Autobatérie a FV systém

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: Autobatérie a FV systém

Příspěvek od vlkazajac »

Ta Vasa skusenost koresponduje dobre s mojim prepoctom hore. Jedny litiovky su urcite nahraditelne piatimi, nech siestimi sadami olova. Olovo mozem dorasovat do okamihu, kym dava este tych 25%, ktore od neho chcem. Naco by som ho vyhadzoval skor? Pravda, v zime hra efektivita nabijania svoju ulohu. Next....
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: Autobatérie a FV systém

Příspěvek od vlkazajac »

Reputacii olova skodi to, ze startovacie baterie nemaju nikde odporucany sposob nabijania v rezime FVE. Ked sa im nevenuje patricna odborna pozornost ako u rottenkiwi, maju smolu. Napriklad tie kalciovky - pre auto je to hit, pre regulator mppt skor neznama. Next....
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: Autobatérie a FV systém

Příspěvek od vlkazajac »

Nesuhlasim s tezou, ze gelovky nie su vhodne pre FVE. Ak su to zhodou okolnosti podla urcenia stanicne baterie, treba to zohladnit a pokusit sa drzat ich v podobnom rezime. Nevidim problem. Maju obrovsku vyhodu, ze maju nizke samovybijanie a neplynuju, aspon by nemali. Podla mna su najlepsia alternativa za litium. Len neodpustia rasovanie. Howgh. Uz nikdy nebudem pisat z mobilu, su to nervy. Dakujem za pochopenie.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Reputace: 87

Re: Autobatérie a FV systém

Příspěvek od brin »

Každá baterie je vhodná na něco jiného. Autobaterie a olověné trakční baterie jsou na FVE použitelné docela dobře, ale pouze pro konkrétní případy, většinou jako levná alternativa. Když máte FVE se dvěma panely, která napájí čerpadlo na vodu a televizi na chatě, budou i olověné baterie v pohodě, protože budou neustále nabité.
Rado
Příspěvky: 56
Registrován: pon úno 13, 2017 6:38 pm
Reputace: 0

Re: Autobatérie a FV systém

Příspěvek od Rado »

V Tesco akcii mali(možno ešte majú) za 45 Eur a nejaké centy 72 Ah práve tie Ca, tak som premýšľal,že kúpim zo štyri na pokusy :), ako sa budú správať vo FVE keď ich budem vybíjať tak na 20%, no teraz som na vážkach.
FRSO
Příspěvky: 2254
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Reputace: 136
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Autobatérie a FV systém

Příspěvek od FRSO »

Rado píše:V Tesco akcii mali(možno ešte majú) za 45 Eur a nejaké centy 72 Ah práve tie Ca, tak som premýšľal,že kúpim zo štyri na pokusy :), ako sa budú správať vo FVE keď ich budem vybíjať tak na 20%, no teraz som na vážkach.
Radši bych koupil méně kusů a kvalitní PB aku buď s trubkovou kladnou mřížkou viz link:
https://www.mulac.cz/ostatni-baterie/tr ... 90siap.htm

nebo od Rolls aku třeba tento trakční s mřížkovýma deskama a více cyklů než ty autobaterie:
http://eshop.neosolar.cz/solarni-bateri ... -12v-106ah, Neosolar máte i na Slovensku.

Oba mají velkou životnost a počet cyklů, pročti si popis na stránkách.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 6.3.2024 8115kWh
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Autobatérie a FV systém

Příspěvek od rottenkiwi »

U batérií pre FVE treba tvážiť, ako budú používané.

1. Ak potrebujem len veĺmi krátkodobo vysoké odbery, resp. budem FVE používať len keď
svieti, zvážiť Li s vysokými nab. a vyb. prúdmi, napr. LiTiO v kombinácii so superkapacitormi.

2. Ak potrebujem vysoké odbery aj v noci a potrebujem vysokú cyklickú odolnosť a vyššiu
kapacitu ako v 1. prípade, skladaný battery z pack z LiFEPO potrebnej kapacity, s potrebnými
nab. a vyb. prúdmi, ak mi ide o životnosť/cenu.

3. Ak sa FVE bude používať len napr. marec až október, tak by boli vhodné OPzS,
https://www.jakama-ge.sk/jakama-ge/esho ... Ah-20-40kw
http://www.neosolar.sk/opzs-a-opzv-bate ... wer-vl-vrl
príp.klasické plate olovené batt. napt. Rolls 4000 / 4500 / 5000 ser.
http://www.neosolar.sk/kvapalinove-bate ... serie-4000
http://www.neosolar.sk/kvapalinove-bate ... -4500-5000
Trojan
http://www.trojanbattery.com/products/d ... flooded-2/
príp. http://www.trojanbattery.com/products/d ... flooded-2/

4. Ak ide o použitie aj v zime, mohla by byť vhodní kombinácia LiFePO + olovo v 3. prípade,
prip. LiFePO + lacné automobilové olovo s hrubšímí platňami min. 2.5 až 3 mm.
Primárne by sa používalo LiFE a Pb by slúžilo ako rezervná kapacita, ak by LiFE padlo na 12.0 až 12.4 V,
len si treba dať pozor na menič, aby u LiFE podporoval cca. 11.5 až 14.2 V rozsah a u Pb
10.5 až 17 V rozsah, lebo u Pb pri záťaži ide napetie dole a ak vám menič vypne pri 11.5 V,
tak pri C5 ešte v baterke ostane cca. 60 % nevyužitej energie, ktorá bude využiteľná len pri
malých odberoch C24 až C100.

5. Ak ide o využitie, len pre zálohu malých odberov C100 a nižšie do max. 80 % SOC = 20 % DOD,
a súčasne sa nejakým iným zdrojom baterky na druhý deň ihneď dobijú do max. znakov nabitia,
tak je autoolovo s hrubšími platňami použiteľné a vydrží aj 7 - 8 rokov, s prijateĹným poklesom kapacity.

6. Ak sa nedá otvorené flooded olovo použiť, potom je vhodné využiť radšej gel ako AGM,
ale tam to treba veĺmi precízne nastaviť v závoslosti na teplote ako aj dĹžku nabíjania
a tu si ja ž netrúfam radiť, lebo viem, že by som Gel Pb aj AGM Pb veľmi rýchlo zničil :)
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek