Repas baterií v elektroskútru

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
petrs
Příspěvky: 429
Registrován: pon čer 30, 2014 7:02 am
Reputace: 30

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od petrs »

Provozuji Li ion 7S XXP.Pri nabijeni na cca 4 V na clanek a rozumne hodnote vybijeni balancuji cca 1x za 2 mesice.
U nabijecky by snad slo zapojit do serie diody antiparalelne k drobnemu snizeni maximalniho napeti.
Doporucuji vyvest z clanku vicezilovy kabel s podobnou koncovkou jako

http://www.l-i.cz/products/pbd-081/

k bezproblemovemu pripojeni obcasneho monitoringu napr.

https://www.aliexpress.com/item/F00872- ... eLevelAB=5

nebo

https://ru.aliexpress.com/item/AOKoda-C ... 0.0.AAAETg
...a viděl jsem Křižíka nazpět se otáčeti ...
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od kodl69 »

A není jednodušší si prostě za pár dolarů koupit tohle?: BMS 14s 30A
Bez BMS nepoznáš, že při vybíjení je jeden článek "na huntě" a dokonce ho snadno dokážeš dohnat ž k přepólování. Při nabíjení platí to stejný naopak, klidně na jednom článku bude 4.5V a nic bez BMS nepoznáš, tohle odpojí nabíječku. Když už dává BMS do každýho packu číňan, kterej řeší každej cent nákladů, tak to o něčem svědčí - a nebude to milionářská rozmařilost :lol: .
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
FRSO
Příspěvky: 2252
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Reputace: 136
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od FRSO »

kodl69 píše:A není jednodušší si prostě za pár dolarů koupit tohle?: BMS 14s 30A
Bez BMS nepoznáš, že při vybíjení je jeden článek "na huntě" a dokonce ho snadno dokážeš dohnat ž k přepólování. Při nabíjení platí to stejný naopak, klidně na jednom článku bude 4.5V a nic bez BMS nepoznáš, tohle odpojí nabíječku. Když už dává BMS do každýho packu číňan, kterej řeší každej cent nákladů, tak to o něčem svědčí - a nebude to milionářská rozmařilost :lol: .
Má pravdu předseda, není to taková velká cena oproti těm článkům a budeš mít klid a větší jistotu, já bych si bez BMS nedovolil provozovat akupack, já jsem měl na kole 1 článek málo nabitý a ani ta BMS si s tím neporadila, vyskočilo napětí na jednom článku po nabití nahoru že je nybito a BMS vše odpojila, ale akupack nedodával tolik Ah, po ručním srovnání článků to pak už běželo bez problému a s plnou kapacitou, teď jsem to shodil na zimu z kola a budu to měřit jak je to srovnané během toho ročního provozu, je to akupack 10S8P 42V/24Ah LION 18650
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 6.3.2024 8115kWh
joseff
Příspěvky: 810
Registrován: pon srp 08, 2011 9:55 am
Reputace: 31

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od joseff »

Nemám problém baterky pravidelně (cca 1x až 2x měsíčně) proměřit multimetrem a zjistit, co se děje a případně potřebné dobít.

Myslím, že stávající nabíječka na olovo je dobrá. Když podělím počtem článků, tak vychází 4,13V, což je perfektní.
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od kodl69 »

Jasně, ta jednoduchá BMS není samospasitelná, pokud při nabíjení některej článek překročí 4.25V, tak vypne nabíjení, a balancer to vybíjí tuším do 4.05V proudem 60mA, a až to dojde k 4.05 na daným článku, takse zase zapne nabíjení. Já si k těm balančním odporům přidal odpory a LED diody, abych viděl, co se na kterým článku děje.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
ladforu
Příspěvky: 84
Registrován: stř bře 29, 2017 8:42 am
Reputace: 1
Lokalita: Bruntál
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bruntál

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od ladforu »

Dobrý večer,za nedlouho se stanu novým majitelem Guewer clasic 48V 2000W...baterie prý vydrží tak 20 km,měněny před 5 lety(olovo).Budu jej chtít na dojíždění do práce 6 km a zpět.Mám aktuálně použitelných 180ks Lion lgabhe21865, které jsem chtěl přidat k solárům,nicméně bych je poskládal radši spíše pro skůtr....baterie jsou z aku nářadí-nepoužité.Jak jsem si všiml na jiném fóru, zdejší uživatel vlastní packy používal bez BMS,nicméně 14S20P x 2 - původně.....tohle bohužel nesložím,ale zase o dálky mi nejde výše jmenované baterie by měly snést dost vysoké proudové zatížení...Dotaz.Stačí takové množství baterek?Dát bms,jiný nabíječ,rozdělit nabíjení na dvakrát(Ze soláru),nebo hrnout origo nabíječkou(dlouhý čas myslím).....Děkuji za případné odpovědi.Fórum které se tomuto tématu věnuje vypadá spíše již neaktivně,spousta rad a návodů tam je přečetl jsem si oněch 71 stránek dnes.
Bez připojení k ds. Cca 8,6kwp (rozšiřuji průběžně) sys.napětí 60V, bat li ion 16s cca 1300Ah, el.peugeot 106 cca 40kWh, mppt regl 2xeasun 80a, 1x epever 60A, 1x midnite 200. 2x měnič čína à 4000 w (peak vyšší). Pořád ve výstavbě, pořád styl pavoučí hnízdo)
jahodovák
Příspěvky: 1913
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Reputace: 216
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od jahodovák »

Ono hodně záleží na tom,jak se chceš o tu baterii starat.Pokud se tomu budeš věnovat tak já mám sestaven pak na elektrokolo 48v a 30 ah,napájí to elektromotor,který je možno nastavit na legální mod a když jedeš mimo veřejné komunikace jde jednoduše přepnout na max,to potom motor bere až 50 ampér,samozřejmě ne stále ale jen na překonání větších stoupání.Přez větší příkon jedu do kopečka rychleji a spotřeba je mnohem menší než dříve na motoru 250 watů,který to nezvládal a víc hřál než táhnul,dalo by se to vyřešit středovým motorem ale nějak mě to nenadchlo.Akumulátor je uprostřed rozdělen jističem dc 100ampér,který slouží i jako odpojovač,jeho druhý úkol je při nabíjení,po vypnutí mám teda dva bloky po 24voltech,které nabíjím každý vzlášt dvojitou modelářskou nabíječkou s balancováním.Aby to bylo možné je z každého článku vývod na venkovní konektor.BMS nepoužívám a zatím po ujetí cca 800 km je vše v pořádku,pokud jedu na delší trasu na konektory na balancování připojím měříci modul určený na lipol baterii který stále měří jeden článek po druhém a pokud dojde k podkročení,nebo překročení začne dost hlasitě řvát vestavěná sirénka.Takže do každého konektoru zasunu jedn a mám přehled.Jeden kousek stojí u místních modelářů 100kč.Pokud jedu daleko a nechci sebou tahat modelářskou nabíječku vezmu obyčejnou na 48v a 3 ampéry,nevypnu středový jistič a nabíjím přez odpojený konektor pro napájení kola.Pokud tam nechám ty měřiče tak při překročení napětí na kterémkoliv článku mohu ukončit nabíjení a teprve doma dobalancovat,zatím nebylo potřeba.Tu modelářskou používám jen asi tak po každém 5tém nabíjení.Pro zvýšení životnosti článků nabíjím jen na 4v na článek a na maximum jen pokud mám před sebou dlouhou tůru,hlavně pokud je cestou jen málo kopců,kde se neuplatní rekuperace,ono když do skoro plných aku leze až 20 ampér není pro ně moc dobře.Jak dlouho a jakou kapacitu budeš potřebovat je hodně závislé od stylu jízdy a hlavně od převíšení na cestě,pokud toto neznám nemohu ani odhadnout zda ti ty články budou stačit,obecně platí čím nenší zatížení,tím lépe...
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
ladforu
Příspěvky: 84
Registrován: stř bře 29, 2017 8:42 am
Reputace: 1
Lokalita: Bruntál
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bruntál

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od ladforu »

Dekuji za vycerpavajici odpoved,je to temer rovina a ma vaha no...61 kg....a jinak fakt dekuji,obsirneji asi zitra,uz jsem to zalomil.Zitrejsi hezky svitivy den preji!!!! ;)
Bez připojení k ds. Cca 8,6kwp (rozšiřuji průběžně) sys.napětí 60V, bat li ion 16s cca 1300Ah, el.peugeot 106 cca 40kWh, mppt regl 2xeasun 80a, 1x epever 60A, 1x midnite 200. 2x měnič čína à 4000 w (peak vyšší). Pořád ve výstavbě, pořád styl pavoučí hnízdo)
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od diablo007 »

61? To jako fakt asi začnu držet dietu
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od kodl69 »

Já to teda mám udělaný úplně jinak. Nechci být "strojníkem baterie" ale co se tam děje je dobrý mít zaznamenaný a v případě problémů to mít možnost analyzovat. Takže ve všech pojízdnejch prostředcích mám "smart BMS" ve variantách 10s 30A, 13s 60A, 20s 80A. Nastavování přes bluetooth a aplikaci v telefonu, když to máš zapnutý za jízdy, vidíš odběry, rychlost, napětí článků v aku, včetně grafů v závislosti na čase, takže po několika letech používání snadno zjistíš, kterej článek z 13s začíná odcházet. Dobrej je i předpokládanej dojezd na telefonu, realita je obvykle trochu lepší, ale nikdy mě to nějak nepříjemně nepřekvapilo. Nabíjím obyč nabíječkou, a nemusím nic řešit, napětí článků si kdykoliv prohlídnu přes mobil, pokud mě to zajímá, a pokud ne, tak na aplikaci kašlu a až dojde elektrika, tak se to zastaví a je hotovo. Určitě se nezničí baterky. A taky na výletě nemusím řešit to, jestli mám ssebou něco víc než nabíječku, protože víc není potřeba. Takhle sestavený kolo můžeš používat stejně jako koupený, a ne že máš strach to někomu půjčit, že ti zničí baterky. Ostatně elektro motorky 0.8kW a 7kW(nastaveno zatím na cca 4kW) samostatně používají děcka 6 a 8 let...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
ladforu
Příspěvky: 84
Registrován: stř bře 29, 2017 8:42 am
Reputace: 1
Lokalita: Bruntál
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bruntál

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od ladforu »

Děkuji pánové za vaše zkušenosti, rady, apod.Jen bych se chtěl zeptat, proč 13S? Proč ne 14S? Samo, že tedy chytrý balancér objednám, to vypadá dobře.
Bez připojení k ds. Cca 8,6kwp (rozšiřuji průběžně) sys.napětí 60V, bat li ion 16s cca 1300Ah, el.peugeot 106 cca 40kWh, mppt regl 2xeasun 80a, 1x epever 60A, 1x midnite 200. 2x měnič čína à 4000 w (peak vyšší). Pořád ve výstavbě, pořád styl pavoučí hnízdo)
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od kodl69 »

Třeba proto, že můj regulátor v elektrokole by neměl dostávat víc než 54V... Pokud na to máš nabíječku a zvládne to i skůtr, klidně si postav 16s li-ion...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
ladforu
Příspěvky: 84
Registrován: stř bře 29, 2017 8:42 am
Reputace: 1
Lokalita: Bruntál
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Bruntál

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od ladforu »

IMG_20190406_114541[1]~2.jpg
Jen malinky dotaz,k cemu slouzi vsechny 4 potenciometry?D va si dovedu predstavit....Ze by Cc,Cv?....nabijecka konci na 58,8V,pocatecni proud 6 A....az do nuly....Na nabijecce neni nic znaceno....Dekuji za pripadne odpovedi.Hezky vecer.
Přílohy
IMG_20190408_091540_145-333x359.jpg
IMG_20190408_091540_145-333x359.jpg (56.81 KiB) Zobrazeno 1283 x
IMG_20190407_133726_crop_691x691~2.jpg
Bez připojení k ds. Cca 8,6kwp (rozšiřuji průběžně) sys.napětí 60V, bat li ion 16s cca 1300Ah, el.peugeot 106 cca 40kWh, mppt regl 2xeasun 80a, 1x epever 60A, 1x midnite 200. 2x měnič čína à 4000 w (peak vyšší). Pořád ve výstavbě, pořád styl pavoučí hnízdo)
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Repas baterií v elektroskútru

Příspěvek od kodl69 »

Já bych byl rád, že to funguje a na nic nehrabal. Pokud má proběhnout reverzní inženýring, tak je potřeba to vytáhnout z bedny, očistit a dobře nafotit shora i ze strany spojů. Jinak je to střelba do křoví...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek