Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb baterií

Obnova kapacity baterií, desulfatace, DIY konstrukce desulfátoru, výsledky, měření, vhodnost použití, rady, tipy, návody, zkušenosti
Odpovědět
MartinS
Příspěvky: 5
Registrován: pon bře 07, 2016 12:44 pm
Reputace: 0

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od MartinS »

Jedná se o klasickou (zaplavenou) autobaterii 44Ah. Desulface probíhá při napětí 13,8V. Dnes byla nabíjená 18 hodin, a napětí/proud na baterii před odpojením bylo 15V/3,7A a vařila.

To dolití destilky proběhlo cca půl roku před desulfací - desulfátor jsem v té době neměl, takže elektrolyt byl promíchaný dobře.
kluzo
Příspěvky: 12
Registrován: stř úno 04, 2015 11:27 am
Reputace: 0

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od kluzo »

Já osobně preferuji CCCV u 44Ah baterie nabíjet 14,4-14,7V@4,4A a po dosažení proudu cca 0,4A přejít na 13,8V na tomto napětí to nechat klidně dva tři dny, pak bych řekl že baterie je opravdu nabitá (měla by brát jen pár mA). Dle mého názoru se baterie zbytečně opotřebovává při vyšším napětí. Pro měření napětí (ustaluje se pomalu) a hustoty (bublinky v elektrolitu) a dalších údajů je dobré nechat stát baterii spíše 1 den než 1 hodinu. Pokud 44Ah baterie byla nabíjena 18hod proudem 3,7A měla by být již nabitá a neměla by stále brát 3,7A. Řekl bych že taková baterie je již v háji a nejsem si jist zda desulfátor to může zachránit. V textu je dokonce něco o tom že 8-9 den se nabíjela proudem 3,6A při 13,8V no nevím... o to víc mě to ujišťuje že to je v háji... jak jsem psal taková baterie by měla být při tomto proudu již dávno nabitá a samotný desulfátor - aspoň tedy ten můj bere cca 0,8A. Při 13,8V by neměla baterie vařit... Řekl bych že tam je spíše zkrat a na nějakém článku je velké napětí a proto vaří. Desulfátor je dobrá věc ale jen pokud jsou ještě zdravé desky pouze zanesené sulfátem, pokud se již rozpadají tak to nezachrání - naopak může vypadnout kus olova co je tam již jen na vlásku a baterii to definitivně o něco dříve dorazit. Na druhou stranu za 2,5roku by neměla být zničená pokud se teda s ní nezacházelo špatně.

PS: Pokud jsem tedy něco špatně nepochopil protože přiložená tabulka uvádí zase trochu jiné proudy
MartinS
Příspěvky: 5
Registrován: pon bře 07, 2016 12:44 pm
Reputace: 0

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od MartinS »

V přiložené tabulce jsou uvedeny proudy pro napětí 14V/13,8V (Napětí baterie bez desulfování/napětí při desulfování), tudíž v tabulce není zobrazený proud pro to nabíjení (z 1,1-1,24g/cm3).

Taky mě to přijde divný, že bere tolik proudu. Jinak jsem dnes měřil hustotu a ve všech článcích se ustálila na 1,24g/cm3 (včera měl jeden článek méně). Zítra vypnu desulfátor a nabíječku a nechám baterii odpojenou do pátku - uvidím kde se napětí a hustoty ustálí.
Matess
Příspěvky: 1506
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 158
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od Matess »

mam desulfator a hodne mrtvych baterek a tak jsem si hral a tady jsou vysledky...

1. baterie 100Ah
- doplneno 3l destilky
- napeti 10V na prazdno
- pri pripojeni nabijecky nebrala zadny proud (15V a proud blizko 0)
- pripojen desulfator - 2 dny nic, 3. den zacala brat 4A, 4. den jela nabijecka na max (7A),5. den jela na max, 6. den proud 2A. Odpojil jsem nabijecku i desulfator - napeti opet 10V a sucha baterka.

2. baterie 100Ah (vsechno stejne jako u prvni az na to, ze 3.,4. a 5. den jsem doleval destilku. 5. Den baterka drzela napeti. Proudove byla ale mekka.

3. baterie 2x12V 100Ah - nabijel i desulfatoval jsem paralelne - baterky drzely napeti, ale kapacita realne 6Ah. Po dobu nabijeni jsem nemusel doplnit destilku ani jednou - doplnil jsem pred nabijenim. Po 4 dnech se to zdalo byt dobre. Zmeril jsem kapacitu a byl jsem prekvapen - dostal jsem z nich 62Ah (vybijeno proudem 9A)

4. Baterie 55Ah bezudrzbova startovaci.
Opravdu nesla rozdelat - stejny vysledek jakou s 1.

5. baterie gelova 100Ah (mam 3 kusy)
vsechny baterie 10-11V - mekke a nechteji se nabit.
Vsechny baterie pri nabijeni dost hreji - proste jsou teple po stranach
-kazda baterka byla na desulfatoru a nabijecce 3 dny
2 po teto akci jsou pouzitelne - kapacita 55 a 65Ah
posledni stale mrtva - zadna zmena.

Plyne z toho velmi nejisty zaver...
Desulfator neni magicke zarizeni ktere zachrani vase mrtve baterie, nicmene i to se povest muze.
Uživatelský avatar
tomas
Příspěvky: 2567
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Reputace: 236
Bydliště: Třinec

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od tomas »

Pokud jsou desky olovněného akumulátoru rozpadnuté tak nepomůže nic, jedině je roztavit a odlít nové.
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm
Reputace: 70

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od solárník »

Podle pokusů, které popisují v zahraničí s podobnými přístroji, probíhá desulfatace velmi pomalu. Řádově týdny. Tedy chtít pozorovat jakýkoli výsledek po dnech je nesmyslné. Baterie by se patrně chovaly stejně i při připojení pouze na nabíječku.

Baterie, která nejde oživit, se desulfátorem nezmátoří a pokud ano, tak zase řádově až po týdnech desulfatace a jak podotkl tomas - pokud nějaká deska není zcela zničená.

Desulfátor má smysl, pokud jsou desky pokryté vrstvou nerozpustné formy síranu olova. Tedy po nějaké hrubé chybě v údržbě, nejčastěji ponechání vybité baterie po velmi dlouhou dobu. V klasickém provozu má desulfátor smysl takový, že po každém nabití a vybití baterie zůstane na deskách malé množství nerozpustného síranu. A to vždy, i když nabíjíte a vybíjíte podle pravidel. Desulfátor ho dokáže zlikvidovat. Jinak by postupem času došlo k podstatnému snížení kapacity.

Nedokáže zabránit rozpadu desek a může být i nebezpečný u baterek z "papírovými deskami". Tím myslím klasické baterie, které nejsou určeny pro hluboké vybíjení. Ty mají většinou velmi tenké desky, které nic nevydrží. To poznáte, když porovnáte váhu/hmotnost baterie s ostatními. Baterie pro hluboké vybití se stejnou kapacitou váží třeba i třikrát víc, protože desky jsou velmi silné.

Po připojení desulfátoru na baterii musí po týdnu znatelně stoupnout hustota ve článcích, třeba o setinu, nebo i několik setin. Po dalším týdnu opět. To proto, že rozpustí nějaké množství původně nerozpustného síranu na deskách, který se přemění v kyselinu. To je indikace, že desulfátor pracuje jak má a baterie že reaguje dobře. Pokračujete tak dlouho, dokud hustota nedosáhne 1,28. Pak změříte kapacitu baterie.
Matess
Příspěvky: 1506
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 158
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od Matess »

ano je to tak... startovaci baterie ozivit nejdou skoro nikdy, deep cycle nekdy jo. S tou dobou ale nesouhlasim - ja pozoruji 2. az 3. den velke zmeny v chovani baterie a mam otestovane ze tyden na nabijecce bez desulfatoru neresi nic.
MartinS
Příspěvky: 5
Registrován: pon bře 07, 2016 12:44 pm
Reputace: 0

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od MartinS »

Matess píše:ano je to tak... startovaci baterie ozivit nejdou skoro nikdy, deep cycle nekdy jo. S tou dobou ale nesouhlasim - ja pozoruji 2. az 3. den velke zmeny v chovani baterie a mam otestovane ze tyden na nabijecce bez desulfatoru neresi nic.
Co je u té autobaterie zvláštní tak je to, ze zvětšila svoji kapacitu, a zároveň zvětšila svůj vnitřní odpor, tak nevím co se s ní stalo.
xxtt

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od xxtt »

Desulfátor má smysl, pokud byla baterie ponechána vybitá více dnu až týdnú a došlo k její pasivaci síranem. Prípadne, když je režim provozu takový, že podobná situace nastane. Pokud se baterie chovala podezrele mekká i pred tím pri normálním provozu, tak mohlo dojít k jiným druhum degradace, a desulfatace nepomuže. Lité jsou jenom mrížky elektrod, privadeče proudu. Hmota elektrod je naopak silne pórovitá, a do mrížek se buď lisuje, nebo nejakým zpusobem plní. Merný povrch hmoty bývá velmi velký. Desulfatace souvisí s tou pórovitou hmotou, kde síran ucpe póry a zmenší povrch.

Z povahy procesu plyne, že desulfatace u jinak dobré baterie nemusí probehnout napoprvé, nebo že se nejaká lepší kapacita obnoví hned po prvním nabití. Pokud se ale nestane po nekolika málo cyklech, je na rade recyklace.
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm
Reputace: 70

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od solárník »

Matess píše:ano je to tak... startovaci baterie ozivit nejdou skoro nikdy, deep cycle nekdy jo. S tou dobou ale nesouhlasim - ja pozoruji 2. az 3. den velke zmeny v chovani baterie a mam otestovane ze tyden na nabijecce bez desulfatoru neresi nic.
Patrně záleží na kapacitě baterie. Já jsem to testoval na dvoustovkách a tam to opravdu týdny trvá. Je možné, že na nějaké 40Ah se to po dnech už projeví.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2127
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputace: 368

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od fugas »

Zdravím ve spolek.Koupili jsme pro kamaráda 4EPZS 320S - 24V z ještěrky i s nabíječkou.Jsou z roku 2004.Dnes v noci byly potrápeny zátěží 3,5A po dobu jedenácti hodin.Elyt je křišťálově čistý a desky vypadají moc dobře.
Ale pod zátěží těch 3,5A jde napětí po nabití celkem rychle na 23,6V kde drží.Po jedenácti hodinách se zátěží spadlo napětí na 23,3V.Všechny články drží stejné napětí.Už se desulfuje,ale rád bych se zeptal zdali se dá počítat s úspěchem.Mrtvé zjevně nejsou.Díky,

EDIT.Hustota elytu po nabití je 1,25.Původní majitel tvrdil že ještěrka na ně ješte dvě hodiny jezdí.Maximální zátěž na nich bude 5-6A.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Reputace: 514
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od ota »

Uvádíš celkové napětí. To není správné. Jak to vypadá s jednotlivými články? U všech klesá napětí stejně rychle?
Podle symptomů vybíjení bych usuzoval, že jeden článek bude slabší nebo méně nabitý, nikoli však zničený.
Pokud je nabíječka k dispozici, začal bych ekvalizací. Nabij je až na 30V, na tomto napětí je 2 hodiny nech vařit elektrolyt a potom změř napětí a hustotu každého článku.
Pak začni vybíjet alespoň 10-15A. Každé 2 hodiny zaznamenávej napětí a hustotu a teprve potom se dá usuzovat co je špatně.
Když sem potom hodíš výsledek, určitě najdeme kde je problém.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2127
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputace: 368

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od fugas »

Díky za odpověď.Články jsem měřil když byla baterka rozebraná asi po hodině po sundání z nabíječky a měly všechny 2,1V.Samozřejmě ale bez zátěže.Pán měl nabíječku trvale připojenou od podzimu.Ekvalizace proběhla dnes.Jakmile nabíječka uznala baterky nabité,měřil jsem hustotu a od včerejška je o desetinu výše za stejných podmínek.Kapacitní zkouška se rozjede odpoledne,protože zatím nemám dostatek zátěže a budu vybíjet proudem 10A jak říkáš.Dám vědět jak se to vyvíjí.Desulfátory naběhaly zatím maximálně dvacet hodin.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od rottenkiwi »

Tam bude v jednej alebo vo viacerých baterkách 1 alebo viac slabších článkov.
Ak boli baterky správne nabíjané, tak nie sú zasulfátované, ale treba ich ekvalizovať,
až kým nepojde hore hustota, resp. kým sa nezačne kaliť elektrolyt. Potom si poznačiť to napatie,
kde to už vytrháva časti platní a bluk/ekvalizovať niekoĺko dní malými prúdmi /2 A - 4 A/ napr. 2 týždne.
A stále trochu vybiť na rozne úrovne SOC a skontrolovať elyt, zapísať hodnoty, bluk/ekval. atď.

Ak nie, tak použiť defulfátor a držat napatie okolo 14 V.

Potom podľa tých dát vybrať 2 až 3 baterky a tú zlú/zlé vyhodiť a ešte zohnať ďalšie.
Tak sa podarí vytvoriť 24 V / xxx Ah batterypack za zlomok ceny so skoro 85 % kapacity.

Ak sa však nepodarí vybrať ani jedna baterka, tak potom s nimi nebolo dobre zaobchádzané
a platne sú zničené a nemá význam strácať čas.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Matess
Příspěvky: 1506
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Reputace: 158
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od Matess »

to:rottenkiwi: Po precteni tveho clanku musi byt kazdemu jasne ze nema cenu ztracet cas s olovem. Napsal jsi to tak krasne, ze k tomu neni co dodat :-D
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2127
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputace: 368

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od fugas »

Ještě jednou díky pánové.Za chvíli to vypukne.Pro trvalý odběr 5-6A opravdu nebudu kupovat lithium a pak tady brečet že jeden článek se mi o desetinu rozbalancoval.Ty články jsou dvanáct let staré a v téhle elektrárně nadělají ještě spoustu parády.Každé olovo není autobaterka.Na tohle olovo dvanáct let jezdila ještěrka.Je tady pěkné vlákno o lithiu na které jezdil pět let elektromobil a každý článek je natom jinak špatně a dva už jsou vyměněny.Takže já bych to olovo nezatracoval.Uvidíme co udělá resuscitace.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2773
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Reputace: 427
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od abrams »

fugas píše:Ještě jednou díky pánové.Za chvíli to vypukne.Pro trvalý odběr 5-6A opravdu nebudu kupovat lithium a pak tady brečet že jeden článek se mi o desetinu rozbalancoval.Ty články jsou dvanáct let staré a v téhle elektrárně nadělají ještě spoustu parády.Každé olovo není autobaterka.Na tohle olovo dvanáct let jezdila ještěrka.Je tady pěkné vlákno o lithiu na které jezdil pět let elektromobil a každý článek je natom jinak špatně a dva už jsou vyměněny.Takže já bych to olovo nezatracoval.Uvidíme co udělá resuscitace.
Zdravím ,

no jo , ale pro volovo je docela rozdíl maká-li v ještěrce pravidelně nabíjené a "nudou" v solárním systému kde bude spíš umírat nicneděláním (nepravidelným nabíjením , o nabíjení do plna nemluvě) . Již nemálo uživatelů volova psalo že mají v zimě problémy kompenzovat samovybíjení pouze z ::pv:: .
Ale proč né , ono to volovo určitě nějaký čas ještě poslouží než nastane jeho neodvratný konec ;) .
V Eutě jsou na *batt* kladeny nesrovnatelně vyšší nároky než v ploužící se ještěrce :roll: Lithium není nesmrtelné , i ono nemá příliš rádo silné zatěžování xC , jenže toto zacházení snáší o X řádů lépe než volovo :yes: a nové LTO je považováno za x násobně lepší než LiFePO4 , takže ... ::rolleyes:: .

Elektronům zdar *cloud* / *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2127
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputace: 368

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od fugas »

Nechtějme se dostat do diskuse olovo X lithium :D
Tady se jedná o ostrov se zálohou z DS ajak jsem psal,bude tam trvalý neměnný odběr kolem 5-6A.K baterkám mám originál nabíječku a ta bude nabíjet podle definovaných parametrů,které jsem nastavil vysoko nad možnosti,pod vedením LOGO!
Jinak po čtyřiceti minutách se zátěží 8,5A mají baterky napětí 24,15V a neklesají.Jednotlivé články měřit nemohu,protože nemám přístup.Myslím že na ten provoz budou dobré.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Reputace: 514
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od ota »

To je pro olovo fakt ale divné chování.
Je nabíječka OK? Při ekvalizaci, vařily ty články 2 hodiny (alespoň).
Neber si to osobně, ale ráno v 9 píšeš že máš vybitou baterku (podle napětí byla vybitá a už chropěla vyčerpáním :) a v 5 hodin odpol. máš nabito a ekvalizováno. Ten proces musel trvat 10-14 hodin. Nebo není baterka dobita zcela. A podle hustoty není zasulfátovaná. Kdyby byla, trval by nabíjecí proces kratší dobu ale právě podle té hustoty je vidět že není.
Baterka se chová divně, jinak to nevidím.
Jaké je napětí na jednotlivých článcích po vybití? Ty je vlastně nemáš přístupné. To je dost nevhod. Fakt nevím. Neřešil bych to už a používal dokud neumře úplně a pak hupky dupky do Kovohutí Příbram. Teď dávají 16500 Kč za tunu olověných baterek.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2127
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputace: 368

Re: Desulfátor aneb zařízení pro obnovení kapacity Pb bateri

Příspěvek od fugas »

V devět hodin ráno byla už tři a půl hodiny na nabíječce.První test byl přes noc.Nabíječka jede na 30,5V a v datasheetu jsou dvě hodiny napsané.Teď měly baterky po dvou hodinách pod zátěží 8,5A stále 24,1V.Tak uvidíme,tak zle na tom nebudou a něco ještě odpracují.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek