Exploze baterie

Baterie, dobíjení, údržba, zapojení, diskuze i nad jinými způsoby uložení energie
John Major
Příspěvky: 2
Registrován: sob úno 22, 2020 10:38 am

Exploze baterie

Příspěvek od John Major »

Co to asi bylo za baterii?
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/lho ... pravy_palj
Takové zprávy mne opravdu děsí. A to mám dva kusy Pylontech US3000C.
TomTomPB
Příspěvky: 18
Registrován: ned led 08, 2023 11:07 am
Lokalita: Příbram

Re: Exploze baterie

Příspěvek od TomTomPB »

Tohle je BOX od českého výrobce HES a bouchly články ze Škody Enyaq :) více o firmě zde https://www.youtube.com/watch?v=MUQq77I0GwI
maxicusc
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 13, 2023 11:58 am
Lokalita: Praha

Re: Exploze baterie

Příspěvek od maxicusc »

Správně rozumím, že na tom oficiálním videu s viteznou muzikou je vidět na 1:24, jak profíci montují články z auta na stojaka?
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Exploze baterie

Příspěvek od eman »

Je o tom pěkná diskuze pod článkem. Opravdu jsou to použité Li-Ion a opravdu jsou montované v nevhodné pozici. A navíc ještě předražené.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
TomTomPB
Příspěvky: 18
Registrován: ned led 08, 2023 11:07 am
Lokalita: Příbram

Re: Exploze baterie

Příspěvek od TomTomPB »

Tady máme další dva potencionální šťastlivce :) https://www.youtube.com/watch?v=AXKQeFpD0AM&t=146s
Soban
Příspěvky: 3467
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Exploze baterie

Příspěvek od Soban »

Tak ta pozice na to by neměla mít vliv ne?
Ale spíš že jsou starší a opotřebené a nevíš jak se s ním zacházelo (3x spadnul z korby nákladáku...) atd....
3,6kWp ::pv:: 600Wp (4x 150Wp 4S) + 1kWp (2x 500Wp 2S) + 2kWp (4x 500Wp 2S2P) | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah + 25.6V/230Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
Uživatelský avatar
PetaJoule
Příspěvky: 486
Registrován: čtv črc 17, 2014 8:58 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3420
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Laniakea Supercluster

Re: Exploze baterie

Příspěvek od PetaJoule »

Soban píše:Tak ta pozice na to by neměla mít vliv ne?
Tak si zkus položit na pár let Winstony.
"Es ist besser, wenn man mehr hat." - Rammstein
CZ: https://divis.petajoule.eu/
DE: https://einstein.petajoule.eu/
EN: https://feynman.petajoule.eu/
Dagus
Příspěvky: 1951
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Exploze baterie

Příspěvek od Dagus »

Pánové je to do firmy AERS a produkt HES ne firma HES. Jinak to spadá pod Fénix. Je to náhoda, nebo by nové moto mohlo být "Fénix, zrozeno z popela".
Jsem zvědav, jestli ED bude neustále vyprávět jak ty vyřazené a repasované baterie z aut je to nejlepší pro svět.
On je jinak celkem vklidu, beztak to měl zdarma za reklamu a druhak není asi úplně padlej na hlavu a má to ve sklípku mimo dům a auta v garáži mimo dům. Takže za mě to má v klidu a pojišťovna to vyřeší.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
maxicusc
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 13, 2023 11:58 am
Lokalita: Praha

Re: Exploze baterie

Příspěvek od maxicusc »

Dat lidem li-ion do baraku, k tomu neznámeho původu/stavu, k tomu v nestandartní poloze, a to na 10+ let...
tomu řikam "Svěřte se do rukou profesionálů".
milhaus
Příspěvky: 259
Registrován: úte úno 05, 2013 8:32 pm
Lokalita: Zábřeh 78901
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 10500
Kapacita baterie [kWh]: 24

Re: Exploze baterie

Příspěvek od milhaus »

Kopie stránek Výrobce:

Zprávy médií o příčinách požáru rodinného domu ve Lhotce na Frýdecko-Místecku a výbuchu baterií fotovoltaiky jsou do ukončení šetření spekulací

Dne 30. srpna 2023 se v médiích objevila zpráva o požáru rodinného domu ve Lhotce na Frýdecko-Místecku, který vypukl v úterý 29. srpna 2023 v odpoledních hodinách. Vzhledem k tomu, že v domě bylo instalováno bateriové úložiště HES, vyvinuté společností AERS s.r.o. a vyráběné ve výrobním závodě FENIX s.r.o. v Jeseníku, byli na místo požáru povoláni i zástupci obou společností: Cyril Svozil jr., ředitel společnosti AERS a Pavel Kudelka, ředitel výrobního závodu Fenix s.r.o, kde se bateriové stanice HES montují.

Cyril Svozil jr. potvrdil, že skutečně došlo 29.8. v 16.06 hod. k požáru stanice HES, nicméně okolnosti vzniku nejsou zatím vyjasněny. Vyšetřování zdaleka neskončilo, média přesto uvádí za příčinu požáru výbuch bateriového úložiště. Vzhledem k poškození objektu a jednotlivých místností není doposud zřejmé, co bylo příčinou výbuchu a následného požáru v domě, když plášť bateriové stanice HES nevykazuje následky výbuchu uvnitř této stanice. Podrobnější informace zatím k požáru od vyšetřovatelů nemáme a až do skončení vyšetřování se k příčině požáru nebudeme vyjadřovat. Plně však spolupracujeme s vyšetřovateli z HZS ČR. Oslovili jsme zároveň Technický ústav požární ochrany o zpracování expertízy. Prodej bateriových stanic HES jsme až do vyjasnění příčin a průběhu požáru pozastavili,“ uvedl Cyril Svozil jr., ředitel společnosti AERS.

https://www.aers.cz/aktuality/tiskova-z ... x-group-as
thesaro
Příspěvky: 16
Registrován: úte čer 29, 2021 11:21 am
Lokalita: Rajhrad

Re: Exploze baterie

Příspěvek od thesaro »

Je fajn, že se k tomu výrobce staví čelem.
avatar
Příspěvky: 484
Registrován: ned kvě 08, 2011 10:16 am

Re: Exploze baterie

Příspěvek od avatar »

....stejně to bylo těma druhojakostníma nebo vyřazenýma WV modulama :) ono čím jiným že.. ono taky dat lidem do baraku lion .... to je napad
Naposledy upravil(a) avatar dne čtv srp 31, 2023 3:43 pm, celkem upraveno 1 x.
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Exploze baterie

Příspěvek od glottis »

tak baterie nemusela byt primarni zdroj, pokud nenasli nasledky vybuchu te bedny. Kdo vi co byl prazdroj a dokud nebude setreni u konce tak muzeme halucinovat jak chceme a nic. Lidi nekdy vymysli strasny kraviny. Umim si predstavit ze tam pak daj barvy a redidla a zaparkujou jeste elektro kolobezku :)
vanilka
Příspěvky: 259
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: Exploze baterie

Příspěvek od vanilka »

"Máte štěstí že jdu kolem, na lithiový baterky já jsem expert." :lol:

S každou podobnou zprávou mě vždy pobaví, jak se vyrojí spousta internetových klávesnicových guru (bez urážky) s jasným závěrem o příčině a stejně jasnou představou o důsledcích. Faktem je, že jedno zahořený bateriový úložiště z EV liion modulů nevypovídá o kvalitě a bezpečnosti jak úložiště tak modulů absolutně nic. Kdo někdy pracoval v korporátním automotive ví, jakým fundamentem je tam bezpečnost. Proto tvrzení, že EV liion moduly jsou nebezpečný je jako napsat, že fén je nebezpečný. Ano, budu-li se fénovat sedíc v napuštěný vaně..

Zajímalo by mě, zda se někdy odhalí "root cause - kořenová příčina" zahoření toho úložiště. Spíš to ale vidím na obligátní "požár způsobila závada na elektroinstalaci bateriového úložiště".

A ještě poznámka k těm EV modulům. Pokud jsou to LG Chem VAG moduly, tak se ptám, kolik z těch co tvrdí, že moduly byly umístěny nestandardně, někdy vidělo jejich datasheet. Nebo je mělo v ruce. A nebo je dokonce kuchalo. Tady na fóru je několik lidí, kteří s tím mají spoustu zkušeností. Třeba uživatel ladforu. Osobně jsem jeden tenhle modul taky kuchal a můžu říct, že je to kompaktní ingot ze článků slepených k sobě a pěnou zafixovaných v hliníkovým obalu. Jestli tedy bude naležato / nastojato / naštorc je mu zcela jedno.
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
sisdale
Příspěvky: 272
Registrován: sob črc 02, 2022 9:13 pm
Bydliště: středočeský kraj, 400 m n.m.

Re: Exploze baterie

Příspěvek od sisdale »

vanilka píše: A ještě poznámka k těm EV modulům. Pokud jsou to LG Chem VAG moduly, tak se ptám, kolik z těch co tvrdí, že moduly byly umístěny nestandardně, někdy vidělo jejich datasheet. Nebo je mělo v ruce. A nebo je dokonce kuchalo. Tady na fóru je několik lidí, kteří s tím mají spoustu zkušeností. Třeba uživatel ladforu. Osobně jsem jeden tenhle modul taky kuchal a můžu říct, že je to kompaktní ingot ze článků slepených k sobě a pěnou zafixovaných v hliníkovým obalu. Jestli tedy bude naležato / nastojato / naštorc je mu zcela jedno.
Ty lion clanky mohou degradovat jako kazde jine. Casem se nektery z clanku muze zacit prehrivat az zahori jen diky dostatku vnejsi energie (nabijeni, nebo dodavane od okolnich clanku). K horeni toho lion neni potreba okolni kyslik a tak je uplne jedno, ze je pekne zafixovany a v hlinikovem obalu. Jakmile zacne jeden clanek horet, pojede to na dalsi a dalsi. Za nejaky cas tomu nepomuze ani hlinikovy obal a pravdepodobne se roztavi i ten hlinikovy obal. Lithium hori na nekolika tisicich stupnu Celsia a hlinik se roztavi daleko pred prvni tisicovkou. Chce to tam mit velmi propracovany monitoring teplot a okamzite, kdyz se nekde zacne zvedat teplota oproti ostatnim castem, tu baterii vyhodit z domu. Vybudovat zhaseci nebo ochlazovaci system, ktery by si poradil s horicim lion, by presahlo cenu jineho chemickeho slozeni.

Duvod proc ty clanky byly vyrazene z aut nemusi byt jen snizeni kapacity, ale elektronika treba vyhodnotila, ze nekde dochazi k rychlejsi degradaci a prehrivani clanku. Sice v domacim prostredi bude proud mensi, ale degradovany clanek muze stale pokracovat v trajektorii ke katastrofe. To, ze si nejaci lide daji ze sve vule clanky s nejasnou historii domu, budiz, ale to, ze na tom nekdo postavi byznys mi prijde divne. Ten obal baterie jen stezi odola a veci v okoli te baterie jak by smet.
8.56 kWp - orientace JJV (160st.) sklon 23 st. - PERC, 72-half cut, bifacial
11 kW invertory - 2x Sorotec REVO II 5.5kW (aka Easun iGrid VE II 5.5kW) v paralelenim 1f zapojeni
33 kWh LiFePO4 baterie - cylindrical pack 100 AH a dve prismatic REPT 280 AH v 16-ti clankovem provedeni
plně elektrický dům, plná automatizace, 50+ ESP8266 + RPi, inteligentní vytěžovaní - samoučící prediktivní energetické rozvrhovaní
více v mém domovském vlákně zde
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Exploze baterie

Příspěvek od eman »

thesaro píše:Je fajn, že se k tomu výrobce staví čelem.
To asi každý čteme jiný text. Já tam čtu " všecho jsou to spekulace a zkusíme to hodit na majitele".
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Exploze baterie

Příspěvek od eman »

vanilka píše:"Máte štěstí že jdu kolem, na lithiový baterky já jsem expert." :lol:

S každou podobnou zprávou mě vždy pobaví, jak se vyrojí spousta internetových klávesnicových guru (bez urážky) s jasným závěrem o příčině a stejně jasnou představou o důsledcích. Faktem je, že jedno zahořený bateriový úložiště z EV liion modulů nevypovídá o kvalitě a bezpečnosti jak úložiště tak modulů absolutně nic. Kdo někdy pracoval v korporátním automotive ví, jakým fundamentem je tam bezpečnost. Proto tvrzení, že EV liion moduly jsou nebezpečný je jako napsat, že fén je nebezpečný. Ano, budu-li se fénovat sedíc v napuštěný vaně..

Zajímalo by mě, zda se někdy odhalí "root cause - kořenová příčina" zahoření toho úložiště. Spíš to ale vidím na obligátní "požár způsobila závada na elektroinstalaci bateriového úložiště".

A ještě poznámka k těm EV modulům. Pokud jsou to LG Chem VAG moduly, tak se ptám, kolik z těch co tvrdí, že moduly byly umístěny nestandardně, někdy vidělo jejich datasheet. Nebo je mělo v ruce. A nebo je dokonce kuchalo. Tady na fóru je několik lidí, kteří s tím mají spoustu zkušeností. Třeba uživatel ladforu. Osobně jsem jeden tenhle modul taky kuchal a můžu říct, že je to kompaktní ingot ze článků slepených k sobě a pěnou zafixovaných v hliníkovým obalu. Jestli tedy bude naležato / nastojato / naštorc je mu zcela jedno.
Já jsem ten klávesnicový guru. Stejně jako neskladuju kanystr benzínu vedle domácího krbu, tak si do baráku neinstaluju vysoce hořlavé, nestabilní baterie. O "schopnostech" Li-Ion udělat pořádnou paseku bez ohledu na zacházení, je nespočet důkazů.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
Adrianb
Příspěvky: 206
Registrován: pon zář 13, 2021 9:32 pm
Lokalita: Slovensko, TR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15kwp
Kapacita baterie [kWh]: 60kwh Li-Ion
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Turčianske Teplice

Re: Exploze baterie

Příspěvek od Adrianb »

sisdale píše:
vanilka píše: ale to, ze na tom nekdo postavi byznys mi prijde divne.
Cela dnesna doba je divna. Hodne ludi tu inzeruje tie mrdky vyradene VW bloky a holt vela ludi to kupuje v dobrej viere za velke peniaze. Ono zas ked neni poptavka nie je ponuka. Kto chce kam, pomozme mu tam ;)
Adrianb
Příspěvky: 206
Registrován: pon zář 13, 2021 9:32 pm
Lokalita: Slovensko, TR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15kwp
Kapacita baterie [kWh]: 60kwh Li-Ion
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Turčianske Teplice

Re: Exploze baterie

Příspěvek od Adrianb »

eman píše:
vanilka píše:Já jsem ten klávesnicový guru. Stejně jako neskladuju kanystr benzínu vedle domácího krbu, tak si do baráku neinstaluju vysoce hořlavé, nestabilní baterie. O "schopnostech" Li-Ion udělat pořádnou paseku bez ohledu na zacházení, je nespočet důkazů.
zahod telefon, vsetko aku naradie ktore pouzivas, aj ten notebook alebo tablet. Aby ti nahodou tie nestabilne baterie nenarobili viac skody ako uzitku :lol:
FíraD
Příspěvky: 158
Registrován: pon dub 16, 2018 7:46 pm

Re: Exploze baterie

Příspěvek od FíraD »

sisdale píše:
vanilka píše: A ještě poznámka k těm EV modulům. Pokud jsou to LG Chem VAG moduly, tak se ptám, kolik z těch co tvrdí, že moduly byly umístěny nestandardně, někdy vidělo jejich datasheet. Nebo je mělo v ruce. A nebo je dokonce kuchalo. Tady na fóru je několik lidí, kteří s tím mají spoustu zkušeností. Třeba uživatel ladforu. Osobně jsem jeden tenhle modul taky kuchal a můžu říct, že je to kompaktní ingot ze článků slepených k sobě a pěnou zafixovaných v hliníkovým obalu. Jestli tedy bude naležato / nastojato / naštorc je mu zcela jedno.
Ty lion clanky mohou degradovat jako kazde jine. Casem se nektery z clanku muze zacit prehrivat az zahori jen diky dostatku vnejsi energie (nabijeni, nebo dodavane od okolnich clanku). K horeni toho lion neni potreba okolni kyslik a tak je uplne jedno, ze je pekne zafixovany a v hlinikovem obalu. Jakmile zacne jeden clanek horet, pojede to na dalsi a dalsi. Za nejaky cas tomu nepomuze ani hlinikovy obal a pravdepodobne se roztavi i ten hlinikovy obal. Lithium hori na nekolika tisicich stupnu Celsia a hlinik se roztavi daleko pred prvni tisicovkou. Chce to tam mit velmi propracovany monitoring teplot a okamzite, kdyz se nekde zacne zvedat teplota oproti ostatnim castem, tu baterii vyhodit z domu. Vybudovat zhaseci nebo ochlazovaci system, ktery by si poradil s horicim lion, by presahlo cenu jineho chemickeho slozeni.

Duvod proc ty clanky byly vyrazene z aut nemusi byt jen snizeni kapacity, ale elektronika treba vyhodnotila, ze nekde dochazi k rychlejsi degradaci a prehrivani clanku. Sice v domacim prostredi bude proud mensi, ale degradovany clanek muze stale pokracovat v trajektorii ke katastrofe. To, ze si nejaci lide daji ze sve vule clanky s nejasnou historii domu, budiz, ale to, ze na tom nekdo postavi byznys mi prijde divne. Ten obal baterie jen stezi odola a veci v okoli te baterie jak by smet.
Tak pokud tedy dojde k degradaci, a článek se bude zahřívat( teď myslím jen že bude mít o pár stupňů více než ostatní), bude trpět na samovybíjení.
Bude u něho padat napětí.
Tzn. pokud je osazená BMS s malím balančním prodem, troufnu si říct, že zjistím problém daleko před tím než dojde k horším následkům.
Pokud ale bude osazená nějaká výkonná přelévací pumpa,( u Liion úplně zbytečné) může dojít k tomu že požkozený článek bude pořád dorovnáván a k problému by mohlo dojít.
Co ta bedna má za BMS? ví to někdo?

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek