NiCd v praxi

NiCd baterie, zkušenosti, obnova kapacity, údržba
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1230
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Lui »

milos33 píše:Zravim, mam otazocku na vas, mam moznost kupit 10ks bateriek KPL 48 P , neviete poradit ci by to stacilo na 12V system?
Jasné že stačilo.... ;)
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
Havlas
Příspěvky: 180
Registrován: úte bře 20, 2012 9:39 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Havlas »

Jo, dá to 12V :D
Ale měly by být levné, těch 500W co do nich uskladníte je nic moc ale jako hračka na testování pěkné :yes:
milos33

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od milos33 »

som uplny zaciatocnik, planujem kupit nejake amorfne panely atd. chcem sa pre zaciatok do toho dostat a neskor dokupit nieco poriadne... aka cena sa pohybuje za take baterie?
Havlas
Příspěvky: 180
Registrován: úte bře 20, 2012 9:39 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Havlas »

To je relativní, pokud to jsou baterky vytažené někde ze sklepa, kde 15 let ležely odpojené je cena tak 500 Kč nebo dát majiteli na pivo protože vás čeká repase což je pěkný opruz. Pokud jsou funkční a udržované, louh vyměněný nebo jsou baterky relativně nové tak by mohl chtít i 2000 Kč.
rimi
Příspěvky: 389
Registrován: čtv říj 13, 2011 10:45 am
Bydliště: Příbor

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od rimi »

Nema pls nekdo recept jak namichat louh z pecek?
Kdyz jsem to naposled delal hustomerem, tak to byla zdlouhava pakarna.
Dik
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od PavelR »

rimi píše:Nema pls nekdo recept jak namichat louh z pecek?
Kdyz jsem to naposled delal hustomerem, tak to byla zdlouhava pakarna.
Dik
to by melo jit spocitat kolik g/l vody aby to melo tolik% ne? muzu se zeptat svyce delala chem prumku tak by to mela vedet
Havlas
Příspěvky: 180
Registrován: úte bře 20, 2012 9:39 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Havlas »

Mám to spočítaný kolik gramů na 1L a 3L a 5L :yes: Ale dá se to najít na webu Feraku je tam PDF na přípravu louhu, musíš vyrobit louh E13!. Ale mám to doma na stole, přesnou gramáž doplním odpoledne.
Jo a ještě nezapomenout koupit LIOH. Sice se ho tam dává jen 10 gramů na litr ale je tam důležitý.
rimi
Příspěvky: 389
Registrován: čtv říj 13, 2011 10:45 am
Bydliště: Příbor

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od rimi »

Havlas píše:Sice se ho tam dává jen 10 gramů na litr ale je tam důležitý.
Rikaji na snizeni vnitrniho odporu, to by se siklo, takhle vypada plna rychlovarna konvice 2kW (jak se to mirne vzbrcha)
Havlas
Příspěvky: 180
Registrován: úte bře 20, 2012 9:39 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Havlas »

Takže na 1L destilované vody přijde 0,3508 Kg KOH.
A taky LIOH slouží na odchyt CO2, díky tomu ten louh tolik nedegraduje a vydrží déle.
rimi
Příspěvky: 389
Registrován: čtv říj 13, 2011 10:45 am
Bydliště: Příbor

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od rimi »

Havlas píše:Takže na 1L destilované vody přijde 0,3508 Kg KOH.
A taky LIOH slouží na odchyt CO2, díky tomu ten louh tolik nedegraduje a vydrží déle.
Dik moc.
wmarkw
Příspěvky: 26
Registrován: úte čer 19, 2012 6:48 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od wmarkw »

Stal jsem se vlastníkem *batt* KPM120P 20ks (4x6V), ale buhužel jsem měl při dovozu malý problém :hell:
Měl jsem AKU přikurtované pouze gumcukama a v jedné ze zatáček se mi jeden 6V AKU převrrátil,
na něho lehly ješte dva další a jeden zůstal stát. Jak na potvoru tam chyběly ty těsnění, tak jsem měl
v autě potopu. Ihned jsem zastavil a poléval koberečky vodou aby se to trochu rozředilo, doma vše
znovu pořádně vyčištěno a vysáto vodním vysavačem, snad to bude dobrý. :uh:
Dovozový stav viz foto
puvodni_stav.JPG
puv_stav_det.JPG
Po úklidu auta jsem vyčistil kontakty AKU a samotné AKU a proběhla kontrola hladin elektrolytu
a měření V naprázdno jednotlivých článků. U většiny článků je elektrolytu více jak na MAX u těch co se vylily
je asi 20mm pod MAX, u jednoho na MIN, tak bych chtěl u ostatních trochu odebrat a u těch co
je málo tak trochu přidat, prostě je všechny srovnat na stejnou hladinu.
Napětí u 10ks bylo 1.31V a u druhých 10 bylo 1.32V - jednu 12V majitel před prodejem nabíjel.

dalo by se podle code identifikovat stáří?
detail_typ_code.JPG
zdá se mi, že tím jak lehly v autě na bok, dostaly se mezi elektrody vzduchové bubliny, poklepáváním
částěčně zmizely, ale ne úplně, bude to problém nebo jak se jich zbavit úplně?
ocistena_bubliny.JPG
Uživatelský avatar
tomas
Příspěvky: 2572
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Bydliště: Třinec

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od tomas »

Na hladině elektrolytu by měla plavat vrstvička speciálního oleje (je možné že to je ten LIOH nebo je pro zvýšení vodivosti) který zabraňuje pronikání CO2 do elektrolytu. Je možné že se tento olej při převrácení z některých článků vylil.
Koberečky by to měly vydržet jen z polité karoserie sleze barva. Ten elektrolyt je skvělý odstraňovač nátěrů.
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1230
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Lui »

tomas píše:Na hladině elektrolytu by měla plavat vrstvička speciálního oleje (je možné že to je ten LIOH nebo je pro zvýšení vodivosti) který zabraňuje pronikání CO2 do elektrolytu.
Pokial som správne informovaný,tak ten LiOH je tam naliaty,primiešaný na pohlcovanie oxidu uhličitého.....a ten olej sa pridáva ešte zvlášť....a ten ešte zabraňuje vstupu oxidu uhličitého do elektrolytu.....


Ináč tie baterky máš celkom nové podla toho že majú farebné označenie plusového a mínusového kontaktu a ešte aj podla tej modrej zátky....ale dátum z toho kódu neviem.....
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
JiříK
Příspěvky: 1022
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od JiříK »

Únor 2009... Takže, pokud jsi pro ně byl poblíž Brna, tak už vím, kdo mi je vyfouknul :cry: Pán mi do telefonu říkal, že jsou tak 4 roky staré. Nu což, měl jsem je objevit dřív, dobře mi tak. A tobě ať dlouho slouží...
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
rob.brno
Příspěvky: 971
Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od rob.brno »

A co tzv. "pamětový efekt nicd"? Pozorujete, že by se nějak projevoval. FV je přesně oblast, kde by se měl projevovat: nabíjení menšími proudy kolem 0,1C.
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1230
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Lui »

rob.brno píše:A co tzv. "pamětový efekt nicd"? Pozorujete, že by se nějak projevoval. FV je přesně oblast, kde by se měl projevovat: nabíjení menšími proudy kolem 0,1C.
Tak toto určite nie je pravda...
Pameťový efekt vzniká najviac pri dodržaní presného nabíjania a presného vybíjania.....bolo to testované v letectve....a ten pameťový efekt sa dal jednoducho odstrániť niekolkými cyklami vybíjania na iné nominálne napetie.... ;)
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
Vláďa
Příspěvky: 63
Registrován: sob říj 20, 2012 9:22 am

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Vláďa »

Tak toto určite nie je pravda...
Pameťový efekt vzniká najviac pri dodržaní presného nabíjania a presného vybíjania.....bolo to testované v letectve....a ten pameťový efekt sa dal jednoducho odstrániť niekolkými cyklami vybíjania na iné nominálne napetie.... ;)
Ahoj,
jsem tady nový, ale s baterkama se už pěkných pár let zabývám :P O paměťovém efektu se obvykle mluví u hermetických článků, tam to funguje při nabíjení trochu jinak. http://piknymburk.cz/baterie.html U velkých baterek je to rekrystalizace aktivních hmot, ale jinak je to to samé :lol: V podstatě jde to to, že při nabíjení se na obou elektrodách z hydroxidů niklu a kadmia vytvářejí kysličníky a ty nějakým způsobem krystalizují. Čím větší nabíjecí proud, tím vzniká jemnější struktura. Elektrody mají větší povrch a menší vnitřní odpor. Když je baterka hodně dlouho nabitá, dochází k rekrystalizaci - krystaly rostou, povrch elektrod se snižuje. Baterka by se měla cca 1x za 3 měsíce vybít a nabít. Ale pokud z ní berete malý proud, tak moc vás to trápit nemusí. Ostatně proto třeba akušroubováky (až na pár čínských) zásadně používají rychlonabíjení, zatím co třeba baterky do světla ke kolu se klidně budou nabíjet 10 hodin. Někdy se ale stane, že krystal proroste skrz separátor a způsobí částečný zkrat - zvýší se samovybíjení článku. I to by se snad pár formovacíma cyklama mělo odstranit.
Ale proč jsem šel - stavím si domeček, mám na střeše 100W solár a povedlo se mi sehnat starší NiCd baterku (cca 80% kapacity) 12V 350Ah. Původně měla být jen pro zajištění provozu ledničky a dalších věcí až nastane ten týdenní (nebo delší) black out po rozpadu sítě - k tomu stejně jednou dojde :D Protože si v baráku dělám všude ledkové osvětlení s centrálním zdrojem 24V DC, uvažuju že bych ho tou baterkou přiživoval. Otázka je, jak moc. Nenašla by se někde závislost počtu cyklů na hloubce vybití? Úplných cyklů pro mírný pokles kapacity ta baterka snese cca 1000, částečných mnohem víc. Nějak to nikde nemůžu najít.
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1230
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od Lui »

Tuto nájdeš colkom slušné množstvo informácií.... ;)
Přílohy
Akum_NiFe_NiCd.pdf
(1.7 MiB) Staženo 574 x
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
ostrovpoděbaby
Příspěvky: 86
Registrován: stř srp 22, 2012 9:38 am

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od ostrovpoděbaby »

Na těchto stránkách http://www.kolmanl.info/index.php?show= ... QA_AKULOUH jsem se dočetl, že se do NiCd může místo KOH použít i NaOH.
Nemá to nějaký negativní vliv na vlastnosti a samotné používání akumulátoru?
Míchá se roztok ve stejném poměru?
Uživatelský avatar
dedo
Příspěvky: 234
Registrován: čtv zář 22, 2011 10:33 pm
Bydliště: SK

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od dedo »

Tak som v tomto čase podľahol pokušeniu otestovať, ako sa moje KPM120 správajú pri limitne nízkych napätiach. Mám tri 12-voltové bloky (3 x 2 debničky po 5 článkov) spojené paralelne. Odhalil som článok, ktorý sa prepóloval prvý. Ostatné v tom čase mali napätie rádovo okolo 1,1V plus mínus 15 milivoltov.
Mal som ho za čo vymeniť, našťastie.
To ma priviedlo na - pravdepodobne kacírsku - myšlienku: skúsiť poprepájať paralelne všetky články; t.j. dvanásťvoltovú batériu by tvorili trojice paralelne zapojených článkov...
Je to nezmysel? Stiahol by prípadný ďalší kandidát na prepólovanie aj svojích "spolupracovníkov" na svoju úroveň a časom ich dorazil?

Ešte dodávam, že články mali po repasácii približne rovnakú kapacitu.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek