Stránka 2 z 2

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 10:02 am
od abrams
Zdravím ,

při provozu akumulátorů ve fotovoltaické ostrovní elektrárně je dle mého názoru nepodstatnější vlastnost akumulátoru přečkat bez následků délší dobu ve vibitém stavu . Jednoduše řečeno , aby nešli baterky do kopru po pár dnech bez sluníčka . Nevím jaká je přesně bezpečná hranice hloubky vibití volova při které mohou setrvat bez následků délší
dobu . Na 125Wp ostrově jsem musel volovo během zimy párkrát dobíjet ze sítě , ale LiFe EE :mrgreen: .

Následující se tu nafóru opakuje X-krát , ale neuškodí zopakovat :celebrate3: : 100Ah LiFE se nerovná 100Ah volova !
100Ah LiFe při 80% DOD = 80Ah cyklovatelné kapacity , kdežto
100Ah volova při 30% DOD = 30Ah cyklovatelné kapacity (20-30% hloubka pro co nejdelší životnost) .
Z čehož plyne :arrow: ekvivalent 100Ah LiFe je cca 300 až 400Ah volova :eek2: , ale i tak silně pochybuji že volovo vydrží stejně dlouho jako LiFe .
A co je nej , pokud je 100Ah LiFe stejně "drahé jako 100Ah volova , tak vítěz docela jasný :yes: . Nemluvě o účinnosti ukládání a uvolňování elektronů ... :D .

Už musím jít makat :?

Elektronům zdar *cloud* :arrow: *sun*

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 10:31 am
od vata
abrams píše: Z čehož plyne :arrow: ekvivalent 100Ah LiFe je cca 300 až 400Ah volova :eek2: , ale i tak silně pochybuji že volovo vydrží stejně dlouho jako LiFe .
A co je nej , pokud je 100Ah LiFe stejně "drahé jako 100Ah volova , tak vítěz docela jasný :yes: . Nemluvě o účinnosti ukládání a uvolňování elektronů ... :D .
Amen :)
Já sice neznám Trojany, ale docela vážně jsem před koupí Life uvažovala o staničních Hoppecke bateriích (http://eshop.neosolar.cz/solarni-bateri ... -power-910), které vypadají tak impozantně, že tak nějak jsem byla ochotná uvěřit tomu, že by mohly dlouhodobě sloužit... Jenže stačí si spočítat cenu srovnatelné kapacity (life x 3), přičíst olověná specifika (rozměry, váhu a nutnost odvětrávání) a bylo definitivně rozhodnuto.

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 11:08 am
od Axa
abrams píše: Na 125Wp ostrově jsem musel volovo během zimy párkrát dobíjet ze sítě , ale LiFe EE :mrgreen: .
....TOHLE JE (pro mne) TA TOP ZKUŠENOST - díky. Jen by mě ještě zajímalo, jestli v praxi platí to, co si myslím. Tedy, jestli se lithiovky rychleji dobíjejí. ( Od rána jedu na centrálu a furt vrčí. Což mě neba. )
abrams píše: .... pokud je 100Ah LiFe stejně "drahé jako 100Ah volova , tak vítěz docela jasný :yes: .
Tak to je jasný, pokud by tomu tak opravdu bylo..Ale malinko bych se přel, protože 100Ah LiFe s balancery atd., stojej velmi podobnou sumičku za kterou lze pořídit 300Ah Trojany
vata píše: .... docela vážně jsem před koupí Life uvažovala o staničních Hoppecke bateriích, které vypadají tak impozantně, že tak nějak jsem byla ochotná uvěřit tomu, že by mohly dlouhodobě sloužit...
.
A tady jste pro změnu trefila hřebík na kebuli. Jsem malinko "staromil" a v tom je možná u mne zakopanej pes. Prostě, když je něco těžký, musí to bejt dobrý :D . A na tohle rčení asi budu muset maličko zapomenout. :yes:

Taky běžím - zatííííím a dííííky

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 11:28 am
od vata
S tím rychlejším dobíjením je to podle mě asi tak: do lithia můžete bez obav nechat téci velké proudy, zatímco u olova byste měl systém dimenzovat na max. dobíjecí proud C/10. Jinak si ovšem life odebere tu kapacitu, která jim chybí do úplného dobití - prostě žerou a žerou... Olověné baterie při vyšších nabíjecích proudech mi šly jaksi přečasně do absorpce, a pak se už regulovalo - nabíjelo pomaleji. Lithium si nenechá zvednout napětí na absorpční ani při velkých proudech (cca C/4), dokud není skutečně nabité - moje zkušenost, kterými si získalo můj obrovský respekt - prakticky celé nabíjení se odehrává v MPPT režimu.

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 11:57 am
od Axa
Já dnes nic neudělám :D :D Díky,

Myslel jsem si, že to tak nějak je. Jak jsem psal, řešíme (zatím) opravdu každý Wattík. První chci udělat 12-ti Voltový systém na který tu mám měniče. "Krmit" baterky bude 40-ti Ampérový Tracer. A tedy pokud bych tu měl volovo, (305Ah), nechám při opravdu slunečném dni, 10A jen tak lítat dráty bez užitku. Lithium (100Ah) můžu dobíjet plným proudem. A to nemluvím o absorbční schopnosti o které jsem zatím věděl jen z doslechu. Tyto dvě "maličkosti", vytvářejí sakra rozdíl (nehledě na cenu, životnost atd), když už to celé chci rozchodit hlavně na zimu, kdy těch opravdu slunečných dnů nebude moc. (I když zas nebude potřeba ta vysněná lednice :) )

Děkuji Vám všem, protože tohle je závěr a shrnutí, který jsem potřeboval. Trojan prohrál :D :yes: Díky, díky, díky :handshake:

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 12:33 pm
od dracekvo
Hádám, že LiFe má také výšší účinnost v poměru nabíjení vybíjení, pokud se tu hraje na každý watík.

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 5:04 pm
od JiříK
Pěkná diskuse, hm-hm... A že nikdo nikterak neuvažuje o NiCd? Pravda, sada 100 Ah článků je malilinko dražší (cca. 25 000 K baterka na 12 V), ale zase je, jak známo, takřka nesmrtelné, což je ověřeno jejich dlouhou historií výroby. LiFe zatím žádnou historii nemá....

A teď do mě, už budu zase zticha... :sm35:

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 5:18 pm
od abrams
Zdravím ,

jóóó NiCd ... k tomu sem se nedostal . Faktem je , že v sobě má životnost LiFe a blbuvzdornost volova , akorát ta elektrická účinnost tak nějak pokulhává , že :?: .

Elektronům zdar *cloud*

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 7:36 pm
od JiříK
abrams píše:Zdravím ,

jóóó NiCd ... k tomu sem se nedostal . Faktem je , že v sobě má životnost LiFe a blbuvzdornost volova , akorát ta elektrická účinnost tak nějak pokulhává , že :?: .

Elektronům zdar *cloud*
Životnost LiFe, vyjádřeno v letech, je zatím pouze teoretická. To je asi nejhlavnější věc, co mě na nich vadí. No, povíme si za dvacet let.... :mrgreen:

....se mi to kecá, když mám starší baterky (olovo i NiCd) za hubičku. ::rolleyes::

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 7:43 pm
od LIX
JiříK píše:LiFe zatím žádnou historii nemá....

A teď do mě, už budu zase zticha... :sm35:
A preto je čas začať lítiu písať históriu. Človek sa nesmie báť nových nepoznaných vecí, to by potom ludstvo nezažívalo žiadne pokroky! :lol:

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 7:52 pm
od dracekvo
No, vzhledem k tomu, že si většina solárníku dopřála svojí první zkušenost s olovem a finančně na tom zahučela (a to věděla do čeho jde, jen tomu nevěřila a musela si olovo vyzkoušet na vlastní kůži).
Tak kdyby LiFe vydrželo jen 2x déle, tak se to vyplatí, než místo toho opět koupit olovo.
Nevím kdo tu má nejdéle LiFo, ale hádám že někteří s ním už určitě jedou déle, než s jejich první sadou Pb.

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 8:42 pm
od abrams
dracekvo píše: Nevím kdo tu má nejdéle LiFo, ale hádám že někteří s ním už určitě jedou déle, než s jejich první sadou Pb.
Zdravím ,

1. volovo LONG z GME 100Ah cca 18 měsíců :evil:
2. volovo staniční FIAMM 160Ah cca 7 měsíců :hell:
3. volovo DRYFIT SOLAR EXIDE 130Ah cca 8 měsíců :wall: :wall: :wall:

1. LiFeYPO4 80Ah (skutečnost 104Ah) od i4wifi dones přesně 47 měsíců :yes: :eek2: :yes: a furt jako nová :celebrate4: :celebrate4: :celebrate4: .

Stačí to pro ilustraci rozdílů ?

Elektronům zdar *cloud*

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 9:02 pm
od ixo
Krásne... Už šetrím! :)

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: úte zář 03, 2013 9:34 pm
od matej
Taky přidám.
Olovo Fiamm staniční AGM, dohromady 48V 360Ah, rok výroby 2001, v roce 2011 při zprovoznění systému kapacita přes 80%, dnes kapacita přes 60%. Jinak systémy které jsem namontoval od roku 2011 s novými bateriemi stejného typu, mají dodnes přes 90% jmenovité kapacity.
Olovo Fiamm staniční OPzS, dohromady 24V 490Ah, rok výroby 1996, kapacita v roce 2010 105% (je tam kyselina 1,30 miesto 1,24), dnes kapacita cez 80%.
AKO JE TO MOŽNÉ?
Nevybíjať v zime pod 80% a v lete pod 50%! Tie percentá si necucať z prsta (odhad podľa napätia JE cucanie si z prsta) ale mať tam Studer BSP, Victron BMV alebo niečo iné, čo presne počíta Ah a ukazuje presné percentá!!!!!
A keď sa to vybije k nastavenej hodnote, automaticky odpojiť menič (ostrovné systémy) alebo začať kŕmiť spotrebu zo siete (hybridné systémy). NIKDY sa nespoliehať na ľudský faktor, systém musí byť blbuvzdorný. A to aj keď ho robíte len pre seba! ;)
A ešte malá finta - používať olovené bloky max 6V a balancovať! Hlavne staršie batérie.

edit - pardon za to miešanie CZ/SK, takto večer to niekedy prepne samo (to je ten ľudský faktor) :D

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: stř zář 04, 2013 8:46 am
od brumlaj
matej píše: Nevybíjať v zime pod 80% a v lete pod 50%!


Chápu to správně, že v případě Pb je zapotřebí si koupit baterii o pětinásobně vyšší kapacitě než jsou mé potřeby v zimě? Pak se ale ekonomika LiFeYPo4 dostává úplně do jiné roviny řekl bych.

Re: Porovnání Trojan versus LiFePO4

Napsal: stř zář 04, 2013 2:32 pm
od Roger
A kde si si ty procnta vycucal? Jo baterie je alchymie.. Ale ze takhle presne? A proc v zime je to jinak???
Jako ze se bude dobijet mensim proudem a tedy bude delsi dobu nedobita?

A faktor teploty baterie vubec nezminujes, asi jinak vydrzi baterka v 5 stupnovem sklepe a jinak v 25 stupnove mistnosti...

Studer bsp 500A
http://www.advanceyacht.co.uk/products/ ... p-500.html
to jsou take naklady, kolik kdo z vas uz investoval do baterek?