Youdova ostrovní laboratoř

Popis a ukázky samostatných ostrovních elektráren nepřipojených do rozvodné sítě s akumulací energie.
Odpovědět
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od youda »

tomas píše:Ahoj youda, prosím tě, je ta nabíječka OpenEVSE vhodná pro veřejnou instalaci? Komunikuje přes wifi a výkon se dá ovládat nějaký regulátorem v každé fázi zvlášť nebo společně? Zvažuji také její instalaci u jednoho zákazníka, ale tvrdí mi že pokud je to veřejná a platí se dle potřeby energie tak je nutné mít licenci na prodej elektřiny, když se platí paušálem tak licence není potřeba.
Ahoj Tomasi,

je to AC Wallbox, nikoliv skutečná DC nabíječka. Nabíjí tedy jen pomalu a to 1f nebo 3f.
Nabíjecí AC proud lze zvolit 6A - 80A, nicméně v reálu to většina lidí bude mít omezeno na 3x32A a to ze dvou důvodů:
  • 1) Málokdo má v baráku silnější hlavní jistič. Větší proud by tedy dával smysl jen při napájení z vlastní silné FVE.

    2) Většina elektromobilů má palubní nabíječky s výkonem okolo 7-11kW. Ikdyž bys povolil 3x80A, tak nabití 100kWh baterie elektromobilu ze 30% do 80% by stejně trvalo cca 6h.
Já konkrétně si koupil tu verzi OpenEVSE, která má v sobě 1f stykač a rovnou z ní vede 32A kabel Mennekes Type 2, protože mám 1f FVE. Také všechny elektromobily se umí nabíjet i z 1f, byť to pak třeba nefrčí maximální rychlostí. Objednat se dá i 3f verze, rozdíl je pouze ve stykači. Elektronika i software je úplně stejný. Další možnost je mít na wallboxu místo kabelu Mennkes Type 2 zásuvku, do které si pak každý řidič cvakne svůj vlastní kabel.

Řízení nabíjecího výkonu ve skutečnosti neprovádí žádný výkonový prvek ve wallboxu. Wallbox pouze generuje pilotní PWM signál a podle jeho střídy si palubní nabíječka elektromobilu řídí svůj nabíjecí výkon. Řízení výkonu tedy probíhá na všech fázích současně a podle toho jakou má elektromobil palubní nabíječku si tahá buď jednu, dvě nebo tři fáze. Samozřejmě, pokud máš 1f wallbox, tak i 3f palubní nabíječka si tahá jen tu jednu fázi.

Detailně je to řízení výkonu popsáno je to ve standardu EVSE J1772:
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling
controll_pot.jpg
controll_pot.jpg (20.21 KiB) Zobrazeno 1397 x
article-2018march-bringing-evs-into-the-fig1.jpg
article-2018march-bringing-evs-into-the-fig1.jpg (18.57 KiB) Zobrazeno 1397 x
J1772_signaling_circuit.png
Pokračování příště...
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od youda »

...pokračování:

Wallbox co mám já se dá koupit buď jako OpenEVSE, nebo ta samá střeva v trošku odlišné krabici jako EmonEVSE. Více viz Google. Obě verze mohou být jak 1f tak 3f. V EU asi dává smysl vzít spíše EmonEVSE, neboť ten chodí z UK, nemusí tedy přes celnici. Já vzal OpenEVSE, ten jde z USA.

Provedení OpenEVSE, tethered:
cudlik.PNG
Provedení EmonEVSE, non-tethered:
dirka.PNG
Co se týče veřejného provozu:

1)
Omezit maximální proud lze. Buď staticky, nebo dynamicky. V případě dynamického omezení si OpenEVSE wallbox sám tahá údaje o přebytcích z EmonCMS, MQTT nebo OhmConnect. Údaje o přebytcích mohou pocházet z FVE, ale stejně tak se dá například do EmonCMS cpát zbytková kapacita hlavního jističe a wallbox si pak vždy vezme jen takový výkon, aby nabíjel co nejrychleji, ale zároveň nepřetížil přípojku k ČEZu (kterou bude snímat třeba EmonPI pomocí CT).

Další možností dynamického řízení výkonu je API, které funguje i přes wifi:

Kód: Vybrat vše

RAPI over HTTP
RAPI (rapid API) commands can also be issued directly via a single HTTP request.
Assuming 192.168.0.108 is the local IP address of the OpenEVSE ESP.

Eg.the RAPI command to set charging rate to 13A:
http://192.168.0.108/r?rapi=%24SC+13

To sleep (pause a charge) issue RAPI command $FS
http://192.168.0.108/r?rapi=%24FS

To enable (start / resume a charge) issue RAPI command $FE
http://192.168.0.108/r?rapi=%24FE
https://libraries.io/github/OpenEVSE/ESP8266_WiFi_v2.x

2)
Nevýhoda pro veřejný provoz je, že přímo na wallboxu je jedno ovládací tlačítko, kterým se lze dostat do menu a změnit parametry, včetně nabíjecího proudu. Pro funkci wallboxu není tlačítko potřeba, tak by šlo jej buď odpojit, nebo k němu předřadit vypínač na klíček.

3)
Krabice OpenEVSE je vlhkotěsná, po obvodu je silikonové těsnění, takže na ni může klidně i pršet. Stále je to ale plast, byť docela silný. Pro veřejné použití by se asi více hodil nerez.

4)
Pro veřejné použití na exponovaném místě bude určitě lepší verze se zásuvkou Mennekes Type 2 (non-tethered), než s kabelem (tethered). To proto, že kabel láká ke hrátkám a dá se uřezat. Zásuvka tolik nebije do očí.

5)
Wallbox se umí připojit k Wifi a to včetně zaheslované. Pak poskytuje nejen API, ale také webové rozhraní ke konfiguraci, viz screenshoty níže. I zde je přístup na heslo.
main1.PNG
sys.PNG
svc.PNG
rapi.PNG
Veřejné použití si tedy představit dokážu, včetně možnosti řízení výkonu dle přebytků FVE nebo dle zbytkového příkonu hlavního jističe. Na exponované místo by však možná přecejen bylo vhodnější použít jiný Wallbox, vyloženě v nerezovém antivandal provedení.

https://www.openevse.com/
https://guide.openenergymonitor.org/int ... -charging/
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od youda »

Tomasi,

Při pomalém AC nabíjení elektromobilů nedává moc smysl účtovat za odebrané kWh. Vhodnější je buď zavést poplatek za parkování, nebo prostě paušál typu "dej mi 50Kč a můžeš si tu nabíjet celý den".

Stanovit nějakou drakonickou sazbu za kWh je nutné jen u DC nabíječek o výkonu 50-350kW. U těch nejsilnějších je elektromobilista ochoten vysolit i 7Kč za kWh. Ale to jen proto, že má auto dobité za 20 minut a může hned frčet dál. Reálně tedy neplatí ani tak za tu energii, ale za pohodlí. U 350kW DC nabíječky se také většinou netankuje plná nádrž od 0 do 100%, ale té předražené elektriky si člověk vezme třeba za 300Kč, aby dojel do cíle, kde už dotankuje zadarmo. Navíc, nabíjení od 80% výše už jede hodně pomalu, stejně jako u našich solárnických baterek.

Jaká se na komerční provoz nabíječek a vztahuje legislativa v CZ, to já osobně netuším. U mne si každý může nabít zadarmo ze slunce. Jsem prostě filantrop :)

Hotely, restaurace a kavárny mají AC nabíjení většinou zdarma. Jen se předpokládá, že tam elektromobilista utratí nějaký obnos za přespání, zákusek nebo večeři. Pokud má tvůj zákazník podobnou provozovnu může to řešit zrovna takto. Ovšem v takovém případě je vůbec nejlepší nechat se zapsat do programu Tesla Destination Charger:
  • Wallboxy dostaneš od Tesly zadarmo, jen připravíš tři parkovací místa a přitáhneš elektriku.
  • Tesla Destination Chargery bývají většinou nastavené tak, že na dvou stáních se můžou nabíjet jen Tesly a třetí stání je univerzální, které akceptuje jakýkoliv elektromobil.
  • Výhoda je, že tvoji provozovnu pak Tesla zařadí přímo do mapových podkladů v GPS, takže když si pak řidič vybírá kde se dá sváču nebo objedná pokoj, rovnou mu to nabízí místa s těmito wallboxy.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od kodl69 »

Trochu bych si dovolil oponovat, a taky upřesnit co je "pomalé AC nabíjení" je to třeba i můj 3x25A jistič na zásuvkové skříni venku? Umožňuje nabíjení17.5kW, což je třeba za 4 hod 70kWh (plně nabitá tesla?) a 70kWh za 50Kč nedostaneš ani jako cenu za silovou elektřinu, bez těch ostatních položek, který cenu 3x zvýší...
Samozřejmě u zásuvky 16A/230V je řešení to výše uvedené, prostě poplatek za parkování, protože 3.5kW dá za třeba 4 hod 14kW, ale to je tak nabití baterky do elektromotorky nebo rikši, a ne do auta, ale i takoví se najdou...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od youda »

Ano :)
Konkrétní případ je nutné vždy propočítat. Takže těch mých 50Kč za celodenní parkování je třeba brát s rezervou - jen jako příklad. Parkovné klidně může být 30Kč za hodinu, pokud bych měl AC nabíječku na kšeft a nechtěl z nějakého důvodu (viz Tomas) účtovat za kWh.

Co se týče jističe 3x25A (17.5kW), tak je potřeba zohlednit dva fakty:

1) Většina elektromobilů takový AC výkon nedokáže využít. Jen starší kusy Tesla S, vybavené DualChargerem umí sosat až 22kW AC. Novější auta, včetně těch od Tesly, mají palubní nabíječky 7-11kW, takže z AC se nabíjejí výrazně pomaleji. Cokoliv silnějšího jsou spíše vyjímky.

2) Poslat celých 3x25A do wallboxu není dobré, protože pak nezbyde žádný výkon pro domácnost. Chtělo by to nechat si aspoň 2.5kW, aby člověk nemusel čekat se zapnutím pračky nebo vařiče. Jelikož EVSE prokokol neumí řízení výkonu po fázích, tak to reálně znamená rezervu 3x2.5kW = 7.5kW. Z původně dostupných 17.5kW najednou pro nabíječku zůstane už jen 10kW. Právě pro tyto případy je fajn mít výkon wallboxu dynamicky ovládaný pomocí proudových transformátorů.

Já osobně zastávám názor, že AC nabíječka na kšeft dávala smysl někdy před lety, kdy bylo nabíjecích míst opravdu málo. V současné době už je v ČR taková síť DC i AC nabíječek, že by člověk opravdu musel být na nějakém lukrativním turistickém místě, aby mu tam vůbec jezdili lidi a platili za kWh (hrad, památková zóna, plovárna atd.) Obzvláště, když u kdejaké hospody si cucne zdarma AC a u Lidlu si zdarma cucne dokonce i DC z CCS stojanu ABB.

Kodl69,
jak jsi to vlastně s AC nabíječkou udělal ty?
- Účtuješ za kWh?
- Jezdí dost lidí na to, aby se to vyplatilo?
- Máš tam dynamické řízení proudu?

Díky za info!
Youda
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Reputace: 258

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od brumlaj »

youda píše:......... Jen starší kusy Tesla S, vybavené DualChargerem umí sosat až 22kW AC. Novější auta, včetně těch od Tesly, mají palubní nabíječky 7-11kW, takže z AC se nabíjejí výrazně pomaleji. Cokoliv silnějšího jsou spíše vyjímky........
Z evropských nabí třífázově ještě Renault ZOE. Těch tu bude časem fůra neboť do letoška to bylo nejprodávanější eauto v EjU.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od youda »

Snad i ty nové VW by měly umět i 3f... uvidíme.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2485
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Reputace: 180
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od NOPARasito »

brumlaj píše:
youda píše:......... Jen starší kusy Tesla S, vybavené DualChargerem umí sosat až 22kW AC. Novější auta, včetně těch od Tesly, mají palubní nabíječky 7-11kW, takže z AC se nabíjejí výrazně pomaleji. Cokoliv silnějšího jsou spíše vyjímky........
Z evropských nabí třífázově ještě Renault ZOE. Těch tu bude časem fůra neboť do letoška to bylo nejprodávanější eauto v EjU.
Jenze letoskem Renaultu budou prodeje koncit.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2485
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Reputace: 180
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od NOPARasito »

Youda nandal neco jako strechu nad pergolu.
Tak tady bych teda mel jiz i zavetrovanou podobiznu.
Je to plne podbity, s trapezovym plechem, 3mm nerez L-ka, na tom jsou vingle hlinik 20x20x2 a na tom panely. Vymena panelu za jiny typ mozna, je to udelano na standart 165x99cm, ale i 200x100 by to bez prestavby pobralo.
Zavetrovani jsem udelal L-kama s 4mm polykarbonatem ;-).
IMG_20190831_170116.jpg
Jsem se ti sem vetrel, tak omluva Youdo.
Uživatelský avatar
hurvayz
Příspěvky: 951
Registrován: čtv bře 20, 2014 9:17 pm
Reputace: 112
Bydliště: Skoro u SK

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od hurvayz »

Youdo ahoj. Mas změřeno kolik tratíš výkonu, když jsou panely na ležáka? Kolem 30%? Taky o nečem takovém uvažuji. Dík
Okolo 11kWp, soustava několika měničů krmící soustavu několik bojlerů.
kodl69
Příspěvky: 7379
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Reputace: 866
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od kodl69 »

Novější tesly mají slabší nabíječku? Minulej tejden u mě byl chlapík s cca 2r starou teslou S100D, a určitě to bralo víc než 11kW.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od youda »

Nejrychlejší AC nabíjení mají staré Tesly S, ty s černým čumákem z roku 2016.
V základu měly 11kW palubní nabíječku, ale dal se dokoupit upgrade na "dual charger", který valil 22kW.
Novější Tesly S mají v základu 11kW palubní nabíječku a dá se dokoupit upgrade na 16.5kW.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od youda »

hurvayz píše:Youdo ahoj. Mas změřeno kolik tratíš výkonu, když jsou panely na ležáka? Kolem 30%? Taky o nečem takovém uvažuji. Dík
To jsem nebyl já - NoParasito si dělá srandu, ta pergola je u něj na dvorku :)
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
hurvayz
Příspěvky: 951
Registrován: čtv bře 20, 2014 9:17 pm
Reputace: 112
Bydliště: Skoro u SK

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od hurvayz »

Aha..
Okolo 11kWp, soustava několika měničů krmící soustavu několik bojlerů.
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2485
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Reputace: 180
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od NOPARasito »

youda píše:
hurvayz píše:Youdo ahoj. Mas změřeno kolik tratíš výkonu, když jsou panely na ležáka? Kolem 30%? Taky o nečem takovém uvažuji. Dík
To jsem nebyl já - NoParasito si dělá srandu, ta pergola je u něj na dvorku :)
Nebyla to sranda, hodil jsem vzorek, jak by Youda mohl pergolu stlouct. Ale tusim by pouzil profesionalnejsi materialy :yes:
Uživatelský avatar
mati
Příspěvky: 363
Registrován: ned bře 03, 2013 12:11 pm
Reputace: 29
Bydliště: Paka - city

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od mati »

hurvayz píše:Youdo ahoj. Mas změřeno kolik tratíš výkonu, když jsou panely na ležáka? Kolem 30%? Taky o nečem takovém uvažuji. Dík
V létě když slunce cestuje vysoko , tak je to lepší než na jižní sedlový střeše ( co sráží dolu výkon je jen teplota ). Ale problém je v zimě - ten sníh nejezdí ( výroba čistá 0 ) - musí roztát a to trvá i z mých 8st šikmosti ! Je to přesně o tom : když výkon nejvíc potřebuješ - tak není ( jako při často zamračené obloze v zimě ).
Procentuelně Ti ale neřeknu snížení výkonu - nemám jak srovnávat.

Asi tak.
2x 390Wp Trina Solar ,6x 240Wp Schutten, 10x NexPower 145Wp ,2x Solyndra 200Wp, Victron SmartSolar MPPT 150/35 ,Victron SmartSolar MPPT 250/60 , Victron BlueSolar MPPT 100/50 , Axpert MKS2400WPlus , 2x200Ah 24V Winston LiFePo4 , 4x Pylontech UP2500 , Victron Multiplus II 24/3000/32
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Reputace: 907

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od youda »

Vážení kolegové,

pokud se vám někdy stane, že spotřeba elektrické energie ve vaší domácnosti vyskočí nepříjemně nahoru, pak doporučuji zkontrolovat pokoj pro hosty.

Přehled AC spotřeby za poslední dny:
tchyne.png
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Reputace: 239
Bydliště: Vyškov

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od diablo007 »

Tvl to tak začala těžit btc nebo si nabíjí vibrátor?
zbek
Příspěvky: 439
Registrován: ned bře 31, 2019 1:49 pm
Reputace: 18

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od zbek »

Ty jsi ji opravoval elektrickou dečku?
FV 3,57 Kwp měnič GW3648D-ES bat 4x pylontech us2000 .FV 2 Kwp měnič GW5048 D-ES bat 3x pylontech us2000
Uživatelský avatar
Brbla
Příspěvky: 258
Registrován: čtv srp 08, 2019 3:44 pm
Reputace: 70

Re: Youdova ostrovní laboratoř

Příspěvek od Brbla »

Asi dobíjí Nokia 3210. :mrgreen:

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek