Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je sob zář 22, 2018 2:15 pm


Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Další

Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod trud » pát úno 12, 2016 8:32 pm

Kedže sa chystám rozšíriť svoj mikrosystém (240W+Grid Tie) na cca 450-480W + regulátor MPPT +batéria + menič prišla otázka akú batériu.
Mám dáke skúsenosti zo stavby batériových packov z článkov 18650 tak padla voľba na batériu zloženú práve z týchto článkov.
V spotrebičoch (napr vysávač) je požiadavka na veľké prúdy 1-2C, to je úplne iné ako plánujem vo svojom systéme k batérii 1kWh bude pripojený menič Victron 350VA/24V a v prípade prebytkov (veľa slnka) sa zapne menič Grid Tie 300W ...prúdy budú teda 0-0,5C . Plánujem zapojenie 7x13 teda 91ks batérii.
Z viacerých testov a článkov je zrejmé že blahodárny vplyv na životnosť má nenabíjanie batérie až na konečné napätie 4,2V. Kedže zohnať nabíjačku a BMS na 4,05V je problém rozhodol som sa pre batérie na 4,35V a to konkrétne batériu LG 18650 D1 -3000mAh. Batérie síce budú na konečné napätie 4,35V ale všetko ostatné bude nastavené na 4,2V čo dúfam pomôže batérii k životnosti.
Každá batéria bude testovaná ..objednávam v číne a potrebujem zachytiť vadné články. Test prebieha modelárskou nabíjačkou imaxB6. Táto nabíjačka je krásne presná pri nabíjaní a končí na 4,20-4,21V ale pri vybíjaní je nepresná o cca 0,25V, ukazuje napr. 3,45V ale skutočné napätie je 3,71V. Každú batériu nabíjam prúdom 1A (0,33c) a končím pri 0,1A. Pre nepresnosť imaxB6 pri vybíjaní mám objednaný tester kapacity.....dúfam že bude presnejší :-)
Potom vybijem z batérie 1500mAh prúdom 1A, batérie nevybíjam celé lebo kým objednám všetky batérie a batériu zložím ubehne pár mesiacov. Takto sú vybité na cca 45-50% a možem ich skladovať ..po vybití 1500mAh sa napätie ustáli na cca 3,78V.
Teraz ku cene bateriek..
Nakupujme v číne po 6ks, tak sa na colnici dostanem pod 22eur a neplatím DPH. Objednávam tak aby mi cca každých 6-10dní prišiel jeden balík..mam tak čas na testovanie a aj je iné zaplatiť týždenne par eur ako naraz 300 za všetky články, ani otestovať naraz 91ks by nebolo praktické.
Nakupujem kreditnou kartou ktorá ma odmenu 0,5% z platby a taktiež cez Refundo ( https://www.refundo.sk/?ref=67875 ) kde mi vracajú z platby ďalšie 3% , kedže som mal narodeniny mám na 10 dní zvýšenú odmenu na 5,25%. Skrátka cena je pre mňa až na prvom mieste :-)
Každý balík je vďaka kurzu USD/EUR a výške odmeny v inej cene ..zatiaľ som objednal 24 ks (4-6ks) a konečná cena za kus bola v prvom balíku 3,17eura v druhom 3,06eura a v tretom 3,09. Batérie sa budú skladať do takých modulárnych držiakov a potom pájkovať, alebo poznám jedného človeka čo má spot welder (bodovačku na batérie) a ak nebude drahý dám mu to zbodovať.
Přílohy
1.jpg
Vybitie 1500mAh prúdom 1A , napätie je pre nepresnosť + cca 0,25V viac ako ukazuje graf.
IMG_20160212_175942.jpg
Nepresná čína :-)
IMG_20160212_183920.jpg
Takto sa to skladá.
IMG_20160212_183733.jpg
18650 v držiaku.
IMG_20160212_183707.jpg
Držiak bateriek.
IMG_20160212_180200.jpg
Prvá dodávka bateriek .
540W+240W+270W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,00V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 492
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputation: 15

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod LIX » pát úno 12, 2016 9:19 pm

Dnes som práve odovzdal kamošovi baterku 7S 8p s prizmatických článkov kapacity 3200 mAh jeden. Som zvedavý ako mu to bude fungovať. *batt*
Vidím že máš velmi dobre premyslený plán.
Tie články ktoré objednávaš mám pár kusov doma. Zo začiatku som robil presne to, čo ty že som ich nabíjal a vybíjal a dokonca ešte skladal aj podla kapacity, teraz na to z vysoka prdím, už sa mi to nechce robiť. :lol:
Ak ich budeš pájkovať tak je to celkom zábava, treba poriadnu pájkovačku aby si zacínoval - pól a ešte spájkovaciu kyselinu na zinok.
Ešte jedna vec, počítaj s tým že keď nebudú články nabíjané na 4,35V budú mať asi o 10-15% nižšiu využitelnú kapacitu, pravdaže v tom prípade je ich životnosť pretiahnutá do neba. :yes:

Prajem vela zábavy.
LIX
 
Příspěvky: 589
Registrován: pon črc 30, 2012 2:43 pm
Reputation: 9

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod trud » pát úno 12, 2016 10:19 pm

Viem ze kapacita bude tak 85%..ale ved ani lifepo4 nenabijate do 100%. Stále váham ci pajkovat alebo bodovať. Čítal som ze bodovanie vraj skracuje životnosť batérie.. Ale bolo to písané v súvislosti s NICD, neviem co lion. Ale keď to boduje aj Bosch v náradí a tam tečú oveľa väčšie prúdy. Ten pliesok pri bodovaní je vlastne zbodnuty len na 2-4 miestach.
540W+240W+270W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,00V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 492
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputation: 15

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod petrs » pát úno 12, 2016 10:32 pm

Nizkoteplotni pajka S-Pb48Sn32Bi, F1

http://www.kovopb.cz/userdata/pages/12/ ... ers_pb.pdf
...a viděl jsem Křižíka nazpět se otáčeti ...
petrs
 
Příspěvky: 357
Registrován: pon čer 30, 2014 6:02 am
Reputation: 17

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod trud » pát úno 12, 2016 10:49 pm

petrs píše:Nizkoteplotni pajka S-Pb48Sn32Bi, F1

http://www.kovopb.cz/userdata/pages/12/ ... ers_pb.pdf


Pájka myslím nie je problém(mam doma aj kilo dobrej s olovom starú aj 25 rokov) ... Už som to pajkoval.. Je problém prehriat podklad a ten pocinovať tak aby neprehrialo nebezpecne batériu.
540W+240W+270W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,00V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 492
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputation: 15

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod redcrown » pát úno 12, 2016 10:54 pm

Prohrati podkladu je prave otazka teploty pajky
redcrown
 
Příspěvky: 283
Registrován: pát říj 12, 2012 7:15 pm
Bydliště: Jablonec
Reputation: 7

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod Matess » pát úno 12, 2016 11:10 pm

chystam se na podobnou stavbu baterky na kolo... 14s 6-8p podle toho kolik jich tam vleze. Zacal jsem merit clanky imaxem b6 (kopii) a po 15 clancich to zacalo merit o cca 40-60% vic nez je normalni. Mam na ty levne nabijecky smulu a budu muset poridit fakt neco poradneho, neb me uz z toho boli hlava.
Matess
 
Příspěvky: 412
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk
Reputation: 20

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod vla » pát úno 12, 2016 11:18 pm

Nabodované baterky originál Bosch v aku kladivu mi vydrželi cca 1/3 toho co pořádně propájené náhrady od místního modeláře. Ale i pájení chce udělat se silnými propojkami, nejlépe Cu a ne jen bodově. Zkusil jsem si takhle první baterku udělat sám, nakoupil jsem články s nabodovanými propojovacími plíšky, spájel běžným cínem a životnost byla cca 5 minut provozu, pak se cín roztavil a bylo hotovo.
vla
 
Příspěvky: 478
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod trud » pát úno 12, 2016 11:37 pm

redcrown píše:Prohrati podkladu je prave otazka teploty pajky

Myslíš?? Tak ak je to tak. Vyskúšam :-)
Mam spajku 40Pb60Sn
Naposledy upravil trud dne sob úno 13, 2016 12:10 am, celkově upraveno 1
540W+240W+270W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,00V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 492
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputation: 15

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod trud » pát úno 12, 2016 11:41 pm

vla píše:Nabodované baterky originál Bosch v aku kladivu mi vydrželi cca 1/3 toho co pořádně propájené náhrady od místního modeláře. Ale i pájení chce udělat se silnými propojkami, nejlépe Cu a ne jen bodově. Zkusil jsem si takhle první baterku udělat sám, nakoupil jsem články s nabodovanými propojovacími plíšky, spájel běžným cínem a životnost byla cca 5 minut provozu, pak se cín roztavil a bylo hotovo.

Lenže ty asi hovoríš tiež o NICD baterii.. Lebo tam mam podozrenie na dáku chemickú reakciu pri vysokých prúdoch.. Tečú tam vysoké prúdy.. U mojej batérie to bude max 0.5C. V praci mame Bosch ale li-ion vo vŕtačkách a žiaden problém.
540W+240W+270W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,00V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 492
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputation: 15

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod ota » sob úno 13, 2016 8:09 am

Na správné pocínování si poříď pájecí kapalinu. Stačí na hliník, ona funguje na nikl taky. Ťukneš rozehřátým cínem a drží to.
5kWp + 3kW Multiplus, 15kWh LiFe
http://www.elektrarna.estranky.cz/
Uživatelský avatar
ota
 
Příspěvky: 1299
Registrován: čtv dub 18, 2013 8:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Reputation: 192
 
  • 0


Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod vla » sob úno 13, 2016 9:17 am

Ne, při pořádném propájení vše funguje. Příčinou je, že přechodový odpor 2-3 minibodů je při větší zátěži zdrojem značného tepla až s následkem roztavení cínu + k tomu nabodované minipásky minimálního průměru.
vla
 
Příspěvky: 478
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod LIX » sob úno 13, 2016 11:14 am

Píšete tu nezmysli.
Bodovanie je 1000x lepšie len ho treba vedieť robiť a správne dimenzovať. Ja som pravdaže tie články spájkoval lebo sa mi nechcelo robiť si bodovačku. Ale všetci na Endless Sphere výhradne články bodujú a to im tam tečú iné prúdy. Všetko to je len otázka správneho nadimenzovania. A určite je spájokvanie 18650 horšie ako bodovanie pretože sa batéria pri spájokvaní - pólu musí dosť nahriať.
LIX
 
Příspěvky: 589
Registrován: pon črc 30, 2012 2:43 pm
Reputation: 9

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod trud » sob úno 13, 2016 4:42 pm

Z batérie potečie maximálny prúd 20A. Tie pliesky na bodovanie sú 0.1x5 alebo 0.1x6. Myslím že je to nikel..bude to stačiť na také prúdy? Keby pajkujem dám asi 1mm prierez meď.
540W+240W+270W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,00V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 492
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputation: 15

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod vla » sob úno 13, 2016 7:08 pm

Možná to nejsou nesmysly, ale zkušenosti.
vla
 
Příspěvky: 478
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 45

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod Matess » sob úno 13, 2016 7:29 pm

mam 18650 clanky doma a pres 5A se jim moc nechce a rychle se zahreji, mam je spajene a propoje jsou studene, ale clanky velmi teple... pokud z nich chci dostat co nejvic, tak pres 1A nesmim moc jit.
Matess
 
Příspěvky: 412
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk
Reputation: 20

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod trud » sob úno 13, 2016 8:29 pm

20A potecie z celej batérie 7S13P nie z jedného článku.. Clankov bude 91 :-)..jedna vetva paralelne 4.2V/39Ah. Potecie max 0.5C. Teda z článku 1.5A maximálne ak tomu dobre rozumiem. Je rozdiel ťahať 1. 5A z článku co ma 2000mAh a max prúd odporúčaný výrobcom 1C a ťahať 1.5A z článku kde výrobca udáva 2C teda pri LG 18650 D1.. 5.8A. V reálnej prevádzke dôjde k 0.5C zriedkavo.. Skôr sa budem pohybovať okolo 0.2-0.3C..teda 0.6-0.8A z článku.
540W+240W+270W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,00V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 492
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am
Reputation: 15

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod Matess » sob úno 13, 2016 10:12 pm

jasny... i ja na kole budu chtit alespon 30A aby to zvladlo, takze to stavim podle toho...
Matess
 
Příspěvky: 412
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk
Reputation: 20

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod burda » sob úno 13, 2016 10:25 pm

Nechcete li riskovat poškození akumulátoru, jděte do bodování vývodů. Správně dimenzované je mnohem lepší;) Konečně i chlapci v Tesle bodují, proč asi ?;) Články v noteboocích jsou taky bodované. Spájet provizorně pár článků doma, no když není zbytí, ale větší battery packy raději ne...
burda
 
Příspěvky: 201
Registrován: pát kvě 25, 2012 10:15 pm
Reputation: 3

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvekod Matess » sob úno 13, 2016 11:18 pm

akoratze oni ty baterky i chladi kapalinou :)
Matess
 
Příspěvky: 412
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk
Reputation: 20

Další

Zpět na LiFe*

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

Reputation System ©'