Zapojení baterie

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Zapojení baterie

Příspěvek od kodl69 »

u olova je standart nabíjecí proud 0,1C, ale jestli si myslíš, že panely dají jmenovitý proud po tak dlouhou dobu že by to mohlo něco baterkám udělat, tak to jsi asi velký optimista. Panel 300Wp má 300W při ideálních podmínkách, ideálních (100W/m2, 25 st. celsia....) počítej že skutečnost bude tak 2/3, možná 3/4 této hodnoty, za jasného ne příliš teplého dne v poledne, při optimálním sklonu panelu. Navíc tam bude nějaký trvalý odběr, nebo ne? Co takhle ztráty ve vedení, pojistkách? Kdybys třeba tušil jakým proudem se dobíjí aku po nastartování v autě, asi bys přestal mít strach, v prvních minutách je to běžně 1C.. Epsolar 4210 víc než 45A nedá, má to v datasheetu jako jednu ze "skvělých" vlastností.
jo a jestli umím počítat, tak 3x300W je 900W, 900W/28V je 32A teoreticky, takže není čeho se bát, realita je jistě krutější.
Naposledy upravil(a) kodl69 dne pát led 23, 2015 2:56 pm, celkem upraveno 2 x.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2773
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Reputace: 427
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Zapojení baterie

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

... jelikož je to volovo , tak doporučuji obecně používané a ověřené zacházení . Nabíjet max C10 (čím míň , tím líp) , nevybíjet pod 80% (používat jen 20%) a současně behem používání se poohlížet po NiCD či LiFe ... též ověřená vlastnost volova :lol: .

Velké proudy "dobře" zvládají auto-startovací volova , ale v jiných aplikacích hynou jak jepice :lol: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
8milan8
Příspěvky: 128
Registrován: čtv led 01, 2015 6:30 pm
Reputace: 3

Re: Zapojení baterie

Příspěvek od 8milan8 »

Upřímě a nemyslím to zle. Pokud to chceš používat nějak reálně a v solární aplikaci, tak je jedno čím to budeš nabíjet, ale ty akumulátory nepřežijí více než rok. 200 cyklů při 50% je hodně málo.

Jinak schéma nabíjení tam mají (odkaz co nasdílel gupa).

Obrázek

popřípadě

Obrázek

podle typu.
Baryk
Příspěvky: 123
Registrován: stř dub 04, 2012 11:52 pm
Reputace: 0

Re: Zapojení baterie

Příspěvek od Baryk »

Děkuji za odpovědi, ještě poslední k zapojení baterie
Našel jsem obrázek viz příloha .PDF obrázek C jedná se o stejné zapojení ? Mám pocit že na obrázku v PDF je to jinak než to co se malovalo Baterie JPG
Přílohy
Baterie.JPG
Baterie.JPG (8.7 KiB) Zobrazeno 1231 x
SCAN_20150123_150853573.pdf
(1.34 MiB) Staženo 142 x
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2126
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm
Reputace: 368

Re: Zapojení baterie

Příspěvek od fugas »

abrams píše:Zdravím ,

... jelikož je to volovo , tak doporučuji obecně používané a ověřené zacházení . Nabíjet max C10 (čím míň , tím líp) , nevybíjet pod 80% (používat jen 20%) a současně behem používání se poohlížet po NiCD či LiFe ... též ověřená vlastnost volova :lol: .

Velké proudy "dobře" zvládají auto-startovací volova , ale v jiných aplikacích hynou jak jepice :lol: .

Elektronům zdar *cloud*
Je to trochu OT,ale i k tématu.V práci máme ještěrku jezdící na olovo.Články jsou olovo 700Ah,podle toho co říká údržbář ještěrek.Je pravda,že toho u nás víc nazvedá,než najezdí,ale je v provozu denně sedm dní v týdnu a články se prý mění po cca pěti letech.Zkusím zjistit přesná čísla.A pokud to předymenzuji tak aby mi těch 20% ve většině stačilo,nepřipadá mi to tak zlé.Nemluvě o tom,že je budu v ostrově používat déle,protože nejsem smluvní servis pro ještěrky :)Ve finále je zhodnotím ve šrotu.Ovšem jak jsem sám zjistil,chce to každopádně články.Jak v kompaktu odejde článek,musím ve šrotě zhodnotit i ty tři zdravé...

EDIT: Samozřejmě jsem smířen s odběrerem 50A z mých 500Ah/24V.Zase mám jistotu že se PJ nepřehřeje.Není to na odtržení od DS,ale je to na omezené fungování celekem rozumné.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Zapojení baterie

Příspěvek od kodl69 »

U té ještěrky: každý den večer to obsluha dá na nabíječku a nabije do plna.. toho asi u FV nedosáhneš, ale to je furt dokola. Jinak dnes jsem zjistil, že 8kW měnič je pro tu paní co s ní bydlím málo.... (pekla kuře v troubě, vařila na 2 plotýnky a chtěla si uvařit ještě kafe v konvici) anebo se vypne dřív než při 8kW, co by člověk chtěl od číňana...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
FRSO
Příspěvky: 2252
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Reputace: 136
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Zapojení baterie

Příspěvek od FRSO »

kodl69 píše:U té ještěrky: každý den večer to obsluha dá na nabíječku a nabije do plna.. toho asi u FV nedosáhneš, ale to je furt dokola. Jinak dnes jsem zjistil, že 8kW měnič je pro tu paní co s ní bydlím málo.... (pekla kuře v troubě, vařila na 2 plotýnky a chtěla si uvařit ještě kafe v konvici) anebo se vypne dřív než při 8kW, co by člověk chtěl od číňana...
Zdravím, je to tak jak píšeš, nedá plný výkon 8Kw, je to číňan, mají výkonovou ochranu nastavenou záměrně níž.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 6.3.2024 8115kWh

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek