Stránka 2 z 3

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 4:42 pm
od střídač
kybos píše: To vše by bylo pravda za předpokladu, že bude navinut fázový a nulový vodič samostatně, každý na svém bubnu (ale tak to doufám neděláte).
kybosi, jistě, pokud jedním káblem poteče proud tam i zpět, v ustáleném stavu se projeví především jeho odpor.
Jde o okamžik náběhu, a tam se snad shodneme, že se projeví především a jenom jeho indukčnost, tedy zpoždění projevu proudu proti napětí. Zkusit se to vcelku obstojně dá a je možné usoudit na příčiny.

Osobně, tak snad desetkrát do roka požiji svářečku. Někdy zapnutím vyhodím pojistky, tak jdu nahodit jistič. Pokud ležím pod autem a lepím výfuk, raději zapojím namotanou prodlužku a ještě se mi nestalo, že by po zapnutí vypadly pojistky. Berme to jako pratickou zkoušku, nikoli odbornou při.

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 5:33 pm
od kybos
střídač píše:Jde o okamžik náběhu, a tam se snad shodneme, že se projeví především a jenom jeho indukčnost, tedy zpoždění projevu proudu proti napětí.
To se asi neshodneme. Fyzika je neoblomná. Ani v okamžiku náběhu nebude mít bifilární vinutí prodlužovačky na bubnu nějakou podstatnou složku indukčnosti a to ani se železným jádrem.
Situaci, kdy při zapnutí svářečky vypadne hlavní jistič, znám poměrně důvěrně. Taky mám 7,6 kVA RTB-3 připojenou na 25A jističi s charakteristikou B a občas se také zkouším trefit se zapnutím do bodu, kdy napětí prochází nulou.
Asi by pomohla nějaká sériově připojená impedance vhodné velikosti, která by se po odeznění přechodového děje po zapnutí vyzkratovala.

Edit: Nebo lépe elektronický spínač (SSR), který zapíná při průchodu napětí nulou.

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 6:42 pm
od střídač
kybos píše: Fyzika je neoblomná. Ani v okamžiku náběhu nebude mít bifilární vinutí prodlužovačky na bubnu nějakou podstatnou složku indukčnosti a to ani se železným jádrem.

No a jsem opět na začátku, navinutý kábl na bubnu není vinut bifilárně. Fyzika je vskutku neoblomná.

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 7:03 pm
od kybos
Kabel není vinut bifilárně ale obsahuje nejméně dva bifilárně uspořádané vodiče (v případě jednofázového vedení jeden tam a druhý zpět).

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 7:17 pm
od Baryk
Zdravím pánové mohu jen potvrdit dnešním test 25M prodlužka na bubnu neměla absolutně žádný význam stalo se úplně to samé prostě to měnič neustál.
Další bylo zkrácení kabelu od baterek k měniči na cca 30cm kabelem 35mm2 opět stejný problém měnič to neustál
Napětí na svorce u baterek a na svorkách u měniče stejné spadlo s 13.6V na 12.8 až 12.5 nic víc rozdíl mezi baterie a měničem na 30cm kabelu skoro nulový nebyl v tom ani žádný jistič nic

Prostě lednice sepne radio vypne a lednice naběhne pak už je to o.k

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 7:37 pm
od střídač
kybos píše:Kabel není vinut bifilárně ale obsahuje nejméně dva bifilárně uspořádané vodiče (v případě jednofázového vedení jeden tam a druhý zpět).
Podle konvence o bifárnosti, ani kábl navinutý na bubnu neobsahuje bifilárně uspořádané vodiče:
Snad rozhodne:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Bifil%C3%A ... inut%C3%AD
http://www.janoud.cz/sub/jcueltech/07a_ ... ivni_2.pdf

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 8:06 pm
od Baryk
střídač píše:
kybos píše:Kabel není vinut bifilárně ale obsahuje nejméně dva bifilárně uspořádané vodiče (v případě jednofázového vedení jeden tam a druhý zpět).
Podle konvence o bifárnosti, ani kábl navinutý na bubnu neobsahuje bifilárně uspořádané vodiče:
Snad rozhodne:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Bifil%C3%A ... inut%C3%AD
http://www.janoud.cz/sub/jcueltech/07a_ ... ivni_2.pdf
Kabel je opravdu k ničemu :-)

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 8:42 pm
od kybos
střídač píše:
Podle konvence o bifárnosti, ani kábl navinutý na bubnu neobsahuje bifilárně uspořádané vodiče:
Snad rozhodne:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Bifil%C3%A ... inut%C3%AD
Cituji z uvedeného pramenu:
"Bifilární vinutí je v elektrotechnice vinutí provedené zdvojeným vodičem (párem souběžně vinutých vodičů)."
A teď si uvědomte, co je jednofázový kabel (pár souběžných vodičů). Pokud ani po této nápovědě nepochopíte, abdikuji na své vyučovací schopnosti a končím diskusi abych nezaneřádil užitečné téma.

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 9:08 pm
od abrams
Zdravím ,

bifilární je pro mě úplně nové a neznáme slovo :shock: . Z ostatních slov jsem snad pochopil že je řeč o principu el. vinutí a elektromagnetické indukci . Z vlastní zkušenosti ale vím , že pár souběžně vinutých vodičů zapojených protisměrně (jedním drátem elektrony tam a druhým drátem zpět) je výsledek = 0 :o . Toroidní trafo se dvěmi sekundárními vynutími zapojenými paralerně ale blbě = 0V :uh: .

Ten 1.000W měnič nejspíš nedisponuje soft-startem , že ? Můj předešlý 2.500W měnič se soft-startem neměl s 1kW tlakovým čerpadlem ve studni žádný problém :yes: .

Ledničky sou pěkný potvory :hell: .

Elektronům zdar *cloud*

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 9:27 pm
od Baryk
abrams píše:Zdravím ,

bifilární je pro mě úplně nové a neznáme slovo :shock: . Z ostatních slov jsem snad pochopil že je řeč o principu el. vinutí a elektromagnetické indukci . Z vlastní zkušenosti ale vím , že pár souběžně vinutých vodičů zapojených protisměrně (jedním drátem elektrony tam a druhým drátem zpět) je výsledek = 0 :o . Toroidní trafo se dvěmi sekundárními vynutími zapojenými paralerně ale blbě = 0V :uh: .

Ten 1.000W měnič nejspíš nedisponuje soft-startem , že ? Můj předešlý 2.500W měnič se soft-startem neměl s 1kW tlakovým čerpadlem ve studni žádný problém :yes: .

Ledničky sou pěkný potvory :hell: .

Elektronům zdar *cloud*
Soft-start má o to je mi to divnější :-( přikládám datasheet

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 9:44 pm
od gupa
Baryk píše:
Prostě lednice sepne radio vypne a lednice naběhne pak už je to o.k
Takto je asi ta funkce Softstart, prostě suchý start. :mrgreen: :mrgreen:

Victron má tzv. boost a nastavuje se násobek. Problém mito dělalo také. Ten zase doslova tlačil a posiloval, takže mi mikrovlka nebo lednice zapříčinila takové menší přepětí a přibliknutí všeho. Naštěstí to šlo vypnout.

Nejde to někde na DIPu toho měniče odepnout?

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 9:57 pm
od luge
gupa píše:
Baryk píše:
Prostě lednice sepne radio vypne a lednice naběhne pak už je to o.k
Takto je asi ta funkce Softstart, prostě suchý start. :mrgreen: :mrgreen:

Victron má tzv. boost a nastavuje se násobek. Problém mito dělalo také. Ten zase doslova tlačil a posiloval, takže mi mikrovlka nebo lednice zapříčinila takové menší přepětí a přibliknutí všeho. Naštěstí to šlo vypnout.

Nejde to někde na DIPu toho měniče odepnout?
Ahoj.
Troch mimo tému
Ako má byt nastavený na Victrone boost ?Maš ho uplne vypnutý?

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 10:07 pm
od gupa
Jo PowerAssist mám vyplý. Boost by měl být nastavován v přítlaku, tak je od 0,3 do 3,5. Já spřáhnul více měničů paralelně, tak jsem to úplně vypnul, protože tu funkci jako takovou nepotřebuji.

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 10:27 pm
od PavelR
Co se rozbehu tyce resil jsem problem a to 7,5kw cerpadlo pod zatezi rozbehnout na 25B jistic. Jedine co pomohlo bylo do kazde faze vradit indukcnost. v mem prototipu sekundarni vynuti trafa 230/24V 15A
funguje to tak ze tlacitkem pripojim cerpadlo pres tyto indukcnosti a po 2-3 sekundach jakmile motor dostane skoro plne tocky tak pripnu napeti vypinacem naprimo. je to znouze ctnost, vynuti traf neni na takovy proud navrzeno ale 3sekundy vydrzi bez vyrazneho ohrevu. a hle na 25B 99% startu bez vypadku na 16B tak 70% ok.
kdyz cerpadlo pripojim naprimo i na sucho tak se rotor ani nehne a jistic okamzite leti.
(podotykam je to nouzove reseni ktere se bude predelavat a bezne se nepouziva)

podobne to chci vyzkouset s lednici ktera ma spicku kolem 2kw. (tim mi aktivuje prepnuti na DS ... na primo to menic ustoji)
lednici zkusim pripojit pres tlumivku k výbojce a po startu premostim relatkem. mohlo by to pomoct

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon dub 29, 2013 10:59 pm
od abrams
PavelR píše:
podobne to chci vyzkouset s lednici ktera ma spicku kolem 2kw. (tim mi aktivuje prepnuti na DS ... na primo to menic ustoji)
lednici zkusim pripojit pres tlumivku k výbojce a po startu premostim relatkem. mohlo by to pomoct
Zdravím ,

... nepomůže :( , jelikož kompresor má v sobě hlídací časové relé které při jakémkoli výpadku vypne motor a čeká několik minut než jej opět spustí , chvili travá než se vyrovnají tlaky chladícího média před komp. a za komp. aby se komp. nerozjížděl do natlakovaného výstupu což by brzy spálilo motor :hell: . Já přepínám DS / měnič pomocí upravených přepínacích stykačů (cca 10ms prodleva) , pokud v ten okamžik jede komp. lednice tak ho to vypne na 97,38% :sm1: .

Elektronům zdar *cloud*

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: úte dub 30, 2013 7:44 am
od střídač
kybos píše: Pokud ani po této nápovědě nepochopíte, abdikuji na své vyučovací schopnosti a končím diskusi abych nezaneřádil užitečné téma.
Je mi vskutku líto abdikace, nakonec prázdniny jsou na obzoru. Stačilo prohlédnou si obrázky jenž přesně onu bifilárnost zobrazují a mohlo být po diskusi. Srovnáním obrázku bifilárního vinutí a navinutém káblu, či jeho uspořádání na bubnu nevidím ani přibližnou shodu.

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: úte dub 30, 2013 12:28 pm
od PavelR
abrams píše:
PavelR píše:
podobne to chci vyzkouset s lednici ktera ma spicku kolem 2kw. (tim mi aktivuje prepnuti na DS ... na primo to menic ustoji)
lednici zkusim pripojit pres tlumivku k výbojce a po startu premostim relatkem. mohlo by to pomoct
Zdravím ,

... nepomůže :( , jelikož kompresor má v sobě hlídací časové relé které při jakémkoli výpadku vypne motor a čeká několik minut než jej opět spustí , chvili travá než se vyrovnají tlaky chladícího média před komp. a za komp. aby se komp. nerozjížděl do natlakovaného výstupu což by brzy spálilo motor :hell: . Já přepínám DS / měnič pomocí upravených přepínacích stykačů (cca 10ms prodleva) , pokud v ten okamžik jede komp. lednice tak ho to vypne na 97,38% :sm1: .

Elektronům zdar *cloud*
Pomuze :-) nepochopili jsme se. pred lednici je seriove napevno predrazena tlumivka ... prijde start lednice naskoci a pote po napr 1s rele zkratuje tlumivku tudiz zadny vypadek napeti se nekona ani na ms ....

moje lednice (cca 4 roky stary electrolux) casove rele nema. nevim jak dlouho trva prepnuti stykacu (zarovky znatelne bliknou) ale lednice bezi dal. Jediny problem tohoto systemu je ze menic a sit neni synchronizovan tudiz kdyz se to spatne potka tak je to pro kompresor docela supa. ale to je tak 1/5 prepnuti. (podle sluchu)

skoda ze obyc menice nejdou nejak synchronizovat. nechce se mi prodavat menic ktery jinak funguje nad ocekavani dobre a dle vnitrku jednoduse spravitelny. ...

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: úte dub 30, 2013 9:22 pm
od abrams
Zdravím ,

už to vidím : "... tlumivku k výbojce a po startu premostim relatkem." nejsem noční tvor a po osmé hodině přechází mozek do režimu spánku ... ;) .

Jsem velmi zvědavý na výsledek :yes: .

Elektronům zdar *sun*

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: pon kvě 13, 2013 11:16 pm
od Baryk
Tak všem děkuji za rady jediné co pomohlo je výměna za 2000W měnič
Pokud někomu jede lednice na slabší má buď hodně štěstí a nebo měnič co dává víc a trefil dobrý kousek :-)

Re: Měnič CARSPA 1000W + malá lednice 50L

Napsal: stř lis 12, 2014 10:23 pm
od vlkazajac
Baryk píše:Tak všem děkuji za rady jediné co pomohlo je výměna za 2000W měnič
Pokud někomu jede lednice na slabší má buď hodně štěstí a nebo měnič co dává víc a trefil dobrý kousek :-)
Nepovedal by som to tak, podľa mojej skúsenosti si niektoré kompresory a meniče nepadnú do rany, východiskom je potom obstaranie silnejšieho alebo kvalitnejšieho meniča.

Pripájam sa do tohto vlákna s mojou skúsenosťou s Carspa 24V / 1000W. Dva roky a 10 dní bežala ako môj hlavný menič, ktorý bol schopný napájať súbežne aj tri kompresory a pritom ešte odovzdávať prebytky do ohmickej záťaže.
Ani som netušil, že vnútri meniča je malý vetráčik, ktorý chladí výkonové odpory, až mi to pezizka vo vlákne lednice + měnič = haluz oznámil. Snáď nejde o bosoráctvo :evil: ...... Keby som o tom nevedel, vetráčik by bežal ďalej....
Čo sa stalo, vidieť na priložených obrázkoch. Červenou som označil miesto, kam sa na stator dostala tlmiaca hmota, ktorá znemožnila pohyb rotora. Je záhadou, prečo sa tak stalo pri minimálnej záťaži nad ránom o 4:30, keď bol pripojený jediný kompresor s príkonom 45-55 W. Je teda nepravdepodobné, že stiekla dolu z toroidov v tom čase, ale vysvetlením by bolo, že sa stárnutím plastu deformoval vetrák, alebo prach dokonal svoje medzi lopatkami a lízancom onej žltej hmoty. Vetrák nechladil a menič vyhlásil alarm z prehriatia.
odspodu.jpg
zvrchu.jpg
zboku.jpg
Zelenou je označený izolačný papier, pravdepodobne úmyselne privrznutý do profilu hornej a spodnej časti skrine meniča a žltou podozrivo vykrivené plastové čelo kondenzátora, ten sa však zdá byť v poriadku.

Zablokovaný vetrák som očistil, ráno menič vyskúšam, dúfam, že nesklame. Predbežne nelámem palicu nad meničom, ktorý makal dva roky.