Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je stř zář 26, 2018 9:21 am


Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Nezařaditelné

Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vk_1 » ned bře 18, 2018 3:43 pm

Zajímavé video o použití energie z elektromobilu pro stabilizaci frekvence v síti.'

https://www.youtube.com/watch?v=NDYhihUbovM

Podle toho, co říká, všechny elektromobily Nissan od roku 2014 umí posílat energii oběma směry a je to tak z továrny nastavené. To znamená, že by mělo jít to použít i doma, jen je potřeba vhodný wallbox.

Zajímavé je, že jim Nissan stanovil rozmezí SoC, které můžou využívat, aniž by to mělo vliv na délku záruky baterie. Prostě když se neustále nabíjí a vybíjí kdesi uprostřed SoC, tak to baterii neškodí.
Celé video je zajímavé.

Víte už o někom, kdo to reálně doma používá? Pokud má někdo doma malou spotřebu v době temna, teoreticky by šlo se odpojit od sítě, a ve chvíli zimních horších dnů si prostě "dojet nakoupit elektřinu" do rychlonabíječky.
vk_1
 
Příspěvky: 73
Registrován: ned čer 28, 2015 6:31 pm
Reputation: 5

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod abrams » ned bře 18, 2018 5:12 pm

Zdravím ,

v pokrokových zemích se toto stává realitou :yes: v ČEZku se sotva pozvolna "množí" pouhé nabíjecí stojany :roll: .
Samotné Euto neumí vracet el do DS , neumí dělat AC proud . V2G funguje jen skrze obousměrný ChAdemo nabíjecí stojan . Nevím o nikom kdo by měl doma takovou mašinu :dontknow: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2266
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 237

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vk_1 » ned bře 18, 2018 10:28 pm

Tahle krabice je pro Mitsubishi Outlander PHEV - umi z auta dostat 1500W stridavych:
https://global.rakuten.com/en/store/suz ... m/tuph004/
37tis Kč v přepočtu je dost :(

Podobná krabice od Hondy, Honda Power Exporter 9000 (9kVA):
http://world.honda.com/powerproducts-te ... orter9000/
U Hondy je zajímavá vize, že by člověk měl doma auto na vodík a příležitostně z něj napájel dům.

Krabice pro Nissan - reálně v provozu: https://www.youtube.com/watch?v=tL_2dF0tclY
Cenu nevím, nejspíš 2400EUR, což je pro příležitostné použítí trochu moc:
https://cdn.goingelectric.de/forum/reso ... mage/45514



Ale mělo by stačit umět komunikovat s tím protokolem (teoreticky je už otevřený) a pak k autu připojit střídač, který slouží pro připojení k HV bateriím - třeba jako LG Chem RESU HV atd., které jedou na 300-700V DC. Dělá to třeba SMA https://www.sma.de/en/products/battery- ... ge-25.html
vk_1
 
Příspěvky: 73
Registrován: ned čer 28, 2015 6:31 pm
Reputation: 5

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vk_1 » ned bře 18, 2018 10:49 pm

Pro nižší výkon by stačilo auto zapnout a pak použít klasickou 12V baterii, která v autě je. Ta baterka je dobíjená přes DC-DC měnič, který prý má výkon cca 1.5 kW.
Bylo by tam tedy více ztrát, ale pro nabíječku domácích baterií by 1kW mohlo stačit.

You should be able to run a kW inverter straight off the 12V battery, leaving the car on to keep the DCDC converter running to deliver the power. The DCDC inverter is around 1.5 to 2 kW (not sure anyone really knows) so as long as your car loads are low (turn everything off and stationary) the converter should be able to deliver.


Další úvaha: pokud by se povedlo přes ten CHAdeMO konektor dostat z auta 360V (nominální napětí baterie), co když to napojím na nějaký MPPT charger místo solárních panelů? Usmažím ho?
vk_1
 
Příspěvky: 73
Registrován: ned čer 28, 2015 6:31 pm
Reputation: 5

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vla » ned bře 18, 2018 11:02 pm

"v pokrokových zemích se toto stává realitou" takže v noci si nechám vycucnout auto, ráno ho superrychle nabiju a za dva roky zdechnou baterky, nebo si vezmu dovolenou a počkám až se pomalu nabije. Jenže v noci mi ho vycucnou . :lol: ...... Zatím jsou to pokusy a nereálné představy, stejně jako celá elektromobilita. Viz třeba rozvinuté Norsko, kde se e-auta nabíjejí z okna bytu, parkují při tom na trávníku atd, protože byť mají hodně nabíjecích stojanů je to stále nedostatečné. Nějak si nedovedu představit, že by se dobrovolně vzdali elektřiny z baterek, neb jsou rádi, když vůbec nabijou, aby ráno mohli odjet. U nás je to ještě horší, neb dojezd e-aut je v praxi mizerný a už jsem zažil návštěvu, která ke mě odmítla zajet asi kilometr do sídliště, s tím, že by pak nedojela k nejbližší pumpě. Takže pokud by ČEZ toto umožnil, pochybuji, že by to někdo v nejbližších 10-ti letech u nás využíval.
vla
 
Příspěvky: 479
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod kodl69 » ned bře 18, 2018 11:22 pm

Mě to divný nepřijde, obvykle ujedu za den do 50km, takže i u mizernýho Leafu bych měl cca polovinu kapacity do rezervy, tak proč ji takhle "neprodat"? Ale pokud se nic velkýho v energetice nezmění, tak bude pořád elektrika v noci levná, a to je většinou auto u baráku a mohlo by se nabíjet, ne vybíjet, ale pokud by mi někdo zaplatil za 10kWh v ranní špičce každej den 100Kč, tak bych to asi využíval a byl by to pro mě další důvod pořídit si elektromobil. A za 6 let mít vydělaný na polovinu novýho. Ale zatím je to fakt teorie.
ostrov 3000Wp neustále ve stádiu zrodu: 6x noark CHSM6610P250, 6x250Wp z I4wifi, 4x auria 120Wp, midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Powerjack 8kW (reálně 6kW po úpravě). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 2664
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm
Reputation: 180

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vk_1 » ned bře 18, 2018 11:40 pm

Mně v tomhle tématu nešlo ani tak o poskytování služeb síti (o tom tenhle web ani není), spíše se pokusit podobným postupem použít to auto k napájení vlastního domu.
Prostě bych chtěl tohle téma směřovat spíše směrem "jak elektromobilem v nouzi napájet dům s ostrovní FVE".
Správný název tématu by tedy byl spíše "Vehicle2Home", tak to alespoň pojmenoval Nissan.
vk_1
 
Příspěvky: 73
Registrován: ned čer 28, 2015 6:31 pm
Reputation: 5

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod youda » ned bře 18, 2018 11:49 pm

Dovedu si představit model, kdy auto má nastaveno, že povolí vybíjení max do cca SOC 80%. Stejně tak si dovedu představit, že auto se standardně nabije do SOC 90% a čeká. Další energii natlačí do AKU jen v případě, že distributor přes "HDO" požádá o zlikvidování přebytečné energie v distribuční síti - tak jako my někdy potřebujeme spálit přebytky. Pokud by v daným místě bylo takovejch aut pár desítek, tak už to může vykrýt slušnou špičku. Vyrovnávalo by se tedy oběma směry a zároveň bylo zaručeno, že ráno nebude auto vyštavené jako já po nočním tahu ;)

Ekonomika by mohla být nastavena tak, že na dané přípojce by byl celkově nižší tarif a v případě "spalování přebytků" by spálené kWh byly dokonce za zápornou cenu (dát něco zdarma je vždycky problém, prosadit zápornou cenu bývá paradoxně snažší).

Jenomže žijeme v ČR a tady se každý vynález, inovace a dobrá myšlenka využije vždy jen k vytvoření tunelu či oškubání občanů nebo se preventivně rovnou postaví mimo zákon (řepka, podpora OZE, Uber...)
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 595
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm
Reputation: 107

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod youda » ned bře 18, 2018 11:56 pm

Napájení baráku - A co tak třeba pořídit si do garáže tu automatickou měničku baterií od Tesly?
Budu mít dvě AKU, jednu v garáži, druhou v autě.
Odjedu do práce, FVE mi zatím nabíjí AKU doma. Mezitím jede pračka, myčka, pěstírna konopí.
Vrátím se domů, měnička prohodí AKU z EV vybitou na 50% za čerstvou.

TZN každej den mám natankováno a když náhodou nastane kalamita a blackout, tak mám doma dvě nabušený baterky se kterýma přežiju i pár dní temna.

..akorát mám takovej dojem, že ta druhá baterka do Tesly bude stát majlant a ta menička tak deset majlantů :lol:
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 595
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm
Reputation: 107

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vk_1 » ned bře 18, 2018 11:59 pm

youda píše:Dovedu si představit model, kdy auto má nastaveno, že povolí vybíjení max do cca SOC 80%. Stejně tak si dovedu představit, že auto se standardně nabije do SOC 90% a čeká. Další energii natlačí do AKU jen v případě, že distributor přes "HDO" požádá o zlikvidování přebytečné energie v distribuční síti - tak jako my někdy potřebujeme spálit přebytky. Pokud by v daným místě bylo takovejch aut pár desítek, tak už to může vykrýt slušnou špičku. Vyrovnávalo by se tedy oběma směry a zároveň bylo zaručeno, že ráno nebude auto vyštavené jako já po nočním tahu ;)

Ekonomika by mohla být nastavena tak, že na dané přípojce by byl celkově nižší tarif a v případě "spalování přebytků" by spálené kWh byly dokonce za zápornou cenu (dát něco zdarma je vždycky problém, prosadit zápornou cenu bývá paradoxně snažší).

Jenomže žijeme v ČR a tady se každý vynález, inovace a dobrá myšlenka využije vždy jen k vytvoření tunelu či oškubání občanů nebo se preventivně rovnou postaví mimo zákon (řepka, podpora OZE, Uber...)


V tom videu jasně říkají, že ani v Dánsku nemá smysl vydělávat tím, že nakoupím levnou elektřinu a pak ji prodám, když je dražší. Protože, stejně jako u nás, většinu ceny té elektřiny tvoří regulované složky. Při prodeji prodáváš jen silovou elektřinu, která má cenu velmi malou ve srovnání s nákupem včetně regulovaných složek, navíc platíš při prodeji za distribuci.
Prostě ani v Dánsku není nikdo, kdo by tu elektřinu vykoupil za takovou cenu, aby se to vyplatilo (kupovat ten stojan, instalace ....atd.)
Proto to oni používají jen pro rychlou regulaci frekvence v síti, za kterou se platí výrazně víc - je to kritická služba pro síť.
vk_1
 
Příspěvky: 73
Registrován: ned čer 28, 2015 6:31 pm
Reputation: 5

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vk_1 » pon bře 19, 2018 12:01 am

youda píše:Napájení baráku - A co tak třeba pořídit si do garáže tu automatickou měničku baterií od Tesly?
Budu mít dvě AKU, jednu v garáži, druhou v autě.
Odjedu do práce, FVE mi zatím nabíjí AKU doma. Mezitím jede pračka, myčka, pěstírna konopí.
Vrátím se domů, měnička prohodí AKU z EV vybitou na 50% za čerstvou.

TZN každej den mám natankováno a když náhodou nastane kalamita a blackout, tak mám doma dvě nabušený baterky se kterýma přežiju i pár dní temna.

..akorát mám takovej dojem, že ta druhá baterka do Tesly bude stát majlant a ta menička tak deset majlantů :lol:


"měnička baterií od Tesly" podle mě neexistuje. Nějaké automobilky experimentovaly s výměnou akumulátorů, ale on ničem reálném nevím. To už spíš ten Powerwall a normálně nabíjet po příjezdu domů.
vk_1
 
Příspěvky: 73
Registrován: ned čer 28, 2015 6:31 pm
Reputation: 5

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod youda » pon bře 19, 2018 12:03 am

Ano, takhle to bylo myšleno.
Nikoliv přelejvání elektriky z NT do VT, ale krátkodobý odkup/prodej elektriky přesně podle toho, jak to potřebuje distributor, když mu kvůli zatížení začne neočekávaně klesat frekvence (která klesá právě proto, že někdo zapne šílenou zátěž, tudíž toto v důsledku začne brzdit turbíny...)
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 595
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm
Reputation: 107

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod youda » pon bře 19, 2018 12:11 am

Měnička existuje (existovala). Jmenuje se Tesla Battery Swap Program a její součástí jsou dva montéři.
Více zde: https://teslaowner.wordpress.com/2015/0 ... tery-swap/

Když Tesla začala vyrábět EV, chtěla nějaký dotace nebo daňový úlevy (přesně už si nepamatuji) a jednou z podmínek bylo, že elektromobil se musí natankovat stejně rychle jako benzíňák. Proto vymysleli tuhle ochcávku. Mezitím se jim povedlo rozchodit SuperChargery, takže ochcáfka už pak nebyla potřeba.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: http://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
youda
 
Příspěvky: 595
Registrován: úte dub 26, 2016 11:12 pm
Reputation: 107

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vk_1 » pon bře 19, 2018 1:31 am

youda píše:Měnička existuje (existovala). Jmenuje se Tesla Battery Swap Program a její součástí jsou dva montéři.
Více zde: https://teslaowner.wordpress.com/2015/0 ... tery-swap/

Když Tesla začala vyrábět EV, chtěla nějaký dotace nebo daňový úlevy (přesně už si nepamatuji) a jednou z podmínek bylo, že elektromobil se musí natankovat stejně rychle jako benzíňák. Proto vymysleli tuhle ochcávku. Mezitím se jim povedlo rozchodit SuperChargery, takže ochcáfka už pak nebyla potřeba.


Aha, to jsem nevědel, díky :)
vk_1
 
Příspěvky: 73
Registrován: ned čer 28, 2015 6:31 pm
Reputation: 5

Re: Vehicle2Grid - použití energie z elektromobilu

Příspěvekod vk_1 » úte dub 24, 2018 5:16 pm

Nový Nissan e-NV200 40kWh má mít zásuvku 230V, ze které lze odebírat výkon 1kW po dobu 15 hodin. To už by na nouzové dobití domácích akumulátorů mohlo stačit a tak malý výkon baterii v autě snad neuškodí.

https://electrek.co/2018/04/24/nissan-e ... tery-pack/

They are also making the “Power Plug”, which enables people to plug their tools into outlets installed on the vehicle, now standard equipment on all models. Owners can now pull 1000 watts of power from the Power Plug for up to 15 hours, up from eight hours in the previous model.
vk_1
 
Příspěvky: 73
Registrován: ned čer 28, 2015 6:31 pm
Reputation: 5


Zpět na Ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

Reputation System ©'