Použité li-ion z elektromobilů II

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 908
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputace: 80

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od trud »

Janma píše:Zdroj stejný. Chtěl jsem co nejlevnější bateriji.
Bohužel Otova byla dražší než z Oplu Ampera.
Planují vybíjení na 3,5V a nabíjet na max 4,1 tak aby pak bylo napětí na 4,06V.
Měřeno cell logem max.rozdíl v jednotlivých článcích je 0,015V. Což je asi dobrý!
To su lionky do 4,2V? Ja by som nad 4V nešiel. Dole vypínam pri 3,45V.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 2,1kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+150Ah od pimpongáča 3,8kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW.
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Janma
Příspěvky: 311
Registrován: sob pro 16, 2017 7:29 pm
Reputace: 11
Bydliště: Znojmo

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od Janma »

Teď mají 4,06 - 4,07V.
Schneider XW+ 6048, 2,5 kWp panelů.
Uživatelský avatar
beethowen
Příspěvky: 872
Registrován: pát čer 23, 2017 7:46 pm
Reputace: 153
Bydliště: Brno-venkov

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od beethowen »

trud píše:Diskusia začala o životnosti li- baterii....vraj..10-12 rokov.
Prekopírujem sem dáke údaje od užívateľov ak sa neurazia.
ota :

CALB 180Ah r.v. 2008 - kapacita 184Ah - nepoužitý
CALB 100Ah 2008 - kapacita 96Ah - použitý
Pihsiang 48Ah 2006 - kapacita 47Ah - nepoužitý
Noname, prototyp 2004-6 podle váhy 4kg je to 100Ah, skutečná kapacita 104Ah, - uloženka nepoužitý
Thundersky 200Ah 2007 kapacita 201Ah - používaný
Thundersky 200Ah 2009 kapacita 221Ah - nepoužitý uloženka

trud:

Dve li-on 18650 z leta 2009. Prvých cca 7 rokov žili vo firme vo veľkom ručnom scanery čiarových kódov.. Má to asi 4 palcový display.. Za deň sa to nabilo plná / prázdna cca 3*..sme nepretržitá prevádzka aj vikendy. Potom to už nevydržalo cez zmenu tak skončili v odpade.. Rozobral som myslím 3 alebo 4... Su v tom scanery po dve.. A vždy bola jedna mŕtva.. To isté ako notebooky.. Zlá elektronika k baterii. Tie dobré som zobral domov a používam v uvedenom svietidle... Vonku.. Zima./Leto.. Pôvodne to boli 2800mAh..tak ich práve nabijam a pôjdu na test. Maju za sebou 9 rokov zlého zaobchádzania... Sám som zvedavý...
Tak tie 9 ročne týrané 18650 majú kapacitu 1935mAh a 1974mAh. Prúd som ťahal 1A. Verím že keby sa o tu baterku starali, nenabijala na 4.2 a nevybijala pod 3.3 tak ma ešte dnes 2300-2500mAh.
Ahoj,
já mám 16ks žlutých 200Ah Winstonů z roku 2009 (vyrobeny ve třech různých měsících). Kupoval jsem je loni jeté. V zimě jsem dělal kapacitní test všech článků a vyšlo to následovně: 206-210Ah - 9ks; 215-220Ah - 3ks; 222-226Ah - 3ks; 234Ah! - 1ks. Bylo testováno z plného nabití a následném ustálení několik hodin, takže start někde 3,4V, konec vybíjení 2,9V. Vybíjecí proud cca 28A (start 30A, konec 25A. Vybíjel jsem do spirály s železného drátu 3,15mm, chlazeno ventilátorem), viz. obr. Bylo to měřené na celkem přesném bočníku - 0,5% a 24 bit převodníkem, sumováno každých 100ms, takže myslím, že chyba bude max. +- 2Ah
Jediný problém vidím v trochu větším interním odporu. vychází mě to cca 3mΩ na článek. Když potom dobře svítí a potřebuji nabíjet větším proudem (80A), tak to dělá trochu problém. Pořizuji teď paralelního bratříčka Li Ion, který by to měl pomoct řešit.
Přílohy
IMG_0194.JPG
IMG_0191.JPG
IMG_0190.JPG
IMG_0189.JPG
Vybíjení LiFePo4.JPG
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od kodl69 »

pro připojení balanceru nejjednodušej tohle: http://eshop.elfetex.cz/10-650-971-svor ... o-trmenova je to na 5mm tlustou CU pásovinu, ale s tímhle by si to asi mělo poradit. Zkoušet pájkou ohřívat takový kusy materiálu, a všude okolo plast mi nepřijde dobrej nápad. A průřez vodiče bych rozhodně dal větší, kvůli úbytku napětí a tím chybě měření balančního napětí.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 908
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputace: 80

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od trud »

4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 2,1kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+150Ah od pimpongáča 3,8kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW.
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Janma
Příspěvky: 311
Registrován: sob pro 16, 2017 7:29 pm
Reputace: 11
Bydliště: Znojmo

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od Janma »

Diky kodl69 -super .
Schneider XW+ 6048, 2,5 kWp panelů.
Janma
Příspěvky: 311
Registrován: sob pro 16, 2017 7:29 pm
Reputace: 11
Bydliště: Znojmo

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od Janma »

Třmenova svorka je moc velká. Kdyby náhodou někdo chtěl mám 100 ks.
Máte někdo nápad já k tem článkům připojit kabely k balancéru? Napadlo mě letové ni, ale nejsem si jist já se to bude hřát. Nebo ještě sušit pro vrtat zboku 4 dírku na šroubek.
Schneider XW+ 6048, 2,5 kWp panelů.
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Reputace: 421
Bydliště: Brno - venkov

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od volente »

Tak tam šupnu kousek 2-3mm pásovinky třeba ze statoru startéru a už to musí držet. Když tedy nechceš letovat. Nebo je ti velká jinak než na tloušťku sběrnice?
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
Janma
Příspěvky: 311
Registrován: sob pro 16, 2017 7:29 pm
Reputace: 11
Bydliště: Znojmo

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od Janma »

Bohužel je moc velká.
2018-04-17 19.47.44.jpg
Schneider XW+ 6048, 2,5 kWp panelů.
Janma
Příspěvky: 311
Registrován: sob pro 16, 2017 7:29 pm
Reputace: 11
Bydliště: Znojmo

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od Janma »

2018-04-17 19.48.30.jpg
Schneider XW+ 6048, 2,5 kWp panelů.
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2413
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Reputace: 421
Bydliště: Brno - venkov

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od volente »

Hmm to je teda fakt. Tak buď něco vyrobit, nebo letovat. Ale to chce aspoň 100 - 150W pájedlo s kusem mědi jako hrot.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od kodl69 »

Tak to na původní fotce vypadalo větší... to vrtání asi raděj ne, piliny, zkrat vrtákem, a podobný nebezpečí, to už raděj to letování. Mě se dostaly do ruky patrový řadový svorky, který mají 3 kontakty, PE je nacvaknutím na lištu, L je normální svorka a nad tím je svorka na N, která je na jedné straně svěrná na měděnou lištičku cca 3*5mm. akorát jich mám jenom 10ks, dalo by se to z nich vykuchat, je to na 2.5mm2 drát na druhým konci. Kde se podobná věc koupí netuším, tohle mám z nějakýho zrušenýho stroje.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Janma
Příspěvky: 311
Registrován: sob pro 16, 2017 7:29 pm
Reputace: 11
Bydliště: Znojmo

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od Janma »

Prosím foto.
Schneider XW+ 6048, 2,5 kWp panelů.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2773
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Reputace: 427
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Použité li-ion z elektromobilů II

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

nezapoměl jsem , tímto doplňuji kapacitní testy dvou LiFePO4 akumulátorů o nichž jsem psal nejen zde : https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... =80#p71334 .

Testy provedeny 28. 02. 2023 . V rozmezí 2,80V až 3,45V na článek , při proudu 10A jeden akumulátor vydal 83Ah a druhý 85Ah z nominálních 80Ah .
Na akumulátory s datem výroby 16.11. 2009 , čili v době zmíněného testování jim je přes 13 let , jsou stále v dobré kondici .
Nadále tedy nevidím časované "kurvítko" aktivované od 10-ti do 12-ti let od výroby .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek