Rottenkiwi: Na spotřebu 5,5l/100km lze pro cesty na nákup zapomenout ,pokud to není aspoň 30km a nákup nepotrvá déle než 20 minut a rychlost nebude převyšovat 70km/h.
Nerozumím těm výpočtům ohledně údržby.Vychází to 75 eur ročně.Jen kvalitní filtry paliva a oleje vyjdou cca na 60 eur a pokud chci aby auto opravdu jezdilo jen se standartní údržbou ,je dobré je tam koupit po 10 000 najetých km a vyměnit i ten olej.Plus práce mechanika.Podle šikovnosti šoféra počítejme za těch 100 000km cca 1,5 spojkové sady-řekněme 1000 eur s prací?V případě automatu aspoň dvakrát olej v převodovce-speciální práce vyžadující nelevné vybavení ,nechme 1000 eur.Neočekávané závady o mnoho pravděpodobnější-vzhledem k počtu mazaných tepelně namáhaných pohyblivých částí spalovacího motoru a fušeřině při vývoji a snaze dostat z litrového motoru 150 koní ,neberu v úvahu.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 908
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputace: 80

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od trud »

Mne je zasa smiešne ak dakto porovná leaf zo spalovakom za 9990 eur. Aj bmw3 je drahšie ako fabia v základe. Keď už chcem porovnávať leaf zo spalovakom tak teda aspoň z golfom, aurisom.. To je cca rovnaká veľkosť. Plus porovnávam autá aspoň s podobnou výbavou.. Teda s automatom,vsetky sedačky vyhrievané, 360 stupňová kamera.. Nezávisle kúrenie ktoré si nacasujem alebo spustim mobilom.. To isté klíma.. Bez kľúčové nastupovanie.. Display.. Navigácia.. Ovládanie na volante.. Skratka golf v podobnej výbave nebude za 9900.
Takto neekonomicky vychádza aj porovnanie Dacia sndero za 7000 a fabia v plnke za 15000 :-).. Obe sú však iné auta.
Samozrejme je elektromobil ešte drahý.. Ale nie je to tak kruté ze 2.5* ako porovnateľné automobily. Sám mám hybridny yaris. V tej výbave je cca rovnako drahý ako benzínová veria 1.33 multidrive
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 2,1kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+150Ah od pimpongáča 3,8kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW.
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od brin »

Má-li někdo zájem, můžete se u mne svést BMW i3. Možná vám pak dojde i další výhoda elektromobilu. A to naprostá uživatelská přívětivost ovládání.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

Porovnávam porovnateĺné, akurát že LEAF má malý kufor, nemá Pure Vision LED predné osvetlenie,
nie LED denné som myslel, LEAF má len halogény, max. rýchlosť má 144 km/hod,
kufor má 370/720, mnou porovnávané auto má kufor 444/1380 l, max. má 199
a žerie 5,5 v meste a 4,7 mimo mesta, má el. vyhrievané sedadlá, aut. klímu,
hands-free, zadnú kameru, navigáciu na celú európu, tempomat, blutoot +
prehrávanie a spárovanie s mobilom, na zrýchlenie do 60 km sa naň BMW nechytá
a stojí ako som písal. Takže LEAF za 33000 s touto výbavou, čo má auto za 10000
sa nechytá v ničom. Treba roky sledovať mot. kanály z celého sveta, aby mal človek
aký taký prehľad, situácia sa zmenila, už nemajú autá za 10000 horšiu výbavu, ako
autá za 35000. Len autá za 35000 majú tie isté veci s nálepkou BMW alebo Mercedes.

LEAF podobne ako BMW i3, to nie sú autá, ale strašidlá. V noci sa ešte dá, ale keď
sa človek ráno robudí a pozrie čo má na dvore, tak mu z toho príde zle.
Naposledy upravil(a) rottenkiwi dne sob lis 12, 2016 10:09 pm, celkem upraveno 1 x.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Reputace: 421
Bydliště: Brno - venkov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od volente »

Mě by stačil i City EL, do práce to mám 26km. Ale nesmyslné ceny kolem 2000Eur mě berou chuť.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 908
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputace: 80

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od trud »

rottenkiwi píše:Porovnávam porovnateĺné, akurát že LEAF má malý kufor, nemá Pure Vision LED predné osvetlenie,
nie LED denné som myslel, LEAF má len halogény, max. rýchlosť má 144 km/hod,
kufor má 370/720, mnou porovnávané auto má kufor 444/1380 l, max. má 199
a žerie 5,5 v meste a 4,7 mimo mesta, má el. vyhrievané sedadlá, aut. klímu,
hands-free, zadnú kameru, navigáciu na celú európu, tempomat, blutoot +
prehrávanie a spárovanie s mobilom, na zrýchlenie do 60 km sa naň BMW nechytá
a stojí ako som písal. Takže LEAF za 33000 s touto výbavou, čo má auto za 10000
sa nechytá v ničom. Treba roky sledovať mot. kanály z celého sveta, aby mal človek
aký taký prehľad, situácia sa zmenila, už nemajú autá za 10000 horšiu výbavu, ako
autá za 35000. Len autá za 35000 majú tie isté veci s nálepkou BMW alebo Mercedes.

LEAF podobne ako BMW i3, to nie sú autá, ale strašidlá. V noci sa ešte dá, ale keď
sa človek ráno robudí a pozrie čo má na dvore, tak mu z toho príde zle.
Ďalší kufrar?? Vidíš svet len z kufra auta? Ktoreže auto veľkosti leaf s takou výbavou stoji 9900? Prezraď :-)
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 2,1kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+150Ah od pimpongáča 3,8kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW.
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek