Přenosná elektrárna pro napájení pípy.

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
kiklhorn
Příspěvky: 8
Registrován: úte kvě 23, 2017 3:08 pm
Bydliště: Plzeň

Přenosná elektrárna pro napájení pípy.

Příspěvek od kiklhorn »

Ahoj všem.

Občas vyrážíme mimo elektrifikovaná místa s pivním chlazením Pygmy 25.
Kompresor chlazení bere cca 170W, vzduchový kompresor cca 50W. Nepoužívám, ženeme bombou.
Klasická benzínová centrála je dost hlučný rušivý element. Takže ji nahradím něčím tichým.

Odkaz na fotogalerii kde jsou i odkazy na konkrétní díly = https://kiklhorn.rajce.idnes.cz/baterio ... rocentrala

První měření:
Centrála, dubnový teplejší víkend Pá - Ne, dva 30L soudky, celková spotřeba dle wattmetru pouhých cca 400Wh

:uh: První pokus - autobaterie s měničem Whitenergy 12V/230V 800W (stojí kolem tisícovky, utáhne i malou rozbrušku, vozím jej v autě stále) dopadl špatně.
Plně nabitá baterie nebo baterie v nastartovaném autě fungovala dobře. Vyndaná z auta měla již po chvíli problém s rozběhy chlazení. Bylo slyšet jak se měnič snaží a naněkolikáté vždy i naběhl. Trochu divný zvuk kompresoru - z měniče leze modifikovaný sinus nebo nějaký lichoběžník, dalo se to čekat.
Po několika hodinách nabíhání chlazení "naněkolikáté" pípa přestává chladit. Po sundání krytu zjištěn velmi žhavý kompresor, naštěstí jej jen dočasně odpojila tepelná pojistka. Po vychladnutí přepojeno zpět na elektrocentrálu.

Jak jsem se dozvěděl tady na fóru příčinou problému s nabíháním bude zpětný tlak chladícího média. Baterie + měnič v této sestavě byly na hraně svých možností.

Vysokokapacitní a vysokoproudové Li-ion 18650 používám už pár let ve výkonových svítilnách. Tak proč nějaké li-ion nepoužít pro účel elektrocentrály? :uh: Koupil jsem na aukru pár notebookových akupacků, vypreparováno, polovina bez napětí. Někdy se k nim vrátím, možná jen ochrana. U zbytku změřena kapacita a dány stranou napříště. Tudy cesta nevede pokud chci co nejvyšší hustotu energie na kg za rozumnou cenu.

Ve svítilnách používám Nitecore NL189. Kde je sehnat použité? Něco podobného používá Musk v Tesle S. Podíval jsem se kde jsou k sehnání, chtěl jsem jen jeden ze 16modulů 6s74p a doufal jsem v cenu kolem 1-2€ na článek. Bohužel je velký zájem tak jedině vzít celou baterii (všeh 16 modulů, tj přes 7000 článlů) a za cenu někde v půlce mezi mým doufáním a cenou nových NL189.

AKU -Nicméně ze stejného zdroje se mi nakonec podařilo vzít 16 ks Yuasa LEV40 z Outlander PHEV, LiMnO2 s cenou kolem 33€/ks a kapacitami 29-33Ah. Pár lidí mělo štěstí i na 40Ah. Velký počet cyklů, nabíjitelnost i v záporných teplotách proudy 0,2-0,5C při -25 resp. -10°C. Pracovní napětí mají 2.5~4.1V.
Rozhodoval jsem se mezi 3s2p a 7s1p, probíral jsem parametry měničů a nabíječek a vyšlo mi že nabíjecí napětí 7s cca odpovídá 8s LiFePo.

Menič -
Pořídil jsem měnič sinus 1500W na 24V a modelářskou nabíječku PL8. :uh: S mylnou představou že nabiju balancovaně a při vybíjení vypne podpěťová ochrana měniče. Asi by to šlo, ale to by musely mít všechny články naprosto shodnou kapacitu.

Kufřík - Mám AKU a mám měnič, do čeho to dám? Návštěva Hornbachu správný kufřík nepřinesla, OBI už ano, dokonce by se našly i dva vyhovující typy.

Tímto byla hotova první varianta, nabíjení modelářskou nabíječkou, kapacita cca 750Wh, nabito za necelou hodinu, výdrž na pípu přes víkend.

Teď vyřešit ochranu baterie a solární dobíjení. V létě bude přeci jen spotřeba na chlazení vyšší kvůli slunci tak by i slunce mohlo pomoci chladit.

Ochrana baterie a balancování - SmartBMS 7s 60A z lithiumbatterypcb.com Minus pól baterie odpojovaný. Společný bod (-) nabíjení i zátěže. Programovatelná napětí, výstup serial nebo přes převodník bluetooth, aplikace Windows i android. Odpojení baterie přes bluetooth by se dalo použít i v nějakém elektrovozítku.

Fotovoltaický panel GWL/Sunny-100FD z i4wifi - 18V Tušíte někdo co je na tom za konektor?
Vím že mám 24V systém, přenosný panel s vyšším napětím jsem nesehnal, takže nabíječ bude muset být step-up.

Objednány mám dva
- z US - Genasun GVB-8-Li-28.4V (8A a panel jakýkoliv pod napětí baterie) s tím že to bude nabíjet jen na 4,06V/čl. Nechávám si rezervu 0,04V/čl. ze dvou důvodů. Zaprvé netuším jestli se snaží držet max. napětí nebo počká na mírné vybití a teprve potom začne znovu nabíjet, recenze jsem nenašel. A zadruhé se mi nechtělo připlácet 60$ za úpravu.
Před chvílí dorazil do Prahy. V mailu nic nemám tak snad ho v pondělí dodají a nebudou otravovat s celnicí.

- z číny MPT-7210A který má problémy s rychlostí náběhu po zaclonění ale zase se dá použít v módu dc/dc konvertoru
a bude se dát použít jakýkoliv DC zdroj na nabíjení pokud nebudu mít sebou rychlonabíječku. Chci vyzkoušet, a ještě mám dost nevyužitých aku na nějaký malinký stacionár.
~20kg přenosný ostrůvek 200Wp: 2x100Wp skládací Sunny-100FD z I4wifi, KS1500 pure sine, cca 700Wh 24V s SmartBMS (7ks YUASA LEV40), boost-up Genasun GVB-8-Li-28.4V
kiklhorn
Příspěvky: 8
Registrován: úte kvě 23, 2017 3:08 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Přenosná elektrárna pro napájení pípy.

Příspěvek od kiklhorn »

Pokročil jsem dále, ostrý test proběhne o víkendu.

- Předělána baterie, vybrány články s nejvyšší kapacitou
- Doplněn Smart BMS, komunikace bluetooth, výstup baterie můžu odpojit mobilem
- Doplněn MPPT boost kontroler, z panelu s nízkým napětím nabíjím 24V baterii
- Doplněn výstup baterie na dutinky pro 4mm banánky pro přímé napájení LED pásků
Jištění - měnič vlastní autopojistky, MPPT vlastní autopojistka, výstup na napájení LED 6A jistič.
Pro rychlodobíjení modelářskou nabíječkou zůstal vyvedený druhý balanční konektor, silový - použije se EC5 konektor mezi baterií a měničem.

Přemýšlím nad mechanickou úpravou MC4 konektorů na kufříku - uštípání mechanických pojistek pro jednodušší rozpojování.
Jistič přemístím vedle výstupu měniče na krátkou DIN lištu, uchycení AKU bloku udělám asi kurtem s ráčnou, nebo ohnutou petlicí. Ještě nevím.

ObrázekObrázek
~20kg přenosný ostrůvek 200Wp: 2x100Wp skládací Sunny-100FD z I4wifi, KS1500 pure sine, cca 700Wh 24V s SmartBMS (7ks YUASA LEV40), boost-up Genasun GVB-8-Li-28.4V

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek