VW T4 California 1998, doplnění soláru

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

"...Počítám, že v tom budem max. 50 dní ročně...."

Toto je kľúč pre cieľové riešenie. Na jednom regulátore združená kapacita dvoch olovených batérií, komfortne udržiavaných po celý rok. Nešpekuloval by som nad žiadnymi kombináciami. Tiež by ma mrzelo, keby si drahé batérie zvyšných 315 dní váľali šunky.......
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

OK, pod tíhou argumentů úznávám, že přechod na Lithium nemá smysl a od této myšlenky upouštím.

Co se týče soláru, v tom naopak v kombinaci s olovem přínos stále vidím. Nebudu tu baterku tolik trápit. A nová baterka je cca 8000Kč vs. solár 3k+regulátor 3k = 7k včetně bižuterie okolo.
vlkazajac píše:"...Počítám, že v tom budem max. 50 dní ročně...."

Toto je kľúč pre cieľové riešenie. Na jednom regulátore združená kapacita dvoch olovených batérií, komfortne udržiavaných po celý rok. Nešpekuloval by som nad žiadnymi kombináciami. Tiež by ma mrzelo, keby si drahé batérie zvyšných 315 dní váľali šunky.......
Nerozumím. V autě jsou dvě baterie, ale ta "vpředu" v motoru je dobrá jen na startování, rádio a osvětlení kabiny při tevřených předních dveří. A tato baterie nabíjená solárem nebude.
Solár bude dobíjet jen tzv. "nástavbovou" baterii, která ma za úkol lednici, nezávislé topení, čerpání vody a osvětlení zářivkami.
vla píše:Já vás asi poněkud nechápu, v autě trávíme rozhodně více dní a nocí, než vy vůbec uvažujete, běžně přespáváme i v zimě za mrazů,
Tohle je takový kompromis mezi autem a pojízdnou chatou. Na fungování v zimě to není vymyšlený, není tam záchod... Pro mě je to další krok v genezi: stan >> stan+auto >> velký stan+auto >> střešní stan+auto+šuplíková vestavba v kufru >> auto s vestavěným střešním stanem a kuchyňkou
A nechci po třech dnech dovolené zjistil, že baterka je po smrti a neudrží v běhu lednici. Tak v předstihu řeším, jak ověřit, že to bude fungovat a případně jak to předem vyřešit/vylepšit. Vyzkoušel jsem to jen v září na víkend, tak k tomu ještě počítám (malá profesionální deformace-dělám ve vývoji elektronických součástek).
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

"...V autě jsou dvě baterie, ale ta "vpředu" v motoru je dobrá jen na startování, rádio a osvětlení kabiny při tevřených předních dveří. A tato baterie nabíjená solárem nebude...."
Obidve, štartovacia aj nadstavbová , sú olovené batérie s podstate rovnakými nárokmi na nabíjanie, kapacita sa nelíši tak zásadne, aby sa batérie nemohli prepojiť paralelne a využívať kapacita obidvoch. Tým sa dosiahne menej hlboké vybíjanie nadstavbovej batérie a predĺži jej životnosť. Pretože sa predpokladá aj nejaký pohyb po vlastnej osi, štartovacia batéria to ustojí.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Aha, už rozumím, no tak do propojení baterií nejdu. Riziko, že bych pak nenastartoval, je pro mě neakceptovatelné.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

Aké je to veľké riziko ? V lete motor štartuje ľahko, aj so značne vybitou batériou. V núdzi vedia pomôcť štartovacie káble, bez ktorých by som na dlhšiu dovolenku nešiel. Nehovoriac o tom, že gelovka prepojená so štartovacou pomôže aj pri štarte.
Väčšie riziko vidím v hlbokom vybíjaní gelovky každú noc.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

Předpokládaná zásoba energie v nástavbové gelovce je na cca 5 dní. (můj hrubý odhad) Tedy nejde o nějaké hluboké cyklování každý den. Spíš jsem řešil, jak tu baterku dobít, když nebudem mít přes noc elektřinu v kempu. Pokud se jenom někam popojede (třeba 15-20 minut), tak se ta baterka nedobije doplna a tedy bude rychleji stárnout. Lithiu by to nevadilo (proto jsem nad tím uvažoval). A tak mi solár přijde jako dlouhodobě vhodné řešení.

Nastartovat naftový pětiválec 2,5l asi nebude nic snadného. A protože energie by v nástavbové baterii mělo být pro moje potřeby dost, nechci vůbec přemýšlet o tom, že bych vybíjel i motorovou baterii. I tak z ní běží rádio a pár světýlek v kabině. Prostě když si mám vybrat mezi nefunkčním osvětlením a lednicí nebo někde v horoucích peklech shánět nějakou dobrou duši, co by mi pomohla nastartovat... Tak to za to nestojí. To rozpojování baterií je generacemi osvědčený způsob a nehodlám objevovat ameriku.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od diablo007 »

V ofroudech když se jedí expedice kluci mají taky dvě baterky ale viděl sem že mají nějakou ovládací škatulku která pak za jízdy při nabití palubní baterie to přepne i do druhé a dobije po vypnutí klíčku to pak funguje jako dva oddelene systémy takže nikdy motorovou baterku nevytahne
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

"...Nastartovat naftový pětiválec 2,5l asi nebude nic snadného...."
Ja štartujem 2,8 l motor so 100 Ah batériou. Na dlhšej dovolenke mi nadstavbová batéria 130 Ah / 24 V dochádzala ku dnu a o mraziak spolovice plný potravín som nechcel prísť. Tá kapacita vo vozidlovej dvanástke by sa hodila, ale dopadlo to dobre.

Je to o uhle pohľadu, voľba je Vaša.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2176
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 96
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od gupa »

T4 s dvěma - motorovým a nezávislým webasto má podle mne dvě baterie. Jedna vpředu, druhá pod sedadlem řidiče. Pod sedadlem řidiče jsou relé. Kapacita obou baterií jsou á cca 70Ah. Za sedadlem řidiče je schodek. Pod sedadlem vedle řidiče je další místo jde-li o dvousedadlo. Jediné co se hlídá jsou kontakty aby pružiny sedadla nedej Bůh nezkratovaly za jízdy baterii. Takže. Co brání tomu, zjistit jak je baterie pro nezávislé topení zapojena. No a podle toho dopropojovat další olova pro dobíjení. A když neběží motor, což pravidla denně běží když se courá někdo oklo moře, třeba i dohromady s FVE.

Dál nevím jak bych pomohl, T4 se zpravidla schovává do stínu, aby doněj šlo zalést a pustit AC klimu.

Ledničku lze udělat i na led. Záleží natom co a jak veliké se má chladit, mrazit. Jsou ledničky jako trojkombinace, plyn 230V/12V. Za cenu komplikovaného systému který by ji měl živit. Pokaždé mi ale vychází, Dát do stínu, vytáhnout lednici spolu se stolky, grilem, atd z vedra co auto poskytuje a lebedit si.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

diablo007 píše:V ofroudech když se jedí expedice kluci mají taky dvě baterky ale viděl sem že mají nějakou ovládací škatulku která pak za jízdy při nabití palubní baterie to přepne i do druhé a dobije po vypnutí klíčku to pak funguje jako dva oddelene systémy takže nikdy motorovou baterku nevytahne
Ano, chytrá škalutka se jmenuje Victron Cyrix. V mém autě je obyčejné 75A relé, které je spínané signálem D+ od alternátoru. Prosté, ale spolehlivé a funkční.
vlkazajac píše:Ja štartujem 2,8 l motor so 100 Ah batériou. Na dlhšej dovolenke mi nadstavbová batéria 130 Ah / 24 V dochádzala ku dnu a o mraziak spolovice plný potravín som nechcel prísť. Tá kapacita vo vozidlovej dvanástke by sa hodila, ale dopadlo to dobre.
Mrazák nemám, je tam jen malá lednice. Bavíme se o autě, co nemá na délku ani 5 metrů. Z pohledu karavanistů jsem chudý příbuzný :-)

ad gupa: Nic z toho, co jsi napsal nemá souvislost se zde probíraným vozidlem. Prostě je to všechno jinak.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

"... Bavíme se o autě, co nemá na délku ani 5 metrů. Z pohledu karavanistů jsem chudý příbuzný :-)..."

Hlavu hore, moje tiež nemá na dĺžku ani 5,10 m ! Ale je príjemné, mať v aute " dobrú elektriku " ::rolleyes:: a hore dobrého kamaráta *sun*
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Reputace: 72
Bydliště:

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od goodbie »

luky píše:
diablo007 píše:V ofroudech když se jedí expedice kluci mají taky dvě baterky ale viděl sem že mají nějakou ovládací škatulku která pak za jízdy při nabití palubní baterie to přepne i do druhé a dobije po vypnutí klíčku to pak funguje jako dva oddelene systémy takže nikdy motorovou baterku nevytahne
Ano, chytrá škalutka se jmenuje Victron Cyrix. V mém autě je obyčejné 75A relé, které je spínané signálem D+ od alternátoru. Prosté, ale spolehlivé a funkční.
vlkazajac píše:Ja štartujem 2,8 l motor so 100 Ah batériou. Na dlhšej dovolenke mi nadstavbová batéria 130 Ah / 24 V dochádzala ku dnu a o mraziak spolovice plný potravín som nechcel prísť. Tá kapacita vo vozidlovej dvanástke by sa hodila, ale dopadlo to dobre.
Mrazák nemám, je tam jen malá lednice. Bavíme se o autě, co nemá na délku ani 5 metrů. Z pohledu karavanistů jsem chudý příbuzný :-)

ad gupa: Nic z toho, co jsi napsal nemá souvislost se zde probíraným vozidlem. Prostě je to všechno jinak.
přesně tak konečně to tady někdo řekl svorka D+ a relé bez žádných dalších kravin bohatě stačí ,mám to tak také v autě pro baterii nezávislého topení a funguje to naprosto bez potíží a dalších kravin.
JiříK
Příspěvky: 1020
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Reputace: 65
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od JiříK »

Já používám připojovač paralelní baterie (samozřejmě z Hadexu). Jakmile napětí na startovací baterii překročí 13,8 V sepne, pokud poklesne pod 12,8 V rozepne. Stálo to kdysi devět set, slouží spolehlivě a pokud by někomu byl jmenovitý proud 75 A málo, lze zapojit ještě i s pomocným relé.To spínací napětí lze štelovat trimrem uvnitř.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Reputace: 72
Bydliště:

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od goodbie »

JiříK píše:Já používám připojovač paralelní baterie (samozřejmě z Hadexu). Jakmile napětí na startovací baterii překročí 13,8 V sepne, pokud poklesne pod 12,8 V rozepne. Stálo to kdysi devět set, slouží spolehlivě a pokud by někomu byl jmenovitý proud 75 A málo, lze zapojit ještě i s pomocným relé.To spínací napětí lze štelovat trimrem uvnitř.
ale proč né,jen je to už dražší cesta
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2176
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 96
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od gupa »

luky píše:
ad gupa: Nic z toho, co jsi napsal nemá souvislost se zde probíraným vozidlem. Prostě je to všechno jinak.
No to si nemyslím, dobíjení druhé baterie za jízdy je podobně řešené.

Co budeš dělat v případě průseru? Toto jak to máš je schválená verze a výbava od koncernu VW, představ si situaci kdy dáš místo schváleného olova, neschválené olovo navíc, nebo pytlíky s Li a vznikne kvůli poruše požár. (někde na cestě, parkovišti, garáži, uprostřed kempu) Třeba pejsek není žádná sranda vyjet za hranice bez pasu,předpokládám že ho určitě máš, ale ty přemýšlíš jak přestavět el. zařízení a používat ho někde uprostřed byroEU podle svých představ.
Díky za zprávu. Strach z byropolicajtů v jiných zemích prostě mám. Protože nesem jazykový a okecávací genius.

Také mne to přidělávání FVe na auto vrtalo hlavou, ale nakonec mne přesvědčil komfort typu zaplatit apartmán s krytým parkování. Ve výsledku jsem pracovní a opotřebovanou T4 ušetřil dvakrát od krup jako dlaň, mohl jsem naložit moto přibližovadla pro 4 osoby, projel jsem do garáží a pri placení mi nic nebylo výškovým omezovačem např. ve F shrnuto přes zadní okno na zem. A co se týká vybavených kuchyní včetně různých spotřebičů co fungujou když moje polovička chce něco ukuchtit a to za hodně podobný peníze když porovnáváš a počítáš peníze co autokempy nakonec za plac pro T4 někde v písku chcou.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
luky
Příspěvky: 838
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Reputace: 72

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od luky »

První část skládanky je doma. Sehnal jsem ho doslova za humny, nový a za dobré peníze. :-)

Už ho mám doma připojený k baterce v garáži.
První poznatky:
- bez problémů přežije přepólování baterie. Ač elektroinženýr, prostě jsem to zapojil obráceně. Neptejte se mě, jak jsem to dokázal. Sám nevím.
- bluetooth se sice tváří, že nemáte zařízení párovat, ale rovnou načíst v aplikaci. Na mém mobilu to není pravda. Je potřeba zařízení nejdřív spárovat a teprve potom to lze otevřít v aplikaci.
Přílohy
IMG_20190205_203315.jpg
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
bednto
Příspěvky: 56
Registrován: pát lis 08, 2013 10:16 am
Reputace: 3

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od bednto »

- bez problémů přežije přepólování baterie. Ač elektroinženýr, prostě jsem to zapojil obráceně. Neptejte se mě, jak jsem to dokázal. Sám nevím.
Jak? No jednoduše, zkuste se podívat na svorky jak jsou označené... a ted' si představte, že nejste elektroinženýr, tak to se teprv spletete... a nebo možná ne. Tot' otázka ...
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od diablo007 »

No ti co tomu nerozumí možná budou víc věnovat úsilí studováním návodu a my ostatní to prostě zapojíme a že u baterie mají poly opačné možná přehlédneme
jahodovák
Příspěvky: 1913
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Reputace: 216
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od jahodovák »

Při pohledu na tu fotku vidím,že je to zřetelně označeno a tím pádem k omylu snad ani nemůže dojít,pokud to nezapojuje dost velká část populace co se řídí heslem návod a značení je pro blbce....
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

Příspěvek od vlkazajac »

Tie svorky sú pomerne blízko seba, tak je možné ľahko si škrtnúť... Tie dve " - " svorky pri sebe majú inú logiku, ako nejaký Ordnung...
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek