Havárie baterií.

Diskuze, rady, nápady, postřehy v oblasti alternativních zdrojů energie, elektrorozvodů, elektrozařízení, regulace, komponent a úsporných spotřebičů.
Uživatelský avatar
stano22
Příspěvky: 485
Registrován: ned čer 13, 2021 1:43 pm
Lokalita: SK-ZA
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 6500
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: SK (ZA)

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od stano22 »

NOPARasito píše: stř lis 01, 2023 9:04 pm
stano22 píše: stř lis 01, 2023 8:23 pm
Mikel píše: stř lis 01, 2023 6:16 pm Je velice vtipne cist zdejsi komentare. Pokud by se jednalo o lion baterii tak se to tu bude kupit spinou na lion. Ale jak se neco stane a je tam lifepo4 tak tomu nikdo neveri a vsichni hledaji zavadu jinde 😂
Podla mna to je celkom racionalne, kedze vo vseobecnosti je zname (a urcite aj statisticky dolozene), ze chemia lfp je bezpecnejsia, ako lion. Mne na tom nepride nic zvlastne. Kto sa boji nejde do lesa, plynovy kotol si tiez do kupelne nezavesi hocikto.
Je bezpečná:
https://youtu.be/5r-yN8SugWM?si=X6C0itHCI4Vi3cJy
A? Aj keby to nebol fake viral ale 100% true a horelo LFP, statistiku to neohne. Aj lietadla su statisticky najbezpecnejsia osobna preprava a obcas padaju. Ja predsa nepisem (ani tomu neverim), ze lfp je 100% bulletproof... Ale statisticky vychadza najlepsie, to je cele.
Mikel
Schválený prodejce
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od Mikel »

Prestanete nekdo jezdit autem, protoze benzinova auta “casto” hori? Asi ne.
Prestanete nekdo pouzivat doma kotel nebo krb na pevna paliva, protoze nejvice pozaru RD je od kominu? Asi take ne.
Tak asi tak k horicim bateriim. Bavime se tu o jednotkach pripadu, pritom dnes baterie ma doma kazdy a ve vsem.
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2555
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od NOPARasito »

stano22 píše: stř lis 01, 2023 9:26 pm
NOPARasito píše: stř lis 01, 2023 9:04 pm
stano22 píše: stř lis 01, 2023 8:23 pm
Mikel píše: stř lis 01, 2023 6:16 pm Je velice vtipne cist zdejsi komentare. Pokud by se jednalo o lion baterii tak se to tu bude kupit spinou na lion. Ale jak se neco stane a je tam lifepo4 tak tomu nikdo neveri a vsichni hledaji zavadu jinde 😂
Podla mna to je celkom racionalne, kedze vo vseobecnosti je zname (a urcite aj statisticky dolozene), ze chemia lfp je bezpecnejsia, ako lion. Mne na tom nepride nic zvlastne. Kto sa boji nejde do lesa, plynovy kotol si tiez do kupelne nezavesi hocikto.
Je bezpečná:
https://youtu.be/5r-yN8SugWM?si=X6C0itHCI4Vi3cJy
A? Aj keby to nebol fake viral ale 100% true a horelo LFP, statistiku to neohne. Aj lietadla su statisticky najbezpecnejsia osobna preprava a obcas padaju. Ja predsa nepisem (ani tomu neverim), ze lfp je 100% bulletproof... Ale statisticky vychadza najlepsie, to je cele.
Jenže ten Autobus je reálnej a v něm LPM baterie nikoli Lifepo4.(tím jsem chtěl spíš rozvířit debatu) Z Číny je dost incidentu na li-xxxx i lifepo a jak psal Mikel, technologie je taková a použití to neodradí.
Spíš dle mého soudu je opět dobrá údržba a technologie BMS.
A například Tesla momentálně jede linku jako testovací králík lifepo4 v masovém měřítku. Za cca. 3-4 roky budeme vědět výsledek implementace lifepo4 i do aut.
Zatím se tam z většiny využívaly deriváty li-ion.
Uživatelský avatar
stano22
Příspěvky: 485
Registrován: ned čer 13, 2021 1:43 pm
Lokalita: SK-ZA
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 6500
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: SK (ZA)

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od stano22 »

Ved ja netvrdim, ze to je fake. Ale z popisu sa nic moc vycitat neda, mozno keby bol k tomu nejaky link na clanok atd. Inak suhlas, kazda technologia nesie so sebou nejake riziko, ktore uzivatel je alebo nieje ochotny akceptovat. Co je horsie, cim je novsia, tym menej sa o nej v podstate vie, kedze mnozstvo faktov vyplava na povrch az casom.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2555
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od NOPARasito »

Nic jednodussiho nez na netu dat "Electric bus fire Paris" dokonce se doctes pocty a kolik odstavili a kolik provozuji flotilu autobusu atd.
Treba: https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-04-29/
https://www.bluebus.fr/bluebus-12-m
bokser01
Příspěvky: 1319
Registrován: pon úno 07, 2022 2:43 pm
Lokalita: Okolí Pardubic
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 7770
Kapacita baterie [kWh]: 14,4

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od bokser01 »

Mě by zajímala i nějaká statistika ohledně li-ion akumulátorů respektive příčiny požárů vlivem těchto akumulátorů. Jen si to vezměte... máme téměř každý Notebook,tablet,mobil (ten asi všichni) :D, robotický vysavač a mohl bych pokračovat. Když si vezmu jak tato spotřební elektronika frčí jak divá co se týče prodeje, všechno to má chemii která umí slušně hořet, o tom si myslím nemusíme diskutovat a hoří snad denně několik baráků vlivem těchto zařízení? nehoří. Zkrátka není to nic složitého, když dodržím doporučení výrobce/prodejce tedy nebudu baterie nabíjet nesmyslným proudem, nebo mechanicky nepoškodím tak se a teď mě nechytejte za slovo "nemůže nic stát" Samozřejmě může být nějaká vada baterie jako takové nebo řídící elektroniky to se prostě stane ale jsou to jednotky případů.

Třeba valná většina z nás zde na foru používa li-ion baterie nebo lifepo, olovo atd... Pokud se k tomu nebudu chovat jak hovado a zkoušet co to vydrží, mám kvalitní BMS, doporučený max nabíjecí proud, v případě olova dobré odvětrávání místnosti tak eliminuji riziko na minimum.

To co je v tom článku mi prostě také nesedí, na to aby tohle udělala baterie, jo kdyby se tam psalo uvnitř v malé sklepní místnosti byla velká trakční zaplavená olovněná baterie kde nedocházelo k cirkulaci vzduchu, tak bych o tom přemýšlel protože olovo zkrátka tu produkci vodíků umí dost a nenápadně. Ale u lifepo4 bych tohle rozhodně nečekal a je velká škoda že se barák pravděpodobně zbourá pak se něco málo prohlédne a opravdouvou příčinu se asi nedozvíme.

Tohle co je na fotkách by určitě s přehledem dokázal únik plynu do objektu, Stačí si vzpomenout na nešťastnou událost před pár lety tuším na Moravě, kdy se při rekonstrukci povedlo navrtat trubku od plynu a pak to bohužel odnesli tuším 2 hasiči co byli uvnitř když došlo k explozi. Někde bylo i video z auta a ten barák v podstatě celej nadskočil a rozlétl se do okolí. Nějak prostě nevěřím tomu, že by dokázalo lifepo vychrlit tolik plynu aby došlo k tomuhle. Navíc data o posledním napětí baterie a SOC neříkají nic o nějakém selhání baterie zkrátka normální stav.

Co jsem viděl extrémní pokusy s lifepo4 masivním přebíjením, tak vystřelil přetlakový ventil a šly ven oblaka bílého dýmu nějakou dobu a baterie se hodně ohřála, viděl jsem i videa v testech kde lifepo dokáže také zahořet ale to byla vesměs videa destrukce (krumpáčem do článku, tyčí a pod) tohle nikdo doma dělat určitě nebude :D
MUST 3KW 80A MPPT 24V/ 3,75kWp stringy 5s3P 200wp + 5s1P 150wp. 2 měnič MUST 3KW 80A MPPT 24V 4kWp stringy 2S4P 400wp bifacial + 2S1P 410wp Baterie 14,4KWh olovouhlik (6x JPC12-200), Celek tedy 7770Wp :yes:
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od gupa »

http://www.feuerwehr.de/einsatz/bericht ... hp?n=73809

To vypadá na nevyvětraný kyslík s vodíkem, pára by byla víc destruktivní, palírna na kořalku zase méně, plynový rozvod nevidím, ten panel spadlý v patře uvnitř a svěšený o zeď vypadá jako infra topení, 30kW vypadá na baterii z vozíku. Možná to byla flaška s plynem. Jenže komíny jsou až vedle. Co by tam flaška dělala? Podle mého odhadu. Seplo relé nebo stykač a bum.

Ta mediální omáčka a iniciativa místních záchranářů je jen o vypsané faktuře a pojistné události kecům v hospodě. S LiFePo4 by to hořelo, ne vybouchlo.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
mopadzi
Příspěvky: 991
Registrován: úte led 24, 2012 8:55 am
Lokalita: Okolí Uherského Brodu
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od mopadzi »

Majitel domu řekl magazínu pv , že bateriový systém ukládání energie sestával ze tří bateriových sad od Shenzhen Basen Technology. Koupil dva v červnu 2022 a další v červnu 2023 prostřednictvím platformy Alibaba. Jsou to modely „BR-48200B“ a „MY-381“, každý s kapacitou 10 kWh na základě technologie LFP umístěné v 19palcové skříni.
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 14x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
Diablo1st
Příspěvky: 1623
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od Diablo1st »

mopadzi píše: čtv lis 02, 2023 11:04 am Majitel domu řekl magazínu pv , že bateriový systém ukládání energie sestával ze tří bateriových sad od Shenzhen Basen Technology. Koupil dva v červnu 2022 a další v červnu 2023 prostřednictvím platformy Alibaba. Jsou to modely „BR-48200B“ a „MY-381“, každý s kapacitou 10 kWh na základě technologie LFP umístěné v 19palcové skříni.
Čo si týmto chcel povedať?
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
vk_1
Příspěvky: 299
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od vk_1 »

To je asi rekce na Gupa, kterej mylně napsal "30kW vypadá na baterii z vozíku".
cipis
Příspěvky: 4359
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od cipis »

Doplnil informaci, celkem dost podstatnou, vzhledem ke spekulacím o olovu ...
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od gupa »

Tak ať je ukáže v těch rujnách. Podle mne kecá kvůli pojistce.

Už někdo viděl Lixx závadu bez ohně s odparem takovým, že by naplnil třaskavým (tz. s o2) prostor, který odpovídá místnosti cca 3x4x2m? Pokud by to byla pravda, tak všichni výrobci o relativní bezpečnosti jen lžou. Elektrolyty v Lixx jsou sice hořlavé, mohou se vypařovat, ale pokud se něco stane, většinou lupne článek a hoří. Protože bez elektrolytu funguje proud na sucho vedle elektrody jako piezo zapalovač. Edit: Pokud by to byla pravda, tak všechny ty velké powerbanky jsou časovanou bombou, protože v jedné škatuli je nad baterií klasický měnič.

Kecá, je to folklór kecat v takové situaci. Všichni by kecali v jeho situaci jen aby ho nezavřeli za katr. Tu baterii má jinde v baráku, má dvě elektrárny prý pokud čtu dobře.

Napadá mne ještě alternativa 30kW zkratu nějakého vodiče který by fungoval jako u zkratu kondenzátoru. Také pěkná šupa typu velké rány a uhořelé ruky.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
PF23
Příspěvky: 15
Registrován: pon bře 06, 2023 4:13 pm
Lokalita: Klimkovice

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od PF23 »

BTW:
Takhle vypada, kdyz se zmacnou lion baterky
https://www.youtube.com/watch?v=t1j9TUV5coc
8kW Easun, 10kWp, 450Ah Lion
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od eman »

Myslím, že gupa má pravdu. Roky práce s lidma mě naučili, že jak jde do tuhého, tak se přizná 10% lidí. Jinak zapírají, nebo svoje průsery svedou na děti, ikdyž žádné nemají.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od eman »

PF23 píše: čtv lis 02, 2023 3:29 pm BTW:
Takhle vypada, kdyz se zmacnou lion baterky
https://www.youtube.com/watch?v=t1j9TUV5coc
Tohle jsou jenom YT hovadiny kvůli reklamě.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
Uživatelský avatar
stano22
Příspěvky: 485
Registrován: ned čer 13, 2021 1:43 pm
Lokalita: SK-ZA
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 6500
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: SK (ZA)

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od stano22 »

A zrovna, ako na potvoru, mu hasiči prešli autom po telefóne, v ktorom mal fotky tej funkčnej elektrárne.
Mex
Příspěvky: 328
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od Mex »

NOPARasito píše: stř lis 01, 2023 9:04 pm Je bezpečná:
https://youtu.be/5r-yN8SugWM?si=X6C0itHCI4Vi3cJy
To byl silvestrovský pyro-bus.
Mají na Silvestra zakázáno střílet ohňostroje, tak používají pyrobusy. ;)

A jedna technická (pro změnu míněná vážně):
Několikrát se tedy objevilo, že LiFePO4 je bezpečnější než LiIon.
Ale LiFePO4 je taky LiIon.
LiIon jsou podle mě všechny. Jen se liší tím, co je ten "ion".
Podle toho se pak dělí na podtypy.

Například na to LiFePO4 (železo fosfát) nebo NMC (nikl, mangan, cobalt, to jsou ty, co tak pěkně hoří, ale zase mají nejvyšší hustotu energie).
Mex
Příspěvky: 328
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od Mex »

NOPARasito píše: stř lis 01, 2023 9:39 pm ...
A například Tesla momentálně jede linku jako testovací králík lifepo4 v masovém měřítku. Za cca. 3-4 roky budeme vědět výsledek implementace lifepo4 i do aut.
Zatím se tam z většiny využívaly deriváty li-ion.
Ale LiFePO4 baterky se přece v autech celkem běžně používají.
Jsou v těch levnějších modelech s menší kapacitou baterek a s kratším dojezdem.
Dražší modely (long-range) pak používají baterky NMC.
U Tesly do budoucna pak asi M3P. Ale zatím s tím CATL myslím trochu bojuje.
Diablo1st
Příspěvky: 1623
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od Diablo1st »

Ohľadom základných typov Lithiových batérii vyšiel pekný článok TU ;)
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Havárie baterií.

Příspěvek od glottis »

Mex píše: čtv lis 02, 2023 11:20 pm A jedna technická (pro změnu míněná vážně):
Několikrát se tedy objevilo, že LiFePO4 je bezpečnější než LiIon.
Ale LiFePO4 je taky LiIon.
LiIon jsou podle mě všechny. Jen se liší tím, co je ten "ion".
Podle toho se pak dělí na podtypy.

Například na to LiFePO4 (železo fosfát) nebo NMC (nikl, mangan, cobalt, to jsou ty, co tak pěkně hoří, ale zase mají nejvyšší hustotu energie).

Ale LiFePO4 baterky se přece v autech celkem běžně používají. Jsou v těch levnějších modelech s menší kapacitou baterek a s kratším dojezdem.
Celkem bezne se to nepouziva. Spis mam pocit, ze se s tim zacina. V cine to asi tlaci o dost vic. U evropskych aut jich lifepo moc nema. Mozna az novejsi auta.

Lifepo je taky baterie kde je litium jako nosic energie ale v jinych vazbach. Napsat, ze to je stejny mi prijde jako rikat ze rohlik a vanocka je to same. V obou je psenice :) Neco, co jsem k horlavosti nasel. Ale jak uz tu zaznelo mnohokrat, i beton hori. Zalezi na teplote.
LiFePO4 je podstatně bezpečnější katodový materiál než LiCoO2. Fe-P-O vazba je silnější než Co-O. V případě zkratů, přehřátí a jiných nesprávných způsobech využití, je výrazně těžší odstranit kyslíkové atomy. Tato stabilizace redoxní reakce také napomáhá rychlému přemísťování iontů. K havárii dochází teprve při extrémním přehřátí (800 °C a výše). [3]

Při přemísťování lithia z katody u LiCoO2 článku, CoO2 prochází nelineární expanzi, která ovlivňuje strukturální integritu článku. Plně lithiovaný a nelithiovaný stav LiFePO4 jsou strukturálně podobné, z čehož vyplývá lepší strukturální stabilita LiFePO4 než mají LiCoO2.

U plně nabitého akumulátoru s LiFePO4 nezůstává žádné lithium na katodě — u akumulátoru s LiCoO2 zůstává okolo 50% v katodě. LiFePO4 je vysoce houževnatý při ztrátě kyslíku, která ústí v exotermickou reakci u jiných typů lithiových akumulátorů.[2]

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek