HFVE Heřmanův Městec

Hybridní elektrárny připojené do rozvodné sítě pro rodinné domy a bytové zástavby s možností plynulého řízení toku energie, popis, technické detaily, celkový výkon, fotografie.
Odpovědět
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od brin »

Chtěl bych se tu „pochlubit“ a také poprosit o pár připomínek a rad k systému, který se mi teď daří složit. Také bych chtěl ukázat, že dnes velmi dobře použitelná FVE elektrárna s bateriovým úložištěm nemusí stát majlant.

Před nedávnem se mi podařilo udělat výborný kup, koupil jsem 2letý Studer XTM-6000 společně s regulátorem VT-80 a veškerou kabeláží a ovládacími prvky + 4 olověnými bateriemi FIAMM jako celek za 60000 Kč + 5000 Kč doprava. Tohle je ucelený komplet, nic nechybí, vše je zahrnuto, včetně XCOM komunikace.

Následně se mi podařilo z Norska z vrakoviště pořídit bateriový pack z Peugeotu Partner EV (u nás téměř neznámý model, obecně je dost neznámý), který měl najeto 35000 km. Obsahuje baterie Yuasa LEV75, tedy většího bratříčka těch, které jsou v Ionu, iMievu a C-zeru (LEV50). Cena 40000 Kč + 6000 Kč doprava, z Norska je nutné proclení, takže clo asi 1200 Kč, DPH asi 10000 Kč, ale zase mi vrátí norské DPH 25 %, takže nula od nuly pojde, dokonce na tom trochu vydělám. Kdyby někdo chtěl, mohu mu ukázat postup, jak si nechat vrátit DPH v Norsku, je to velmi jednoduché.

Dále na ebayi koupíme 26 ks lehce použitých 225 W panelů za 1000 Euro (26 000 Kč) i s dopravou. Tyhle nabídky se tam pravidelně opakují, očekávám, že stále budou dávat minimálně 200 W, takže stále jsme na výkonu přes 5 kW.

Montážní materiál na střechu zde částečně od kolegy z fóra a částečně na internetu cca 8000 Kč. Fotovoltaický kabel 100 metrů o průřezu 6 mm2 mě stál necelých 1000 Kč už kdysi dávno.

Celkově to tedy vychází na 65000 + 46000 + 26000 + 9000 = 146 000 Kč. Za elektrárnu s 20 kWh úložištěm a špičkovým měničem a regulátorem, na kterém je stále 8 let záruka, která pokryje zhruba 80 % veškerých potřeb elektřiny naší domácnosti a stáhne veškerou spotřebu do NT. A to včetně nahřívání bojleru a nabíjení elektromobilu. Čistá návratnost asi 10 let, hrubá vzhledem k zálohám 2300 Kč měsíčně, které odpovídají momentální spotřebě, asi 6,5 roku.
vk_1
Příspěvky: 295
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 34

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od vk_1 »

Je to velmi hezká cena, dobrá práce!
Ale návratnosti 10 let moc nevěřím, alespoň ne za stávajícíh cen:

5kWp v CZ vyrobí ročně cca 5 MWh na DC straně.
V létě se ti určitě nepodaří ekonomicky zužitkovat všechno, takže celoroční využitelnost počítám 90%. To máme 4500 kWh ročně.
Účinnost elektrárny počítám 85% (to je účinnost měniče + cyklu v bateriích). To máme 3825 kWh ročně.
Když se podívám na tarif D57d, tak i při započítání paušálních plateb se dostanu ročně průměrně na 2,7 Kč /kWh.

To znamená, že FVE ti ušetří ročně cca 10300 Kč. To je hrubá návratnost 14 let.

Jenže kdyby sis nepořídil tu FVE, mohl bys ty peníze dát do jiné investice, nejhůř na stavební spoření, které ti dá nejhůř 2% ročně. Takže ta návratnost bude pak spíš 16 let.
Pak ti po deseti letech může odejít třeba jeden regl, ten koupíš levně nový, takže návratnost 17 let. A tak dále.

Prostě reálně se k návratnosti 10 let dostaneš jen při extrémním růstu ceny elektřiny. Jenže velká část růstu bude v následujících letech za přípojku a ne za silovou elektřinu - takže dokud se neodřízneš úplně od sítě, platíš ty paušální platby tak jako tak.

Ještě jedno filozofické zamyšlení, které osobně dost často řeším: Jaká je pravděpodobnost, že je nějaká z těch komponent kradená? Věřím, že sis to prověřil, ale prostě se toho vždycky bojím, dost lidí nad tím vůbec nepřemýšlí.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od brin »

Pravděpodobnost kradených věcí je takřka nulová, jedno je od člověka, který má veřejnou firmu v Itálii a běžně se profiluje na internetu i ve veřejném životě. A druhé je od prověřené společnosti rozebírající již několik desetiletí auta.

Co se týče návratnosti, asi máš pravdu, ale popravdě, kvůli tomu jsem to úplně nedělal. I kdyby to bylo 20 let, je to ještě snesitelné. Podobný systém lze ovšem na komerční bázi pořídit tak za 800 tisíc, což už mi snesitelné nepřijde. Pravda, komponenty budou zcela nové.
vk_1
Příspěvky: 295
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 34

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od vk_1 »

brin píše:Pravděpodobnost kradených věcí je takřka nulová, jedno je od člověka, který má veřejnou firmu v Itálii a běžně se profiluje na internetu i ve veřejném životě. A druhé je od prověřené společnosti rozebírající již několik desetiletí auta.

Co se týče návratnosti, asi máš pravdu, ale popravdě, kvůli tomu jsem to úplně nedělal. I kdyby to bylo 20 let, je to ještě snesitelné. Podobný systém lze ovšem na komerční bázi pořídit tak za 800 tisíc, což už mi snesitelné nepřijde. Pravda, komponenty budou zcela nové.
Jasně, chápu, že jen pro návratnost to člověk nedělá, je v tom i ten pocit. Navíc se ti povedlo částečně zužitkovat elektro odpad, to se taky cení.

Držím palce, ať to dobře slouží, a za deset let to zhodnotíme :)

Vojta
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od brin »

Díky :-). Nevím, jestli bych baterie z bouraných EV nazval elektroodpadem :D
vk_1
Příspěvky: 295
Registrován: ned čer 28, 2015 7:31 pm
Reputace: 34

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od vk_1 »

brin píše:Díky :-). Nevím, jestli bych baterie z bouraných EV nazval elektroodpadem :D
Podle mě je dost lidí za odpad považuje a kupují si jen nové věci. Prostě když to ještě nemusí na recyklaci a může se to využít, je to super.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2699
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Reputace: 490
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od kybos »

vk_1 píše: V létě se ti určitě nepodaří ekonomicky zužitkovat všechno, takže celoroční využitelnost počítám 90%. To máme 4500 kWh ročně.
Není to až tak hrozné, jak by se mohlo zdát. Jenom letos jsem vyrobil 7368 kWh ze 7500 Wp. A to ještě neskončil rok a pár drobných kWh se určitě ještě vyrobí. V létě se mi podařilo spotřebovat téměř všechno, co bylo možno vyrobit. Drobné výpadky byly pouze v přechodných obdobích, kdy nebylo potřeba ani topit ani chladit a při tom byl dostatečný osvit. Počet takových dnů za rok lze ale spočítat na prstech, jelikož v posledních letech přechází zima do léta bez jara a léto do zimy bez podzimu.
Naposledy upravil(a) kybos dne stř lis 21, 2018 2:55 pm, celkem upraveno 2 x.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2699
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Reputace: 490
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od kybos »

vk_1 píše: Účinnost elektrárny počítám 85% (to je účinnost měniče + cyklu v bateriích). To máme 3825 kWh ročně.
Těch 15% do ztrát lze počítat jen mimo topnou sezónu. V zimě je lze připočíst jako užitečnou energii k otopu.
Pokud provádím detailní energetickou analýzu, do které započítávám i ztráty FVE a s ní spojených systémů, mohu vyhodnotit veškeré energetické příspěvky, které mají vliv na teplotu interiéru a pomocí metody denostupňů (stálé měření interiérové a exteriérové teploty) mám k dispozici porovnání těchto vlivů. Výsledky těchto měření poměrně velmi přesně odpovídají realitě.
Srovnání denostupňů s energií na topení
Srovnání denostupňů s energií na topení
Do tohoto grafu byla jako energie na topení započtena veškerá přivedená energie do nemovitosti (kromě solárních zisků, které zde dělají jen drobné odchylky průběhu dobře patrné v příslušných obdobích).
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
rva
Příspěvky: 3461
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Reputace: 526
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od rva »

Gratuluji k efektivnímu využití peněz. Oceňuji široký (téměř celosvětový) rozhled při optimalizaci nákladů a přiměřený risk při nákupu bazarových věcí.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 46 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3335
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Reputace: 484
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od marko250 »

:yes: :yes: :yes: Pěkně.Jak to budeš rozmísťovat na domě,vše na jeden regl?Kolik těch článků máš a co z nich půjde poskládat za kapacita?Jak články vypadají po těch 35tkm,jsou rozhozené hodně?Panelů bych se vůbec nebál a určitě budou dávat víc jak 200W.
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Martin P
Příspěvky: 574
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Reputace: 63
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od Martin P »

Dobrý den.
Perfektní. Tak se mi to líbí. Mám radost, že jsi jeden z nás co přemýšlí hlavou a ne dotacema.

Plné *batt* přeji a jsem s pozdravem. Martin P.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022)
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od brin »

Panely budou rozházeny do tří stran, nejvíc toho půjde jižně, ale je tam nejmenší střecha, takže ta bude komplet plná. Odhadem 10 panelů se tam vejde. Zbytek bude na východní a západní jako to má youda, kde je místa habaděj klidně na desítky kWp, to bude případně budoucnost, až se budu nudit.

Co se týče packu z auta, ještě jsem ho nerozkuchal, ale jelikož je úplně kompletní, je mi ho skoro líto... Nicméně články Yuasa LEV75 mají stejné parametry jako LEV50, tedy 5500 cyklů do 80 %... Na internetu se u testerů dočtete, že po 10000 km jejich kapacita teprve přestala růst!!, takže hádám, že tam minimálně 20 kWh bude, spíš víc, až to změřím, dám vědět. Pack má interní BMS, takže nepředpokládám, že by byly moc rozhozené. Ten Peugeot na to ujel klidně 150 km při spotřebě 14,5 kWh.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3335
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Reputace: 484
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od marko250 »

Aha,tak celkem mě bude zajímat stav po rozebrání článků,jaké budou mít rozdíly.Je jich tam asi 80ks že a celkové napětí 300VDC?
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od kodl69 »

Nebyl bych tak optimistickej, testoval jsem cca 80ks těch menších, nabito na 4.1V, vybíjení 40A do 3.3V a víc než polovina byla KO, tj méně než 10Ah, ale je fakt, že některý byly jako nový. Původ článků neznám, ale asi byly ty akupacky vyřazený pro nefunkčnost, ne kvůli havárii auta. Pár kousků bylo úplně zkratovenejch a pár kousků trpěto extrémním samovybíjením.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od brin »

Jak říkám, uvidíme. Je jich tam přesně 80 ks, nominální napětí 3,7 V = lehce pod 300 V. Až to rozeberu dám sem asi video z rozebírání a pár informací.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od brin »

Nuže, dneska konečně se hnuly ledy a po dlouhém proclívání mi došel vytažený battery pack z Norska. První radost byla, když pán dorazil s tím, že je to na třech paletách a že nemá hydraulický zadek a nemá paleťák... Ta první mrcha váží 294 kg a ta druhá jenom asi 100 kg, takže si dovedete představit moji radost ;) Nicméně po asi hodině verglování, podpírání trámky, paletami apod. jsme to dostali na zem před garáž. Řidič málem dostal infarkt, měl těžší obezitu, byl delší než širší :D

K večeru jsem se dostal k naložení dvou kusů battery packu na rolny a jaké bylo mé překvapení, když jsem začal ty dva kusy, které dorazily, zkoumat. Říkal jsem, si, že je tady něco divnýho, vždyť tohle nemůže být pack z Peugeota Partner, je na tom napsané Nissan... No taky že není. Ten větší kus je zdá se CELÝ battery pack z Leafa 24 kWh, ostatně má na sobě napsané 24 kWh...

No a ten menší je skutečně z Peugeota, krásných 13,5 kWh, je to jenom půlka toho, co mělo dorazit... Dodavatel popletl čísla. A pack to má na sobě taky napsané. Zítra nebo pozítří se dostanu k tomu je rozkuchat, tak dám foto z kuchání. Pokud nebudou články nějak zásadně vadné, což by být neměly, nejsou nijak zásadně staré ani nemají velký nájezd (Leaf má zhruba 30 tisíc, jestli je to ten, co jsem tam viděl, a Peugeot 60 tisíc), tak jsem na tom asi dost vydělal. Mrkněte zatím na fotky.

https://photos.app.goo.gl/gnbKkf5sKB26PHMT7
https://photos.app.goo.gl/PuTBg7Aav64dRtgF6
https://photos.app.goo.gl/zAsvRPH98gj3uGgA9
https://photos.app.goo.gl/sLiHv7NmdzXQvrJB6
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2485
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Reputace: 180
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od NOPARasito »

Cena za kWh te prisla??? A pouziti bude ve FV nebo do vozu???
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od brin »

Použití v té FV na začátku. Cena je taky uvedena v prvním příspěvku, V přepočtu 40000 Kč + doprava trochu víc, asi 10000,-, bylo to větší než mělo být. Celkem tedy asi 50000 kč, zatím v tom leží ještě asi 13500 Kč na clu a dph, ale vrátí asi 13500 Kč z Norska. Suma sumárum, 50 kkč za cca 24 + 13,5 kWh, tedy 37,5 kWh. Samozřejmě ty packy budou degradované. Osobně, když to bude 30 kWh, budu spokojen. Pack z Leafu je vyroben v UK, zdá se, že jde o pack z roku 2014 s novou chemií. Zítra začnu rozebírat, tak uvidíme.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: HFVE Heřmanův Městec

Příspěvek od brin »

Zdravím, delší dobu nic, tak dneska menší update, nesetkal jste se někdo s těmito BMS: http://www.rec-bms.com/ Píšou tam o přímé kompatibilitě se Studery a Victrony, což mne velmi těší, cena samozřejmě není příliš lidová... (kolem 500 eur).

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek