Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Mex píše: ned bře 03, 2024 3:20 pm
Neo píše: ned bře 03, 2024 1:40 pm Jsi ve vlákně Elektricka / hybridni auta tak sem netahej mobily, notebooky a el. nářadí.
Nebo ti došli argumenty jak je lion v autě bezpečný a benzín nebezpečný? :)
Teda kdybych mohl hlasovat, tak bych řekl, on napsal docela dost argumentů.
Na rozdíl od nepodložených strachů od jiných přispěvatelů. ;-)
A to poukázání na baterky v jiných běžných aplikacích rozhodně smysl má. Je to stejná technika, která je velmi široce nasazena.
Takže u ní platí stejné výhody/problémy jako v těch autech. A protože je jich víc a jsou většinou hůř obhospodařované, tak to k tématu má co vypovědět.
Pokud bych měl podle stavu Lion baterií v domácí elektronice posuzovat bezpečnost EV, tak jsme úplně v háji a elektromobilita skončila. Jenom já jsem v rámci korporátu vyměnil doslova stovky lion aku v různých výrobcích a u průmyslových strojů za poslední roky. Celosvětově to byla katastrofa a dva velké výrobce to skoro zruinovalo. Zahořelých bylo asi 5%, zbytek byly nafoukliny nebo kusy s vnitřním zkratem, které se museli převážet v bandě s vodou.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
jahodovák
Příspěvky: 1931
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od jahodovák »

Ted je ale otázka,zda vše bylo používáno podle návodu,nebo i jinak,mnohdy když dojde k destrukci bývá to zaviněno nesprávným užíváním,ne vše jde zabezpečit tak aby to bylo odolné i nekompetentní obsluze,samozřejmě se i může stát že se občas vyskytne i něco pokud se i vše dodrží ale toho bývá pomálu.Jiná otázka je,když se někdo rozhodne šetřit na nepravém místě a vše v zájmu zisku ošulí jak to jde.....
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od PavelR »

eman píše: ned bře 03, 2024 7:05 pm
Mex píše: ned bře 03, 2024 3:20 pm
Neo píše: ned bře 03, 2024 1:40 pm Jsi ve vlákně Elektricka / hybridni auta tak sem netahej mobily, notebooky a el. nářadí.
Nebo ti došli argumenty jak je lion v autě bezpečný a benzín nebezpečný? :)
Teda kdybych mohl hlasovat, tak bych řekl, on napsal docela dost argumentů.
Na rozdíl od nepodložených strachů od jiných přispěvatelů. ;-)
A to poukázání na baterky v jiných běžných aplikacích rozhodně smysl má. Je to stejná technika, která je velmi široce nasazena.
Takže u ní platí stejné výhody/problémy jako v těch autech. A protože je jich víc a jsou většinou hůř obhospodařované, tak to k tématu má co vypovědět.
Pokud bych měl podle stavu Lion baterií v domácí elektronice posuzovat bezpečnost EV, tak jsme úplně v háji a elektromobilita skončila. Jenom já jsem v rámci korporátu vyměnil doslova stovky lion aku v různých výrobcích a u průmyslových strojů za poslední roky. Celosvětově to byla katastrofa a dva velké výrobce to skoro zruinovalo. Zahořelých bylo asi 5%, zbytek byly nafoukliny nebo kusy s vnitřním zkratem, které se museli převážet v bandě s vodou.
výborně zajímavá informace z první ruky.
A bylo těch 5% napříč různými výrobky nebo spíš kontrétní výrobek / použití. Nějaký specifický podmínky ve kterých ti zhořelci pracovali?
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

jahodovák píše: ned bře 03, 2024 7:32 pm Ted je ale otázka,zda vše bylo používáno podle návodu,nebo i jinak,mnohdy když dojde k destrukci bývá to zaviněno nesprávným užíváním,ne vše jde zabezpečit tak aby to bylo odolné i nekompetentní obsluze,samozřejmě se i může stát že se občas vyskytne i něco pokud se i vše dodrží ale toho bývá pomálu.Jiná otázka je,když se někdo rozhodne šetřit na nepravém místě a vše v zájmu zisku ošulí jak to jde.....
Majitel stroje nebo zařízení nemohl vůbec ovlivnit stav aku. Všechny aku mají vlastní bms + stav kontroluje elektronika daného zařízení a stejně šli do háje. Pravý důvod poruch jsme se nedozvěděli, korporáty drží basu, aby se vyhnuli žalobám. Nicméně problém údajně "vyřešen" tak, že se aku nabíjí na 70% reálné kapacity, ale zákazník vidí 100%.
Jelikož se všechny aku vyrábějí v Číně, kde je ojeb*** zákazníka na prvních třech místech byznys plánu, tak si o kvalitě nedělám iluze. A je jen otázka času, kdy to přijde do EV.

PavelR: Bylo to zcela náhodné. Ale většinou šlo o malé kapacity, které nenadělali moc škody.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
jahodovák
Příspěvky: 1931
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od jahodovák »

Takže jak píšu zisk na prvním místě,vše ostatní jde stranou....
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
Majkl
Příspěvky: 430
Registrován: úte led 07, 2020 1:39 pm
Lokalita: SZ od Mělníka
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 44

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Majkl »

Pro marko250 - já zkoušel nabíjení Corsy a dopadl následovně. Je to na straně 95 tohodle vlákna.
Majkl píše: ned kvě 28, 2023 6:45 pm Tak výsledek poněkud rozpačitý:
- napojení standardní 3f = nabíječka bere ze všech 3 stejný výkon
-napojení 1f FV na všechny 3 fáze nabíječky = shození 10kW měniče na přetížení (na kabelu nastaveno 6A)
- napojení 1f FV na 2 fáze nabíječky (1f nezapojená) = vyražený 20A jistič (na kabelu nastaveno 6A)
- napojení 1f FV na 2 f nabíječky + 1f z externího měniče = auto hlásí chybu nabíjení
Už půl roku ale nabíjím 1f wallboxem s maximem 32A a neexperimentuju ;)
FV pole - 20kWp mono panelů (24ks AUO+42ks GWL)
MPPT a invertory - 3x PIP5048MK paralelně + EPever IPower Plus 5kW, 2x 60A MrPower
Baterie - 44kWh LiIon (10P15S 60Ah+1P15S 200Ah)
Řízení, vytěžování a vzdálené ovládání - LK3, na RPi běžící SolarAssistant, Home Assistant
https://mqtt.ats.pl/viewpanel/public/graph/9257/,
jahodovák
Příspěvky: 1931
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od jahodovák »

Obrázek WhatsApp, 2024-03-04 v 13.55.48_ba5e1772.jpg
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
Majkl
Příspěvky: 430
Registrován: úte led 07, 2020 1:39 pm
Lokalita: SZ od Mělníka
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 44

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od Majkl »

E-Corsa 16kWh/100km léto; 20kWh/100km zima. Rozdíl je ve vyhřívání baterky. Sice má tepelné čerpadlo, ale i tak je to znát.

Co je ale naprosto tristní, je přístup "tradičních" automobilek ke konektivitě těch aut. Vůbec nechápou, že na rozdíl od spalováku u BEV potřebuješ od auta alespoň nějaká základní data on-line (minimálně stav baterky kvůli nabíjení) + je pěkné být schopen základního ovládání, jako třeba předehřev baterky před jízdou v zimě atp.
Stellantis na začátku roku změnil způsob autorizace pro API. Komunita musela reverzním inženýringem přijít na to, jak to znova napojit. Trvalo to 6 týdnů. :uh: Podpora automobilky nula!
FV pole - 20kWp mono panelů (24ks AUO+42ks GWL)
MPPT a invertory - 3x PIP5048MK paralelně + EPever IPower Plus 5kW, 2x 60A MrPower
Baterie - 44kWh LiIon (10P15S 60Ah+1P15S 200Ah)
Řízení, vytěžování a vzdálené ovládání - LK3, na RPi běžící SolarAssistant, Home Assistant
https://mqtt.ats.pl/viewpanel/public/graph/9257/,
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

On obecně software je pro automobilky něco nového, co bylo 30 let mimo jejich zorné pole. Mají problémy i s úplným základem. Když čtu, jak lidi bojují s apkami od Škody tak si říkám, že tam musí pracovat nějaká parta blbců nebo kamarádů managmentu. Koukám, že jinde je to stejný. Jako kdyby nemohli dělat u softu to co dělají u mechaniky...kopírovat se navzájem. :D
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od glottis »

je to skostnatele vsechno. Jak vyvoj hw tak sw. VW a jejich app a api strasna bida. Skoda pouziva asi to same. Ted po predelavce lepsi ale nektere konkurenci to nesaha ani po kotniky. Tesla proti tomu jede agilni vyvoj. Auto co sjede z linky ted bude jine nez to co za dva mesice. Nedavno odemkli zadarmo zakaznikum snad 10% vykonu navic u nekterych modelu. Skoda naopak poslala sve stare zakazniky do onech mist :)
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od PavelR »

Ten SW je podle mě to co dělá teslu lídrem.
Kolega má necelej rok starýho mercedesa plugina. jako auto paráda ale auto cosi nakecalo servisu na dálku o brzdách a on musel do serisu na přehrání SW či co ( ne mechanika). Proboha proč to nepošlou na dálku?

SW dokážě pěkně potrápit kdekoliv. Někdy mě připadne že to softwéráři dělají naschvál a hecují se kolik naserou lidí. Na PC mě sere jedna bolest už od dob dosu ....
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Mě osobně by dost vadilo auto pernamentně na netu. To je u Tesly obrovské mínus. Měla by být možnost vlastního přehrání softu z flashky, jako to mají i obráběcí stroje za miliony a zvládají to bez problémů.
Každá automobilka má něco. Mě interiér Tesly připadá děsnej a korunu tomu nasazuje ten obří lcd. Ale soft mají solidní. Nicméně mám z Tesly dojem, že vymýšlí hlavně hovadiny a neřeší podstatné věci, jako třeba výdrž materiálů a ergonomii. Klasické automobilky mají zase výhodu v pěkném dizajnu, umí dobře technickou stránku a až jim někdy dojde, že by mohli zapracovat na softu, tak budou zase hrát první ligu.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od glottis »

ona zase tak uplne porad na netu neni. Kdy se to ma aktualizovat si muzes urcite rict a urcite to pujde spustit az kdzy si reknes. jak to funguje urcite napise nekdo kdo to ma. Ani na povely jako zapni topeni neceka online ale cele to spi. Nedrzi to spojeni. Budi se to tak, ze tomu pridje sms :)

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek