Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Odpovědět
vla
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputace: 124
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od vla »

Nemám rád tenhle stát.
Matess
Příspěvky: 1506
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 158
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Matess »

marko250 píše:No jo,typická vlastnost každého auta :-) .Pěkně je tam vidět napojení od rezervy na baterky. Co ten oboustranný DC/DC měnič existuje to vůbec z principu?
podle me jedina sance by byla 2 menice a nejakou logikou jeden, nebo druhy zapinat. Problem je v tom obrovskem problemu co je tam potreba dostat za jizdy.

Drive jsem taky chtel koupit hybrid a premyslel jsem o tom ze nejlepsi zpusob by byl pripojit tam k tomu paralelne napetove podobnou baterii a pri vybiti ji proste odpojit od te hlavni. Problem ale je ze potrebujete baterii ktera v pohode zvladne proud 100A. To je u LiFePO4 200Ah coz je nejakych plus minus 108 clanku. Na to si ale myslim ze cely kufr nestaci, takze tudy cesta nevede... takze jedine pres liion. Coz je nejakych 91 clanku.... Daji se koupit clanky s proudem cca 20A pro vybijeni (ale ne nabijeni). Takze dejme tomu ze by to slo slozit v pohode z takovych cca 10 clanku paralelne = 910 clanku. Takova baterka by mela kapacitu kolem 20Ah realne (nepocitam s DOD 100%, ale jen 80%). Vykonove odpojovani bych delal asi pres mosfety na minus polu (pokud se najdou mosfety na takoveto napeti) ridit by to melo jit i pres arduino a udelal bych to tak ze by tam byla nabijecka na ze site na liion a v momente kdy by se liion dostalo na nastavene minimum, tak by se odpojilo a pripojilo by se az po pripojeni k siti.

Cena:

4 dolary za clanek (vcetne pojistky)
20 dolaru za balancer na clanek
400 dolaru nabijecka
30 dolaru logika + odpinani baterky
(910*4)+(20*91)+400+30=5890 * 23 = 135tkc

s timto jsem si nakup hybridu rozmyslel...
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od kodl69 »

Obousměrný DC DC zvyšující /snižující samozřejmě existuje a dokonce se i používá http://www.ti.com/lit/an/spra589a/spra589a.pdf
Když to popíšu hloupě, jsou to dva polomosty, mezi nimi cívka. A podle toho, jak se fety spínají, je to buď snižující/zvyšující z A do B, nebo naopak, jediná věda je uřídít spprávně to spínání. Výkonový prvky a tlumivky nejsou problém, ani třeba spolupráce několika těchto měničů do jedné zátěže. Ta UPS není úplně přesnej příklad toho co potřebuješ, ale v zásadě tam máš jeden zdroj, jeden spotřebič, a jeden zdroj/spotřebič, to všechno vázaný stejnosměrným meziobvodem. Jestli se někdo ujme té SW části návrhu podobnýho měniče, klidně pomůžu s HW částí, pro moje potřeby by stačil tak do 1kW (spojení různých aku v jednom systému).
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2773
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Reputace: 427
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

chlazení u EV *batt* je podstatné kvůli patřičnému temperování během používání :arrow: v systému s FVE je naprosto k prdu ... teda pokud nebude veňku pod plachou :roll: . 22kWh je už slušý úložný prostor , jen to napětí je trochu nepraktický :? .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Reputace: 155

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od dracekvo »

On tím oboustranným měničem nejspíš nemyslel měnič typu step up/down, ale takovej měnič, kterej by byl schopnej do baterky dávat, ale i z ní odebírat.
Co vím, tak existuje. Mám doma DC/DC nabíječku, která umí nabíjet a má i režim regenerativního vybíjení. Tj, náboj z baterie kterou vybíjí davá do zdroje z kterého se sama napájí (funguje přesně naopak než v režimu nabíjení).
Díval sem se dovnitř a nic extra světobornýho tam není. Prostě jen cívka, kondík a kolem toho nějakej balast
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od kodl69 »

A co jsem asi popsal? Obousměrný step up/step down, je to jenom o tom, jak se spínají ty čtyři spínače kolem. Pokud aspoň tušíš jak vypadá step down a step up, tak si to zkus dosadit do dvou polomostů spojených cívkou, a vyjdou ti všechny varianty na obě strany. Potažmo známá "nectnost" step down s fetem místo diody (synchronní) dokáže při odpojení napájení vybít baterii tím, že posílá proud do vstupu jako zvyšující měnič.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2176
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Reputace: 96
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od gupa »

Měl bych zájem zprovoznit jednu baterii ZEBRA. Majitel ji rozkuchal a nalezl nějaké články se zkorodovaným obalem a podle vidu i s poškozeným solid elektrolytem. Poradil bych si z kovem, poradil bych si i s jakousi opravou článku po suchý elektrolyt. Ale pokud někdo nebo někomu leží tato věc někde a byla by dostupná pro náhradní díly - články do počtu, tak bych byl rád za odezvu do SZ.
Díky.

Pro ilustraci:
solidcellforcar.png
solidcellforcar02.png
solidcellforcar03.png
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

No niekdy si človek kúpi BMW a aby sa s ním v zime dostal domov, tak si 15 km
od domu, ešte musí nabiť baterky z bateriek cez meniče, ktoré vezie v kufri :)
https://www.victronenergy.com/blog/2015 ... ry-system/
Ako hovoríme my: "I tak še da, i takše da".
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputace: 275

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od kyocera »

Je elektromobil horší pro životní prostředí jako spalovací motor ?

http://www.auto.cz/tesla-model-s-produk ... -internetu
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Reputace: 258

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od brumlaj »

srovnávat tříválcovou dvanáctistovku (58 kW točivý moment 100 N.m) s Teslou (např. P85D výkon 515kW a točivý moment 930 N.m) to také o něčem svědčí kyocero. Rozhodně ne o tom, že je srovnáváno srovnatelné i když přiznávám, že jsem také šáhnul po prvním údaji co jsem našel a zmíněnou studii raději ani nečetl.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputace: 275

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
to jsou informace k zamyšlení.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Reputace: 258

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od brumlaj »

Jistě, ale k zamyšlení je hlavně kdo byl zadavatelem studie a zda má v dnešním dynamickém nástupu OZE v době vydání jekoukoli CO2 relevanci.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Uživatelský avatar
tomas
Příspěvky: 2567
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Reputace: 236
Bydliště: Třinec

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od tomas »

Emise a imise nejsou jen o CO2, ale jsou tam i horší emise jako prach (saze), NO2, SO2, atd... A nabíjet Teslu energií ze škodlivých, emisních a nebezpečných zdrojů není povinné, můžete i nabíjet vlastním zdrojem bez emisí, nebo od obchodníků kteří nakupují energii z bezemisních zdrojů. Navíc i v distribuční síti stále klesá podíl škodlivých, emisních a nebezpečných zdrojů, ale nejde to ze dne na den, jak si zřejmě představují takoví autoři článků a studí (i když jejich záměr je ve skutečnosti úplně jiný, než větší podíl bezemisních zdrojů pro nabíjení elektromobilů).
Ono se stačí zamyslet už nad tím, jakou má fosilní auto mizernou účinnost, kolik tepla bez užitku produkuje a že ani rekuperace není možná, Když se to srovná s kogenerační jednotkou (stejné vstupy) která bude nabíjet Teslu, tak to fosilní palivo využije daleko účelněji a i rekuperace bude možná.
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
kyocera
Příspěvky: 1197
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputace: 275

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
to je kvalifikované vysvětlení. Dávám kladný bod.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2773
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Reputace: 427
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

Tomas to napsal přesně - kdo chce psa bít , hůl si vždy najde :( . Je jasný že ropáci budou ještě dlouho kopat , dobrý je , až přestanou kopat , bude po nich :mrgreen: . Vývoj nezastaví . A to je dobře ::rolleyes:: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

Utopená baterka v utopenej Tesle:
https://www.youtube.com/watch?v=fw-8ANjaWaQ
alebo keď vám unikne chladiaca kvapalina z baterky:
https://www.youtube.com/watch?v=UVVUVvRXhbk
https://www.youtube.com/watch?v=W0yi3Qu2U8w
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od rottenkiwi »

Kde sa dá u nás alebo v Čechách nataknkovať vodík ?
https://youtu.be/3DAH4BUoqPA?t=9m41s
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
pezizka
Příspěvky: 734
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Reputace: 68
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od pezizka »

Pochybuji, že je nějaká "čerpačka". H je problematický už jen pro velikost molekuly. Toto vidím jako hlavní překážku.

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek