Li-ion 24V 50Ah BMS

Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
Kozel.S
Příspěvky: 156
Registrován: úte bře 11, 2014 2:13 pm

Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Kozel.S »

Zdravím,
Uvažiju o nákupu článku Li-Ion YOULION VDA2714897HE 50Ah 3,65V 7ks do série na chatu.
Energie v ní bude na moje potřeby víc, než dost, takže počítám, že z ní budu využívat tak 60-70% energie max, ale lepší pro případ, kdy by bylo potřeba mít víc energie. Zas nadruhou stranus e doporučuje těch 70% u li-ion článku a víc nevybíjet.
Moje otázka je, když budu nabíjet na max 28,7V, tak abych na jednom článku měl 4,1V a nebudu zatěžovat velkými proudy, počítám do 20A max, tak musím řešit BMS, nebe není třeba?
V hodně dizkuzích zde jsem se dočetl, že u Li-ion baterií není BMS vůbec potřeba, jen občas zkontrolovat články, jestli se moc nerozchází.
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od antoni_sk »

Je to tak - batériu zloženú z článkov Li-Ion nie je potreba pri správnom používaní balancovať. Ale aspoň nejaké meradlá na zobrazenie stavu napätia jednotlivých sériových blokov - cellmeter, displej.voltmeter a pod.
Bms ale plní aj iné funkcie - podpätie, prepätie, max.prúdy apod. - toto treba zvážiť či to vedia ošetriť aj iné prvky v FVE. Vtedy nie je úplne nutná.
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
kodl69
Příspěvky: 7403
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od kodl69 »

PROSÍM O NEŠÍŘENÍ NEPRAVD. BMS je nutná, a nebo je nutný "strojník baterie", který zajistí, že se baterie nepřebije, nevybije pod určité napětí ČLÁNKU , ne podle napětí CELÉ BATERIE a v případě potřeby tu baterii odpojí, aby se zamezilo jejímu zničení. A BMS, i z číny za pár USD, obsahuje obvykle aspoň náznak balancování.
POKUD BMS NENÍ POTŘEBA, PROČ JE V KAŽDÉ BATERCE U ELEKTROKOLA? ABY BYLA DRAŽŠÍ?
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Kozel.S
Příspěvky: 156
Registrován: úte bře 11, 2014 2:13 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Kozel.S »

Podpětí a přepětí myšleno článku, nebo celé baterie?
U celé baterie budu mít samozřejmě PWM regulátor, kterej podpětí a přepětí bude hlídat, stejně jak maximální proud.
Respektive, pokud by šlo o jednotlivé články, tak jak řeší bms podpětí, či přepětí u Li-ion? Odpojí celou baterii, protože co jsem se díval na BMS pro Li-ion, tak balacnování tam asi nebude tak účinný, jak třeba na balancérech pro LiFePo4.
A teď ještě otázka, když už balancér, tak jestli pořídit něco dražšího
https://shop.mypower.cz/balancer-bms-7s ... tooth-4105
Nebo stačí balancer 20A z aliexpresu.
Kozel.S
Příspěvky: 156
Registrován: úte bře 11, 2014 2:13 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Kozel.S »

kodl69 píše:PROSÍM O NEŠÍŘENÍ NEPRAVD. BMS je nutná, a nebo je nutný "strojník baterie", který zajistí, že se baterie nepřebije, nevybije pod určité napětí ČLÁNKU , ne podle napětí CELÉ BATERIE a v případě potřeby tu baterii odpojí, aby se zamezilo jejímu zničení. A BMS, i z číny za pár USD, obsahuje obvykle aspoň náznak balancování.
POKUD BMS NENÍ POTŘEBA, PROČ JE V KAŽDÉ BATERCE U ELEKTROKOLA? ABY BYLA DRAŽŠÍ?
Já se právě ptám, protože jsem narazil na spousty protichůdných informací.
Takže BMS ano a stačí z aliku za 200Kč, nebo na kolik to výjde.
Chcu pořídit jen 20A, protože PWM měnič má stejně max 20A a víc ani odebírat nehodlám.
I když spustím všechny spotřebiče zarás, tak uvažovaná spotřeba je nějakých 10-15A.
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od antoni_sk »

Kodl69 - zas niekto prekrúca to čo som napísal a ako som to presne napísal... z baterky a do baterky "kola" sa ťahajú iné prúdy v pomere ku kapacite - tam je potrebná...
Ale OK, máš "pravdu"... Ved nám čo nemáme na Li-Ionkách BMS a balancéry vlastne tie naše elektrárne vôbec nefungujú a každý mesiac musíme kupovať nové batérie... :lol:
Pozn: Lifepo ako máš ty by som si takto prevádzkovať netrúfol - tu už je BMS a hlavne balancovanie potrebné... A "strojník" o občasný dohled je snad normálny u väčšiny našich FVE...
Peace ;)
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
Mikel
Schválený prodejce
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Mikel »

Kozel.S píše: Já se právě ptám, protože jsem narazil na spousty protichůdných informací.
Takže BMS ano a stačí z aliku za 200Kč, nebo na kolik to výjde.
Chcu pořídit jen 20A, protože PWM měnič má stejně max 20A a víc ani odebírat nehodlám.
I když spustím všechny spotřebiče zarás, tak uvažovaná spotřeba je nějakých 10-15A.
Pokud budete provozovat baterie bez BMS, jednak jste bez zaruky na clanky a jednak hazardujete s vasi chatou. To ze casem prijdete "jen o baterie" je asi ten nejmensi problem.
Pak je otazka jestli se vyplati koupit si tu nejlevnejsi BMSku, ktere ani neumi nic balancovat, nebo si par stovek priplatit za Smart BMS, ktera umi balancovat a muzete kontrolovat podle potreby i stav baterie. Ale to si kazdy musi zhodnotit sam. Jestli to je ta uspora na pravem miste.
Pripadne pokud chcete usetrit za kazdou cenu, tak si kupte dve olova 12V a mate klid, nemusite resit zadne BMSky a jen to pripojite. :)
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od antoni_sk »

Kozel.S píše: Chcu pořídit jen 20A, protože PWM měnič má stejně max 20A a víc ani odebírat nehodlám.
I když spustím všechny spotřebiče zarás, tak uvažovaná spotřeba je nějakých 10-15A.
ALE ! - pokiaľ si chcete kúpiť len batériu 20Ah (nie 20A) a regulátor ktorý do nich môže posielať 20A (to je prúd 1C) tak v tom prípade plne súhlasím s KODL69 a Mikel - tu je už BMS potrebná.
Uvažovanú spotrebu ste asi mysleli v Ah, nie v A ???
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
Kozel.S
Příspěvky: 156
Registrován: úte bře 11, 2014 2:13 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Kozel.S »

Baterka bude 50Ah 7 clanku seriove. Regulator mam 20A a solar budu mit 230W.
Baterku mam naddimenzovanou skrz to, ze tam budu jen o vikendu a kdyby prez vikend bylo hodne zamraceno treba, tak at mam dost kapacity naakumulovane prez tyden. A kdyz si spocitam odber vsech spotrebicu, kdybych je pustil zaras, tak se nedostanu nad 15A odberu.
Mikel
Schválený prodejce
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Mikel »

To nic nemeni na tom, ze pokud zvazujete provozovat lithiove baterie bez BMS, tak si opravdu radeji kupte olovene baterie. Bude to pro vas i vasi chatu bezpecnejsi. :)
Neberte to ve zlem.
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
Kozel.S
Příspěvky: 156
Registrován: úte bře 11, 2014 2:13 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Kozel.S »

Mikel píše:To nic nemeni na tom, ze pokud zvazujete provozovat lithiove baterie bez BMS, tak si opravdu radeji kupte olovene baterie. Bude to pro vas i vasi chatu bezpecnejsi. :)
Neberte to ve zlem.
Neberu, proto jsem tu, abych vyslech zkusenejsi.
Mate nejaky typ na bms, kteremu bych mohl verit a mohl se na neho spolehnout?
Nejlip nejakej eshop. Znam bms akorat z aliexpresu a vim, ze hodne tuzemnskych obchodniku bms z ciny akorat preprodava.
Mikel
Schválený prodejce
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Mikel »

Kozel.S píše: Neberu, proto jsem tu, abych vyslech zkusenejsi.
Mate nejaky typ na bms, kteremu bych mohl verit a mohl se na neho spolehnout?
Nejlip nejakej eshop. Znam bms akorat z aliexpresu a vim, ze hodne tuzemnskych obchodniku bms z ciny akorat preprodava.
Vsechny BMSky jsou z Ciny. Muzete napriklad zde https://shop.mypower.cz/balancer-bms-7s ... tooth-4104
Je otazka jestli si koupit v CZ za cca 1150,-Kc a mit to hned vcetne zaruky 24 mesicu nebo koupit z Ciny cca 40USD + DPH tj 920,-+DPH a jste na 1113,-KC, zaruka jen do potvrzeni , ze jste zbozi obdrzel a cekat budete dva mesice nez to z Ciny prijde.
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
kodl69
Příspěvky: 7403
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od kodl69 »

Ano, na elektrokole se tahá někdy i 8A (300W/40V=7.5A), to je pro 14Ah baterku o něco víc než 0.5C...
Kdybych neviděl hromady zničenejch baterek z pochybnejch strojků, který neměly BMS, tak bych o tom ani nepsal, a kdo nemá na kontě aspoň dva zničený články od 40Ah víc ( u mě měly jenom 4A balancování, bez BMS), tak má buď štěstí, nebo ho to teprve čeká...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Kozel.S
Příspěvky: 156
Registrován: úte bře 11, 2014 2:13 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Kozel.S »

kodl69 píše:Ano, na elektrokole se tahá někdy i 8A (300W/40V=7.5A), to je pro 14Ah baterku o něco víc než 0.5C...
Kdybych neviděl hromady zničenejch baterek z pochybnejch strojků, který neměly BMS, tak bych o tom ani nepsal, a kdo nemá na kontě aspoň dva zničený články od 40Ah víc ( u mě měly jenom 4A balancování, bez BMS), tak má buď štěstí, nebo ho to teprve čeká...
Jenom 4A? To je malo? Co jsem se dival, tak ty li-ion BMS maji balancovani jenom 40-60mA. Vim, ze u LiFePo4 baterii je rozjizdeni clanku znacnejsi a je potreba balancovat nekdy opravdu desitkami amper, ale u Li-ion clanku jsem zil v domeni, ze staci to balancovani pomoci BMS.
jahodovák
Příspěvky: 1930
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od jahodovák »

Ono hodně záleží jak to provozuješ,já na elektrokole nejenže nemám bms ale ani balancéry,nahrazuji to jiným způsobem provozu,před jízdou zacvaknu do vyvedených konektorů dva měřící moduly každý za 99 kč a pokud dojde k poklesu na článku pod nastavenou hodnotu začnou řvát a vím,že pojedu jen silou svých nohou,naštěstí se to ještě nikdy nestalo,po příjezdu domů zkouknu jak je na tom napětí a případně dám nabíjet.Používám dvojitou modelářskou,která má vestavěný balancér,takže nabití a vybalancování je provedeno.Jen je třeba používat modelářkou nabíječku.Na cestyberu obyčejnou a po návratu domů provedu zas nabíjení přez tu modelářskou,zatím to drží a mám najeto 2100kilometrů,je to přestavba takže motor 1kw a řídící jednotka dává při rozjezdu az 50 ampér,samozřejmě nad 25 kiláčků v hodině se pohon vypne.Je to pravděpodobně lipol 30 ah,od jednoho zdejšího člena,původně to byly powerbanky.Asi dost kvalitní,protože při brždění rekuperací jde zpět i 20 ampér.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od antoni_sk »

napísal som príspevok a bud sa neodoslal alebo neviem čo:
Pýtal som sa ako môže Smart BMS ktorá má balancovacie prúdy napr. 50, 100 mA vybalancovať 200 Ah článok ? Funguje to vôbec niekomu ?
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
Mikel
Schválený prodejce
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Mikel »

antoni_sk píše:napísal som príspevok a bud sa neodoslal alebo neviem čo:
Pýtal som sa ako môže Smart BMS ktorá má balancovacie prúdy napr. 50, 100 mA vybalancovať 200 Ah článok ? Funguje to vôbec niekomu ?
Pouzivam u sve FVE na 7ks aku li-ion 120Ah tyto Smart BMSky s balancim proudem 60mA jiz nekolik let a vzdy vse perfektne vyrovnane.
Delal jsem jeden experiment, ze jsem nechal clanky rozjete o 0,15V a behem cca 14ti dnu bylo vybalancovano na rozdil 10mV
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
Kozel.S
Příspěvky: 156
Registrován: úte bře 11, 2014 2:13 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Kozel.S »

Mikel: Jeste se zeptam, uvazuji prave nad nakupem tech 50Ah clanku co inzerujes v bazaru. Mas je vyzkousene dlouhodobeji? Jestli neztraci moc rychle cyklama kapacitu? Jak jsem rikal, cyklovani by bylo o vikendu a to obcas bych vytahl 70-80% baterky, ale ve vetsine pripadu tak 50% max.
Kdyz jsem si propocitavak, ze bych to mel stavet z olova, nebo LiFePo4, tak me vsechny varianty vysly draz, jak toto reseni. A taky Li-ion je z baterek nejlehci vahove, tak nebude takovej problem na zimu si ju vozit dom, jdy na chate nebudu.
Mikel
Schválený prodejce
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: Li-ion 24V 50Ah BMS

Příspěvek od Mikel »

Tyto clanky maji cyklickou zivotnost 1600+ pro vyuzivani 80% kapacity.
Sam je pouzivam ve svem elektroskutru, kde je mam zapojene 2p20s a funguji dobre. Neni potreba se obavat poklesu kapacity pokud se dodrzuji provozni pravidla pro danou baterii.
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek