Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je úte zář 25, 2018 9:40 pm


Použité li-ion z elektromobilů

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
PředchozíDalší

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod kyocera » sob bře 24, 2018 9:37 am

Zdravím,
děkuji Mikel za informace jak měří tester Cadex.
U nás jsou lidé také šikovní a na mypower je hodně témat. A je zde hodně
šikovných realizátorů ,velkých sestav z nových i použitých 18650. Namátkou bych jmenoval
Volente, trud a řada dalších. A určitě by jich bylo mnohem víc, kdyby se i u nás
levně prodávali použité LIFE na váhu. Takže jsem z toho odkazu na Austrálii
upozornil na to, že jsou tam použité ojeté LIFE opravdu levné a prodávají se na váhu
a levně. U nás kusovka a předraženě. A lidi u nás jsou taky technicky hodně šikovní.
Skoro bych řekl, že víc jako v Austrálii. Jen mají často menší možnosti.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1500Wp FV panel 6ks 255Wp Kyocera , regulátor Victron E. 150V/70A ,aku 120ks článků NiCd každý 120Ah,
LF měnič Victron E.P.1200VA a LF měnič Modrý trpaslík 1500VA a LF Modrá trojka - 3000VA
Uživatelský avatar
kyocera
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputation: 143

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod Mikel » sob bře 24, 2018 9:53 am

Mam take cca 30kWh v 18650 a aku z Nissanu. To nikdo nozpochybnuje, ze u nas jsou lidi sikovni. Jak jsem psal, je tam mnoho zajimavych projektu a muze to nekoho inspirovat. To ze vy si z toho celeho vyberete jen balast a resite, ze nekde nekdo kupuje pouzite aku z NB na vahu, to je druha vec :)
Mikel
 
Příspěvky: 190
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm
Reputation: 11

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod kyocera » sob bře 24, 2018 10:11 am

Zdravím,
cena použitých aku je klíčová , cena použitých LIFE není balast, od toho se vše odvijí. Pokud se začnou
u nás velmi levně prodávat ojeté LIFE na váhu začne vznikat mnoho dalších projektů.
Lidé u nás umí dělat řadu nových zajímavých projektů.
A pokud se ještě přihlédne k průměrným platům v Australii a u nás, měly by se ojeté
staré LIFE ve spotřebním koši přepočítávat. A měli bychom požadovat, aby se u nás staré ojeté
LIFE prodávali velmi , velmi levně a na váhu. Kolik gramů je ve starém 18650 mědi a kolik hliníku
nebo jiného kovu. Zatímco někde v kovošrotě by prodávající dostal za takový odpad zlomek
ceny, snaží se na lidech okolo FV si namastit kapsu a prodat kusově velmi draze staré ojeté
LIFE. Možná bychom se měli vzbouřit a přestat kupovat kusově předražené LIFE do té
doby než to bude jako v Austrálii.
Ojeté LIFE požadovat jen velmi levně a za velmi nízkou srovnatelnou s cenou výkupu kovů obsažených
v ojetém LIFE , cenu za 1kg a tedy cenu jen na váhu.A je jedno, jestli by to byly žluté LIFE nebo 18650.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1500Wp FV panel 6ks 255Wp Kyocera , regulátor Victron E. 150V/70A ,aku 120ks článků NiCd každý 120Ah,
LF měnič Victron E.P.1200VA a LF měnič Modrý trpaslík 1500VA a LF Modrá trojka - 3000VA
Uživatelský avatar
kyocera
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputation: 143

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod Mikel » sob bře 24, 2018 10:57 am

Ono mozna zasadni rozdil bude, ze to co kupuji v Ausralii a jinde na kg, tak je proste smes neceho. To co se prodava tu za vyssi cenu a s cim jsem se setkal ja, tak jsou vzdy clanky jiz premerene a pouze funkcni s deklarovanou skutecnou kapacitou. Zajiste uznate, ze pokud nekdo koupi napr. 20kg /20kc/kg 18650 a po premereni mu z toho zbyde 40%, ktere se daji pouzit, tak je asi uz nebude prodavat za puvodni cenu 20Kc/kg. Jednak jich 60% vyhodil a jednak premereni kazdeho clanku je casove i energeticky narocne. Tak jsou tedy dve moznosti. Koupit neco na kg za nizkou cenu a nest veskere riziko, ze treba i 90% bude vadnych ( osobni zkusenost ) a prijdete o cas i penize, nebo za vyssi cenu koupite clanky, ktere jsou sice pouzite ale maji jasne deklarovanou kapacitu a vnitrni odpor
Mikel
 
Příspěvky: 190
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm
Reputation: 11

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod kyocera » sob bře 24, 2018 11:18 am

Zdravím,
já se setkal s 18650 články, které nebyly změřené, články kde byli malé dírky a bylo vidět
pod lupou dovnitř článku, všechny byly jednotně za 0,73USD za kus. U žádného článku nebyla známá
kapacita ani vnitřní odpor. Nakonec jsem z toho vybral 20ks bez dírek a sám si změřil
z více kusů vnitřní odpor a doma i kapacitu. Nic výhodné na tom nebylo.
Vyšlo to nákladově jako nové 18650.
A někdo prodává zase jiné aku LIFE, třeba ty žluté uvede
kapacitu , ale žádný vnitřní odpor a požaduje 50% ceny jako u nového , stáří klidně 10 roků .
A někteří uživatelé naopak mají dobré zkušenosti s použitými 18650 z NB, které kupují ve velkém množství
někdo se zmínil, že je má i zdarma, záleží kdo a jak na co kdo u nás narazí.
Takže z odkazu jak jste poslal na Austrálii se zdálo, že lidé i když kupují levně na kg jsou z výslednou výtěžností nebo sklizní dobrých článků z celkového množství kde kupují na váhu , tak jsou spokojeni.
Jinak by to takto lidé v Australii ani nekupovali .
Zatímco někde u nás v kovošrotě by prodávající dostal za takový odpad použitých LIFE zlomek
ceny,jen za barevné kovy, snaží se prodávající u nás na lidech okolo FV si namastit kapsu a prodat kusově
velmi draze staré ojeté LIFE.
Možná bychom se měli vzbouřit a přestat kupovat kusově předražené LIFE atˇuž se jedná o 18650
nebo žluté LIFE.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1500Wp FV panel 6ks 255Wp Kyocera , regulátor Victron E. 150V/70A ,aku 120ks článků NiCd každý 120Ah,
LF měnič Victron E.P.1200VA a LF měnič Modrý trpaslík 1500VA a LF Modrá trojka - 3000VA
Uživatelský avatar
kyocera
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputation: 143

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod Mikel » sob bře 24, 2018 12:33 pm

Tak vzdy zalezi na podstivosti prodejce a zda ten, kdo clanky prodava alesn neco o bateriich zna. Lumpove se najdou vzdy a vsude. Kdyz vidim na bazosi jak tam prodavaji nekteri ruzny odpad a jeste tam napisou mereno zkratem a funguji, no tak to vypovida o vsem :D
Mikel
 
Příspěvky: 190
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm
Reputation: 11

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod abrams » sob bře 24, 2018 1:07 pm

Zdravím ,

LiFe ve formátu 18650 je vzácné nové , natož jeté - 18650 jsou běžně jen Li-Ion :idea: .
Porovnávat možnosti v Austrálii s ČEZkem je přinejmenším zcestné . Vaříme z toho co máme v dosahu .
Reálný "trh" s jetými lithiovými *batt* je světem sám pro sebe . Nejen z faktu nedlouhého masivního používání Lithia v *batt* , z toho vyplývající do nedávna neexistující hromady použitých *batt* , ale i fakt relativně malého používání Lithia .
Volověných *batt* jsou tři prd*le poněvadž jsou používány nejen v UPSkách , vysokozdvižkách či ponorkách , ale i v každém jednotlivém čmoudovi :arrow: hromady použitýho volova na každém rohu .
Jak psal Mikel , z 1kg *batt* nabranýho lopatou může být vše KO , vybraný a otestovaný 1kg *batt* je pak pochopitelně dražšní než-li 1kg z lopaty .

Reálnější pokles cen jetého Lithia bude možný až za pár let a po otočení poměru poptávka / nabídka . Což nastane dle mého osobního názoru po vytěžení veškerého Lithia z Cínovce , použitého na výrobu HE3DA baterií , prodávaných ve všech obchodech vedle regálu s rohlíky . Do té doby bude hromad jetého Lithia jen pár kdesi .

Sám jsem již nejedou testoval použitý lithiový *batt* , nebyly pochopitelně nejnovější , osobně věřím že budou schopny fungovat řadu let . Zmíněné 10 až 12-ti leté životnosti uvěřím až ji uvidím na vlastní oči a bude-li se tak dít i u Vás .
V mini FVE 125Wp na kuří noze mám 2x 80Ah 13V LiFeYPO4 roku výroby 091116 (16.11. 2009) , v brzké době pro zajímavost provedu kapacitní zkoušky .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2266
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 237

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod trud » sob bře 24, 2018 1:49 pm

Nerozumiem prečo sa niekto tak drží toho co mu povedal dakto kto to neskúšal doma v solarnom systéme a tvrdí 10-12 rokov. Keď tu sú reálny pouzivatelia a reálne batérie ktoré majú túto dobu za sebou a fungujú.. Opakujem FUNGUJÚ.. To že stratili kapacitu a nedokážu už dodať prúd ako keď boli nové je nám solarnikom jedno.. Lebo ťahám prúd 0.05C a ukladám max 0.15C...za 185 eur z kWh.. Je jasné že nie sú ako nové. Ale ani cena nie je ako nové :-).
Už mám objednane ďalšich 17 ks :-).. 4 ks mi ostali z minulej zásielky. Takže budu ďalšie 3kWh...
Na to Australske forum prispieva aj Carl od ktorého mám batérie aj ja..je tam foto jeho 72kWh batérie..5* komplet baterka z Otlanderu...tak sa mi paci ze ju sem dam :-)
Přílohy
72kWh.jpg
540W+240W+270W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,00V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 492
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputation: 15

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod kyocera » sob bře 24, 2018 2:39 pm

Zdravím,
Ty li-ion 18650 co jsem kupoval za 0,73USDza kus
/přepočtená cena v USD proto aby se to dobře srovnávalo s Austrálií/
byly tedy spíše kvalitou, že se měly prodávat i s těmi dírkami jen za 1USD / kg na váhu lopatou.
Nebyly měřené, nebyl známý vnitřní odpor nebyly tříděné , jak píše Mikel,vůbec nic.
Je ale pravda, že byly deklarované jako nové nepoužité li-ion 18650.
Možná jsem příliš úzkoprsý, že mně vadí u nového
li-ion 18650 dírky od toho jak se trhaly přibodované pásky z těchto nových 18650.
Ani bych toho prodávajícího nenazval lumpem, jak napsal Mikel.
Vždyt je to vážený člen fora a mnozí další od něho nakoupili a jsou spokojeni.
Možná měli ostatní lepší cenu nebo se jednalo o jinou dávku bez dírek, možná ostatním
Nějaké dírky po vyrthaných páscích z bodování u nových li-ion taky vůbec ani nevadí.
Kdybych znal jejich skutečný stav těchto nových li-ion , ani bych tam nejel.
Pravda je i ta, že jsem je kupovat také na místě vůbec nemusel, ale vzal jsem
malý vzorek za málo peněz na vyzkoušení než je odložím do elektroodpadu.
Nový aku je vždy spotřební zboží a použitý aku je ihned vícenásobně spotřební zboží.
A jestli já pro sebe si udělám nějaký závěr na základě informací a zkušeností, není
to žádné závazné nařízení pro ostatní co mají dělat a co si kupovat.
Vaříme si sami z domácích i zahraničních surovin a podle vlastní chuti.
Už jsem to psal dřív, výběr aku nových i použitých Je velký, každý se rozhoduje sám
za sebe a měl by přihlédnout k časové životnosti,
K životnosti dané počtem cyklů , ceně nového a ceně použitého aku a sám se správně
Rozhodnout.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1500Wp FV panel 6ks 255Wp Kyocera , regulátor Victron E. 150V/70A ,aku 120ks článků NiCd každý 120Ah,
LF měnič Victron E.P.1200VA a LF měnič Modrý trpaslík 1500VA a LF Modrá trojka - 3000VA
Uživatelský avatar
kyocera
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputation: 143

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod abrams » sob bře 24, 2018 4:25 pm

Zdravím ,

Vážený Kyocero , zklamání z reality při nákupu jetého Lithia jsme si prošli snad všichni , někdo lépe jiný hůře - Váš případ dle "vzal jsem malý vzorek za málo peněz na vyzkoušení než je odložím do elektroodpadu." vypadá na lepší případ . Nelíbí-li se Vám to co jste zakoupil , můžete je místo vyhození věnovat , jako třeba ja - před časem sem zakoupil nemalou hromadu akupacků z NB za nemalý peníz . Po boji s vyloupáváním jsem zjistil že obsah každého packu byl jedinečný :? což se mi moc nehodilo do projektu , tak sem je přenechal pár zdejším členům za symbolický peníz .
To je život ;) .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2266
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 237

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod volente » sob bře 24, 2018 5:01 pm

Žádnou technologii aku nehaním ani nechválím. Každému co mu vyhovuje. Co se týká ceny, svůj názor jsem již napsal. Nabádat k nějaké revoltě proti prodeji použitých věcí, se snahou snížit cenu, je mlácení prázdné slámy. Když to někomu nevyhovuje, tak ať nekupuje.
Já jsem třeba zužitkoval i prizmatické články různých typů tak že mám články poskládané z 6ti různých typů a kapacit. Výsledná kapacita 40Ah. A mohl jsem je klidně vyhodit protože tyto byli opravdu zadarmo. Ale z celé krabice různě pokřivených až téměř zlomených jsem vyseparoval tyto a prostě jim dal šanci na další život. video: https://youtu.be/BKQVwct0S7k Kdyby za tu krabici dotyčný chtěl 2000,-, tak bych mu je po vzevrubné prohlídce dal a další riziko si nesl sám. Stejně jako v případě kdy jsem kupoval krabici NTB baterií za 30kč/ks. Jedno jestli 6čl. nebo 4čl. Použitelných bylo kolem 40-50% článků.
Ale kdybych dnes nabídl svoje aku k prodeji za cenu 2000,-/čl. (tj.96x 18650 s celkovou kapacitou 180Ah), tak už jsem zloděj. "To muselo dát práce, a přitom taková blbost".
4x Solartec mono 180Wp + 12x Calyxo 70Wp amorf + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 12kWh Li-Ion, Axpert MSXE, 24V/2,4kW.
Uživatelský avatar
volente
 
Příspěvky: 943
Registrován: stř srp 20, 2014 12:01 am
Bydliště: Brno - venkov
Reputation: 94

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod PavelR » sob bře 24, 2018 5:15 pm

ono kupovani cehokoliv jetyho bez zaruky s sebou nese jiste riziko. A pak uz zalezi na kazdem z nas jaky ma koule ...
PavelR
 
Příspěvky: 1679
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputation: 66

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod Mikel » sob bře 24, 2018 6:56 pm

kyocera píše:Je ale pravda, že byly deklarované jako nové nepoužité li-ion 18650.
Možná jsem příliš úzkoprsý, že mně vadí u nového
li-ion 18650 dírky od toho jak se trhaly přibodované pásky z těchto nových 18650.


Muzete upresnit o jake clanky se jednalo? Kapacita pripadne znacka nebo alespon barva clanku.
Mikel
 
Příspěvky: 190
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm
Reputation: 11

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod kyocera » sob bře 24, 2018 7:15 pm

Zdravím,
myslím, že je to celkem jedno , pro mně to nebyl žádný význačný nákup, ale jen koupě
malého vzorku. Byly červené, LG a podle výrobce měly mít 2600mAh.
A v aku nářadí je dlouhá životnost stejně nečeká. A nemám v plánu tady řešit nějaký
nákup . Myslím, že k tomuto tématu už bylo napsáno dost. A každý už taky k tomu řekl svoje.
Už jsem neměl ani v plánu tady v diskuzi pokračovat. Třeba zas v jiném vlákně na jiné téma.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1500Wp FV panel 6ks 255Wp Kyocera , regulátor Victron E. 150V/70A ,aku 120ks článků NiCd každý 120Ah,
LF měnič Victron E.P.1200VA a LF měnič Modrý trpaslík 1500VA a LF Modrá trojka - 3000VA
Uživatelský avatar
kyocera
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputation: 143

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod Mikel » sob bře 24, 2018 7:23 pm

kyocera píše:Zdravím,
myslím, že je to celkem jedno , pro mně to nebyl žádný význačný nákup, ale jen koupě
malého vzorku. Byly červené, LG a podle výrobce měly mít 2600mAh.
A v aku nářadí je dlouhá životnost stejně nečeká. A nemám v plánu tady řešit nějaký
nákup . Myslím, že k tomuto tématu už bylo napsáno dost. A každý už taky k tomu řekl svoje.
Už jsem neměl ani v plánu tady v diskuzi pokračovat. Třeba zas v jiném vlákně na jiné téma.


Ok to je v poho. Myslel jsem, ze mate jine, ke kterym bych se mohl vyjadrit. Proslo me jich rukama spoustu a spoustu jsem si jich i promeroval. Tyto ktere uvadite neznam :)
Mikel
 
Příspěvky: 190
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm
Reputation: 11

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod Mikel » ned bře 25, 2018 7:26 pm

Tak jsem provedl namatkovy test dvou clanku 18650, ktery jsou vyrobeny v roce 2007.
Clanky jsou nove a neppouzite, nicmene jejich stari je 11 let. Vnitrni odpor clanku muzete videt na prilozenych fotografiich. Nevypadaji jako clanky pred smrti :yes:
image.jpeg

image.jpeg
Mikel
 
Příspěvky: 190
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm
Reputation: 11

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod kodl69 » ned bře 25, 2018 8:23 pm

Co to je za články, high capacity nebo high current? Pokud druhá varianta, tak nic moc.
ostrov 3000Wp neustále ve stádiu zrodu: 6x noark CHSM6610P250, 6x250Wp z I4wifi, 4x auria 120Wp, midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Powerjack 8kW (reálně 6kW po úpravě). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 2664
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm
Reputation: 180

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod Mikel » ned bře 25, 2018 8:24 pm

Tak jeste pro doplneni, prikladam foto vysledku kapacitniho testu nepouziteho clanku vyrobeneho v roce 2007.
Kazdy si muze udelat obrazek o pripadne diskutovane zivotnosti 10-12 let :D
Test byl provaden na profesionalni testeru Cadex 7200
Vybijeci proud byl pro test nastaven na 1C tedy 2150mA
image.jpeg
Mikel
 
Příspěvky: 190
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm
Reputation: 11

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod kyocera » ned bře 25, 2018 8:29 pm

Zdravím
podle vnitřního odporu a hlavně data výroby bych o takové neměl zájem ani
zdarma , zbytečně bych zatěžoval místní elektroodpad.
Pro aku nářadí naprosto nepoužitelné.
Ale věřím, že by jste někomu udělal radost do svítilny s LED.
A toto vlákno jsem založil a diskuze již včera ukončil.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1500Wp FV panel 6ks 255Wp Kyocera , regulátor Victron E. 150V/70A ,aku 120ks článků NiCd každý 120Ah,
LF měnič Victron E.P.1200VA a LF měnič Modrý trpaslík 1500VA a LF Modrá trojka - 3000VA
Uživatelský avatar
kyocera
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm
Reputation: 143

Re: Použité li-ion z elektromobilů

Příspěvekod Mikel » ned bře 25, 2018 8:37 pm

kodl69 píše:Co to je za články, high capacity nebo high current? Pokud druhá varianta, tak nic moc.

Parametry vyrobce prikladam, vzhedem k tomu, ze vyrobce udava plnou kapacitu pri 0.2C, tak si myslim, ze 93% pri vybijeni 1Cje slusny vysledek na starika. Dle vyrobce u nove baterie je vnitrni odpor nizsi nez 80mOhm. To clanek i po 11ti letach take splnuje.
image.png
image.png
Mikel
 
Příspěvky: 190
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm
Reputation: 11

PředchozíDalší

Zpět na LiFe*

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: SiteExplorer [Bot] a 1 návštěvník

Reputation System ©'