Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je úte říj 16, 2018 6:50 am


Kontrola AGM baterie

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...

Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vla » čtv úno 25, 2016 11:24 pm

Vím, je bezúdržbová, ale jelikož ji asi nabíjím o trochu víc než je bezpečně zdrávo ( konečné nabíjecí napětí 28,6 V) a přetlakové ventily odpouští přetlak předpokládám, že by se klidně mohlo stát, že rouno by mohlo chtít dolejt trochu vody. netuším ovšem jak jsou uzávěry těchto baterek konstruovány. Můžete poradit jak se do nich podívat, případně doplnit vodičku bez destrukce odpouštěcích ventilů?
vla
 
Příspěvky: 481
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod ota » pát úno 26, 2016 9:06 am

Nevím přesně jaký typ máte, ale ony se ty plastové krytky nad ventily dají celkem lehce vylomit šroubovákem. Po doplnění vody se zas dá zalepit lepidlem.
Pod krytkou je pak přístupný přetlakový ventil a ten se dá se vyndat např.pinzetou a dovnitř pár kapek až ml nalít. přetlakový ventil je z měkkého plastu, např PP nebo PE, takže je pružný a nezničí se. Okolo ventilu je občas ještě těsnění z gumy.
Moje osobní zkušenost je, že když jsem dolíval vodu do AGM, tak jsem jí zničil. Pravda byly to 180Ah trakční v práci na konci životnosti, a tak mě to moc nemrzelo a prodejce nových akumulátorů už vůbec ne.
Jediné co mě napadá jak zjistit kolik té vody uniklo je tu baterku na přesné váze zvážit a váhu chybějící vody doplnit.

Ještě důležitá zkušenost z provozu UPSky. Pokud jsou AGM nabíjeny do 13,3V, vydrží kvalitní baterky jako záloha roky. Pokud se dobíjejí na 13,8V, jsou za 2 roky na odpis.
5kWp + 3kW Multiplus, 15kWh LiFe
http://www.elektrarna.estranky.cz/
Uživatelský avatar
ota
 
Příspěvky: 1321
Registrován: čtv dub 18, 2013 8:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Reputation: 200
 
  • 0


Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vlkazajac » pát úno 26, 2016 9:13 am

Poradil by som Vám takto:
1/ Okamžite vytvorte batérii podmienky dané výrobcom. Nastavte správne napätie vo fáze absorpcie a jej dľžku s ohľadom na predošlú hľbku vybitia.
2/ Urobte kapacitnú skúšku a vzhľadom na vek rozhodnite, či batéria potrebuje pokus o záchranu.
3/ Ak ste presvedčený, že batéria má nízku kapacitu ako dôsledok straty vody, dolejte ju. Robil som to tak, že som vrtákom fi 8mm navrtal veko nad každým článkom a dolial destilovanú ( nie demineralizovanú !) vodu v malom množstve, cca po 3 cm3. Urobte aspon jeden cyklus vybitie/nabitie a skúšku kapacity. Rozhodnite, čo dalej - ešte doliať, alebo zatesniť. Zatesnite vrtané otvory záplatou a taviacou pištolou, možno stačí prelepiť kvalitnou páskou. Otvory sú 8mm preto, lebo také postačujú na vizuálnu kontrolu stavu dosiek.

Ak nesplníte bod 1, nestrácajte čas podľa dalšieho postupu.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1650
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 160

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vla » pát úno 26, 2016 2:56 pm

Spíš by to měla být preventivní kontrola. Regulátor je WRM 15, je nastavený pro AGM, nabíjení končí na 28,6V. S bateriema nemíním dělat žádná velká kouzla, dokud pojedou tak pojedou, až pojdou pořídím jiné. Nebudu dělat kapacitní, ani jiné zkoušky, doplnění vody mi přišlo jako vhodné, ale třeba není, spíš se zde snažím získat rady od těch co něco takového podnikli. Podle toho co se dozvím buď udělám nějaký další krok, nebo třeba nic. Uvidím co kdo poradí, povolí, zakáže, doporučí atd.
vla
 
Příspěvky: 481
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod rottenkiwi » pát úno 26, 2016 3:22 pm

AGM sa líšia len typom skupenstva el. a jeho viazaním, ináč je to bežná Pb baterka, so všetkými +-.
Ak mi bežná baterka vyschne tak, že platne sa dostanú do styku s O2, čo sa stane ? Pomože potom
doliať H2O ? Ani svatená H2O jej už nepomože, ľudia si zničia baterky, lebo ich niekoľko hodín/dní
nechajú v stave čiastočného nabitia, resp. niektorí za november či december nevykonajú ani absorbciu
resp. u flooded ekvalizáciu, ak článok/y líšia napatím/hustotou.

Ak rozumiem špecifikám Pb bateriek, kde sa elektrolyt zúčastňuje okrem prenosu náboja aj
chem. reakcií, tak si Pb baterky kúpim a každý deň sa o ne starám, ako o malé decko.

Ak som pohodlný resp. nerozumiem Pb, kúpim si iný typ bateriek a mám po probléme, ktorý
by som si v prípade kúpy Pb zavinil sám, vlastnou neerudovanosťou.
Only God & bank can create something from nothing. LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum Enphase IQ7x 787 Dreamliner Issue Ako žiť eko 350 V DC
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1793
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 69

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vlkazajac » pát úno 26, 2016 4:20 pm

Aké máte batérie a čo sa píše v data sheete o absorpčnom a float napätí ?
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1650
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 160

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vla » sob úno 27, 2016 10:33 am

Mám dvě paralelní sady jedna 2S2P(4x80AH) Haze Float 2,3-2,4 V, Cycling 2,4 V, ta se chová zcela standardně a druhá 2S2P Enersys float 2,28 V,(4x100Ah), dvě byly horší dvě lepší takže spárovány dvě s lepší + 2s horší a nasazen balancer Háze jsou bez balanceru a prakticky stejné Regulátor WRM 15 nastavený na AGM nabíjí do 28,8 V, float 26,8. Haze mají 2-3 roky Enersys asi 6 let. Fakticky nabíjeny do 28.8 V, pak je nabíjecí proud omezován, denní výroba cca 1KW, spotřeba taktéž. Fakticky netuším jestli se po nabití přepne regulátor na 26,8V, Ze systému je napětí odebíráno celodenně, takže dle zátěže mírně kolísá. Ráno mají napětí tak 24,8 V. Pokud je několik dní zcelka hnusně dostanu se na 24,4 V, zcela vyjímečně 23,8 V (letošní zimu 2x). Když není počasí omezím odběr. Systém je zcela manuálně obsluhován. Přes zimu připojeny 4 panely, momentálně jen 2 panely protože to stačí, navíc jsem si pořídil druhý regulátor, který se s baterkami moc nemazlí a klidně nabíjí pulzně až 32V. (Takže je zapínán jen když jsou baterky vybité- momentálně zde v inzerci jako vhodný na zaplavené olovo). takže zhruba asi takto. Rozhodně nesouhlasím s názorem, že olovo potřebuje každodenní péči, jen kontroluji napětí a při dosažení cca 28V odpojím horší regulátor. Baterky enersys si při 28 a více voltech tu a tam odfouknou, ale není to nic dramatického, ani trvalého v řádu hodin. Proto jsem se ptal na možnost doplňování vody, jestli to děláte, s jakými výsledky, nebo jestli to je totálně nesmysl, či jestli dolévat kyselinu či nikdy nic. Jsou to takové hokus-pokusy, ale trošku je to přesně to, co mi na tomto foru chybí. Praktické provozní informace z hlediska ovlivnění životnosti právě akumulátorů.
vla
 
Příspěvky: 481
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod rottenkiwi » sob úno 27, 2016 11:27 am

Ak sú baterky bezúdržbové, ako sa užívateľ dozvie, že aspoň 1 článok z 12-tich je zlý a odrovná celú sériu ?
Ktoré nabíjačky + regulátory majú túto funkciu ?
Podobne dopadli tí, čo si mysleli že 4 LiFe články zaliate v monobloku sú bezúdržbové. :)
Only God & bank can create something from nothing. LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum Enphase IQ7x 787 Dreamliner Issue Ako žiť eko 350 V DC
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1793
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 69

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vlkazajac » sob úno 27, 2016 10:13 pm

Regulátor WRM 15 nabíja v absorpcii pri 28,8 V, čo je horná hranica z rozpätia 2,3-2,4 V na článok. Iné napätie sa nedá nastaviť, dá sa ale nastaviť dĺžka absorpcie 1 - 4 hodiny a čo je tiež dôležité, je teplotná kompenzácia. Tieto obidve možnosti by som rozhodne využil ( teplotnú kompenzáciu nespomínate ).

Používal som gelovky, AGM aj sealed. Vždy som nastavil systém tak, aby k odfukovaniu cez ventil nedošlo. Ak som nevedel nastaviť limit napätia absorpcie alebo jej dĺžku, pri odfukovaní cez ventil som radšej absorpciu ukončil.

Vizuálna kontrola cez otvor, ako som popísal, veľa o obsahu vody v rúne nepovie. Každý, kto ju pridáva, robí to "bajočko" a myslím si, že nejaký spôsob sledovania účinku pridanej vody sa použiť musí. Nič lepšie ako kapacitná skúška nie je. Kto si presne na gramy odváži 30 kilovú batériu a uchová údaj, aby o 5 či 10 rokov dolial chýbajúce množstvo vody ? Nehovorím už vôbec o opakovateľnosti váženia....

Rottenkiwi má v tomto zmysle pravdu, keď píše "...každý deň sa o ne starám..." Ak použijem teplotnú kompenzáciu, nastavím dĺžku absorpcie a nedovolím pšouky - je to to isté.

Ak chcete doliať, dolejte 3 - 5 cm3 a asi veľa nepokazíte. Keď nechcete spätnú väzbu - kapacitu nemerajte.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1650
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 160

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vla » ned úno 28, 2016 9:15 am

Dík, absorpci mám nastavenu na jednu hodinu, teplotní kompenzace mě nenapadla, podívám se na ní. A ještě nějaké vzdělání, víte někdo kolik je v takovém AGM 100 AH článku vlastně elektrolytu?
vla
 
Příspěvky: 481
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vla » ned srp 28, 2016 1:18 pm

V pátek jsem se konečně rozhodl, že zkusím zresuscitovat AGM baterie Haze dolitím vody. Prakticky byly ve stavu kdy akumulátor 24V 360Ah byl schopen vydržet při tomto slunečném pačasí fungovat v 24 hod. cyklu, s tím , že ráno bylo nepětí baterie cca 23,8-24V. Po pátečním dolití u cca poloviny akumulátorů (160AH) a stejném provozu jsem na ranním napětí 25,2 V. Přijde mi to docela jako úspěch. Takže zkusím mrknout i na zbytek akumulátorů, pro změnu od firmy EnerSys. Zatíme mi tedy nepotvrdilo, že doplněním vody akumulátor nejspíš zničím, doléval jsem cca 150 ml na článek, tak aby byly desky pod elitem. První den akumulátor docela vařil, druhý a třetí se chová běžným způsobem, tu a tam si ufoukne. Akumulátor lze opatrně rozebrat povolením plastových víček, která obsahují pojistný ventil. Pak je dobře vidět na desky. U dvou článků se povolení nepodařilo, takže pomohla vyvrtaná díra průměr 8mm vedle víčka. podolití vody jsem víčka zašrouboval zpět, zde je třeba dát velký pozor na utahovací moment, protože při jeho překročení dojde k utržení horní šestihranné části víčka a tím pádem ke ztrátě funkčnosti ventilu. Ono ani povolování není jednoduché, u víček , která jsem neotevřel jsem ožvýkal šestihran, jde to velice snadno, víčka jsou docela zakouslá. Pomohlo až osoustružení nasazovací hrany oříšku, tak, aby na vnitřku nebyly žádná sražení, která běžně usnadňují nasazení na hlavu šroubu. Uvidím, jak budou v tomto stavu fungovat, možná tlakové uzávěry zruším a nahradím odvětrávacími trubičkami. Beru to jako získání zkušeností co lze-či nelze s AGM baterií vyzkoušet. Již mám v pokročilém stadiu výrobu Baterie z článků 18650, takže by mě případná ztráta nijak zvlášť nemrzela. Omlouvám se těm, co by chtěli nějaká přesná měření kapacity a tedy jasné výsledky. Nemíním se tím zabývat, stačí mi, pokud systém vykazuje nějaké zlepšení což u mě je zvýšení ranního napětí po běžné noční trvalé zátěži cca150-200w. Přes den jsou i vyšší nabíjecí proudy, takže baterie skutečně zvýšila o něco svou kapacitu.
vla
 
Příspěvky: 481
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vlkazajac » úte srp 30, 2016 10:09 am

To ma teší, že sa batériam polepšilo :roll: !

... doléval jsem cca 150 ml na článek ...

To sa mi zdá dosť veľa. Dosky VRLA batérií majú okolo seba a nad sebou objem "vzduchu", ktorý slúži na rekombináciu plynov. Ak sa doliatím vody zmenší, možno bude rýchlejšie stúpať tlak plynov pri nabíjaní a batérie budú viac odfukovať. Tak sa pravdepodobne nevratne zníži hustota kyseliny a zníži kapacita. Odkiaľ - pokiaľ, kto to vie........

Stačí doliať toľko vody, aby bol separátor evidentne vlhký.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1650
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 160

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod ota » úte srp 30, 2016 12:05 pm

Moje zkušenost s dolíváním vody je takováto:
Do VRLA 6V180Ah 4ks ve vysokozdvižném vozíku jsem nalil cca 50-100ml vody. Do 14 dnů baterky ztratily kapacitu. Naštěstí to bylo v práci tak se koupili nové baterky a nikdo nic neřešil.
Budu rád za informaci jak dopadly ty Enersysy. Provozuju teď 4 takové invalidy Enersys 12V100Ah a mají tak 20Ah. Tak mě zajímá co se s nimi dá dělat...
5kWp + 3kW Multiplus, 15kWh LiFe
http://www.elektrarna.estranky.cz/
Uživatelský avatar
ota
 
Příspěvky: 1321
Registrován: čtv dub 18, 2013 8:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Reputation: 200
 
  • 0


Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod abrams » úte srp 30, 2016 12:21 pm

ota píše: Provozuju teď 4 takové invalidy Enersys 12V100Ah a mají tak 20Ah. Tak mě zajímá co se s nimi dá dělat...

Zdravím ,

dolít obyč vodou , nebo dešťovkou (je levnější ;) ) až skoro pookraj a odvézt do výkupu :idea: . Jednou sem takhle likvidoval dvě autobaterky z náklaďáku do nichž se vešlo cca 10l vody 8-) . Tehdá 130,-Kč navíc :mrgreen: .

Teď vážně , AGM baterie sou konstuovaný s vlhkým skelným rounem :arrow: zaplavením dojde k zředění kyseliny což způsobí rychlou degradaci a ::phocos-cx:: . Když už , tak dolít jen pár ml a sledovat účinky :idea: .

Elektonům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2279
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 239

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vla » úte srp 30, 2016 12:32 pm

Na enersysy ještě nedošlo, Haze se zlepšily natolik, že zvládly i včerejší celkem zatažený den i celou noc na dnešek. Je možné, že za 14 dní budou KO, ale byly ve stavu, že to chtělo něco zkusit. Ohledně množství vody jsem porušil všechny rady o dolévání malého množství. Chtěl jsem, aby se články kompletně dobře nasákly. Zbylá voda se postupně vyvaří, což by dle mě nemělo nijak zásadně ovlivnit kvalitu elektrolytu, zaplavené se taky dolévají destilkou a to pravidelně, kdežto zde šlo více-méně o pokus, který bude pokud vše přežijí opakován jen velmi zřídka, nebo vůbec, jelikož náhrada se blíží. Dávám to sem proto, že každá zkušenost dobrá a pokud to dobře dopadne, třeba to někomu pomůže. A pokud ne, bude jasné, že tudy cesta, ani nouzová nevede, což je taky dobré vědět. Edit: Já si právě myslím, že dolít pár ml vody nemusí pomoci, protože se sice vsákne, ale těžko rovnoměrně, protože netuším jak odhadnout správné množství pro kvalitní nasycení celého objemu rouna. Tak jsem zvolil maxi řešení.
vla
 
Příspěvky: 481
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Kontrola AGM baterie

Příspěvekod vla » sob říj 15, 2016 7:21 am

Jem krátký závěr, Enersys zatím zákrok nepotřebují, u Haze byl zřejmě úspěšný,současné zatažené období přestály bez problémů, dnešní ranní napětí systému po několika deštivých či totálně zatažaných dnech 24,1V. To před dolitím bylo po jednom dnu. Takže bez velké vědy za mě spokojenost. :)
vla
 
Příspěvky: 481
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45


Zpět na Pb

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Magpie-crawler [bot] a 1 návštěvník

cron
Reputation System ©'