Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je úte črc 17, 2018 10:48 am


OPzS desulfator

Obnova kapacity baterií, desulfatace, DIY konstrukce desulfátoru, výsledky, měření, vhodnost použití, rady, tipy, návody, zkušenosti

OPzS desulfator

Příspěvekod MichalZ » čtv čer 21, 2018 5:56 pm

Potřebuji radu a poučení. Jsem tu nováček a pořídil jsem si vlatní elektranu, ke všemu co mám jsem přišel takříkajíc jak slepý k houslím ale nekde jsem udelal chybu...
Od kolegy jsem dostal 4ks 12V 2 OPzS 100 a kdyz mi je dával tak byli v pořádku, ted začínaji sulfatovat a kapacita nic moc. mám je na axtertu mks48 5000va nastavoval jsem jej podle manualu k bateriim tak nevím jak jsem je mohl za měsíc takto zničit. Baterie mam zapojeny s balancerem, vsechny članky jsou ve stejne konci. Měřil jsem hustoměrem a vysledek je vzdy 1,21 při 13,4V jsou ve stále teplotě 20°C a ani během nabíjení se nehřejí.
Nemám u nich desulfator a nechtěl bych aby umřeli uplně, tak beru každou radu.
Vím že kapacita mích aku je k tomuto meniči malá ale nemám jestě hotové rozvody a odběr mi nepřesahuje 500VA (zatím zapojeno jen na osvětlení)
Přílohy
20180621_185115.jpg
20180621_184818.jpg
20180621_182521.jpg
20180621_182502.jpg
20180618_212920.jpg
MichalZ
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv led 18, 2018 11:59 am
Reputation: 0

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod rottenkiwi » čtv čer 21, 2018 6:13 pm

Čo hovorí manuál k baterkám ? Aký má byť bulk ? 14.4 V x 4 sa mi zdá na OpZs málo.
Ako často je robená ekvalizácia ? Na akom napatí ?
Bublinkujú baterky pri nabíjaní či len tak trochu ?
Aké je tam teplotné čidlo ? Aká je korekcia na článok v závislosti od teploty ?
BTC: 1LWBcqUCX4UiTgzxTmsfyL83KG8DQiq2gd LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum NREL eff. 787 Dreamliner Issue Rado Danilák Online-monitoring
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1500
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 57

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod goodbie » čtv čer 21, 2018 6:42 pm

Spíše budeš mít nastavený špatně regulátor nabíjení float napětí je 13,4 posledního stupně nabíjení tedy napětí udržovacít raději bych dal 13.7 +- desetina,kolik stupňů používáš na nabíjení? Dva nebo tři ? A jaké tam máš napětí nastavené? první stupeň by měl mít napětí + - 57,6 V druhý 56.8 V po nějaký čas a udržovací bych dal 55.3 Vždy baterky musí viditelně v druhém stupni plynovat.A na tu sulfataci si jak přišel ?
goodbie
 
Příspěvky: 941
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod MichalZ » čtv čer 21, 2018 6:45 pm

Tak equalizer mam HA02
https://www.ebay.com/itm/48V-Solar-Syst ... SwNe9aQK2I
Je připojen pořád a jednotlivé baterie mají stále stejné napětí. Při floatu bublinkuji jen trošku, při nabíjení o něco více. Každý den je na 13,4V dostanu s přehledem a nikdy mi nespadly pod 11,5V. Nemám stímto zkusenosti, ale rozhodně vaří méně než kde si pamatuji staré autobaterie. Teplotní čidlo žádné nepoužívám ani si nemyslím že by nějakou takovou funci tento měnič měl. Monitoruji ale teploty po celém domě a baterie jsem prvních pár dní provozu kontroloval laserovým teploměrem spolu s rozvody ale to spíše jen ze zvědavosti, nevím jak se toto musí hlídat. Každopádne proti okolí stouply jen o pár °C
Manuál k bateriim udává napětí a proudy zcela jasně 2,35-2,4 na článek a c10
Přílohy
TAB_Stationary_EN.pdf
(572.11 KiB) 11 krát
MichalZ
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv led 18, 2018 11:59 am
Reputation: 0

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod goodbie » čtv čer 21, 2018 6:49 pm

13.4 je málo nastav to alespoň na 13.8- až 14v a 2.4v x 6 je kolik? ;) Už z hustoty 1.21 musíš mít jasno ,že baterie nenabijíš na plnou hustotu 1.24 jestli baterie nechceš zničit,vem pořádnou nabíječku a podobu min 12h je pořádně nábij a uvidíš hustota se musí pohybovat v 1.24 až 1.25
goodbie
 
Příspěvky: 941
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod rottenkiwi » čtv čer 21, 2018 6:59 pm

FLOAT nechať ako píše výrobca, 2.25 x 24 = 54 V.
Ale BULK zvyšovať napr. 14.45 x 4 , potom 14.5 x 4, 14.55 x 4 ... atď., každý deň viac.
Nechať to nabíjať 5 hodín a pozorovať ako to bublinkuje a či mizne sulfát.

A merať napatie pri nabíjaní na každej baterke / svorkách /, či je tých 14.4, 14.5 atď.
Treba to presne nastaviť, lebo ak je tam sulfát = nedostatčné napatie / krátky čas v BULK,
tak sa zničia platne a ak sa nastaví vysoké napatie, tak sa platne rozpadnú.
BTC: 1LWBcqUCX4UiTgzxTmsfyL83KG8DQiq2gd LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum NREL eff. 787 Dreamliner Issue Rado Danilák Online-monitoring
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1500
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 57

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod MichalZ » čtv čer 21, 2018 7:05 pm

Nabíjení je třístupňové
1: napětí na 57,6 konstantní proud 10A
2: napětí stále na 57,6 a proud klesá (max 8hodin)
3: napětí postupně klesá až na 53,6 a proud stále klesá

Jdu to zkusit teda zvednout, zítra až zasvítí tak to přeměřím a pak dále a dále
MichalZ
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv led 18, 2018 11:59 am
Reputation: 0

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod rva » čtv čer 21, 2018 7:07 pm

Porovnej údaj napětí Axpertu s nějakým multimetrem. Pokud se více rozchází, Axpert se dá nakalibrovat, někde tu bude návod. Alternativně bez rekalibrace přenastav na Axpertu napětí dle multimetru.
_______________________________________________________________________
10.5kWp, 48V LiFePo4 250Ah,
EPSolar 60A/150V ET6415N + Axpert pwm 4kW PIP4048HS + Axpert mppt 4kW PIP4048MS
rva
 
Příspěvky: 818
Registrován: úte dub 23, 2013 9:21 am
Reputation: 62

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod goodbie » čtv čer 21, 2018 7:13 pm

Dle mého je 13,4 málo sice to mám u svojich napsáno také, udržuji to na 13,8 -+ desetina, vždyť i hloupý alternátor v autě se snaží co to samé.
goodbie
 
Příspěvky: 941
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod rottenkiwi » čtv čer 21, 2018 7:26 pm

Pozrite ako to robí Victron:
https://www.neosolar.sk/images_content/ ... -05-cz.pdf

Ak sa baterka 24 hod nepoužíva, zníži FLOAT na 13.2 V, aby sa zabránilo korózii platní.
BTC: 1LWBcqUCX4UiTgzxTmsfyL83KG8DQiq2gd LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum NREL eff. 787 Dreamliner Issue Rado Danilák Online-monitoring
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1500
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 57

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod MichalZ » čtv čer 21, 2018 7:33 pm

Výrobce udává float 13,4 +- 1%

Nastavil jsem tedy:
float 54,1V (začnu tím procentem)
bulk 57,8V

Budu dále měřit a postupně zvyšovat jak se budou baterie chovat.
Rozdíl mezi měřením axperta a dalšími dvěma multimetry do 0,2V

Říkáte tedy že desulfátor netřeba? Chtěl jsem jestli použít lépe jeden na 48v nebo pro každou baterii zvášť prípadně něco doporučit.
MichalZ
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv led 18, 2018 11:59 am
Reputation: 0

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod rottenkiwi » čtv čer 21, 2018 7:43 pm

Platne v baterkách Banner SHD, z r. 2012, ktoré majú za sebou vyše 2200 cyklov,
vyzerajú bez desulfátora takto: / už im dávam len 14.9 až 15.2 |V /
platne_banner_21062018.jpg

V roku 2016 vyzerali tie platne takto:
banner_shd_2012_small.jpg

To som im dával 15.1 až 15.8 V.
BTC: 1LWBcqUCX4UiTgzxTmsfyL83KG8DQiq2gd LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum NREL eff. 787 Dreamliner Issue Rado Danilák Online-monitoring
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1500
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 57

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod goodbie » pát čer 22, 2018 7:17 am

rottenkiwi píše:Platne v baterkách Banner SHD, z r. 2012, ktoré majú za sebou vyše 2200 cyklov,
vyzerajú bez desulfátora takto: / už im dávam len 14.9 až 15.2 |V /
platne_banner_21062018.jpg

V roku 2016 vyzerali tie platne takto:
banner_shd_2012_small.jpg

To som im dával 15.1 až 15.8 V.

No to ty baterie vypadají takto na pohled dobře,PbSo4 je sice bílý ale na deskách moc vidět není pouhým okem na záporných deskách, když už vidět je je to většinou už tak silná vrstva, že je baterie odepsaná,a PbSo4 se právě tvoří při nízkém napětí baterie,proto je lepší float držet větší.
goodbie
 
Příspěvky: 941
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod rottenkiwi » pát čer 22, 2018 4:27 pm

To je pravda, že z hľadiska tvorby sulfátu pri necyklickej prevádzke
je lepšie mať FLOAT na 13.8 V. Ale z hľadiska korózie platní sa dáva na 13.2 až 13.4.

https://www.intechopen.com/books/trends ... batteries-

Problém je však v tom, že pri cyklickej prevádzke sa pri každom
nedobití napr. na 14.5 V, vytvorí maličká vrstva sulfátu, pri ďalšom cykle ďalšia
a tak pár cyklov bez EQ a sulfát sa zmení na sklovitú tvrdú hmotu a potom už
nepomože ani desulfátor.
BTC: 1LWBcqUCX4UiTgzxTmsfyL83KG8DQiq2gd LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum NREL eff. 787 Dreamliner Issue Rado Danilák Online-monitoring
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1500
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 57

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod MichalZ » sob čer 23, 2018 11:10 am

Tak už jsem našel vadu. Více jsem monitoroval nabijecí ciklus a dost nesouhlasí s manualem ktery mi byl dodán spolu s meničem.
to 3st je z manualu
to 2st odpovída naměřené zkutečnosti, samozřejmě že kapacita mi odpovídá cca 15ah :(

Co stím? jde nejak změnit nabíjecí ciklus? nikde jsem o tom moc nezjistil
Přílohy
3st.PNG
2st.PNG
MichalZ
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv led 18, 2018 11:59 am
Reputation: 0

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod rva » sob čer 23, 2018 3:14 pm

No a jaký typ baterie máš nastavený na Axpertu?
_______________________________________________________________________
10.5kWp, 48V LiFePo4 250Ah,
EPSolar 60A/150V ET6415N + Axpert pwm 4kW PIP4048HS + Axpert mppt 4kW PIP4048MS
rva
 
Příspěvky: 818
Registrován: úte dub 23, 2013 9:21 am
Reputation: 62

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod MichalZ » sob čer 23, 2018 3:45 pm

Axperta jsem měl na AGM
včera jsem jej dal na user a začal jsem zvedat napětí

bulk 58V
float 54V

je vidět změna k lepšímu, včera jsem nabil a hned začal s vybíjením, ted zas nabíjím a je vidět že do baterii už leze více. Ale stejnak už pomalu vracím výučák dělám v el. přez 10let a teď si připadám jak naprostý amatér...

Už jsem sem dal i dokumentace od baterií. Jestli mi někdo tedy poradíte jak to správně nastavit, případně co vyměnít nebo doplnit tak to snad už zaplatim zlatem.

Panely mám Schott poly 170w Vmpp 35,5 impp 4,78 2x6ks ale to už snad nemuže mit vliv
MichalZ
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv led 18, 2018 11:59 am
Reputation: 0

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod goodbie » sob čer 23, 2018 3:59 pm

Panely na to vliv mít nebudou ale jak jsou zapojené?jsou alespoň dva v sérii?spíše jak jsem psal už dříve je blbě nastavený regulátor,AGM jsou gelové baterie ne zaplavené flooded
goodbie
 
Příspěvky: 941
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod rottenkiwi » sob čer 23, 2018 4:16 pm

Musí to držať BULK ampére tak, aby to bolo max. C5 až C10, ináč to zničí platne.
Ďalej ABS musí byť na tom napatí aspoň 5 hod, ak boli baterky vybité pod 11.99 x 4 V.
Ak boli vybité len nad 12.5 x 4, tak by stačilo ABS aj hodinu.

No a keď ani po týždni nezačne miznúť sulfát, tak urobiť EQ na 14.8 až 15 V x 4.

Skontrolovať kyselinu, či má po ABS 1.24 hustotu. Asi tie články budú už rozhodené.

A ešte nastaviť -0.004 mV na článkok a Kelvin tep. kompenzáciu, ergo vyššia teplota = nižšie napatie,
nižšia teplote = vyššie napatie.

Resp. to prepočítať a ak sú baterky v konšť. teplote, tak podľa tep. nastaviť ABS napatie.
BTC: 1LWBcqUCX4UiTgzxTmsfyL83KG8DQiq2gd LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum NREL eff. 787 Dreamliner Issue Rado Danilák Online-monitoring
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1500
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 57

Re: OPzS desulfator

Příspěvekod goodbie » sob čer 23, 2018 4:29 pm

rottenkiwi píše:Musí to držať BULK ampére tak, aby to bolo max. C5 až C10, ináč to zničí platne.
Ďalej ABS musí byť na tom napatí aspoň 5 hod, ak boli baterky vybité pod 11.99 x 4 V.
Ak boli vybité len nad 12.5 x 4, tak by stačilo ABS aj hodinu.

No a keď ani po týždni nezačne miznúť sulfát, tak urobiť EQ na 14.8 až 15 V x 4.

Skontrolovať kyselinu, či má po ABS 1.24 hustotu. Asi tie články budú už rozhodené.

A ešte nastaviť -0.004 mV na článkok a Kelvin tep. kompenzáciu, ergo vyššia teplota = nižšie napatie,
nižšia teplote = vyššie napatie.

Resp. to prepočítať a ak sú baterky v konšť. teplote, tak podľa tep. nastaviť ABS napatie.

V podstatě souhlas ,jen bych udělal to co už jsem psal baterie prostě vyndat a pořádně prohnat normální nabíječkou
goodbie
 
Příspěvky: 941
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:
Reputation: 37


Zpět na Desulfatace

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

Reputation System ©'