Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od diablo007 »

JonasPP píše:Bola tu hadanica,ohladne režimov,tam mam dosť čo povedať,ale sem to naozaj nepatri,možno sem tam sa do toho da zašprtnuť,ako teraz,ale netreba to rozduchať do nepričetna. To asi k tomu,bo až teraz som prečital to čo sa tu dialo. Ale k veci,čo ma napada ohladne jedno fazovom zapojeni a že to bude mať problem fungovať. Tomu nedokažem uveriť,lebo prave včera večer,jak som sa vratil z fušky trebalo doma makať. V priebehu dvoch hodin sa naraz použivalo 2x kosačka (1000 a 1500W),vybračne čerpadlo 250W,mäso a zvlašť kosti pre psa sa varilo na 1700 a 1200W keramivkej doske a do toho aj spotrebiče v dome, ktorych je neurekom. Poistka na meniči ma hodnotu 16A a prežila to. Teda netreba hladať problem tam de je jednoduche riešenie. Prispôsobiť sa ak je to treba a nie isť hlavou proti muru. Však elektromobil sa hlavne nabija v noci,teda pre čo ma niekto variť v noci na sporaku a použivať vodareň,čo na rozbeh žerie viac ako tank.
Začni trošku počítat 16A jistič pustí něco kolem 3,7kw výkony které uvadis jsou součtem více. Jinak dojedu dom z práce cca 17:00 dám auto na nabíječku žena dá vyprat prádlo a začne vařit večeři . To už sme přes 3.7kw jenže v přízemí moje máma začne dělat tu samou činnost začne vařit a argument s tím jít hlavou proti zdi je krasne pořekadlo ale nevím kolik je váš v domácnosti ale s větším počtem lidí prostě zákonitě rostou nároky na energii i blbá mikrovlnka kulma fén žehlička vysavač to šou vše věci co v domácnosti o dvou rodinách prostě pojedou pospolu a bohužel to tak jednoduše neovlivnil. Někde to jde někde to nejde
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od youda »

Jasne, pokud ma nekdo doma vladu matriarchatu, tak je kazdy jistic nedostatecny.

Kazdej rozumnej wallbox ma moznost pripojit proudovy transformator. Ten das za hlavni jistic a ve wallboxu nastavis jeho hodnotu. Wallbox pak dynamicky ridi nabijeci vykon do auta pekne v rytmu sporaku. Takze kdyz to mas dobre nastaveny, muze si babinec delat co chce a auto se do rana stejne nabije.

Uplne stejne se to da zapojit za FVE.

Wallboxy Tesla umi dokonce paralelni rezim az 4 kousku dokopy, kde se vykon rovnomerne rozdeluje, nebo se da nastavit priorita (pro kocar pana domu, samozrejme).

Nehledej problem kde neni ;)

Priklad:
https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobil ... g+c+a+view
Screenshot_20190706-124837.png
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 1204
Registrován: pon srp 31, 2015 11:36 am
Reputace: 150
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od JonasPP »

diablo007 píše:
JonasPP píše:Bola tu hadanica,ohladne režimov,tam mam dosť čo povedať,ale sem to naozaj nepatri,možno sem tam sa do toho da zašprtnuť,ako teraz,ale netreba to rozduchať do nepričetna. To asi k tomu,bo až teraz som prečital to čo sa tu dialo. Ale k veci,čo ma napada ohladne jedno fazovom zapojeni a že to bude mať problem fungovať. Tomu nedokažem uveriť,lebo prave včera večer,jak som sa vratil z fušky trebalo doma makať. V priebehu dvoch hodin sa naraz použivalo 2x kosačka (1000 a 1500W),vybračne čerpadlo 250W,mäso a zvlašť kosti pre psa sa varilo na 1700 a 1200W keramivkej doske a do toho aj spotrebiče v dome, ktorych je neurekom. Poistka na meniči ma hodnotu 16A a prežila to. Teda netreba hladať problem tam de je jednoduche riešenie. Prispôsobiť sa ak je to treba a nie isť hlavou proti muru. Však elektromobil sa hlavne nabija v noci,teda pre čo ma niekto variť v noci na sporaku a použivať vodareň,čo na rozbeh žerie viac ako tank.
Začni trošku počítat 16A jistič pustí něco kolem 3,7kw výkony které uvadis jsou součtem více. Jinak dojedu dom z práce cca 17:00 dám auto na nabíječku žena dá vyprat prádlo a začne vařit večeři . To už sme přes 3.7kw jenže v přízemí moje máma začne dělat tu samou činnost začne vařit a argument s tím jít hlavou proti zdi je krasne pořekadlo ale nevím kolik je váš v domácnosti ale s větším počtem lidí prostě zákonitě rostou nároky na energii i blbá mikrovlnka kulma fén žehlička vysavač to šou vše věci co v domácnosti o dvou rodinách prostě pojedou pospolu a bohužel to tak jednoduše neovlivnil. Někde to jde někde to nejde
Počitať nemusim,lebo Ja dobre viem aky je sučet,ale viem aj to,že 16A poistku upečie omnoho viac ako 16A a kratkodobo utiahne bez problemu 25A. Razovo to bude istotne ešte viac. Indukčne serepetičky na varenie tiež netahaju nominal neustale,jedine ak su na max,ale aj to sa začnu prerušovať,ak ich termostat dosiahne maximalnu teplotu. Inak dom mam trojgeneračny o momentalnom stave 5 členov,z toho su 3 ženske v samostatnych domacnostiach. A čo sa tyka varenia,fenovania,vysavania,žehlenia,prania,proste hocjake puštanie žraveho stroja,tak ženska osadka sa nauči medzy sebou komunikovať,ak zrazu nemaju elektrinu pre ich nedočkavosť,alebo neschopnosť sa opitať ostatnej osadky domu,či dačo žrave použivaju. Dokonca zrazu ta 2300W kanvica je zbytočna a stači 1200W,rura sa 5 minutiek pred vloženim kurata necha hriať 1000W spodnym ohrevom a až po tom sa zapne vrchna špirala. To iste je aj nabijanie elektromobilu. Pre čo ho mam zapnuť o 17:00,ak Mi ho stači napojiť o 22:00. Je to jednoducha matematika,ktora sa da hravo použiť,len to chce použivať slovičko chcem. Lebo ak nechcem,tak je uplne jedno čo sa bude diať,nepojde to ani za pana.
Inak aj takato komunikativnosť,alebo celorodinne riešenie problemu stužuje rodinne vstahy,nie sa uzavrieť každy do svojho a ostatny ma nezaujimaju.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od diablo007 »

No řekl bych že asi nezujes v baráku s rodiči když máš představu že se spolu ženské jsou schopny na něčem dohodnout. Důchodci nechápou proč by se měli omezovat vzdyt je přece všeho dost tak proč bych čekal na vodu 5 minut když to jde za 2 atd pokud to u vás funguje lépe nezbývá než ti to přát
Madra
Příspěvky: 161
Registrován: pát čer 28, 2019 2:18 pm
Reputace: 21
Bydliště: Psáry

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Madra »

brumlaj píše:
Madra píše:... S 20A a 25A jističem Auto a domácnost neutáhnete....
Fakt? a to Ti Pán Bůh jako seslal toto moudro ať jej tesáš do kamene? Nebo snad vlastníš elektromobil? Ach jo. Zase někdo trollí a přitom si neuvědomuje že na tomto serveru debatují lidé kteří mají trojčlenku zmáknutou již v 3. obecné. Krátce - to co jsi napsal je Boha pustá lež. Rok a půl s 1f 25A před elektroměrem a elekromobilem před bytovým domem jako jediným vozem v domácnosti bez jediného případu vybavení jističe je mi svědkem.
unicast píše:
Trojčlenku znám dobře a ano může ti to stačit, pokud nemáš bojler, troubu, pračku, pokud budeš mít 1x25 A pouze na auto bude to stačit, ale.....
Když se kouknu, mám troubu z Ikea--- minimální pojistka 13 A
Bojler..... fiha 2,2 Kw
Pračka.... jejej 10A jistič
Nabíječka auta 16 A

Tak a sedneme si do lavice druhé třídy, maximálně třetí a začneme počítat větší - menší
Nabíječka + spotřebič...
16 a + 13 a > 25
16 + 10 > 25
16+10 >25
a to jsem si do toho nepustil televizi....
Jj učitelka byla semetrika, ale matematiku nás naučila :lol: :lol: :lol: :lol:
A pak zapomínáš, že nejsou jen byty, kde máš třeba centrální ohřev vody z kotelny, ale musí mít vlastní spotřebiče proto, aby mohli fungovat. A ano nemusíš nabíjet každý den, ale kolikrát tu čtu, že díky nedisciplinovanosti spolubydlících se přechází na výkonnější zdroje a více-voltové baterie??? ;) ;)
Tfuj jsem byl zas kousavej....
Madra
Madra
Příspěvky: 161
Registrován: pát čer 28, 2019 2:18 pm
Reputace: 21
Bydliště: Psáry

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Madra »

youda píše:Na každém rozumném EVSE kabelu se dá nastavit maximální proud, kterým bude elektromobil nabíjen. Pokud se pamatuji správně, tak minimum je 6A x 230V = cca 1400W. To je míň než vysavač. Takže nabíjet elektroauto doma se určitě dá.

A až mi dojde ten wallbox a přihlásí se nějaký dobrovolník, tak si ověříme, že se elektromobil dá nabíjet i z domácích solárů: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 080#p96903

:)
To ono se bude moci dát, o tom žádná, ale když se kouknu na nissan, ten má baterku 67 KWh (nebo slabší 40 KWh) Tesla 200 Kwh... To nabíjet 1,4 kwh.... Auuuuuuuu To i ta domácí nabíječka na 3,2 Kwh je tak na doplnění pokud jsem jel jen kolem komína... Ale nechme se překvapit, on když bude zájem o to nabíjet auto, tak se nabíječky vyrojí. Před 25 lety pumpy na LPG taky skoro nebyly a teď když jedu na chalupu mám jich cestou 5.... A vznikají další.
Madra
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Reputace: 421
Bydliště: Brno - venkov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od volente »

A třeba pojem přednostní proudové relé ti asi nic neříká.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od youda »

Ja myslim ze Tesly maji AKU do 100kWh.
200kWh baterku v aute jsem jeste nevidel.

Jinak ano, nabijet 100kWh baterku vykonem 3.2kWh z uplne nuly je masakr.

Kdo si koupi tak drahe auto uz snad ma jistic aspon 3x25A, tedy nabiji vykonem 7 kW. Teoreticky by s 3f mohl i 22 kW ale vetsina aut ma jen 1f palubni nabijecku a casto slabou: 3.5kW, 7kW, 11kW.
3f palubni nabijecku ma jen malo aut, napriklad nektere Renaulty a par dalsich: https://www.autonabijeni.cz/jak-nabijet/
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

Hľadám niečo, čím by sa dalo euto nabíjať priamo z panelov DC, resp. HVDC baterky.
Existuje taký wallbox alebo niečo podobné, aby sa obišla DC-AC a AC-DC konverzia ?
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Madra
Příspěvky: 161
Registrován: pát čer 28, 2019 2:18 pm
Reputace: 21
Bydliště: Psáry

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Madra »

youda píše:Ja myslim ze Tesly maji AKU do 100kWh.
200kWh baterku v aute jsem jeste nevidel.

Jinak ano, nabijet 100kWh baterku vykonem 3.2kWh z uplne nuly je masakr.

Kdo si koupi tak drahe auto uz snad ma jistic aspon 3x25A, tedy nabiji vykonem 7 kW. Teoreticky by s 3f mohl i 22 kW ale vetsina aut ma jen 1f palubni nabijecku a casto slabou: 3.5kW, 7kW, 11kW.
3f palubni nabijecku ma jen malo aut, napriklad nektere Renaulty a par dalsich: https://www.autonabijeni.cz/jak-nabijet/
Vzal jsem specifikaci Tesla Roadster. Až když jsem se koukl teď jsem zjistil, že ještě není v prodeji. Ale je to jak řikáš, velké hodnoty budou na domácí nabíječce časový masakr.
Madra
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2485
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Reputace: 180
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od NOPARasito »

youda píše:Ja myslim ze Tesly maji AKU do 100kWh.
200kWh baterku v aute jsem jeste nevidel.

Jinak ano, nabijet 100kWh baterku vykonem 3.2kWh z uplne nuly je masakr.

Kdo si koupi tak drahe auto uz snad ma jistic aspon 3x25A, tedy nabiji vykonem 7 kW. Teoreticky by s 3f mohl i 22 kW ale vetsina aut ma jen 1f palubni nabijecku a casto slabou: 3.5kW, 7kW, 11kW.
3f palubni nabijecku ma jen malo aut, napriklad nektere Renaulty a par dalsich: https://www.autonabijeni.cz/jak-nabijet/
Tak to právě TR2 bude mit 200kWh baterku, tak to se ti tema 3,2kWh jeste zdvojnasobi :yes:
Ps.:RIVIAN na tom ma byt podobne jako TR2 s kapacitou, ale bud je to SUV nebo PICKUP
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2485
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Reputace: 180
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od NOPARasito »

brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Reputace: 258

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od brumlaj »

Madra píše:.......může ti to stačit, pokud nemáš bojler, troubu, pračku, pokud budeš mít 1x25 A pouze na auto bude to stačit, ale..... ........
Mám bojlery 1kW, 800W a 1,7kW (neřeš proč, je to tak). Mám automatickou pračku, mám indukci která je softwarově omezena na 16A, mám troubu 1,4kW, mám elektromobil 10A. Mám myčku, ledničku, stále běžící PC, tiskárnu.... jo a ženskou doma mám taky. A vše stíhá 1x25A před elektroměrem bez jediného výpadku jističe od roku 2013 (tehdy výměna ITV za distributorem požadovaný s barevnou páčkou odpovídající ampéráži). Ani o vánocích kdy se peče není problém. Podobně jako já v našem domě fungují s jednofázem a bojlerem minimálně další čtyři domácnosti. Takže počítej co chceš připomínáš mi distributora který popírá soudobost. Nebo debila elektrikáře který u soudeda singla při rekonstrukci a dodělávce bojleru a indukce předělával přívod na třífáz. Soused se prohnul za rezervovaný příkon a vůbec mu nebylo divné, že je s třífázem v domě sám. Asi čekal že mu to bude po nocích samo kouřit......lituji jej až Beneš prosadí tu lumpárnu jménem "mlýnek na zlatý groše_2.pokus". Tak se dnes dělá symbiotický business ala šmejdi (řemeslník v organizované skupině s distributorem). Jo a ten elektromobil povinně reguluje od 6A (pin CP) jde jen o to to brát jako samozřejmost. Dál nemíním řešit cobykdyby.
Madra píše:........ nissan, ten má baterku 67 KWh (nebo slabší 40 KWh) Tesla 200 Kwh... To nabíjet 1,4 kwh.... Auuuuuuuu To i ta domácí nabíječka na 3,2 Kwh je tak na doplnění pokud jsem jel jen kolem komína...
No a kolik si myslíš, že asi tak budeš denně dobíjet? 100kWh? To s tím vozem budeš jako denně dělat hlubokou orbu na polích Agrofertu? Opět apeluji na soudnost argumentů. Já najezdím ročně 20kkm a mám ve voze akumulátor 16kWh, reálně tak 14. Argumentuješ podobně blbě jako TV redaktoři v pořadu autosalon (ale tam je to debilní chování vynucené sponzorem).
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od brin »

rottenkiwi píše:Hľadám niečo, čím by sa dalo euto nabíjať priamo z panelov DC, resp. HVDC baterky.
Existuje taký wallbox alebo niečo podobné, aby sa obišla DC-AC a AC-DC konverzia ?
Popravdě není, protože to není jen o wallboxu, ale je k tomu stále potřeba trafo kvůli změnám napětí. Člověk se zbaví potřeby poměrně náročného usměrnění, ale tohoto ne. A u výkonů kolem 20–50 kW bych neuvažoval o neřízeném nabíjení, to auto stejně nedovolí.
vla
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputace: 124
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od vla »

......"No a kolik si myslíš, že asi tak budeš denně dobíjet? 100kWh? To s tím vozem budeš jako denně dělat hlubokou orbu na polích Agrofertu? Opět apeluji na soudnost argumentů. Já najezdím ročně 20kkm a mám ve voze akumulátor 16kWh, reálně tak 14"..................................... Soudnost argumentů má každý jinou, pokud jezdíš kolem baráku nemusí to být problém, ale pro opravdové ježdění je tvé auto o ničem, přesto ti může vyhovovat, jen to není univerzální argument, pokud takové vůbec existují. Navíc si nedovedu představit, že bys s touto kapacitou najel denně skoro 70 km, to znamená prakticky stejné trasy, pokud by se trasy měnila mimo tento průměr asi by tě v horších dnech tahali domů koně. :D
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od youda »

Docela rozumná elektrická dodávka:

https://www.electrodad.cz/elektrododavka_maxus_ev80/
maxus.JPG
Dojezd sice nic moc (180 km), ale třeba pro rozvážku poštovních balíků úplně ideální auto. Využít by šlo i pro řemeslníky: ráno sí tím dovezeš chlapy a materiál na stavbu vzdálenou až 100km, celý den tam auto dobíjíš ze stavební 3f zásuvky za pár korun a večer v pohodě dojedeš domů.

Taky by bylo ideální pro řemeslníky-pražáky, kteří mají dnes často problém v určitých částech města zaparkovat (modré zóny). S tímto autem by měli nárok na "elektromobilní SPZ", takže by pak mohli parkovat po celé Praze (je to s tou SPZ zadarmo?). Taky si sebou vozit kompletní vercajk, udělat si v autě malou dílnu a tahat i docela velké kusy zboží/materiálu. Třeba pro vodaře, topenáře, chlaďaře by to do Prahy bylo úplně super autíčko :)
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Reputace: 421
Bydliště: Brno - venkov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od volente »

Viděl jsem to na vlastní oči na Ampéru, nevypadalo to zle.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od dracekvo »

Ale problém nastane ve chvíli, kde bude nutné někam skočit nečekaně pro materiál.
Pro firmy musí být auto dostupné kdykoliv, bo lidský čas je drahý.
Toto se dá spíš používat pro spediční firmy, kde je jasně daná cesta po které se jezdí. Případně třeba na pravidelné zásobování okolních obchodů ze skladu a tak podobně.
Zrovna pro dělníky to moc vhodné nebude.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od youda »

brin píše:
rottenkiwi píše:Hľadám niečo, čím by sa dalo euto nabíjať priamo z panelov DC, resp. HVDC baterky.
Existuje taký wallbox alebo niečo podobné, aby sa obišla DC-AC a AC-DC konverzia ?
Popravdě není, protože to není jen o wallboxu, ale je k tomu stále potřeba trafo kvůli změnám napětí. Člověk se zbaví potřeby poměrně náročného usměrnění, ale tohoto ne. A u výkonů kolem 20–50 kW bych neuvažoval o neřízeném nabíjení, to auto stejně nedovolí.
Ahoj chlapi,
přesně jak říká Brin, úplně snadné to není. Přesto, řešení existuje:

Nabíjení CHAdeMO používá pro komunikaci mezi BMS auta a DC nabíječkou protokol CAN Bus. Právě díky tomu je po připojení auta na displeji nabíjecího stojanu vidět SoC, napětí a proud do baterie. Baterka si pomocí CAN Bus řekne o nabíjecí napětí a maximální nabíjecí proud. Součástí CHAdeMO standardu jsou také funkce V2h a V2x, které umožňují, aby DC nabíječka baterku nejen nabíjela, ale i vybíjela. Japonci jsou koumáci, prostě na to mysleli. Tuším, že se o tom už tady na fóru v minulosti mluvilo, že Mitsubishi tuto funkci prezentovalo.

Je to tedy úplně stejné, jako když moderní tovární baterky komunikují s high-voltage invertorem ve FVE.

Bohužel, kompletní popis V2h protokolu není veřejný, ale je dostupný jen pro členy CHAdeMO asociace, což trochu komplikuje vytvoření vlastního bastlu. Veřejný je alespoň pinout, takže pro zručné kolegy by neměl být problém odposlechnout CAN komunikaci auta a na základě toho pak udělat PLC mezikus, který bude z jedné strany komunikovat s BMSkou auta a z druhé strany bude komunikovat například s HV měničem Solax a ovládat několik relátek.

Z leva: DC CHAdeMo, DC CCS, AC Mennekes:
Chademo-combo2-iec-type-2.jpg
Chademo-combo2-iec-type-2.jpg (47.62 KiB) Zobrazeno 606 x
Pinout:
chademo-sequence-circuit.png
chademo-sequence-circuit.png (64.93 KiB) Zobrazeno 606 x
Z velkých výrobců invertorů nevím o žádném, který by tento protokol přímo podporoval, ale něco už se najít dá:
http://www.electway-store.com/index.php ... cts_id=335
electway.JPG
Trochu škoda je, že v EU se nám více rozmáhá DC standard CCS, tedy kombinace AC konektoru Mennekes s DC konektorem. CCS nepoužívá komunikační protokol CAN, ale nějaký svůj proprietární protokol. Také mi není známo, že by CCS standard umožňoval i vybíjení. Tam by tedy integrace auta do FVE byla o dost těžší.
Naposledy upravil(a) youda dne pon črc 08, 2019 11:56 am, celkem upraveno 1 x.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek