Havarijne dobijanie

AC i DC dobíječe baterií ze záložních zdrojů (například z elektrocentrály, z rozvodné sítě), návody, nápady, praktické zkušenosti
Odpovědět
timpomat
Příspěvky: 92
Registrován: úte zář 13, 2011 3:18 pm
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava

Havarijne dobijanie

Příspěvek od timpomat »

Zdravim,

tento rok na chate prvykrat riesim havarijne dobijanie baterii, kedze mam od leta konstantnu spotrebu okolo 40W: 3G router, DVR system s hardiskom, 8 CCTV kamier, monitoring a watchdog LANKONTROLER, vsetko napajane 12V, cez den to spolu berie okolo 2.5A (30W), v noci okolo 45W, narast je IR prisvetlenim CCTV kamier, cize priemerne povedzme 40W.

Zatial mam 12V riesenie, paralelne tri 12V sady OPzS 420Ah, cize spolu 1200Ah a teda asi 15kWh, co je zasoba pri zlom pocasi a konstantnom odbere 40W asi na 12-14 dni.

Panely davaju v lete okolo 80A (45A mppt a 50A pwm) cize pri 12V okolo 1kW, ako optimista som si myslel ze to precka zimu v "zivom stave" ale v polovici decembra to uz slo do kolien a baterky boli na 11.6V a musel som aspon 1x tyzdenne dobijat, najprv prostym pripojenim na alternator auta. To je ale zavisle na kvalitnom kabli k baterkam a rozdieloch napati alternatora a nabijanych bateriek. U mna je najmensia vzdialenost od bateriek k autu okolo 6m, pouzil som par sad startovacich kablov, zo zaciatku to dava okolo 40A, postupne ako napatie na bateriach stupa tak prud klesa az iba k 15A, co je pri spotrebe motora auta neunosne malo.

Skusil som teda nabijanie zvaracim invertorom (pouzil som to co som mal doma - gude 160 gc) napojenom na menic a ten pripojeny na alternator. Alternator auta da okolo 60A (felicia mno... :)), cize pri zaratani strat invertora by to malo dat povedzme 50A a nezavisle od napatia nabijanych bateriek. Invertor sa ale snazi mat na vystupe nieco cez 24V, cize sa to realne spravalo ako 30V panely pripojene natvrdo na 12V baterie, cize 1/2 vykonu ide prec, menic z alternatora bral 60A, do baterie slo realne nieco cez 25A, jedina vyhoda, ze prud bol konstantny nezavisle od vzrastajuceho napatia nabijanych baterii.

A kedze je to zvaracka ktora sa snazi udrziavat obluk, nedrzi nastaveny prud rovnomerne, ale robi pwm impulzy, radovo do 40V, dokonca som tam videl aj do zaporna (asi sa snazi "odtrhnut skrat", nie som zvarac, takze si iba domyslam) - v chatovych podmienkach som to odsledoval na vreckovom DSO201 - cize takto nabijat baterie v ramci pripojenej infrastruktury je asi samovrazda, spotrebice ktore maju dostatocne stabilizovany vstup by to asi ustali, ale naco riskovat, preto som takto invertorom nabijal len dve sady baterii ktore som od zvysnej tretej baterie a infrastruktury odpojil.

Podobne sa to spravalo po pripojeni na 2kW elektrocentralu (gude gse 2700), akurat som sa z nabijacieho prudu 25A dostal az na 80A (regulovane na invertore), pri tych 80A na 12V baterii (~960W) ale bola centrala zatazena uz naplno, (cize 2000W), prudova ucinnost <50% :(.

Este som uvazoval o docasnom zapojeni dvoch 12V sad baterii do serie a nabijani 24V sady, vzhladom na kablovanie a pracnost je to ale fakt docasne riesenie a zatial som to nevyskusal, aj ked asi buduci rok o tom uvazujem natrvalo, to ale bude znamenat vymenu 12V 2.5kW pure-sine menica na 24V a zabezpecenie napajania 12V spotrebicov...

Pouzivat zvaraci invertor ako provizornu nabijacku teda nie je moc dobry napad, a ked, tak specialne upravenu alebo nato urcenu - nasiel som na http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=896 odkaz na http://www.jk-weld.cz/pages/tara1fmma.html , TT 142, ta by mala zvladnut 60A pri 12/24V, bohuzial druhu zvaracku do domu uz moc kupovat nechcem.

Z uplnych haluzi ma este napr. napadlo pripojit zvaraci invertor na panelovy vstup MPPT regulatora, mam 45A Epsolar 4215RN, napatove spicky by mal ustat (150V max., invertor da max. ~60V). Len sa bojim ze pwm impulzy na vstupe sa regulatoru nemusia pacit a ci to dostatocne kondiky na vstupe odfiltruju, predsa len, panely su "slusnejsie" zdroje prudu :). To by vyriesilo efektivitu pri nabijani z auta, z elektrocentraly by to chcelo aspon 80A MPPT regulator.

Cize otazka je ake mate skusenosti a ake pouzivate riesenia pri obcasnom/havarijnom dobijani bateriek, najma co sa tyka nabijaciek.
Nehladam profi riesenie ako je napr. spomenute v teme tu vedla "svařovací invertor jako nabíječka" - sice su tam pouzite hobby invertory Gama 165, ale celkovo je to profi ponate a hlavne o uprave invertorov tam nie je nic. Hladam nieco iba na obcasne pouzitie, nasiel som napr. http://www.ykpowersupply.com/productlist.asp?bid=54 , je to relativne cenovo pristupna cina, 12V 80A regulovatelny nabijac vide okolo 250E - http://www.aliexpress.com/item/YK-CD128 ... 51921.html
z "mensich" neregulovanych som nasiel napr. 40A za ~90E http://kremik.sk/nabijacka-baterii-12v-40a-p-7019.html , original "zdroj" sa mi nepodarilo dohladat.

Peter
Uživatelský avatar
mypower.cz
R.I.P.
Příspěvky: 4927
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Reputace: 521

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od mypower.cz »

no kdyz jsme u tech aut jako nouzoveho zdroje energie pro nouzove dobiti .. me napada dobijec vhodny pro dobijeni konkretnich trakcnich baterii (idealne konfigurovatelny 12/24/48) s volitelnym dobijecim proudem, rekneme 0-100A nastavitelne v krocich cca po 5A a ktery jako zdroj potrebuje 12-15VDC - pripojime primo k alternatoru, nebo 230VAC, pouzijeme menic o odpovidajicim vykonu pro krmeni dobijece.

Treba muj dobijec AXION umi dobijet jak 12 tak 24, proud nastavitelny 0-30A po 5A krocich a jinak se chova jako zdroj, tedy funguje i bez pripojenych baterii. Napajeni ma 230VAC takze kdyby napriklad me selhala elektrocentrala, asi budu premyslet nad pripojenim nejakeho 12V menice k autu (600W mam ale modifikovany sinus - to nevim co by udelalo ale muzu zjistit u vyrobce) a nastavenim odpovidajiciho proudu .. nevim.. tak 20-25, mozna i tech 30A pri 24V bych na ten 600W menic povesil a myslim ze v klidu. Samozrejme baterie o vami uvadene kapacite by se takhle nabijely cca "100 let" :) ale bavime se o havarijnim dobijeni, takze uplne nouzovem, takze bych rekl ze nemusi byt ani uplne doplna, ale jen tak kondicne aby baterky uplne neumrely. Naplno dobijeme z nejblizsiho slunce. Napriklad zitra ma byt kosa jak z nosa, ale jasno. Myslim ze zajednak napriklad u me bude dobito a mozna i dve pracky (2kw prikon max, 1kwh/praci cyklus) zmaknu k tomu.
dedo2
Příspěvky: 135
Registrován: úte úno 14, 2012 7:47 am
Reputace: 11

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od dedo2 »

Dobrý den,kedže sa tu spomina havarijné dobíjanie,ja mám pripravenu centralu,ale ešte som ju nepoužil,vždy mi stačí dobit baterky v prvej sekcii a druhu mám pripravenu na prepnutie skoro stale napatie cca 25v,kedykolvek použitelných,ale zaujimave je použitie havarijneho dobíjania mojho kamaráta,ktoré mi nedá tu spomenut-stabilák,ktorý je ,krmený starým olejom z reštaurácii,ale uplným šokom je pár dní realizovanie tohoto dobíjania cez dynamo z vagona a napájané zo starej škodovky 120-ky prirobením ešte jednej remenice a dokonca upravená na plyn.Na volnobeh 40A.Ked je zle,otočí klučikom zapalovania a dobíja.no bol som šokovaný.
Uživatelský avatar
mypower.cz
R.I.P.
Příspěvky: 4927
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Reputace: 521

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od mypower.cz »

dedo2 píše:Dobrý den,kedže sa tu spomina havarijné dobíjanie,ja mám pripravenu centralu,ale ešte som ju nepoužil,vždy mi stačí dobit baterky v prvej sekcii a druhu mám pripravenu na prepnutie skoro stale napatie cca 25v,kedykolvek použitelných,ale zaujimave je použitie havarijneho dobíjania mojho kamaráta,ktoré mi nedá tu spomenut-stabilák,ktorý je ,krmený starým olejom z reštaurácii,ale uplným šokom je pár dní realizovanie tohoto dobíjania cez dynamo z vagona a napájané zo starej škodovky 120-ky prirobením ešte jednej remenice a dokonca upravená na plyn.Na volnobeh 40A.Ked je zle,otočí klučikom zapalovania a dobíja.no bol som šokovaný.
Tak to uz jen kontakt od zapalovani spinat relatkem a tahle "autocentrala" by mohla mit automaticke elektronicke starotovani. Kam se na to hrabou bezne centraly :D To neni vubec spatny napad. Jeste k tomu na plyn... :yes:
Uživatelský avatar
mypower.cz
R.I.P.
Příspěvky: 4927
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Reputace: 521

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od mypower.cz »

timpomat píše:A kedze je to zvaracka ktora sa snazi udrziavat obluk, nedrzi nastaveny prud rovnomerne, ale robi pwm impulzy, radovo do 40V, dokonca som tam videl aj do zaporna (asi sa snazi "odtrhnut skrat", nie som zvarac, takze si iba domyslam) - v chatovych podmienkach som to odsledoval na vreckovom DSO201 - cize takto nabijat baterie v ramci pripojenej infrastruktury je asi samovrazda, spotrebice ktore maju dostatocne stabilizovany vstup by to asi ustali, ale naco riskovat, preto som takto invertorom nabijal len dve sady baterii ktore som od zvysnej tretej baterie a infrastruktury odpojil.
Pulsy .. to uz jsem kdesi videl ...
matej
Příspěvky: 826
Registrován: čtv zář 01, 2011 6:30 pm
Reputace: 45

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od matej »

mypower.cz píše:
timpomat píše:A kedze je to zvaracka ktora sa snazi udrziavat obluk, nedrzi nastaveny prud rovnomerne, ale robi pwm impulzy, radovo do 40V, dokonca som tam videl aj do zaporna (asi sa snazi "odtrhnut skrat", nie som zvarac, takze si iba domyslam) - v chatovych podmienkach som to odsledoval na vreckovom DSO201 - cize takto nabijat baterie v ramci pripojenej infrastruktury je asi samovrazda, spotrebice ktore maju dostatocne stabilizovany vstup by to asi ustali, ale naco riskovat, preto som takto invertorom nabijal len dve sady baterii ktore som od zvysnej tretej baterie a infrastruktury odpojil.
Pulsy .. to uz jsem kdesi videl ...
Podstatný je pulsní proud, který to napětí vyvolá, a pro desulfataci strmost náběžné hrany.
Ale ty záporné pulsy .. no nevím, baterka je dost tvrdý zdroj .. radši bych to s tou zváračkou moc nehrotil.
Pravda a Láska zvítězí!.
007ToMMaS
Příspěvky: 1095
Registrován: sob zář 15, 2012 8:53 pm
Reputace: 16

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od 007ToMMaS »

Chcel by som sa spýtať keď je takéto počasie a treba raz za čas dobiť je potreba odpojiť regulátor? Nerád by som bol keby ho odpálim aj keď by sa mu nemalo teoreticky nič stať.
3,2kWp REC320NP - juh
3,6kWp - Phonosolar PS450M5GFH-24/TH- východ
2x IGridSV-IV5.6KW, 2x Li-ion - 48V / 156Ah =312Ah
timpomat
Příspěvky: 92
Registrován: úte zář 13, 2011 3:18 pm
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od timpomat »

007ToMMaS píše:Chcel by som sa spýtať keď je takéto počasie a treba raz za čas dobiť je potreba odpojiť regulátor? Nerád by som bol keby ho odpálim aj keď by sa mu nemalo teoreticky nič stať.
zalezi aku mas nabijacku, ked som dobijal "na hulvata" zvarackou, tak som odpojil uplne vsetko, ale bezna nabijacka pokial aj ma nejaku kondicnu/desulf funkciu tak by nemala ohrozit DC spotrebice
timpomat
Příspěvky: 92
Registrován: úte zář 13, 2011 3:18 pm
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od timpomat »

takze nakoniec som si zohnal 12V/120A regulovatelnu nabijacku - http://www.ykpowersupply.com/product.asp?pid=139
trocha ma sklamalo ze nema softstart, pri testoch v byte vyhadzovala 16A istic a na 2kW centrale to bolo tiez utrpenie zapnut, tak som dobastlil zatial narychlo zapinanie cez ziarovku -> http://youtu.be/1YboQg5bUXs
mychinko
Příspěvky: 18
Registrován: ned dub 09, 2017 7:26 pm
Reputace: 1
Lokalita: Povazsky Inovec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 20
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od mychinko »

mypower.cz píše:no kdyz jsme u tech aut jako nouzoveho zdroje energie pro nouzove dobiti .. me napada dobijec vhodny pro dobijeni konkretnich trakcnich baterii (idealne konfigurovatelny 12/24/48) s volitelnym dobijecim proudem, rekneme 0-100A nastavitelne v krocich cca po 5A a ktery jako zdroj potrebuje 12-15VDC - pripojime primo k alternatoru, .... .
streto sal niekto s takouto nabijackou?
moj zamysel je pouzit alternator v nastartovanom aute na nudzove dobitie baterii v zime/boost vykonu bez toho aby som musel kupovat dalsi motor (rozumej elektrocentralu), vzhľadom na minimalne používanie aj pri horšej ekonomike takto nemusim obchadzať ďaľši kram..

hmm, druha alternativa je kupit alternator a pripojit vhodnym remenom a kolesom na kosacku (dakr/vari) ako prislusenstvo ... :?: :uh: to by malo ist :write:
off grid is sun dependency *cloud* *sun* :))
JiříK
Příspěvky: 1020
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Reputace: 65
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od JiříK »

ano. Kdysi, při výpadku sítě, když opětovné zapnutí bylo v nedohlednu. Auto-měnič-prodlužka do baráku-velká nabíječka-baterky.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Reputace: 72
Bydliště:

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od goodbie »

Řešení nabíjení alternátor -měnič napětí na 230v- nabíječka je v tomto případě velice ztrátové a rozhodně bych nešel touto cestou.alternator v pohodě zvládne dobíjet baterie sám jen je potřeba upravit dobíjené napětí okolo 14,4 V sám takto dobijim baterie a z alternátoru dokážu dostat 80A při 28.4V ovšem nepohání ho motor auta ale jednoválec diesel se spotřebou 1,1 L nafty za hodinu.
JiříK
Příspěvky: 1020
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Reputace: 65
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od JiříK »

Nouzová nouzovka. Na deseti metrech by byla stránka obrovská. Při dvanácti voltech.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
mobilik
Příspěvky: 2675
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Reputace: 265
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)
Kontaktovat uživatele:

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od mobilik »

Presne tak, ja uz naprikad dlho rozmyslam nad dynamom z tanku. Tam sa da vytazit pekny vykon. Dat to na nejake dieslove auto a vybavene. ;-)

Odoslané z Lenovo P2a42 pomocou Tapatalku
Čo bolo bolo, bude len horšie...
goodbie
Příspěvky: 1453
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Reputace: 72
Bydliště:

Re: Havarijne dobijanie

Příspěvek od goodbie »

mobilik píše:Presne tak, ja uz naprikad dlho rozmyslam nad dynamom z tanku. Tam sa da vytazit pekny vykon. Dat to na nejake dieslove auto a vybavene. ;-)

Odoslané z Lenovo P2a42 pomocou Tapatalku
dynamo není úplně ideální ale Budiš má menší účinnost než alternátor sežeň alternátor z Karosy 28v75A a je vyřešeno

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek